Barfota verkning

Sv: Barfota verkning

Jag har mött dem i olika stall jag vart i. Jag har hjälpt till med ganska många hästar i flera olika stall och som uppmärksam och nyfiken ser och märker jag en hel del.
Intressant att du är så säker på det. I ren nyfikenhet skulle jag tycka att det vore mycket spännande att få se bild även på dina hästars hovar underifrån :) Detta eftersom att jag som sagt inte har sett en enda skodd hov utan strålröta men är öppen för andras uppfattningar och åsikter. Dock vill jag gärna få se det också, och vore tacksam om du ville bidra med bilder ;)

Tänk att jag blir ta mig mig fasen upprörd på vad du skriver, jag har på nära håll sett detta barfotaverkande och vad det fick för konsekvenser. Jag hade hoppats på att de lärde sig något första gången eftersom Herr X drog sig tillbaka till ett annat land.

Jag har haft barfotaverkare på min gårdsplan, en man som sprang runt barfota och verkade hästar för glatta livet och det var ett par av våra inackorderingar. Ja han fick hållas tills de en dag läste att han hade fått hästar omhändertagna, pga undernäring. Då anlitade de en hovslagare igen.

En annan man också från samma gemenskap var här och verkade ner en häst som hade spatt, mannen lovade ägaren guld och gröna skogar. Hästen lever numera på de gröna ängarna.

Jag skulle kunna skriva mycket mer än så här, men gitter inte det faktiskt. Men inte en gång till vill jag se någon av dessa personer på min stallplan, om någon hästägare vill anlita dessa personer så får de vackert flytta till ett annat stall jag vill inte se eländet mer.

Var hittar man dessa märkliga hovslagare:confused:? Ingen av de hovslagare jag har anlitat har betett sig så - alls... Tvärtom har jag bara stött på kompetens, intresse och stor hästkunskap.

Och angående strålröta så är jag säker på att mina hästar inte lider av det. Jag är övertygad om att mina kompetenta hovslagare hade sett det och behandlat problemet i så fall...

Ja tack det vore intressant att se bilder på strålarna. Jag hoppas ju också att strålarna är breda, jämna och fina utan sprickor eller gropar för hästarnas skull. Att de ser ut som någonting som faktiskt används (för varför skulle de annars finnas där?). Att de liknar en trampdyna. Och att hästarna sätter i trakten först i steget för de inte har ont. <3

Det hoppas jag också. Sedan kan man ju önska sig detsamma, dvs att de som får sina hästar verkade enligt någon av barfotametoderna lägger ut bilder på sin hästs/sina hästars hovar. Vad jag kan minnas har detta aldrig hänt här på "hästvård", men jag kan ha fel...

Solis: Om det du skriver är sant blir jag mycket, mycket förvånad. Dock har jag mer än gärna fel i den frågan eftersom att min önskan är att hästarna ska vara friska och må bra. Dessvärre är min uppfattning att väldigt få hästar gör det idag, och framförallt inte i hovarna.
Jag skulle tycka det vore jätteintressant om du vill lägga upp bild på någon av alla de rötfria strålar du sett? Jag söker hela tiden kunskap och nya erfarenheter, skulle vara trevligt om du vill bidra med en frisk stråle på en skodd häst till dem :)

Jag är faktiskt lika förundrad över att alla skodda hästar i din omgivning har strålröta :confused:. Har någon gjort en udnersökning av vad det kan tänkas bero på? Eller skulle det vara något modernt fenoment? Jag har inte hört talas om att andra heller observerat någon ökad förekomst av strålröta, eller alls förekomst. Har ni sämre marker i ditt område? Foder? Dåligt skötta bäddar? Rent allmänt dåligt skötta hästar/hovar? Dåliga hovslagare?

Jag varken kan, har tid eller lust att lägga ut bilder, har heller inga hovbilder överhuvudtaget och tänker för övrigt aldrig lägga ut bilder på mina hästar på nätet av ren princip. Skulle heller inte vilja lägga ut bilder på andras hästar.

Såg en pålle för inte så länge sedan som stod och behandlades av en kiropraktor, tänkte inte mycket mer på det, tills ägaren ledde ut hästen i hagen och sedan åkte från stallet. Hästen haltade fruktansvärt, så frågade min kund varför i ren nyfikenhet. (kund ca 16 år gammal)

Visade sig att ägaren haft ute kiropraktor för ryggproblem och spänningar, och hästen haltade pga att den ömmade som attans i fötterna, hon berättade att ägaren blivit barfotafrälst och dragit av pålle skorna som den alltid haft enligt hörsägen..

Frågade om jag fick kika på hästen i hagen efter jag hade skott färdigt ponnyn jag höll på med. Vi gick ut i hagen och stoet ömmade och haltade på alla fötter i en mjuk gräshage... :cry:
Lyfte och kollade, hovväggen var nedverkad så pålle gick på sulan, sulan som sviktade något enormt vid lätt tryck från min tumme..
Alla fyra fötterna hade inre synliga blödningar (ljusa fötter) och hela tiden stod stoet och vägde runt runt runt för att avlasta fötterna. (tänk de förslitningsskador och spänningar som blir när hästen står och spänner sig hela tiden, tjejen berättade även att hästen låg mycket ned och sov.)

Tjejen jag skodde åt sade att de har pratat med ägaren som är enligt henne totalt oresonlig, denne har tydligen sagt att alla hästar ska klara barfota..
Han hade någon nisse från Borås som kom och raspade varannan (!!) vecka!:crazy:

Skulle hästen inte klara barfotaverkningen hade ägaren pratat om slakt eller sälja den, men hur i hela friden hästen skulle kunnat gå igenom en vetbesiktning är för mig en gåta.. jag erbjöd mig att sko hästen gratis till tjejen, men tjejen vågade inte tillåta mig detta med rädsla för vad ägaren hade sagt.(han var tydligen inte där varje dag)
Hade jag haft slaktvärdespengarna hade jag faktiskt åkt tillbaka och frågat om jag fått köpa henne, för hon såg mycket vänlig och trevlig ut, renrasig quarter och tror inte det är något större fel på henne om hon fått dojjor och sula och en lång vila samt behandlingar för de spänningar hon ådrar sig efter all smärta..
Synd bara att min ekonomi inte tillåter någonting utanför ramen just nu.:(

Jag är faktiskt lika förundrad över att alla skodda hästar i din omgivning har strålröta :confused:. Har någon gjort en udnersökning av vad det kan tänkas bero på? Eller skulle det vara något modernt fenoment? Jag har inte hört talas om att andra heller observerat någon ökad förekomst av strålröta, eller alls förekomst. Har ni sämre marker i ditt område? Foder? Dåligt skötta bäddar? Rent allmänt dåligt skötta hästar/hovar? Dåliga hovslagare?

Jag varken kan, har tid eller lust att lägga ut bilder, har heller inga hovbilder överhuvudtaget och tänker för övrigt aldrig lägga ut bilder på mina hästar på nätet av ren princip. Skulle heller inte vilja lägga ut bilder på andras hästar.

Det är väldigt få här som reagerar över det eftersom att de flesta hästarna ser likadana ut i strålarna. Strålröta är tyvärr väldigt accepterat. Få är ens medvetna om att deras hästar har det. Jag bor i närheten av Göteborg och upplever inte detta endast här. Var på besök i ett stall 30 mil norrut för en dryg vecka sedan och fick tillfälle att se en hovslagare sko av en häst. Hovslagaren reagerade eller kommenterade varken strålröta eller att alla sömmarna från skorna satt långt in mot hoven, innanför lamellerna.
Strålröta ser jag hos hästar som går skogsmulleridning eller MSV dressyr. Jag vet många som delar min uppfattning om att strålröta är väldigt utbrett. Tyvärr väljer de flesta att undvika buke pga de påhopp de ofta får utstå och den dåliga stämning som man ofta ser i olika trådar.

Tråkigt att du inte vill dela med dig av bilder, jag hade uppskattat att få se friska strålar på skodda hästar. Accepterar dock givetvis ditt val :)

En liten inflikning av ditt inlägg, den enda som kan ge tillstånd att undersöka hästen är ägaren själv och inte stallkamraterna. Kan vara bra att minnas för alla.

Men var har du fått ifrån att det så utbrett bland skodda hästar, det är sällan jag hör talas om det. Jag har haft strålröta på en häst, men då har vi ändå ägt sammantaget ett 10-tal hästar under en period av 20 år ca.

Däremot har jag träffat på både strål och bärrandsröta hos hästar som är oskodda i större utsträckning än för de som är skodda.

Nu gjorde jag det iaf. Stod och övervägde om jag skulle ringa länsstyrelsen eller inte.

Såg en pålle för inte så länge sedan som stod och behandlades av en kiropraktor, tänkte inte mycket mer på det, tills ägaren ledde ut hästen i hagen och sedan åkte från stallet. Hästen haltade fruktansvärt, så frågade min kund varför i ren nyfikenhet. (kund ca 16 år gammal)

Visade sig att ägaren haft ute kiropraktor för ryggproblem och spänningar, och hästen haltade pga att den ömmade som attans i fötterna, hon berättade att ägaren blivit barfotafrälst och dragit av pålle skorna som den alltid haft enligt hörsägen..

Frågade om jag fick kika på hästen i hagen efter jag hade skott färdigt ponnyn jag höll på med. Vi gick ut i hagen och stoet ömmade och haltade på alla fötter i en mjuk gräshage... :cry:
Lyfte och kollade, hovväggen var nedverkad så pålle gick på sulan, sulan som sviktade något enormt vid lätt tryck från min tumme..
Alla fyra fötterna hade inre synliga blödningar (ljusa fötter) och hela tiden stod stoet och vägde runt runt runt för att avlasta fötterna. (tänk de förslitningsskador och spänningar som blir när hästen står och spänner sig hela tiden, tjejen berättade även att hästen låg mycket ned och sov.)

Tjejen jag skodde åt sade att de har pratat med ägaren som är enligt henne totalt oresonlig, denne har tydligen sagt att alla hästar ska klara barfota..
Han hade någon nisse från Borås som kom och raspade varannan (!!) vecka!:crazy:

Skulle hästen inte klara barfotaverkningen hade ägaren pratat om slakt eller sälja den, men hur i hela friden hästen skulle kunnat gå igenom en vetbesiktning är för mig en gåta.. jag erbjöd mig att sko hästen gratis till tjejen, men tjejen vågade inte tillåta mig detta med rädsla för vad ägaren hade sagt.(han var tydligen inte där varje dag)
Hade jag haft slaktvärdespengarna hade jag faktiskt åkt tillbaka och frågat om jag fått köpa henne, för hon såg mycket vänlig och trevlig ut, renrasig quarter och tror inte det är något större fel på henne om hon fått dojjor och sula och en lång vila samt behandlingar för de spänningar hon ådrar sig efter all smärta..
Synd bara att min ekonomi inte tillåter någonting utanför ramen just nu.:(

Fruktansvärt tråkigt att hästen mådde så dåligt! Detta är inget jag står bakom och min uppfattning är att SANHCP inte heller gör det.

Jag blir så bedrövad av dessa människor som bara sliter av skorna på sina hästar i hopp om att dem ska klara barfota,självklart kan dem INTE klara barfota när dem fått så förstörda hovar av att både blivit verkade i sulan tippade roterade hovben och gud vet vad pga hovslagare som menar på att trakterna ska hållas höga och kortade tår!? är det ingen som ser galenskapen i det dessa hovisar gör? se till utfodringen och hjälp hästen istället för att tvinga den igenom denna smärta i hopp om att den härdas.Klart den härdas men måste det göras så jävla hårt? ta lite i taget!.
Och verkning varannan vecka är ett måste om inte oftare,men förvänta dig för fan inte en hovslagarverkning då man tar av dem allra känsligaste delarna som säkerligen är försvagade pga för hård verkning.
Sedan förstår jag faktiskt inte hur ni sko''talibaner''(av den benämningen som någon började använda här i tråden att döma verkar du inte bara trångsynt och insnöad utan också rasist.) hur ni kan tillåta att man skär bort SULAN på hästen och sedan lägger på en sko? för det första gör ni hästen blockhalt och sedan slänger på en sko för att dölja det? det är som om jag själv skulle klippa tånaglarna på mig själv så kort att det gör ont och sedan sätta på något för att ''läka'' det igen.Oförståeligt.
Och ja jag har träffat ett par hovslagare som verkar vettigare än majoriteten ,men att bara skratta och säga att strålen ska se ut som den gör på dem flesta hästar idag,både skodda och oskodda fullt angripen av strålröta det skrämmer mig.Då det är UPPENBART att deras utbildning är grundad på sjuka hovar! hur vore det om ni fick se lite friska hovar???

anledningen till att du ser både bärrands och strålröta på dem flesta barfota hovar beror på att en skodd hov ligger i ''träda'' med en sko på som förhindrar hovmekanismen.Hovmekanismen innebär ju blodcirkulation och med blodet kommer sockret som hästen får i sig.Socker är också näring för all denna svamp(röta).så grattis till er med skodda hästar som påstår att ni aldrig sett en skodd häst med röta.Det beror på att hästen inte har någon vidare cirkulation....stackars häst.

Håller med Emboella & Bareisbetter.

En sak som många verkar ha fått om bakfoten är att det fungerar (och att vi "barfota-talibaner" tror det) att bara plocka av skorna och raspa lite då & då så får hästen friska hovar. Det är en hel del jobb att med hovar & man behöver tänka på foder, motion osv. Sen ska inte vem som helst verka hästens hovar heller.

Håller med Emboella & Bareisbetter.

En sak som många verkar ha fått om bakfoten är att det fungerar (och att vi "barfota-talibaner" tror det) att bara plocka av skorna och raspa lite då & då så får hästen friska hovar. Det är en hel del jobb att med hovar & man behöver tänka på foder, motion osv. Sen ska inte vem som helst verka hästens hovar heller.

Precis verkning är INTE allt! du som hästägare måste se till utfodringen motionen och resten av dem muskulära problemen i hästkroppen,som givetvis uppstår med en alldeles för ömfotad häst.En rätt verkad häst skall ömma mindre efter verkning än före...

Man behöver inte verka i sulan för att den ska bli sviktande, utan det räcker med att verka ner hovväggen o låta pållen gå på sulan som snabbt slits ner o blir tunn. Precis exakt som dessa barfota talibaner gör. Dessa borde utrotas o anmälas för djurplågeri hela bunten. Blir så förbannad när man utsätter oskldiga djur för onödigt lidande pga människans eget ego

En häst med balanserade hovar har inte sviktande sula! om hästen skall nöta ner sulan så pass att den sviktar så måste den motioneras minst 8 timmar om dagen!

En rätt verkad häst ska inte ömma över huvudtaget, varken före eller efter verkning

Du är då inte den enda som blir förbannad! skulle vilja att ni som orsakade hovbenssänkning och fång också sattes dit jävligt hårt!
Att sedan avliva en häst som har ont pga något som går att bota är ju helt galet.Vill man hellre döda sin vän? än ge den en chans att slippa smärtan och fortsätta leva!?
Men det säger mer om dig än om oss barfotatalibaner,insnöad var det

En häst med tippade traktstöd inflammerade lamellränder osv osv ÖMMAR! kan man avlasta lamellerna så ömmar hästen mindre efter detta!

jag har 11 hästar, varav 10 går oskodda utan problem, verkas av traditionell hovslagare, ingen av dessa ömmar vare sig före eller efter verkning. Travaren går skodd då han sliter extremt mkt på sina hovar o blir ömfotad när han går på grusvägar, han kan gå barfota om man bara håller sig på mjukt underlag.

Ang. uttrycket barfota taliban är det inte bara jag som använder, räcker o läsa tråden så ser ni det. Men att hävda att alla hästar kan går barfota är rena terrorn av hästarna o det är där ifrån iaf jag gett barfota talibanerna sitt namn. Men alla människor är saliga i sin tro.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 823
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka