Barfotatalibaner - påminner om en sekt

R

Ridi

Har lagt ut en tråd om min häst som har fång med rotation. Många trevliga inlägg och jag tackar för alla råd och tips.

En sak som verkligen stör mig är hur alla de som förespråkar att hästar ska verkas efter vildhästmetoder etc. och gå utan skor skickar mystiska och upprörande kryptiska PM. Här är några valda meningar.

----------------------

Men tyvärr så har inte din häst per definintion varit korrekt verkad de senaste 4 åren för då hade den inte haft några rotationer. Det är ju just denna kritiken mot vanlig hovslagartradition som gör att hovslagarnas försvar närmar sig "världskrigsnivå".

Rotationen är inte en direkt orsak av fång, det är en konsekvens av felaktigt verkade/skodda hovar under lång tid

Men visst ibland är det ju mer bekvämt att få sin häst utdömnd och börja om på en ny och då slippa ifrågasätta sin kunskap och vanor.

------------------------

De menar att ungefär alla hästar som har skor är felverkade och det är därför som de får fång och rotation. Vad tror veterinärer etc om det? Vet många fall där de så kallade "barfotaverkarna" har gjort så illa jobb på fånghästar att de fått avlivats på direkten.

Vad fasiken menar de med att det är bekvämare och få sin häst utdömd och köpa en ny. Men hallå!! Jag älskar min häst och försöker göra allt för att den ska bli bättre. Vill inte na någon ny häst, jag vill ha den jag har.

Hade de uppfört sig normalt som andra människor hade jag kanske lyssnat på dem men de är en grupp som närmast påminner om en sekt. De känner att de måste predika vad de tycker och tänker. Tycker att de är närmast obehagliga.

Vi har en i stallet som också förespråkar barfota gång men hon är den som har en häst som inte kan gå 15 meter på grus utan att bli blockhalt (efter 1 år utan skor). Sätter på sådana där klumpiga saker varje gång hon ska rida. Då går den väl inte utan skor!? Har man en häst som kan gå överallt utan skor så är det väl helt klart att den inte behöver skor. Det fattar jag också. Har bara skott mina när de börjar ömma på grusvägarna. Börjar med att sko fram och ömmar de fortfarande bak, ja då skor vi dem där med. Diskussionen kan ju sluta där. Klarar de sig utan skor, BRA, går det inte utan skor, då skor man sin häst. Punkt slut!!!!!

Sv: Barfotatalibaner - påminner om en sekt

Jotack, det är sorligt att det finns så pass många människor som hårdnackat håller fast vid sin grej trots allt som talar emot det..
Mest synd är det ju om deras hästar..

Att prata om vildhästverkning etc emotsäger ju sig själv från början. Vad jag vet finns det ingen som rider på vildhästar..
Sen kan man ju undra varför folk började sko hästar från början? Knappast för att det inte behövdes då folk på den tiden hade lite resurser och kämpade för att överleva själva..

Ja vissa är obehagliga,särskilt några av Strasserförespråkarna.:crazy:
De är aggressiva i sin marknadsföring och all befogad kritik från tex hovslagare försvaras med att vi är bakåtsträvare..att vi är rädda för konkurrens osv.
Att hovslagare orkar bry sig om Strassertalibanernas framfart är sunt,skulle vi inte reagera skulle det tyda på brist på empati för våra vänner hästarna.

Att fjortisar eller ngt äldre ungdomar utan erfarenhet kastar ur sig åsikter som är farliga för hästarna är en sak ,det är okunskap och inte illa ment egentligen,värre tycker jag det är när Strassermänniskorna gapar och skriker,de flesta av dem är ju iallafall i medelåldern och borde ha nåt vett .
Vet en kavat dam som är mkt aggressiv på barfotaforum ,men inte vågar öppet skriva nåt här. :angel:
Tydligen har de svårt att argumentera med sina åsikter öppet och raggar kunder genom pm..borde inte bra jobb ge nya jobb?
Eller kan inte vanliga människor se "förbättringen" hos en Strasserverkad häst?
Djurplågerifallen i England där hästar bevisligen plågats ,där dom fallit med Strasser själv närvarande..det bortförklaras med svaga argument .

Ville de verkligen hjälpa hästar och inte sin egen plånbok iförsta hand skulle inte så mkt lögner förekomma som det gör,inte heller skulle vanvårdade hästars hovar visas som exempel på "Traditionell hovvård ".
Jag blir också förtvivlad när jag ser så misskötta hovar.Men behöver de Strasserverkas för att bli ok?,svar nej.
Hovarna blir snabbare i bättre skick om de verkas av seriös hovslagare som ser individen och inte stirrar sig blind på plexiglasskiva och en människas åsikt(Dr Strasser)

Det jag är oroad över är hästars välbefinnande ,de barfotahästar som mår bra bryr jag mig inte om att kritisera,tvärtom det är finfint om vissa kan gå barfota..utan det är de fall där hästar uppenbart lider i onödan som gör mig upprörd,och tyvärr dyker det upp fall hela tiden.

Tyvärr tycker jag vår djurskyddslag är för mesig ,även då hästar blivit dåligt skodda eller inte fått nån hovvård överhuvudtaget.:mad:
Det är svårt att få djurplågare dömda,tom fall där hästar svultit ihjäl har straffet inte uppvägt hur djuren lidit,om de ens fått några böter..

Strasserfolket är tom aggressiva på barfotaforum och häver ur sig galla om tex OL.Tom jag som inte är nån OL förespråkare reagerar över deras otäcka åsikter.
På strasserhemsidor visas vanvårdade hovar som de "räddat" från hovslagare,bara det att det är tydligt att ingen seriös hovslagare verkat dessa hovar på mkt länge,om än alls.

Gärna barfota ,men med kunskap och lyhördhet för hästen.
Talibaner gör ingen glad.

God Jul ,önskar att din häst snabbt blir frisk.

Att prata om vildhästverkning etc emotsäger ju sig själv från början. Vad jag vet finns det ingen som rider på vildhästar..
..
Vildhästverkningen säger väl inte emot sig själv!? Metoden strävar efter den naturliga formen dvs som den sett ut i flera tusen år. Syftet med det hela är att få hoven att fungera optimalt. Jag vill inte bli kallad för nån satans taliban för det är jag inte. Det går att eftersträva en så naturlig hovform som möjligt OCH sko sin häst. Jag har träffat hovslagare som verkar i stort sett likadant som mig. Enda stora skillnaden är just skorna. Och ja, de är utbildade... Jag kan hålla med om att en del är väldigt "talibanaktiga" men det gäller faktiskt även en del av dem som skor sina hästar.

Vildhästverkningen säger väl inte emot sig själv!? Metoden strävar efter den naturliga formen dvs som den sett ut i flera tusen år.

Jo men faktiskt tycker jag också att den gör det. Det finns, mig veterligen, ingen som verkar vildhästar. Om man skulle använda sig av någon vildhästmetod då skulle man ju låta sin häst få sköta sina hovar helt själv från födseln, utan att någon människa skar eller filade någonstans...

Har man en häst som kan gå överallt utan skor så är det väl helt klart att den inte behöver skor. Det fattar jag också. Har bara skott mina när de börjar ömma på grusvägarna. Börjar med att sko fram och ömmar de fortfarande bak, ja då skor vi dem där med. Diskussionen kan ju sluta där. Klarar de sig utan skor, BRA, går det inte utan skor, då skor man sin häst. Punkt slut!!!!!

Precis så har jag också gjort med min häst! Jag har VERKLIGEN inte haft en skotaliban till hovslagare. Han har väntat på att jag ska tala om när jag tycker att hon ömmar, och först då satt på skor. Varför göra det så komplicerat, skulle jag vilja säga som motvikt till barfotatalibaner som försöker säga att man bara är lat och vill göra det enkelt för sig när man skor sin häst.

Även jag har fått otrevliga PM från en person som inte vågade skriva öppet i forumet. Då rörde det sig om att min häst som ömmade bak på grus självklart skulle vara felverkad (tror att min hovis hade sett rött om jag visat honom detta PM...) och att allting skulle ordna sig om jag bara tog av skorna och hade en barfotaverkare som kom ut:smirk: .

:rofl: :rofl: :rofl: Undrar om man kan få skriftliga garantier och saftiga viten om det inte fungerar som det utlovas? :smirk: :angel:

Ja, verkligen. Idag var det också första dagen som jag provade att rida en sväng sedan jag fick på skor på bak. Det gick jättebra:D ! Hon reagerade inte på stenar en endaste gång och var pigg och glad. Jaja, felverkad var hon sääääääkert:smirk: ...

Men det vet du väl? När de får på sig skorna så dör ju nerverna så de tappar känseln... :angel:

Vildhästverkningen säger väl inte emot sig själv!? Metoden strävar efter den naturliga formen dvs som den sett ut i flera tusen år. Syftet med det hela är att få hoven att fungera optimalt. Jag vill inte bli kallad för nån satans taliban för det är jag inte. Det går att eftersträva en så naturlig hovform som möjligt OCH sko sin häst. Jag har träffat hovslagare som verkar i stort sett likadant som mig. Enda stora skillnaden är just skorna. Och ja, de är utbildade... Jag kan hålla med om att en del är väldigt "talibanaktiga" men det gäller faktiskt även en del av dem som skor sina hästar.

Jag är inte alls insatt, men hästarnas hovar är väl anpassade till steppmarker; sådana marker där vildhästarna strövade. Våra tamhästar rids ju på grus asfalt etc och därför behöver många av dem skor. vildhästarnas hovar var ju idealiska till den mark de är skapta för, klart att de kunde gå barfota. Därför kanske inte vildhästverkningen passar på våra hästar som går på underlag som inte är naturligt för hoven.

Jo men faktiskt tycker jag också att den gör det. Det finns, mig veterligen, ingen som verkar vildhästar. Om man skulle använda sig av någon vildhästmetod då skulle man ju låta sin häst få sköta sina hovar helt själv från födseln, utan att någon människa skar eller filade någonstans...

Du glömde en väldigt viktigt sak, nämligen att ha tamhästen på lika stort variationsrikt område som vildhästen har tillgång till för naturlig filning.

;)

Så fram med hagar på kilohektarer.

Hej!

Ditt fall påminner om en jag känner.
Ponny som alltid varit barfota utan några som helst problem (ca 10 år gammal). Ägare med mycket lite inkomst (15-åring som verkligen spenderar alla sina pengar på ponnyn, men inte få särskilt mycket hjälp hemifrån). Ägaren ville tjäna lite pengar och låter vildhästverka ponnyn, kostar bra mycket mindre, nämligen. Ponny blir efter ca 3 veckor allt mer ömfotad, och mer ömfotad och efter ca 6 månader är enda alternativet att slå på skor, för ponny blir bara värre och värre (börjar bitas och sparkas för att slippa jobba). Hovslagaren kommenterar verkningen med att ponnyn blivit mycket sned i hovarna och börjat växa helt åt fanders. Vildhästverkaren tyckte snarare fötterna blivit finare och finare.

Vem ska man tro på här? Ponny blev smärtfri så fort skorna kom på och ser nu fin ut i hovarna (enligt hovslagare). Kanske inte vildhästmetoden fungerar på hästar som jobbar??

/ Lavinia, vars häst gärna fått vara barfota om hon inte fått så ont av det

Hej!
Vem ska man tro på här? Ponny blev smärtfri så fort skorna kom på och ser nu fin ut i hovarna (enligt hovslagare). Kanske inte vildhästmetoden fungerar på hästar som jobbar??

/ Lavinia, vars häst gärna fått vara barfota om hon inte fått så ont av det

Hej,hej Min uppfattning är att man ska inhämta information,ställa frågor och analysera dom svaren man får från dom berörda parterna. Min erfarenhet säger att ju mer kunskap man själv tar del av ju
bredare kunskapsbas och förståelse för hästens anatomi och fysiologi kommer man att införskaffa.

Därefter är det alltid bra att ta del av den forskning som bedrivs fortlöpande, att även försöka gå på olika föredrag från olika berörda parter är oxå mkt berikande. Sedan kan man utifrån eget omdöme,situation,och det bruk man vill använda sin häst till mkt lättare bilda sig en egen uppfattning om vad den enskilda individens mest bekväma behov är utifrån vad som är ett sunt friskt hästliv.

Det jag vill komma till är att ett sunt friskt hästliv är inte vad vi människor i vår enfald "tror oss veta" utan det förmedlar hästen själv till oss hela tiden och det är väldigt lätt att tyda deras signaler bara man är lyhörd för hästens individuella välbefinnande.

Om man tänker häst när man arbetar med häst i stället för att tänka männskligt så kommer man snabbt finna hur lite kunskap man i verkligheten har och hur mkt mer det finns att lära sig om hästen. Den dagen man anser sig fullärd på hästar är oxå den första dagen man börjar brista i sin kunskap och retenera i sin utveckling.

Hästa ljuger aldrig,du kan lita på dom.

Det är sorgligt att det finns så många självutnämnda experter på det området. Försöka att inte bry dig om dem. De som förespråkar "vildhästmodellen" till vilket pris som helst har ju inte satt hästen i rätt perspektiv. Inte använder vi hästarna som vildhästar heller. De påstår ju ofta också att dåliga hovar är resultat av att hästen varit skodd. Jag anser att det kan vara resultatet av dålig/felaktig verkning och skon i sig är inte boven i dramat.
Vissa hästar kan gå oskodda, andra behöver sina skor. Tänk att de inte kan fatta något så enkelt:crazy:

kl.

sedan är det väl så att en vildhäst som fötts med "fel" förutsättningar dör ung, och att vildhästar inte uppnår den ålder som en "tamhäst" kan göra om den sköts utefter sina förutsättningar.

har skrivit det förut och skriver det igen- min gamla shettis som gått oskodd och hovslagarverkad i 35 år utan problem eller ömma fötter kunde knappt gå alls efter att jag haft en hovslagare "med anorlunda" ideer (tillfälligt pga. att min ordinarie va sjuk) som iof. "förklarade" på ett sätt som tom. jag "köpte" (känner mig JÄTTE dum :o ) sulan skulle verkas ur för att hoven skulle fungera "optimalt"

enligt den "vanliga" hovslagare jag jag använder och den veterinär som behandlade min shettis va hon verkad enligt "den blodiga metoden". det va första gången jag hörde talas om det :eek: tack och lov gick det att "rätta till" ganska snabbt (med skor och sulor under en period, vilket min ponny inte tyckte va så kul. hon har aldrig innan varit skodd) och man lär ju som bekant något nytt så länge man lever :o

min ordinarie hovis brukar säga att visst kan man kalla en vanlig hovis för barfota verkare med- alla hästar har ju inte skor ;) skulle därimot inte ens fundera på att sko av mitt halvblod som är född med något "platta" hovar och är pga. det väldigt ömfotad.

Senast ändrad av en moderator:

kl.

sedan är det väl så att en vildhäst som fötts med "fel" förutsättningar dör ung, och att vildhästar inte uppnår den ålder som en "tamhäst" kan göra om den sköts utefter sina förutsättningar.

Håller med exakt. I det vilda är det bara dom starka som överlever. Har en häst dåliga hovar och ej kan springa ifrån rovdjur så blir den ju uppäten.

Blir så trött på alla dessa barfotaverkare. En vildhäst bor inte i en box, den rids inte, matas inte av människor. Vildhästarna har överhuvudtaget inget att göra med dagens tamhästar, förutom att båda kallas hästar.

Har själv sådan tur att jag har tre pållar som funkar kanon utan skor - på alla underlag! De sliter dem naturligt och verkas när det behövs. Och de trivs helt förträffligt med detta!

Tycker själv att det ofta är många som skor sina hästar helt i onödan (säger INTE att ALLA som skor gör det i onödan eller att skor är av ondo!), som ett exempel kan nämnas mina grannar som har två stora (STORA) halvblod. Dessa verkas och skos vad 6:e vecka och rids ALDRIG. Deras enda motion kommer ifrån det de själva orkar sysselsätta sig i sin minihage om dagarna. (Sedan ska ju tilläggas att de även går med fjorton olika täcken dygnet runt, tvingas stå inne om nätterna även om sommaren (trots att tillgång till sommarhage finns) och att ägarna fullkommligt PROPPAR i dem kraftfoder av olika slag - är inte detta vanskötsel så säg?)

Nåväl, fram för alla Hovslagare (och annat folk) som VET och SER vad hästarna behöver. Och fram för alla ägare som vågar stå på sig - varesig man är skotaliban eller barfotataliban! :bow:

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 662
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 564
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix