Barfota verkning

Sv: Barfota verkning

anledningen till att du ser både bärrands och strålröta på dem flesta barfota hovar beror på att en skodd hov ligger i ''träda'' med en sko på som förhindrar hovmekanismen.Hovmekanismen innebär ju blodcirkulation och med blodet kommer sockret som hästen får i sig.Socker är också näring för all denna svamp(röta).så grattis till er med skodda hästar som påstår att ni aldrig sett en skodd häst med röta.Det beror på att hästen inte har någon vidare cirkulation....stackars häst.

Fast det stämmer ju inte, även en skodd hov har blodcirkulation . Jag antar alltså då att du menar som så, att de hästar som är skodda och inte får strålröta har taskig blodcirkulation. Så den häst av våra som fick strålröta måste alltså ha bra cirkulation även i hovarna.;)

I övrigt så kommer sig bärrandsröta av en bakterie i marken.

Källan: http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/hovvard-del-3-hovproblem-och-hur.htm

Bakterier äter sig in vid den vita linjen på hoven och området fräts sönder av röta (svart sörja). Så småningom kan det äta sig uppåt och leda till en hålvägg, det vill säga en separation mellan hornkapseln och kötthoven.
- White Line Disease är ett ganska stort problem idag, framförallt hos unghästar, berättar Jörgen. Jag tycker mig inte minst se det hos hästar som går på lösdrift i blöta marker. Unga hästar som verkats hårt drabbas lättare eftersom de är mjukare i hornet.

Frågor och svar hos Agria veterinär.

http://www.agria.se/hast/fragaveterinar/q/d2b9b869fddb3f87c125782b007aff9b

så grattis till er med skodda hästar som påstår att ni aldrig sett en skodd häst med röta.Det beror på att hästen inte har någon vidare cirkulation....stackars häst.

Eller kanske på att hästarna ifråga är rent allmänt välskötta och välskodda...

Eller menar du att strålröta är ett tecken på en "levande" hov med god cirkulation?

Mina hästar ömmar för övrigt inte alls, varken före eller efter verkning och/eller skoning. Så det låter väldigt konstigt när du säger att hästar ska ömma mindre efter verkning än före. För i så fall kan väl hästen inte vara riktigt frisk i hovarna kan man tycka. Ömhet i hovarna är inte bra. Eller får du brist på ömhet också till att vara detsamma som avsaknad av cirkulation?

Har inte skrivit att alla barfota människor ska utrotas, men däremot dom som påstår att hästarna ska kunna gå barfota även om de har ont, pga att de ska härdas. Ingen häst ska behöva gå o ha ont i hovarna, en häst som ömmar även på mjukt underlag ska ha skor, det borde ju det sunda förnuftet säga

jag har 11 hästar, varav 10 går oskodda utan problem, verkas av traditionell hovslagare, ingen av dessa ömmar vare sig före eller efter verkning. Travaren går skodd då han sliter extremt mkt på sina hovar o blir ömfotad när han går på grusvägar, han kan gå barfota om man bara håller sig på mjukt underlag.

Ang. uttrycket barfota taliban är det inte bara jag som använder, räcker o läsa tråden så ser ni det. Men att hävda att alla hästar kan går barfota är rena terrorn av hästarna o det är där ifrån iaf jag gett barfota talibanerna sitt namn. Men alla människor är saliga i sin tro.

Då undrar ju jag hur denna travare ser ut i sina hovar om det är så att han inte klarar att gå oskodd:) är han dessutom verkad enligt hovslagarpraxis som är ett smidesyrke och inte har något med levande material att göra så är det ju inte så konstigt...Jaha så du använder taliban bara för att någon med bristande ordförråd innan dig använt det?
Oj oj jag tänker inte försöka övertala er om att alla hästar kan gå barfota för det kan dem det handlar mer om hur mycket DU som ägare och hästmänniska är villig att lägga ner i tid och energi för att få det att funka...Så vitt jag vet så föds hästar utan skor ;)

Du är då inte den enda som blir förbannad! skulle vilja att ni som orsakade hovbenssänkning och fång också sattes dit jävligt hårt!
Att sedan avliva en häst som har ont pga något som går att bota är ju helt galet.Vill man hellre döda sin vän? än ge den en chans att slippa smärtan och fortsätta leva!?
Men det säger mer om dig än om oss barfotatalibaner,insnöad var det

En häst med tippade traktstöd inflammerade lamellränder osv osv ÖMMAR! kan man avlasta lamellerna så ömmar hästen mindre efter detta!

Men snacka om att vara oförskämd, och snacka om att vara olaglig, en häst utan skor får också fång. En häst som har fång får inte omhändertas av någon annan än hovslagare som är godkänd av jordbruksverket när det väl kommer till själva hovvården och dessförinnan är det veterinär.

Har inte skrivit att alla barfota människor ska utrotas, men däremot dom som påstår att hästarna ska kunna gå barfota även om de har ont, pga att de ska härdas. Ingen häst ska behöva gå o ha ont i hovarna, en häst som ömmar även på mjukt underlag ska ha skor, det borde ju det sunda förnuftet säga

Om hästen ömmar på även mjukt underlag är något fruktansvärt fruktansvärt fel!Då borde man som ägare se över vad man gör mot sin häst som gör den så handikappad! att slå på skor är ett ypperligt sätt att dölja symptomen på ;)

Det är väldigt få här som reagerar över det eftersom att de flesta hästarna ser likadana ut i strålarna. Strålröta är tyvärr väldigt accepterat. Få är ens medvetna om att deras hästar har det. Jag bor i närheten av Göteborg och upplever inte detta endast här. Var på besök i ett stall 30 mil norrut för en dryg vecka sedan och fick tillfälle att se en hovslagare sko av en häst. Hovslagaren reagerade eller kommenterade varken strålröta eller att alla sömmarna från skorna satt långt in mot hoven, innanför lamellerna.
Strålröta ser jag hos hästar som går skogsmulleridning eller MSV dressyr. Jag vet många som delar min uppfattning om att strålröta är väldigt utbrett. Tyvärr väljer de flesta att undvika buke pga de påhopp de ofta får utstå och den dåliga stämning som man ofta ser i olika trådar.

Tråkigt att du inte vill dela med dig av bilder, jag hade uppskattat att få se friska strålar på skodda hästar. Accepterar dock givetvis ditt val :)

Nu får du väl ta och ge dig. Har detta med strålröta blivet ett mantra för dig efter att dessa barfotaverkare har hävdat att skodda hästar har detta. Jag har haft hästar sedan jag var nio år och är över femtio nu, ingen av mina har haft, ingen av mina kompisars hästar har haft. Har du gått en kurs i barfotaverkning eller två och ändå ger du dig i kast med att hävda att det är ytterst vanligt och dessutom hävdar du att det är accepterat.

Fast det stämmer ju inte, även en skodd hov har blodcirkulation . Jag antar alltså då att du menar som så, att de hästar som är skodda och inte får strålröta har taskig blodcirkulation. Så den häst av våra som fick strålröta måste alltså ha bra cirkulation även i hovarna.;)

I övrigt så kommer sig bärrandsröta av en bakterie i marken.

Källan: http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/hovvard-del-3-hovproblem-och-hur.htm

Frågor och svar hos Agria veterinär.

http://www.agria.se/hast/fragaveterinar/q/d2b9b869fddb3f87c125782b007aff9b

Det beror helt o hållet på VAD du har för hovslagare och HUR han verkar! om han verkar så att strålen har markkontakt så fungerar cirkulationen mycket bättre!
Bärrandsrötan får hjälp på traven av allt socker dom hästen får i sig;)

Nu får du väl ta och ge dig. Har detta med strålröta blivet ett mantra för dig efter att dessa barfotaverkare har hävdat att skodda hästar har detta. Jag har haft hästar sedan jag var nio år och är över femtio nu, ingen av mina har haft, ingen av mina kompisars hästar har haft. Har du gått en kurs i barfotaverkning eller två och ändå ger du dig i kast med att hävda att det är ytterst vanligt och dessutom hävdar du att det är accepterat.

Återigen ett tecken på hur insnöade människor kan vara,du anger att du sysslat med hästar i ca 40 år?
Perfect practise makes perfekt,du kan hålla på med något hela livet och inte bli ett dugg klokare av det :)

Och om du nu har missat det så har barfotahovar också strålröta:) Vet du hur strålröta ser ut? kan du länka en bild från tex google som du FÅR använda och visa mig vad DU tror/vet är strålröta ? så ska jag visa dig en hov som ser frisk ut men som ändå är angripen :)

Ja socker är ju kanske ofrånkomligt, det finns ju i gräs, hö, hösilage osv. Det kan ju förklara varför så många oskodda hästar får det då, som ofta går på fri tillgång samt som länken veterinär/hovslagare beskrev fuktiga hagar med bakterier.

Och såvitt jag vet så rider ingen på de hästarna heller.

Nej det om något vore ju djurplågeri,dem är ju inte ens färdigvuxna.
Jag undrar ju dock när du anser att en häst skall skos? när får/kan man tidigast sko enligt dig?
har du någon aning om dem konsekvenser det har för tex hovbenet?

Ja socker är ju kanske ofrånkomligt, det finns ju i gräs, hö, hösilage osv. Det kan ju förklara varför så många oskodda hästar får det då, som ofta går på fri tillgång samt som länken veterinär/hovslagare beskrev fuktiga hagar med bakterier.

Ja tyvärr socker är väldigt svårt att komma ifrån helt :crazy:,men man kan komma väldigt nära en sockerfri kost genom att använda skogshage skippa kraften och utfodra med sly tex :)

skulle vilja att ni som orsakade hovbenssänkning och fång också sattes dit jävligt hårt!

Nu är jag inte riktigt säker på vilka "ni" är, men vildhästar har tydligen också kronisk fång. Citerar (igen) Hampson och Pollitt:

"Methods: Fourteen studies of significant numbers of feral horses (range of 12 to 100 horses throughout studies) were performed to investigate the genetic structure, travel profiles, nutritional parameters, foot morphology and foot health in populations of feral horses from different environments.

Of the three populations surveyed by histopathology, the incidence of chronic laminitis ranged between 40% and 93%."

Vem har orsakat fången hos vildhästarna, menar du?

Men snacka om att vara oförskämd, och snacka om att vara olaglig, en häst utan skor får också fång. En häst som har fång får inte omhändertas av någon annan än hovslagare som är godkänd av jordbruksverket när det väl kommer till själva hovvården och dessförinnan är det veterinär.

Oförskämd? det må så vara,är det inte oförskämt att hota med både det ena och det andra också? och VAR någonstans i texten har jag uttryckt mig så att bara skodda hästar får fång!?läs på lite!
För dig som tjatar om detta med att en fångbelastad häst bara får verkas av en hovslagare med veterinär så kan du ju se om du nu hade läst på lite att SANHCP's verkning är fullt godkänd av djurskyddet:)

Jag skriver som sagt om mina egna erfarenheter och upplevelser. Jag skrev att det är väldigt få här (syftandes på i mina trakter och umgängeskretsar) som reagerar över det. Vänligen sluta påstå att jag skrivit saker som jag inte gjort!
Jag har i alla mina inlägg vart noga med att poängtera att det är min uppfattning jag beskriver.

Det vore mycket intressant om du, liksom de andra som påstår sig ha hästar med friska strålar, vill visa en bild på någon av dessa?

Nu är jag inte riktigt säker på vilka "ni" är, men vildhästar har tydligen också kronisk fång. Citerar (igen) Hampson och Pollitt:

"Methods: Fourteen studies of significant numbers of feral horses (range of 12 to 100 horses throughout studies) were performed to investigate the genetic structure, travel profiles, nutritional parameters, foot morphology and foot health in populations of feral horses from different environments.

Of the three populations surveyed by histopathology, the incidence of chronic laminitis ranged between 40% and 93%."

Bristen på rovdjur som leder till mindre motion:)

Jag skriver som sagt om mina egna erfarenheter och upplevelser. Jag skrev att det är väldigt få här (syftandes på i mina trakter och umgängeskretsar) som reagerar över det. Vänligen sluta påstå att jag skrivit saker som jag inte gjort!
Jag har i alla mina inlägg vart noga med att poängtera att det är min uppfattning jag beskriver.

Det vore mycket intressant om du, liksom de andra som påstår sig ha hästar med friska strålar, vill visa en bild på någon av dessa?

Dem skulle aldrig våga;) men jag kan börja med en FRISK stråle om någon är intresserad!?på min EGEN häst.så behöver vi inte diskutera upphovsrätt copyright mm mm

Med dem som orsakar fång och ''hovbenssänkning'' som för övrigt är en felaktig benämning ,menar jag givetvis barfota också!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 822
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka