Barfotatalibaner - påminner om en sekt

Sv: Barfotatalibaner - påminner om en sekt

*knapplån*

Nej vi har inte vildhästar men enligt länken så kvarstår ändå samma behov även om vi gjort om dom till tamhästar.

Läs följande länk:

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/index.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=42

Det är viktigt att vara medveten om att vi inskränker hela tiden på hästens naturliga beteende. Jag tycker att vi kan göra så mycket som möjligt för att hästar ändå ska ha det så bra som möjligt och då får vi i bland anpassa oss till hästen och inte bara tvärtom.

Eftersom du eftersträvar en naturlig hästhållning (vildhästmetod) så antar jag att du inte heller har stängsel, hästen går ute dygnet runt, fodrar den inte utan den får söka sitt foder själv, o definitivt rider du den inte. (ironi)

Citerar mig själv:

Jag tycker att vi kan göra så mycket som möjligt för att hästar ändå ska ha det så bra som möjligt och då får vi i bland anpassa oss till hästen och inte bara tvärtom.

Vad var det som var svårt att förstå?

Jag undrar vad det är DU inte förstår? Du gafflar ju alltid om ditt strasser o allt om barfota talibaner men kan inte komma med nått konkret som verkligen hjälpt en häst.

Precis som med oss människor, vi kan oxå springa obehindrat på grus med skor medans vi ojjar oss utan

Alltså, ursäkta mig men hur jan du jämföra mjuka människofötter med hästhovar?

Jag undrar vad det är DU inte förstår? Du gafflar ju alltid om ditt strasser o allt om barfota talibaner men kan inte komma med nått konkret som verkligen hjälpt en häst.

Jag har alltid refererat till mina egna hästar och jag anser att jag gjort det på ett mycket konkret sätt. Om du vill kalla det för gafflande som kommer från en barfotatalliban så är du välkommen att göra det. Själv tycker jag att du uttrycker dig ganska onyanserat men det är ganska vanligt när argumenten tryter har jag märkt.

Har lagt ut en tråd om min häst som har fång med rotation. Många trevliga inlägg och jag tackar för alla råd och tips.

En sak som verkligen stör mig är hur alla de som förespråkar att hästar ska verkas efter vildhästmetoder etc. och gå utan skor skickar mystiska och upprörande kryptiska PM. Här är några valda meningar.

----------------------

Men tyvärr så har inte din häst per definintion varit korrekt verkad de senaste 4 åren för då hade den inte haft några rotationer. Det är ju just denna kritiken mot vanlig hovslagartradition som gör att hovslagarnas försvar närmar sig "världskrigsnivå".

Rotationen är inte en direkt orsak av fång, det är en konsekvens av felaktigt verkade/skodda hovar under lång tid

Men visst ibland är det ju mer bekvämt att få sin häst utdömnd och börja om på en ny och då slippa ifrågasätta sin kunskap och vanor.

------------------------

De menar att ungefär alla hästar som har skor är felverkade och det är därför som de får fång och rotation. Vad tror veterinärer etc om det? Vet många fall där de så kallade "barfotaverkarna" har gjort så illa jobb på fånghästar att de fått avlivats på direkten.

Vad fasiken menar de med att det är bekvämare och få sin häst utdömd och köpa en ny. Men hallå!! Jag älskar min häst och försöker göra allt för att den ska bli bättre. Vill inte na någon ny häst, jag vill ha den jag har.

Hade de uppfört sig normalt som andra människor hade jag kanske lyssnat på dem men de är en grupp som närmast påminner om en sekt. De känner att de måste predika vad de tycker och tänker. Tycker att de är närmast obehagliga.

Vi har en i stallet som också förespråkar barfota gång men hon är den som har en häst som inte kan gå 15 meter på grus utan att bli blockhalt (efter 1 år utan skor). Sätter på sådana där klumpiga saker varje gång hon ska rida. Då går den väl inte utan skor!? Har man en häst som kan gå överallt utan skor så är det väl helt klart att den inte behöver skor. Det fattar jag också. Har bara skott mina när de börjar ömma på grusvägarna. Börjar med att sko fram och ömmar de fortfarande bak, ja då skor vi dem där med. Diskussionen kan ju sluta där. Klarar de sig utan skor, BRA, går det inte utan skor, då skor man sin häst. Punkt slut!!!!!

Hej!

Måste bara få börja med att beklaga att du, och andra, fått tråkiga PM. Det är ju verkligen inte roligt att känna sig på hoppad och kränkt, bara för att man har en åsikt.

Personligen så skulle jag föredra om min häst skulle kunna gå barfota. men jag har varit tvungen att lyssna på hans signaler och nu är han (för första gången i sitt liv) skodd runt om med rejäla järnskor. Min häst är i dag 4,5 år och har gått barfota runt om fram tills dess att han fyllde 4 år. Då var jag tvungen att sko honom fram och nu har han alltså skor runt om. Han har superhårda hovar och min hovslagare är mycket imponerad av hans hovkvalité. De växer även som ogräs. Han bor i lösdrift på ca: 1, 5 hektar vintertid och har en sommarhage på ca: 4 hektar. Har går mycket på sina hovar. Därför sliter han hovarna mer än vad de växer och i kombination med att jag börjat rida honom mer och mer så ökar behovet av en hållbar hov. Så trots att han har starka hovar med bra tillväxt så behöver han skor, tyvärr runt om. Men det är något jag som hästägare får ta på mig ansvaret för och erbjuda honom eftersom min häst inte vill stå i box. Han vill vara ute och röra på sig, dygnet runt, i alla väder. det är vad som gör honom lycklig. Och vem är då jag att vara envis och inte lyssna till min hästs behov? För rida, det vill jag ju.

*lånar*

Anledningen till att de blir kallade barfotatalibaner (tror det var Peter_Lundin som myntade det uttrycket) är att de precis som talibanerna hävdar att det bara skall vara på ett sätt eftersom det endast finns ett sätt som är rätt. Nämligen deras sätt (alla hästar kan och skall gå barfota). Det mest skrämande är att om man har en häst som man har provat att ha barfota på barfotaförespråkarnas sätt men inte lyckats så brukar oftast svaret bli: Du har för dåliga hagar, du har inte promenerat tillräckligt, du har inte verkat på rätt sätt osv. Det är aldrig så att man får till svar "ja du har försökt men det verkar som om din häst inte kan gå barfota så det bästa är att slå på skorna igen. Det enda svaret man får är "du har inte gjort tillräckligt".

Jag skor mina hästar inte för att jag vill utan för att jag måste. Antingen för att de får ont eller bara av den anledningen att jag vill kunna brodda hästen så att den slipper halka. För ingen kommer någonsin få mig att tro på att hästen utvecklar sugkoppar under fötterna så att den kan gå obekymrat över is trots att den inte har broddar (men den är utan skor alltså).

Tror däremot att det finns en hel del hästar som har skor i onödan men jag tror också att det finns hästar som skulle må bra av skor.

Däremot tror jag att denna debatten om skor har medfört att hästägare har vaknat lite och börjat fundera på "vad gör jag med min hästs hovar igentligen?". Att man börjar titta på hur ens hovslagare arbetar. Ser hästens hovar ut att må bra eller är det dax att kanske byta hovslagare.

Genom årens lopp har jag sett en del hemska hovar både skodda och oskodda. Det sorligaste av allt har varit att många av dessa hovar har regelbundet skötts av hovslagare och sånna hovslagare måste vi få bort vare sig det är "vanliga" hovslagare eller så kallade barfotaverkare.

Mvh

Tora

Tycker att de flesta här är ute och snurrar.

Inget fel på barfotaverkning, så länge det funkar för hästen. Inget fel på att sko hästen, så länge den behöver det.

Även hovslagare utbildade på SLU strävar ju efter att verka så naturligt som möjligt och att sko i så få fall som möjligt. Däremot är det ju så idag att hästarna arbetar på ett underlag som oftast kräver något form av beslag.
Om detta sedan är järnskor eller boots har ju faktiskt ingen betydelse.

Själv förespråkar jag boots eftersom de går att ta av och hästen slipper dem i hagen. Det sliter heller inte på hoven så som skorna gör. MEN; vissa hästar behöver skor. Andra inte.

Man kan inte heller som vissa gör jämföra med vildhästar, därför att de lever i annat klimat samt går på annat underlag. De bär inte heller vikten av en ryttare på sig. Utöver detta rör de sig även sammanlagt flera mil per dag.
Det är ingen mening att dra paraleller..

Ömmar hästen regelbundet och även i hagen; på med skor
Ömmar hästen under ridturen; på med boots.

Rådgör alltid med hovslagare eller andra erfarna, gärna flera olika.

Ett tillägg: även vanliga hovslagare är utbildade i hur man verkar. Med eller utan skor. "skopåslagare" ska man akta sig för däremot.

Har själv sådan tur att jag har tre pållar som funkar kanon utan skor - på alla underlag! De sliter dem naturligt och verkas när det behövs.

Hej, jag förstår inte riktigt vad du skriver här. Om dom sliter sina hovar naturligt så finns det väl ingen anledning att dom verkas när det behövs för naturligt slitage ger väl inget behov av verkning???

Hur menar du??? Kan du förklara lite enklare så man förstår???

Var detta riktat till mig :confused:?

Förstår inte i så fall varför du tycker att jag är ute och snurrar. Skriver vi inte i princip samma sak?
Mvh

Tora

Det är viktigt att vara medveten om att vi inskränker hela tiden på hästens naturliga beteende. Jag tycker att vi kan göra så mycket som möjligt för att hästar ändå ska ha det så bra som möjligt och då får vi i bland anpassa oss till hästen och inte bara tvärtom.

Kloka ord... Lever du själv efter denna visdom och ger dina hästar en så naturligt egen individuell hovform eller manipullerar du den utifrån mänsklig inverkan i hovarnas form och verkning??

Kan bara hålla med dig, vi bör alltid anpassa oss till hästens individuella välbefinnande och inte tvärtom.

Var detta riktat till mig :confused:?

Förstår inte i så fall varför du tycker att jag är ute och snurrar. Skriver vi inte i princip samma sak?
Mvh

Tora

=) Nej. inte riktat till dig.. Har skumläst tråden och riktar det till alla som håller prompt på en enda lösning och inget annat.

Okej då hänger jag med. Skriv gärna *knapplån* eller liknade i början på ditt inlägg om du inte vänder dig direkt till den du svarar. Det kan bli lite lustigt annars :D.

Mvh

Tora

*knapplån*

Nej vi har inte vildhästar men enligt länken så kvarstår ändå samma behov även om vi gjort om dom till tamhästar.

Läs följande länk:

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/index.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=42

Självklart skall vi sträva efter att hästarna får leva ett så naturligt liv som möjligt,med mkt rörelse och så vidare.
Ingen har väl påstått nåt annat.

Mustangernas miljö och levnadsförhållande påminner dock mkt lite om Svensk vinter med mkt väta och regn.
Dessutom är mustanger aldrig feta och överviktiga,vilket är mkt vanligt bland tamhästar.

Självklart skall man lära sig av vildhästarna och låta hästar vara hästar,men man får inte glömma olikheterna heller.

Själv tycker jag vissa Strasserverkade hästars hovar visar allt annat än naturlig hovform,tvärtom tvingas hovkapseln till en mkt onaturlig form under "omställningsperioden".
Jag skall lägga in en bild i kväll så kan vi disskutera hovform.;)

Det är verkningen och fångbehandlingen som kritiseras inom Strassermetoden ,inte det som vi alla är överens om .

Flera hovslagare har skrivet på detta forum,ingen har varit emot barfota när det funkar för individen,ingen har nåt emot naturlig hästhållning heller.
Däremot kritiseras extrema verkningsmetoder och fångbehandling som orsakar onödig smärta och stress för hästindividen.

För att återgå till trådens ämne så tycker jag det är fegt att skicka PM och trakassera som nån Strasserverkare tydligt gjort här,fegt och osmakligt.

Vildhästverkningen säger väl inte emot sig själv!? Metoden strävar efter den naturliga formen dvs som den sett ut i flera tusen år. Syftet med det hela är att få hoven att fungera optimalt. Jag vill inte bli kallad för nån satans taliban för det är jag inte. Det går att eftersträva en så naturlig hovform som möjligt OCH sko sin häst. Jag har träffat hovslagare som verkar i stort sett likadant som mig. Enda stora skillnaden är just skorna. Och ja, de är utbildade... Jag kan hålla med om att en del är väldigt "talibanaktiga" men det gäller faktiskt även en del av dem som skor sina hästar.

Jag skulle gärna haft min häst barfota om det gick lika bra som med skor. Men det gör det inte. Har haft en utbildad hovis som inriktade sej mycket på barfota och gick mycket extra utbildningar/kurser om det. Men likförbannat så va hästen ömfotad. Hästen reds mycket lugnt under ett år och därför tänkte jag att det skulle va smidigt utan skor. Men hur mycket hovis berömde hennes hovar som bara blev bättre och bättre så ömmade hon lite iaf. Inte jättemycket, men lite. När ja sen satte på skor så fick hästen ett helt annat steg. Så nej, inge mer barfota för mej, men grattis till er som har hästar som trivs med barfota. Ser inget fel med det om det funkar.

Men, det här med vildhästverkning...
Antar att det är ngn rask rackare som studerat vildhästarnas hovar? Hur nära kan man komma en vildhäst? 50 m? Jag är tacksam för att den traditionella hovisutbildningen inte bedrivs med elever och lärare 50 m ifrån varandra.
Dessutom, en vildhäst har ingen ryttare på ryggen, det MÅSTE ändra slitningen på hoven på ett eller annat sätt. Belastningen kan pmöjligt vara den samma.
En vildhäst vandrar mil per dygn för att leta efter mat. Hur många av våra tamhästar har sådana hagar att röra sej på?
Dessutom så levde vildhästar på stäppen? Men ni barfota talibaner kanske bara rider på fält, aknske är samma sak förstås. Men för mej som gärna rider på sand/grus/gräs/sten/asfalt m m Så FUNKAR det inte barfota

Jag har absolut inte träffat så många skotalibaner som barfotatalibaner. Vi som använder skor är mer som: Skor funkar bäst för min häst, men funkar barfota bäst för er så Grattis.
Ni barfotatalibaner anser att ert sätt är det enda rätta.
Men om det vore så, så är jag ÖVERTYGAD om att våra elitryttare (iaf en enda elitryttare) skulle vara barfota. Dom om några är ju mån om att hästen presterar på bästa sätt och har dom bästa förutsättningarna för att kunna göra detta.

/fia

Vad jag ville ha sagt var att det är en villfarelse att tro att hästens behov har förändrats för att hästen är en tamhäst.

Vad kan det vara för fel på att sträva efter en hov i balans? När den SHP som sköter mina hästar trimmar så strävar hon efter att hoven ska ha slitits lika mycket överallt. D.v.s. att hov och kronrand är i harmoni och detta i relation till hur hästen ställer sig. Den ska inte ställa under sig varken i fram eller bak för då är det något som är fel.

Om hoven växer mer i trakten än övriga hoven så är inte hoven i balans. Om tårna vill dra i väg och bli för långa så är inte hoven i balans. Hon tittar även på vinklar även om hon i stället för att kalla det för bakåtbruten kaller det för att hoven är för låg och behöver mer material (horn) för att inte vara som ni säger bakåtbruten. En hov i balans sköter sig i princip själv. Om hästen har snedheter så kommer hästen naturligtvis ändå att behöva trimmas för att korrigera detta men annars är det dit man strävar.

Alla hästar är inte korrekta i sina benställningar och har inte möjlighet att röra sig lagom mycket därför krävs det att hoven trimmas även efter omställnigen. Att trimma en hov till balans innebär att anpassa trimningen till individen och som sagts tidigare är vinklarna som eftersträvas också anpassade till varje häst. Det är min erfarenhet och så som jag har uppfattat det.

Till alla:
Det är många som anser sig veta så mycket om vad vi barfotatallibaner tycker och ofta är det fel.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker själv att det ofta är många som skor sina hästar helt i onödan (säger INTE att ALLA som skor gör det i onödan eller att skor är av ondo!), som ett exempel kan nämnas mina grannar som har två stora (STORA) halvblod. Dessa verkas och skos vad 6:e vecka och rids ALDRIG. Deras enda motion kommer ifrån det de själva orkar sysselsätta sig i sin minihage om dagarna.

Skulle jag inte skott min häst när han bara gick i hagen och strosade pga konvalecens så skulle han garanterat bli superömfotad och halt igen. Vissa hästar klarar inte alls att vara barfota, kanske tillhör din grannes hästar den kategorin?

Själv tycker jag vissa Strasserverkade hästars hovar visar allt annat än naturlig hovform,tvärtom tvingas hovkapseln till en mkt onaturlig form under "omställningsperioden".
Jag skall lägga in en bild i kväll så kan vi disskutera hovform.;)

Det är verkningen och fångbehandlingen som kritiseras inom Strassermetoden ,inte det som vi alla är överens om .

Flera hovslagare har skrivet på detta forum,ingen har varit emot barfota när det funkar för individen,ingen har nåt emot naturlig hästhållning heller.
Däremot kritiseras extrema verkningsmetoder och fångbehandling som orsakar onödig smärta och stress för hästindividen.

För att återgå till trådens ämne så tycker jag det är fegt att skicka PM och trakassera som nån Strasserverkare tydligt gjort här,fegt och osmakligt.

Hej, jag har full förståelse för hur både du och dina kollegor reagerar efter att ha tittat på denna film som jag tycker är mkt talande. *ryser*

http://www.ilph.org/ukoperations_details.asp?id=652

Håller med dig. Och som motsats till våra tamdjur så: de vildhästar som inte klarade av barfotagång eller hade taskiga hovar dog för de blev bytesdjur, och således inget att avla på... Det är ett faktum som tyvärr glöms bort i debatten dessutom....

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 662
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 563
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix