Barfotatalibaner - påminner om en sekt

Sv: Barfotatalibaner - påminner om en sekt

Jag kan inte låta bli att störa mig på en sak:

Varför används ordet "trimma" om att verka hästhovar? Jag förstår att det kommer från engelskans "trim", som betyder just verka, men varför inte använda den svenska termen? Verka hovarna är väl inte så konstigt att säga? Det är ju inga bilmotorer det handlar om.

Alla hästar är inte korrekta i sina benställningar och har inte möjlighet att röra sig lagom mycket därför krävs det att hoven trimmas även efter omställnigen. Att trimma en hov till balans innebär att anpassa trimningen till individen och som sagts tidigare är vinklarna som eftersträvas också anpassade till varje häst. Det är min erfarenhet och så som jag har uppfattat det.

För att inte blanda ihop det så, våra hovslagare verkar hovar o barfotatalibanerna trimmar.

*knapplån*
Har inte satt mig in i barfota världen tillräckligt, därför har jag en fråga...
Har sett en häst verkad efter strasser-metoden, den hade riktigt lång tå och låga trakter
Har sett ett fåtal verkade efter sk. vildhäst-metoden, de hade kort tå, ganska kraftigt avkapad, hm osäker på hur trakterna såg ut.
Båda metoderna sägs ju springa ur hur vilhästarna naturligt sliter hoven, därför frågar jag mig hur metoderna kan vara så totalt motstridiga???? Eller har jag missförstått det pga. att jag kan ha sett två dåliga exemplar av vardera metod? Någon som kan förklara/ vet mer?

Jag skor mina hästar inte för att jag vill utan för att jag måste. Antingen för att de får ont eller bara av den anledningen att jag vill kunna brodda hästen så att den slipper halka. För ingen kommer någonsin få mig att tro på att hästen utvecklar sugkoppar under fötterna så att den kan gå obekymrat över is trots att den inte har broddar (men den är utan skor alltså).

Nu ska du inte tro att jag är någon barfotataliban....:D Har visserligen mina hästar barfota men skulle dom behöva det hade jag skott dom...

Men...vaddå brodda hästen så den slipper halka? Broddar du dina hästar i hagen med om det är is?:crazy: Har jobbat på djursjukhus och har sett vad för otrevliga skador hästar kan åsamka sej om dom trampar sej m broddar...

Broddar man inte så borde det väl va mindre halt utan skor i hagen el? Rätta mej om jag har fel...

Det spelar väl ingen roll så länge folk förstår vad man menar tycker jag. Min SHP:are använder sig av trimma men för min del spelar det ingen roll, jag använder båda orden. Har även gjort det när jag skriver inlägg här. I denna tråd använde jag mig visst av trimma men jag kunde lika gärna skrivit verka för det är ju samma sak.

Konstig sak att hänga upp sig på tycker jag.

*knapplån*
Har inte satt mig in i barfota världen tillräckligt, därför har jag en fråga...
Har sett en häst verkad efter strasser-metoden, den hade riktigt lång tå och låga trakter
Har sett ett fåtal verkade efter sk. vildhäst-metoden, de hade kort tå, ganska kraftigt avkapad, hm osäker på hur trakterna såg ut.
Båda metoderna sägs ju springa ur hur vilhästarna naturligt sliter hoven, därför frågar jag mig hur metoderna kan vara så totalt motstridiga???? Eller har jag missförstått det pga. att jag kan ha sett två dåliga exemplar av vardera metod? Någon som kan förklara/ vet mer?

Visst är det konstigt att olika personer kommit fram till så olika slutsatser.
Det var en bra artikel i Hästfocus för några månader sen skriven av John Moore om just detta ämne.
Mkt vettigt togs upp av honom om ämnet vildhästar och barfota mm.

Skall se om jag hittar den ,vet det var en tråd om detta här på forumet:idea: .

Hej, jag har full förståelse för hur både du och dina kollegor reagerar efter att ha tittat på denna film som jag tycker är mkt talande. *ryser*

http://www.ilph.org/ukoperations_details.asp?id=652
:crazy: Usch jag mår illa varje gång jag ser denna stackars häst.

Den kavata experten som skickade pm till trådskaparen kanske kan gå in här och öppet delge sina synpunkter på detta fall.:confused:

Visst är det konstigt att olika personer kommit fram till så olika slutsatser.
Det var en bra artikel i Hästfocus för några månader sen skriven av John Moore om just detta ämne.
Mkt vettigt togs upp av honom om ämnet vildhästar och barfota mm.

Skall se om jag hittar den ,vet det var en tråd om detta här på forumet:idea: .
Jag hittade tråden!:bump:
"Sko eller inte sko" heter den .

kunde inte säga de bättre själv... :bow:

Men...vaddå brodda hästen så den slipper halka? Broddar du dina hästar i hagen med om det är is?:crazy: Har jobbat på djursjukhus och har sett vad för otrevliga skador hästar kan åsamka sej om dom trampar sej m broddar...

Broddar man inte så borde det väl va mindre halt utan skor i hagen el? Rätta mej om jag har fel...

Hej, nu beror väl inte broddskador på att man broddar utan HUR man broddar vilket du själv säker känner till då du jobbar på djursjukhus. Att leva i tron om att ju högre och vassare brodd man använder sig av,ju mindre är halkrisken är sedan länge känt att så inte är fallet utan att det bara medför en större skaderisk både avseende broddskador och ledskador p.g.a. det tvärstopp som denna broddning orsakar hoven i uppbromsningsfasen.

Broddar man rätt, med låga brodd och alltid med Elitbrodden i trakterna så är olycksrisken för broddskador mer eller mindre obefintlig liksom dom fläknings skador som du förmodligen borde ha tagit del av under din tidigare vistelse på djursjukhuset men väljer att inte ta upp här av en eller annan orsak.

Tyvärr så brukar inte dom värsta fläknings skadorna som inträffar i eller på väg till o från hagarna på blankis komma till kännedom på djursjukhusen utan bara till nödslakts kännedom och enligt dom så är det uteslutande oskodda hästar som man tvingas avliva liggande med brutna ben fläkta bäcken, helt oförmögna att någonsin mer kunna resa sig utan det är bara ett skott i pannan som kan avsluta denna hästs lidande.

Jag har för mig att det va strax exakt ett år sedan som en mkt välkänd hings just fick sluta sina dagar på detta sätt och den va verkad enligt Strasser metoden utifrån dom kondoleanser man från deras sida sände där man beklagade sin sorg.

Helt o.t. i denna tråd men jag tycker det är viktigt att man delger hela sanningen.

Vilken planet.....:devil:
Klart att en skodd häst ska broddas vid isig hagvistelse.
man kan däremot dra ner på antalet i varje sko o inte byta ut flockmedlemmar.
Annars får man halkbekämpa.
Mig veterligen var det länge sen man omprioriterade. Hellre broddskador än fläkning.

Svarar båda två...

Jobbar som sagt inte där längre men fick tyvärr oftare se olika skador som hästrna tillfogat sej/varann av broddarna än fläkningsskador. Kan ju va av den orsak, som skrevs ovan, att dessa hästar ofta får avlivas.

Efter mina erfarenheter tar jag hellre av skorna om hästen har det och det är väldigt isigt långa perioder i hagen. Men det är min åsikt och det har funkat under alla dom år jag har haft häst iaf ( 15 år).

Halkbekämpa...? Hur små hagar har ni?:eek:

Om jag ska jämföra de skador och problem som hästen får utan halkskydd, kontra halkskydd som exempelvis brodd. Då får jag nog säga att brodd är att föredra, ofta är broddskador reparerbara om inte olyckan är allvarligt framme. Utan halkskydd finns en hel del annat förutom fläkskador, nu måste man göra skillnad på hage och hage också. Det finns tyvärr hagar som ser ut som skridskobanor, skulle inte skänka en tanke åt att låta hästen gå in i en sådan utan halkskydd. Men i en hage utan is men med snö, fine inga problem in med hästen bara.
Man ser också mycket eftersläpande problem också, nu tänker jag på muskler som blir stela pga hästen står och spänner sig i hagen om det är halt och utan halkskydd.

Kan ju va av den orsak, som skrevs ovan, att dessa hästar ofta får avlivas.

Jag har sett åtskilliga vad du kallar broddskador, men ingen har föranlett till avlivning. De skador jag har träffat på under närmare 30 år, har hästen varit fit for fight inom loppet av 2 veckor.

Menade att hästar m fläkskador antagl oftare avlivas... Ursäkta om jag uttryckte mej otydligt..:o

Ja, är hela hagen isgata så får man ju göra nåt åt det. Sådana hagar är ju även oftare av det mindre slaget så då kan man ju halkbekämpa.

Som sagt: så vill jag varken ha fläk-eller broddskador så mina går barfota i stora hagar där det aldrig blir isgata i hela. Hade aldrig släppt dom i en sådan hage!
Men alla gör väl som dom tycker!:)

Hade aldrig släppt dom i en sådan hage!

I år är det väl tyvärr många som får dras med detta, även i sådana hagar som normalt sett inte blir glashala har det vattensjuka underlaget ordnat med isgata vare sig hagen är stor eller liten.
Sen är det väl så att alla inte kan bo i norrland, och ha 20 ha till förfogande, det är tyvärr den bistra sanningen.

Sant.

Men jag bor bara i halland och har bara ca 9-10ha, 3 till vinterhagen och där är massor av halkfria ställen trots att här har regnat mer och är sämre mark än hos någon annan jag känner.
Har man väldigt små hagar så kan man säkert arrendera mer, är så många bönder som fått lägga ner djurverksamheten och har mark som bara växer igen. Alt hyra in den nån annanstans.

Är bra för hästar och slippa gå i småhagar i alla livs-/väderlägen!:D

Är bra för hästar och slippa gå i småhagar i alla livs-/väderlägen!:D

Utom om dom måste gå i sjukhage/fånghage då är väl bäst att tillägga innan man blir missförstådd (vilket folk här verkar tycka mycket om att göra..).

Jag har absolut inte träffat så många skotalibaner som barfotatalibaner. Vi som använder skor är mer som: Skor funkar bäst för min häst, men funkar barfota bäst för er så Grattis.
Ni barfotatalibaner anser att ert sätt är det enda rätta.
/fia
Ursäkta men vilket BS!!!! Jag är fortfarande ingen taliban och jag skiter fullständigt i om andra skor sina hästar! Vilket jag även skrev tidigare. Nej jag anser fortfarande inte att det är det enda rätta, det skrev jag också. Prova läs mitt tidigare inlägg igen så kanske du får ett rätt...

Jag är inte alls insatt, men hästarnas hovar är väl anpassade till steppmarker; sådana marker där vildhästarna strövade. Våra tamhästar rids ju på grus asfalt etc och därför behöver många av dem skor. vildhästarnas hovar var ju idealiska till den mark de är skapta för, klart att de kunde gå barfota. Därför kanske inte vildhästverkningen passar på våra hästar som går på underlag som inte är naturligt för hoven.
Det finns ganska gott om sten på stäppen. För övrigt har jag inte kritiserat någon som skor sina hästar för jag fullkomligt skiter i det eftersom att jag är övertygad om att alla gör det som är bäst för just deras häst! (Hoppas jag i alla fall...) Det är bara att inse att den här diskussionen kommer ingen att vinna. Säga vad man vill, men det finns "skitstövlar" på bägge sidor...

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 662
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 563
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix