Barfotatalibaner - påminner om en sekt

Sv: Barfotatalibaner - påminner om en sekt

Nu ska du inte tro att jag är någon barfotataliban....:D Har visserligen mina hästar barfota men skulle dom behöva det hade jag skott dom...

Men...vaddå brodda hästen så den slipper halka? Broddar du dina hästar i hagen med om det är is?:crazy: Har jobbat på djursjukhus och har sett vad för otrevliga skador hästar kan åsamka sej om dom trampar sej m broddar...

Broddar man inte så borde det väl va mindre halt utan skor i hagen el? Rätta mej om jag har fel...

Jag har haft hästar ihop i flock under vintern med 6 brodd på varje sko i över 20 år. Den vanligaste broddolyckan har varit balltramp dvs hästen har trampat sig själv.

Man skall självklart inte släppa ihop nya hästar som är broddade men annars brukar det sällan vara några större problem. Otur kan man alltid ha men hästar som slinter på hal is har också otur. Ibland får man välja mellan två mindre bra saker och då väljer man den som enligt en själv är den minst sämsta.

Arbetar du aldrig dina hästar på vintern? Hur gör du i så fall? Tar du ut broddarna varje gång och låter hästen gå obroddad i hagen med skor eller tar du av skorna också? För en oskodd hov på hal is är bättre än en skodd hov utan brodd på hal is.

Blankis kan det bli i alla hagar oavsett storlek. Oftast så brukar blankisen ligga där hästarna står och hänger på favoritplatsen för det är där snön blir packad.

Mvh

Tora

Men...vaddå brodda hästen så den slipper halka? Broddar du dina hästar i hagen med om det är is?:crazy: Har jobbat på djursjukhus och har sett vad för otrevliga skador hästar kan åsamka sej om dom trampar sej m broddar...

Broddar man inte så borde det väl va mindre halt utan skor i hagen el? Rätta mej om jag har fel...

visst kan det bli otreliga skador av brodd, men om du har jobbat på djursjukhus har du aldrig sett en fläkskada, det är ännu otrevligare, men det är väl ofta så att de kommer inte till djursjukhuset utan avlivas på plats.
Ja mina hästar har brodd i hagen på vintern, inga skador hittills iallafall och det är ganska många år nu.

och du har rätt att det är mindra halt för hästar utan skor än för hästar med skor utan brodd, men helt halkfritt är det då rakt inte, förra året hade vi en häst med barafotatalibanmatte i stallet, den hästen kom inte ut i hagen när det var som isigast, det gick inte att få den att halka ner för backarna utan att riskera att den halkade omkull så man fick den över sig (och samma riskfaktor när den skulle spinna loss uppför när den skulle in igen), eftersom den hade så ont i fötterna dessutom så var det ingen ide att grusa åt den för den kunde inte gå på gruset.

Vaaa????? Men då hade den antagligen inte utvecklat några sugkoppar under fötterna än. Antagligen har hon inte verkat den riktig ordentligt eller så har hon inte promenerat med den tillräckligt långt på varierat underlag. :rofl:

Mvh

Tora

Vaaa????? Men då hade den antagligen inte utvecklat några sugkoppar under fötterna än. Antagligen har hon inte verkat den riktig ordentligt eller så har hon inte promenerat med den tillräckligt långt på varierat underlag. :rofl:

Mvh

Tora

:bow: :bump:

Arbetar du aldrig dina hästar på vintern? Hur gör du i så fall? Tar du ut broddarna varje gång och låter hästen gå obroddad i hagen med skor eller tar du av skorna också? För en oskodd hov på hal is är bättre än en skodd hov utan brodd på hal is.

Blankis kan det bli i alla hagar oavsett storlek. Oftast så brukar blankisen ligga där hästarna står och hänger på favoritplatsen för det är där snön blir packad.

Mvh

Tora

Mina hästar går barfota året runt numera men när dom hade skor (fram) så tog jag av dom på vintern.
Arbetar (kör o rider) mina hästar året om (utom nu när det är så j*a lerigt hela tiden...:devil: ) och är det väldigt halt har jag på boots m brodd.

Blir det blankis där mina hästar har sin viloplats-så byter dom viloplats!:idea: Dom är inte så korkade att dom står o balanserar på blankis när det finns andra torra platser.

Arbetar (kör o rider) mina hästar året om (utom nu när det är så j*a lerigt hela tiden...:devil: )

Varför då? Tål dom inte lera?

Blir det blankis där mina hästar har sin viloplats-så byter dom viloplats!:idea: Dom är inte så korkade att dom står o balanserar på blankis när det finns andra torra platser.

Wow, intelligensnivån är hög ser jag! Kan du låna ut dina hästar så dom kan komma hit och visa mina oskodda fölston hur man skall göra när det är blankis på favoritplatsen? :rofl: :bow:

Varför då? Tål dom inte lera?

Alla har tyvärr inte ridhus att tillgå året om och varken jag eller hästarna tycker det är särskilt kul o plaska fram på skogsvägar och ängar (för att inte tala om skadan man tillför marken)och det känns inte som nåns större mening med att bara skritta på vägarna varje gång man rider. Då kan det lika gärna kvitta...

Lera har dom inte blivit allergiska mot än!:) :rofl: De e väl mer man själv som e de...:crazy:

Wow, intelligensnivån är hög ser jag! Kan du låna ut dina hästar så dom kan komma hit och visa mina oskodda fölston hur man skall göra när det är blankis på favoritplatsen? :rofl: :bow:

Sorry, men mina fantastiskt smarta superhästar behåller jag för mej själv..!;) :banana: :banana:

Nej, vi har inte heller något ridhus att tillgå. Jag tror dessutom att det är ganska omöjligt att träna travhästar i dylika byggnader. :D Nä, det är bara att dra på grovstället (regnkläder!) och ge sig iväg ut. Finns inget som heter dåligt väder när man skall träna hästar. Ingen av alla hästar jag har haft har protesterat för att det är grisväder!! Det är nog bara människans fåfänga som sätter stopp för träning sådana dagar. Nyttig träning är det ju också. Solen skiner inte alla tävlingsdagar! :angel:

Alla har tyvärr inte ridhus att tillgå året om och varken jag eller hästarna tycker det är särskilt kul o plaska fram på skogsvägar och ängar (för att inte tala om skadan man tillför marken)och det känns inte som nåns större mening med att bara skritta på vägarna varje gång man rider.

Hej, på den tiden gat tävlade aktivt så hans det knappas några ridhus så vi använde oss av naturlig träning i naturlig terräng med backar,grusvägar,fält,asfaltsvägar ängar efter eget omdömme att inte förstöra den mark vi tränade på för vi ville ju gärna kunna använda samma mark nästa dag oxå utan att den va sönderriden. Därtill hade vi en utevolt som va bra drenerad. Det va aldrig några problem så länge man hade lite fantasi och mer naturlig träning får man väl leta efter vilket gav både glada och starka hästar, hovledsinflamation,kotledsinflamation,senskador mm hade vi aldrig hört talas om utan vi tränade dagligen på och tävlade allt från lätt till svår klass helt utan skadeproblem.

På den tiden va hovården inte så viktig eller något som man såg som ett grundproblem för hästen utan man utgick alltid från att det va ryttaren som brast i sin kunskap om hästen halkade eller snubblade, likväl skadade sig i den dagliga hanteringen utifrån övrig hästvård p.g.a. oaktsam hantering.

Det hela kan ha sin förklaring till att man då inte kände till att hästarna med rätt hovvård får samma förutsättningar barfota som skodda enligt dagens lära utifrån grepp och tålande av slitage.

Absolut! Som sagt: det är mest jag själv som tycker det är förb*nnat tråkigt o glida omkring i leran.

Dessutom rids reining oftast inomhus just för att underlaget ska va optimalt så att hästarna inte riskerar att skadas...:D

Men själv tränar jag lite överallt där det tillåtet. Utom nu när jag e latis då...:D E ju ett tag kvar t tävlingssäsongen med..

På den tiden va hovården inte så viktig eller något som man såg som ett grundproblem för hästen utan man utgick alltid från att det va ryttaren som brast i sin kunskap om hästen halkade eller snubblade, likväl skadade sig i den dagliga hanteringen utifrån övrig hästvård p.g.a. oaktsam hantering.

Fast jag vill inte gå o hålla i o kolla hästen hela tiden när jag rider ut. Jag vill att den ska ta eget ansvar och själv se var den går..!

I övrigt: kloka ord!:bow:

Fast jag vill inte gå o hålla i o kolla hästen hela tiden när jag rider ut. Jag vill att den ska ta eget ansvar och själv se var den går..!

Hej, kloka ord. Jag förstår, den typen av ridning du håller på med ställer större krav på hästen än ryttaren.

P.S. Heter din sport reining och bedrivs inomhus??? Jag trodde den hette raining och bedrevs naturligt utomhus.;)

Hahaha....

Reining heter den ja, och tävlingar är ofta inomhus. Vet ej om de e samma i sverige men i italien tävlas det i princip bara inomhus (var iofs bara på större tävlingar).

Fast i dagsläget kan jag hålla med om att det snarare är raining jag sysslar med..!;)

Japp, min ridning ställer mycket stora krav på hästen men väldigt små på mej vilket är alldeles perfekt tycker jag!;) :rofl:

Hej!

Kan bara hålla med, fläkskadorna är mycket värre än broddskadorna.
Min tjej har ändå lyckats sparka sig själv mellan ganasccherna och fram till munnen på undersidan av huvudet, med sina egna traktbroddar!!! (enda broddade hästen i haagen och endast trakt just då)..

Min går alltid broddad i hagen och vid ridning om det är halt, då hon haft såm ycket spnningsprblem att vi inte vill riskera o få tillbaka nåt av det.

/ Lavinia, vars häst bara sparkar om hon blir väldigt trängd, däremot bit hon..

*KL* Fler följdskador kan man räkna upp- krossade höftkulor, kotförskjutningar o krossade bäcken mm för att inte tala om alla muskulära skador.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 662
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 563
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix