Barfota verkning

Sv: Barfota verkning

*kl*
Jag tycker detta med hovar är jätte intressant :D Funderar på gå en kurs hos någon barfotaverkare bara för att lyssna och se vad dom säger och lär ut. Hängde även med hovslagaren några veckor :p Tyvärr så gör min dåliga rygg att det inte blir någon hovslagar utbildning för min del. Men ar iaf läst hovvård och har tappslo kompetens :p Men tror säkert att det finns bra barfotaverkare, om man hittar någon som inte ser det hela i svart och vitt vilket jag tycker de flesta verkar göra.

Tyvärr är det vanligare att hästen inte förstår vad människan menar när ordet "för hästens bästa" näms utan uppfattar det mera som för människans bästa.
:bow:
Det som är så sjukt är att alla barfotatalibaner (speciellt en som nämnts tidigare här i tråden, och JA hans namn börjar på O :p) just ser det bara från människans sida när de påstår att alla hästar kan gå barfota om de bara verkas rätt. (och sen ovanpå det så har de 0 i kompetens för att utföra det, visst blir man mörkrädd?)
Och JA min pålla går barfota, men det är inte för mitt bästa, utan för hennes. (så jag är inte emot barfotagång om nu nån trodde det)

Kul att se att du är tillbaka igen. Håll dig nu på mattan så du får stanna. ;) (för du behövs här :) )

Jag har numera en mjuk sprallig barfotagående häst som verkas av en hovvårdare utbildad enligt SANHCP. Det jag uppskattar extremt mycket med den information jag fått av såväl SANHCP som Svenska Hovskolan (Ove) är att det finns en logisk förklaring till det de säger. Jag är en mycket ifrågasättande person som inte sväljer information utan vidare, och har hittills blivit nöjd med svaren jag fått av dem.
Det är något som jag saknar hos alla hovslagare jag mött: Förmågan att kunna förklara varför de gör på ett visst sätt. Exempelvis det där med höga trakter; jag har inte hört ett enda argument med logisk förklaring till varför hästar ska gå med höga trakter men likväl tycker tillfrågade hovslagare att hästarna ska gå med höga trakter.

Du har säkerligen fått massor med information det måste till för att få kunder till sin verksamhet, Den logik du pratar om kanske ska ifrågasättas än mer. Denna man du nämner har utövat sin verksamhet på en oerhört ringa tid mot vad många hovslagare gjort. Oftast är det dessutom dessa utbildade hovslagare som får sopa upp skiten efter dessa självlärda kvacksalvare.

Ove..... han byter namn på sin metod/ skola som det vore kalsonger.
Han företräder de båda som du skrev.

Om vi tar det där med trakthöjd så är den avhängig av tålängd o hela hästens belastning. För låg trakt är värre o svårt att få bukt på.
De belastar då sina mjukdelar o även strålbenet för mkt- överbelastar.
Jag vet inte om han känner till anatomin när han tror o förespråkar att Strålen skulle vara en blodpump:rofl:

det går inte att säga att den ska vara si eller så hög- allt är individuellt. En helhet.

Den stora saken som dessa talibaner gör fel- är när de verkar såsom när hästen ska skos- är nerverkad för att den ska ha skydd på.

hästen måste ha slitmån o kan då ofta gå på vilket underlag som helst- i princip. Sulan bär inte.Det vet hovisarna!

Tänk er att klippa ner naglarna lite för mkt o vi behöver ändå inte GÅ på dem.

Senast ändrad:

Ur Ove Linds marknadföring.

QUOTE]Om någon står inför hotet att tvingas avliva sin häst på grund av någon av ovanstående diagnoser så ring mig på 0731-XXXXXXX Jag lovar att göra mitt bästa för att bevisa att hästen kan rehabiliteras till full friskhet och att det vare sig kommer att ta särskilt lång tid eller kosta några stora pengar. Det handlar bara om ett annat sätt att se på vad som har åstakommit skadan.[/QUOTE]Är inte detta rent olagligt???[

Jag har numera en mjuk sprallig barfotagående häst som verkas av en hovvårdare utbildad enligt SANHCP. Det jag uppskattar extremt mycket med den information jag fått av såväl SANHCP som Svenska Hovskolan (Ove) är att det finns en logisk förklaring till det de säger. Jag är en mycket ifrågasättande person som inte sväljer information utan vidare, och har hittills blivit nöjd med svaren jag fått av dem.
Det är något som jag saknar hos alla hovslagare jag mött: Förmågan att kunna förklara varför de gör på ett visst sätt. Exempelvis det där med höga trakter; jag har inte hört ett enda argument med logisk förklaring till varför hästar ska gå med höga trakter men likväl tycker tillfrågade hovslagare att hästarna ska gå med höga trakter.

Instämmer helt! Allt Ove och Svenska hovskolan säger är mycket logiskt! Jag rekommenderar alla att gå hans kurs! Man får verkligen en aha upplevelse! :laugh: Jag har fyra hästar som verkas enligt Svenska hovskolan och det jag framförallt ser är hur 2 av hästarna, (en som har varit skodd och tidigare haft hovledsinflammation och kalle anka fötter, men som nu mår bra och en som varit vanskött i hovarna innan jag köpte honom) hela tiden blir bättre och bättre i sina hovar och för mig är detta bevis på att den här verkningen verkligen fungerar. Sedan är det självklart ingen "quick fix" utan tid och tålamod krävs om hästen från början har dåliga hovar.

QUOTE]Om någon står inför hotet att tvingas avliva sin häst på grund av någon av ovanstående diagnoser så ring mig på 0731-XXXXXXX Jag lovar att göra mitt bästa för att bevisa att hästen kan rehabiliteras till full friskhet och att det vare sig kommer att ta särskilt lång tid eller kosta några stora pengar. Det handlar bara om ett annat sätt att se på vad som har åstakommit skadan.

Är inte detta rent olagligt???

Svar ja, det är inte lagligt numera faktiskt. Det har ju tvistats hit och dit i frågan, men frågar på på Jordbruksverket så är det så att för hästar som kräver särskilt åtagande pga sjukdom så ska den hovisen vara godkänd av SJV. Alternativt så är det en hovis som inte är godkänd av SJV men ändå har gedigen erfarenhet, som har en veterinär bredvis sig hela tiden och som också tar ansvar över utförd verkning/skoning.

Instämmer helt! Allt Ove och Svenska hovskolan säger är mycket logiskt! Jag rekommenderar alla att gå hans kurs! Man får verkligen en aha upplevelse! :laugh: Jag har fyra hästar som verkas enligt Svenska hovskolan och det jag framförallt ser är hur 2 av hästarna, (en som har varit skodd och tidigare haft hovledsinflammation och kalle anka fötter, men som nu mår bra och en som varit vanskött i hovarna innan jag köpte honom) hela tiden blir bättre och bättre i sina hovar och för mig är detta bevis på att den här verkningen verkligen fungerar. Sedan är det självklart ingen "quick fix" utan tid och tålamod krävs om hästen från början har dåliga hovar.
Det låter nog logiskt för den som inte är så insatt.

gissa om han alltid har arbetat som försäljare. Allt går att sälja med mördande reklam. Innan *IT- kraschen jobbade han med IT o letade sen en luckrativ branch o verkar ha lyckats.
Eftersom han hela tiden byter namn eller skapar nya företag så borde man nog vara riktigt försiktig för vad man utsätter sin häst för.

Rolig diskussion det här :)

Många ser ingen "logik" i tex SANHCP metod. Jag ser ingen logik i att sätta på hästen skor. Bara för något är nytt så betyder det inte att det är fel.

Det verkar som många är trötta på oss "barfota-människor" men jag är trött på dom människor som inte är öppna för ny information (menar inte att man måste tycka att det är bra info), nya åsikter. Den fungerar faktiskt, den här verkningsmetoden.

Hästmänniskor är grymt svåra :grin:

Här har du det grundläggande problemet, söka nya möjligheter för hästens bästa.
Den först dagen man glömmer att hästen sedan urminnes tider inte ändrat sina fysiologiska förutsättningar, sin exteriör är den första dagen man bör fundera över sin hästhållning och vad man igentligen försöker dölja i sin bristande grundläggande kunskap om hästen genom att alltid söka nya möjligheter.

Hästen som djur kommer aldrig ändra på sig, allt hänger på den männskliga interligensen att förstå att det är JAG,DU som måste ändra på sig och uppvisa en större förståelse för hästen bästa.

Tyvärr är det vanligare att hästen inte förstår vad människan menar när ordet "för hästens bästa" näms utan uppfattar det mera som för människans bästa.

Om jag bara hade tänkt på mig själv så hade jag inte sökt nya möjligheter. Jag söker efter nya möjligheter för att jag inte tycker att dagens hästhållning är tillräcklig. Jag vill att min häst ska vara så frisk den kan bli och lycklig :)

Men skulle aldrig testa något jag inte tror på. Det är lite därför jag inte vill följa den "vanliga hästhållningen".

Fast jag kan inte se att dessa bokstavskombinerande hovvårdarna är speciellt nya.

Den här diskussionen har gått redan sen den tiden Strasser kom upp på tapeten. Då var det många som hakade på, och sen blev det bara värre och värre med fler och fler olika metoder av hovverkning. Jag och flera med mig anser att metoderna är anskrämliga och i många fall rent djurplågeri.

Rolig diskussion det här :)

Många ser ingen "logik" i tex SANHCP metod. Jag ser ingen logik i att sätta på hästen skor. Bara för något är nytt så betyder det inte att det är fel.

Det verkar som många är trötta på oss "barfota-människor" men jag är trött på dom människor som inte är öppna för ny information (menar inte att man måste tycka att det är bra info), nya åsikter. Den fungerar faktiskt, den här verkningsmetoden.

Tyvärr ser inte jag ngn logik eller förståelse för att det finns olika "modeller" och verkningsmetoder när det i slutändan leder till bara ETT slutresultat.

Har man inte ens grundkunskapen om att alla hästar är individuella, olika raser har olika fysiologiska förustättningar och avlade för olika ändamål i olika miljöer runt om världen så e i alla fall jag så korkad att jag vill påstå att man inte ens har Basic hästkunskap.

Naturligt vis kan detta fungera på friska hästar,, men var går gränsen för den enskilda utövarens kunskap om en häst är sjuk eller frisk? Vem¨mer än hästen kan förmedla denna information och hur tolkar den enskilda människan hästens signaler.

Stöpte vi alla hästmänniskor i samma "form" som dagens utövare stöper alla hästars hovar i så skulle vi inte ha några sjuka hästar.

Tänk på vad grundtanken med den nya lagstiftningens syfte är, notera sedan att ingen av dom olika verkningsmetoderna skriver att deras utbildning ENBART bedrivs på friska hästar.

Att som både ove och hildur lova guld och gröna ängar på sjuka hästar är att delge att deras metoder bryter mot svensk lagstiftning och att deras utförande är ren djurplågeri.

Jag förstår inte hur man av egen fri vilja kan skriva att man anser att djurplågeri och lagbrott ska anses som logiskt och t.o.m. påstå att det är för hästens bästa.

Fast, min kunskap på detta område är ganska "ringa":cool:

Jag var förövrigt in och läste lite mer kring barfotaverkning. Det rekommenderas även "slow feeding" till nästan alla hästar. Detta innebär hö och halm ur ett finmaskigt hönät. Det var någon häst som blev för fuktig i fötterna av att gå på bete och då drabbades av strålröta, så den skulle flyttas till en torr hage som knappt hade något bete, och fodras ur nät istället. Allt för att få bukt med strålrötan.

Jag undrar, hur kommer det sig att SÅ många av dessa hästar drabbas av strålröta. Jag har i mina dagar knappt stött på någon häst med strålröta...

Det jag också värjer mig emot är att de ofta riktar sig till människor och hästar i nöd. De låtsas att de har ett sista halmstrå man kan gripa tag i.

Det är så oetiskt att säga just det som någon skrev längre upp, "om hästen skall avlivas, ring mig etc.....". Visst, om det gick från en sekund till en annan och hästen verkligen blev bra på stört, men så enkelt är det ju inte, tyvärr.

Deras marknadsföring borde falla under kvacksalveri och anmälas till marknadsdomstolen liksom till jordbruksverket.

Jag gillar BoS idé, om man är seriös, varför inte utbilda sig till hovslagare först eller i vart fall en gedigen grundutbildning i botten.

Välkommen tillbaka Coari.

QUOTE]Om någon står inför hotet att tvingas avliva sin häst på grund av någon av ovanstående diagnoser så ring mig på 0731-XXXXXXX Jag lovar att göra mitt bästa för att bevisa att hästen kan rehabiliteras till full friskhet och att det vare sig kommer att ta särskilt lång tid eller kosta några stora pengar. Det handlar bara om ett annat sätt att se på vad som har åstakommit skadan.
Är inte detta rent olagligt???[[/QUOTE]

Utdrag ur texten: Jag lovar att göra mitt bästa för att bevisa att hästen kan rehabiliteras till full friskhet[/

Att göra sitt bästa och att hästen KAN, innebär inte ngn garanti för att den efter rehabelitering kommer bli fullt frisk. Hur man skriver på ett logiskt sätt för att den enskilde personen sak tolka det som en garant är inte detsamma som att det även är juridiskt hållbart och det är det enda jag imponeras av när det gäller Ove.

Fast han har ju haft ganska mkt praktik på det området.

Det minsta man skall kräva av någon som uttrycker sig så är väl en skriftlig plan, innehållande analys av nuläge, vad som är fel, åtgärder inklusive tidsplan samt förväntat resultat.

Inte bara sälja drömmar:).

Det låter nog logiskt för den som inte är så insatt.

gissa om han alltid har arbetat som försäljare. Allt går att sälja med mördande reklam. Innan *IT- kraschen jobbade han med IT o letade sen en luckrativ branch o verkar ha lyckats.
Eftersom han hela tiden byter namn eller skapar nya företag så borde man nog vara riktigt försiktig för vad man utsätter sin häst för.

Jag tror tyvärr att det är du som inte är så insatt. Om man bara är ute efter att tjäna pengar ska man nog inte arbeta som hovvårdare... det blir man inte rik på. Svenska hovskolan gör detta för att hjälpa hästarna. Tyvärr är det så många som inte vet hur hoven fungerar och därför får många hästar lida och dö i onödan. Problem med t.ex. hovsprickor m.m är jättelätt att lösa med rätt verkning. Då växer de bort av sig själva. Fölen föds för att gå på strålen och hela hoven! Det finns inga föl som bara går på hovväggen när de är nyfödda! Ove har lärt sig denna metod i USA och tagit med den till Sverige. Han har forskat jättemycket på vilda mustanger och sågat itu tusentals döda hovar för att lära sig anatomin och hovens funktion. Misstänker att det inte finns någon större "hovnörd" i detta land! :banana:

SANCHP finns fortfarande och att han nu heter Svenska hovskolan tror jag beror på att han vill vara helt oberoende av alla andra och inte låsa sig till en sak, utan väljer att hela tiden forska vidare om hovar för att lära sig mer. :idea:

I vissa fall rekommenderar han även skor men då en flappsko eller en elitsko som är mycket bättre får hoven då de är flexiblare och ger stråltryck. Men det handlar mer om verkning än sko eller inte sko!

Jag är helt inne på att verkning är "allt", och att det finns duktiga liksom dåliga inom alla läger.

Men, det som är illa med dessa "olika metoder/skolor" är att om/när det blir fel har konsumenten, i detta fallet hästägaren, ingenstans att vända sig. Genom den lagstiftning som vi idag har begår ju även hästägaren ett brott genom att anlita en icke-godkänd hovslagare/hovvårdare (om inte veterinär är med).

Alltså medkriminaliserar dessa hovvårdare hästägare (ja, det finns även vanliga hovslagare som gör det).

Om det någonsin skall bli seriöst att anlita och ävenså utbilda hovvårdare så vill jag verkligen se att dessa som utbildar söker samarbete och certifiering genom Jordbruksverket. Så länge sådana som svenska hovvårdsskolan anser sig stå över lagen, ja då är det illa. Om inte annat borde man vara så självsäker på det man gör - för det är man ju i reklamen - så att man för konsumentens skull söker godkännande.

Man blir säkert inte rik på att vara vare sig hovslagare eller hovvårdare:-), dock kanske man försörjer sig bättre på att bedriva utbildningsverksamhet:-) om nu rikedom skall vara en måttstock på något.

Senast ändrad:

Han har forskat jättemycket på vilda mustanger

Var någonstans finns hans forskning publicerad?

Med stor risk för att jag upprepar mig själv, så finns det faktiskt äntligen forskning om vildhästar och deras hovstatus (av Hampson och Pollitt). Den visar, bland annat, att vildhästar inte har de perfekta, sunda hovar som många inom barfotarörelserna ofta vill hävda. Bland annat fann man att:

"In the softer footing environments growth rate exceeded wear, allowing the hoof wall to grow long and flared. There were signs of pathology, such as ungual cartilage calcification, and traumatic laminitis, consistent with concussive changes, in the feet of horses living on hard footing."

Författarna drar vidare slutsatsen:

"Given the moderate evidence of sub-optimal foot health, it may be inappropriate to judge the feral horse foot as a benchmark model for equine foot health. Previous observers and proponents of the "natural" foot model were apparently unaware of this inner pathology but regardless, had made assumptions and recommendations for domestic foot care, such as promotion of solar loading and excessive bevelling of the distal hoof wall."

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 823
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31