Barfotaverkning,åsikter?

I

Invinciblestables

Detta är iaf. i mina hemtrakter ett hett ämne. Så det skulle vara intressant att höra vad folk tycker här?

Tycker själv att hästen ska skos eftersom man inte kan hävda att bara för att det är naturligt för en häst att gå barfota då automatiskt skulle vara bra. En vildhäst hade ju inte så mycket annat att välja på och våra hästar lever ju inte ett vildhästliv, långt ifrån. Vildhästarna hade ju inte heller extra ballast uppe på ryggen. Om vi ska löpträna så är det ju väldigt få som väljer att göra det barfota, dom flesta vill ha mycket bra löpskor.

/Kicki :)

Sv: Barfotaverkning,åsikter?

Kan hålla med en del du skriver , att ha barfotahäst handlar till en del om anpassning från människans sida och vill man köra på som vanligt bör man ha skor.

Jag använder i vissa fall boots vid ridning så att min häst kan få vara barfota resten av dygnet. Detta för att ny forskning från USA visat att stötdämningsfömågan hästen har naturligt inte fungerar med skor. Och inte heller blodcirkualtionen fungerar optimalt. Personligen tror jag att många av våra hovproblem kommer av att vi som människor försöker anpassa våra djur efter oss istället för tvärtom.

Men alla har sina egna värderingar och så länge inte min häst lider av dem så anser jag att människor får göra som de själva vill.

Mumin

Men snälla.........

Med all respekt, men det finns massor med "tjäbbeltrådar" om detta.

Kan ändå inte låta bli att påpeka att varför tror du att alla som har sin häst barfota gör på det viset "för att det är naturligt"?

Min häst är barfota för att han helt enkelt inte behöver några skor! Jag skiter (ursäkta :)) fullständigt i hur en vildhäst lever. Jag utgår ifrån min egen häst. Han är ingen vildhäst och kommer aldrig att bli men han behöver inga skor.

Men snälla.........

Med all respekt, men det finns massor med "tjäbbeltrådar" om detta.

Kan ändå inte låta bli att påpeka att varför tror du att alla som har sin häst barfota gör på det viset "för att det är naturligt"?

Min häst är barfota för att han helt enkelt inte behöver några skor! Jag skiter (ursäkta :)) fullständigt i hur en vildhäst lever. Jag utgår ifrån min egen häst. Han är ingen vildhäst och kommer aldrig att bli men han behöver inga skor.

Givetvis så finns det ju dom som har sina hästar barfota rakt av, har ju alltid funnits. Och jag minns inte att jag skrivit att ALLA som har hästen barfota gör det av den anledningen. Men det finns ju en barfotalära sk. Strasser som grundar sig på vildhästens hov, vilket inte bara är att den går barfota i största allmänhet utan åxå på det viset hästen verkas. Det är den jag pratar om! Och visst finns det säkert fler trådar om detta men ingen som jag sett. Har inte varit medlem här så länge.

Länk till artikel:
http://blogg.aftonbladet.se/keyw.php?blog=12429&keyword=barfotah%E4sten

...och jag skor av den anledningen att min häst blir blockhalt om hon inte har skor.

Det skulle väl vara jättebra om hästen kunde gå utan skor (tänk vad pengar man skulle spara in! ;) ), men det går inte på min iallafall.

Jag tycker oxå att det är upp till var och en, så länge det inte går till överdrift i ex. barfotaverkning där hästen inte ens kan gå pga smärta.

Hej. Hoppas inte du tyckte jag lät lite "spydig" eller så för det var inte alls min mening.

Det är bara det att det har varit så många trådar som har mynnat ut i världens "pajkastning" mellan barfota-talibaner och skotalibaner och nu när jag läste din tråd tänkte jag: "Åh nej! Inte en till! :devil:

Jag blir lika sur på de barfota-förespråkare som säger att alla hästar utan undantag kan gå barfota som de som menar bestämt att om man rider så behövs skor untantagslöst.

Länken du la in handlar förresten inte om en Strasser-verkad häst utan en häst som är verkad efter SANCHP:s principer. Fast det visste du kanske? :) Hur det ligger till med det fallet har vi ju inte fått klart för oss ännu. Återstår att se.

Jag har alltid haft min häst verkad av en mycket duktig hovslagare men när han la av fick jag kontakt med en verkare från just SANCHP och har inga som helsts problem med det. Faktiskt så är det mycket lite som skiljer sig om jag jämför med när hästen blev verkad av min hovslagare. Hästen i artikeln har däremot blivit verkad på ett helt annat sätt eftersom den tydligen hade fång och den metoden vet jag ingenting om.

Än en gång: hoppas du inte tog illa upp för jag menade inte det så illa som det kanske lät :)

Nej såg inget i artikeln om det faktiskt. Men tycker att det är viktigt att sånt här blir uppmärksammat. Har själv skott hästar i över 20 år och känner att det är väldigt oroväckande när det går "trend" i vissa saker. Allt behöver inte vara "bättre förr" för det, men ibland bär det i väg hals över huvud.

Jag tycker inte att det är fel att låta sin häst gå barfota om det fungerar bra. Det är i första hand åsikterna över hur verkningen av hoven ska gå till.

Beror på.

Ena pållen slet för mkt och blev öm när han började ridas mer och fick flytta till ett ställe m mindre hagar och skos därför numera runt om.

Andra hästen skos bak pga att hon sliter hovarna snett (ja jag har kontakt med kiropraktor, equiterapeut och väldigt duktig hovslagare).

Beror helt på gener, typ av hästhållning, tävlingsgren etc.

Senast ändrad:

Detta är iaf. i mina hemtrakter ett hett ämne. Så det skulle vara intressant att höra vad folk tycker här?

Tycker själv att hästen ska skos eftersom man inte kan hävda att bara för att det är naturligt för en häst att gå barfota då automatiskt skulle vara bra. En vildhäst hade ju inte så mycket annat att välja på och våra hästar lever ju inte ett vildhästliv, långt ifrån. Vildhästarna hade ju inte heller extra ballast uppe på ryggen. Om vi ska löpträna så är det ju väldigt få som väljer att göra det barfota, dom flesta vill ha mycket bra löpskor.

Att hästar går oskodda är jag inte emot, det kan de göra på tex bete eller om de inte är ömfotade & bara rids i tex ridhus eller på bra undelag.
Det är själva metoden barfota verkning jag är emot, man verkar då så hästen får fel hovvinkel, de jag sett , har hästar blivit plattfotade vilket oxå ökar risken för hovbölder om de trampar på ojämna föremål.
Öht är det ju bevisat att oskodda hästarna är i majoritet bland hovbölderna på kliniker.

Givetvis så skall hästar gå barfota så länge dom nyttjas på ett sätt att dom är bekväma med det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 850
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat