Barfota verkning

Sv: Barfota verkning

Och även KC LaPierre och forskning på Bahamas har visat på förändringar i vildhästars hovar beroende på vilka marker de går på.

Det är också intressant varför så många vill uppfinna hjulet på nytt:-). Varför inte göra en metastudie över den forskning som finns och sedan utgå ifrån den? Istället för att hela tiden börja om.

Senast ändrad:

Håller med om att verkning inte är allt. Jag tror inte att man "bara" kan verka hovar så dom blir friska.

Nu skrev jag dock att jag är helt inne på att verkning är allt:) och med detta menar jag att en korrekt verkning är grunden till allt. Utan en korrekt verkning så har man problem antingen nu eller senare.

Jag tror att det är en "konstart" att kunna se, bedöma och verka en häst korrekt. Man kan visst lära sig det genom utbildning, baserad på vetenskap och erfarenhet, till en fullt rimlig och vettig nivå, det är väl därför det finns utbildningar överhuvudtaget, men sedan finns det också några få som kan "se", som har en känsla på samma sätt som en konstnär. Och sedan finns det de som har alldeles egna idéer:-).

Sedan är det individuellt om hästen behöver skor eller inte. Vissa behöver, andra klarar sig utan och själv föredrar jag att ha utan skor när det går, och skor när det behövs.

Senast ändrad:

När elever går kurser så får de oxå betyg eller bara kursintyg hos AANHCP

det vore intressant o höra om betyg delades ut o vad Ove fick.

Det finns det som går genom hela skolan med underkänt.

Var han kursetta o har han bedrivit forskning vid sidan av en veterinär o var är i såna fall avhandlingen?

Nej han har gått kurs o blivit frälst o frälser nu andra.

T o m Bowker har på senare år reviderat sin tanke hur hovens beståndsdelar fyller sin funktion o låter nu trakten, traktvinklarna o hörnstöden vara kvar. De behövs om man nu ska ha hästen på Prärien o de rids inte ens.

vidare så får han inte bedriva "vård" av sjuka hovar- PUNKT SLUT.

Oj läste lite fel där :angel:

Men iaf. Det är ju mer till friska hovar än bara verkning. Men jag tror att man kan fixa mycket med en bra verkning, absolut! Men till en frisk häst/friska hovar så krävs det mer än korrekt verkning.

Jag var förövrigt in och läste lite mer kring barfotaverkning. Det rekommenderas även "slow feeding" till nästan alla hästar. Detta innebär hö och halm ur ett finmaskigt hönät. Det var någon häst som blev för fuktig i fötterna av att gå på bete och då drabbades av strålröta, så den skulle flyttas till en torr hage som knappt hade något bete, och fodras ur nät istället. Allt för att få bukt med strålrötan.

Jag undrar, hur kommer det sig att SÅ många av dessa hästar drabbas av strålröta. Jag har i mina dagar knappt stött på någon häst med strålröta...

Som jag förstår det är filosofin (!) att i princip alla hästar fakto har..röta -röta som man får bort genom att köpa sånt där silvervatten från shoppen (läste på hemsidan/shoppen).

Alltså jag säjer varken bu eller bä för jag har inga egna erfarenheter av honom eller någon häst han verkat.
Det jag tkr är lite läskigt är att folk får för sej att de kan bota fång själva :crazy:

Kl*

Nu har jag bara skumläst, men det verkar som att tråden dragit lite OT?:crazy:

Tillbaka till huvudämne och svar på trådskaparens fråga:

Har haft min häst barfota runtom i ett halvår, fram tills för en vecka sedan.
Blev illa tvungen att låta sko henne runt om och tjocka sulor fram då hon var grymt hovöm, sulorna var mjuka som skumgummi, mest troligt pga det sjuka vädret vi haft här uppe senaste veckorna.

Har jätteduktig hovis som har "känslan", inte officiellt utbildad hovslagare, men gått jämte stans duktigaste. Han är helt för barfota, så länge hästen klarar av det, men är också snabb att påpeka när han ser förändringar/försämringar, inte bara i hovarna.
Han är lugn och snäll med hästarna, går att diskutera med, gör alltid ett utomordentligt jobb, och ser framför allt till hästens bästa i första hand :)

Barfota har det väl inte funnits någon filosofi, mer än att hoven och hästen ska se sund och frisk ut

Och det får man väl säja är meningen med allting oavsett hur man gör (skor eller inte) :laugh: att se till att hästen mår så bra den bara kan.
Jag storknar och surnar ihop på människor som aldrig kan se utanför sin egen lilla låda, dumförklarar alla som inte lovprisar ens egna åsikt och som inte är öppen för att alla faktiskt inte tänker göra som man själv.
Dessutom rätt så motsägelsefullt tkr jag, alltså man ändrar åsikt ett flertal gånger i livet, jag tkr att man sätter krokben för sej själv om man hårdnackat står och preklamerar sin åsikt som någon sorts nyckel till evig lycka.. chansen finns ju ;) att man själv ändrar sej.

Jag tror tyvärr att det är du som inte är så insatt. Om man bara är ute efter att tjäna pengar ska man nog inte arbeta som hovvårdare... det blir man inte rik på. Svenska hovskolan gör detta för att hjälpa hästarna.

Verkligen??? Det är inte så att de skrattar hela vägen till banken:grin:

SANCHP finns fortfarande och att han nu heter Svenska hovskolan tror jag beror på att han vill vara helt oberoende av alla andra och inte låsa sig till en sak, utan väljer att hela tiden forska vidare om hovar för att lära sig mer. :idea:

Eller så är det på så sätt att han vill slippa det dåliga rykte SANHCP dragit på sig och därför vill starta "fräscht".

Jag har inga problem med barfota och har dessutom en utbildad hovslagare som verkar och skor alldeles utmärkt. Det jag har problem med är de som envist hävdar att alla hästar kan gå barfota oavsett begärt arbete samt underlag. Och att man tycker att det är helt ok att de har ont i hovarna och lider under tiden de "härdas".

Min egen 3-åring går nu barfota på bete men han kommer att få skor till hösten då han ska börja ridas igen. Han är helt enkelt ömfotad och får ont av att gå barfota på annat än väldigt mjukt underlag.

Jag har ännu så länge bara hunnit läsa Hampsons sammanfattning, som ju också är den du citerar, men jag uppfattar att det han egentligen säger är att det inte finns en optimal hovform, och att mer forskning behövs. Det ska bli mycket intressant att läsa hela hans alster.

Jag har inga problem med barfota och har dessutom en utbildad hovslagare som verkar och skor alldeles utmärkt. Det jag har problem med är de som envist hävdar att alla hästar kan gå barfota oavsett begärt arbete samt underlag. Och att man tycker att det är helt ok att de har ont i hovarna och lider under tiden de "härdas".

Men är det verkligen så många som tycker att det är helt ok att de har ont i hovarna och lider under tiden de "härdas"? Jag vet att Strasser tillskrivs detta, men hur många andra förhåller sig så till hästarna?

Skönt att det finns några som håller med mig :) Det finns väl nack- fördelar med allt, men SANHCP är det jag tkr är mest logiskt. Men såklart så tycker alla olika.

Var någonstans finns hans forskning publicerad?

Det skulle jag också vilja veta!

Även jag upprepar mig: Det här är precis det som kallas för pseudovetenskap.

Nu för tiden måste man ju för fasen vara certifierad för att få lägga plastmattor och kakla ett badrum i ett hus. Allt för att skydda oss köpare av tjänsten och att försäkringar ska gälla.

Att sprida okunskap är väl en sak. Det finns många som gör det och det är nog ganska svårt att legalisera bort. Vi har trots allt yttrandefrihet. Bara man kunde håller sig till det. Men att utbilda andra som ett försök att "certifiera" sin egenhändigt ihopsnickrade "sanning" utan vare sig att presentera sin tes trovärdigt eller baserat på berövad vetenskap.

Sedan att dessutom förkasta andras tidigare teorier/kunskaper är ju bara urbota dumt och rent ut sagt obildat.

Nej, tack och lov finns det riktig vetenskap, där man INTE gör avkall på vetenskapligt tänk och metod. Där man inte ens kan nämna något som ett fynd eller ny information förrän man har bevis, som går att återskapa och ompröva. Sedan släppar man det fritt för andra att utvärdera och granska av en hel värld kunniga och utbildade människor.

Senast ändrad:

Jag såg en bild på hov som jag tyckte såg jättekonstig ut. Jag tittade lite närmare på bilden och såg att strålen såg onormalt jämn ut och framför allt såg den stor ut. På något lustigt sätt såg den "levande" ut. Som någonting som användes. Jag tittade på mina egna hästar och hästar i andras stall. De flesta hovar hade smalare, ojämnare och uppluckrade strålar än den på bilden, och en del hade djupa fåror i mitten. Vad som dolde sig under de lufttäta järnskorna kunde jag bara gissa mig till. Min dåvarande hovslagare sa att hovarna såg helt normala ut. Och visst såg de ut som alla andra men de såg inte friska ut och de luktade inte friskt heller.

Om jag tog av de tjocka järnskorna på dessa hästar vore jag mindre begåvad om jag blev förvånad av att hästarna blev ömma på grus eller liknande underlag.

Jag såg till att göra mitt yttersta i att få till strålar som liknade dem på bilden. Det var sannerligen inte enkelt. Jag såg först och främst till att se över vad jag stoppade i min häst. Bakterien som orsakar strålröta gillar svamp, som i sin tur lever på socker som kommer inifrån hästen. Alltså jag tittade på innehållsförteckningen på foderpåsarna och insåg att väldigt mycket innehöll tillsatt socker/melass. (Kanske för att hästarna ska vilja äta - och foderföretagen tjäna pengar? Krävs ingen raketforskare för att misstänka det)

Jag har också sett till att hästarna har tillgång till mat hela tiden men inte i obegränsad mängd. Om hästar nu börjar producera galla ganska direkt efter de slutar äta (vilket inte vi människor gör vad jag vet), kan man räkna ut att om man fodrar med 5 timmars mellanrum, känns det inte alls trevligt i magen för hästen. Tänk vilken stress vi hästägare har utsatt hästarna för! Bara för att vi har trott att hästarna är precis som vi människor och kan vara utan mat flera timmar utan att må dåligt. Kanske inte är så konstigt att vi sett att hästar krubbiter, sparkar i boxväggar, skrapar i betonggolvet, är sura vid utfodring, väver, etc? Jag tycker det är uppenbart att våra hästar blir stressade och frustrerade över detta sätt att utfodras.

Och snälla ni tro inte att era hästar ska kunna ha "mustangfötter", och springa som gudar på grusvägar, om de går i lera upp till kotorna varje dag.

Det jag vill ha sagt med detta är att det inte enbart spelar roll hur man verkar sin häst, utan att man istället ser till helheten för hästens välbefinnande.

Jag har upptäckt att genom att ta av järnskorna och se till att hästarna rör på sig ordentligt dagligen under ryttare, med boots på vissa underlag när jag ser att steget kortas, så har faktiskt strålarna och hästarnas hovar i allmänhet börjat likna den hoven på bilden som jag har i minnet.

Jag tror att med en optimal verkning för just den hästen och dennes förutsättningar, inklusive ovanstående helhetssyn kan man komma långt i att få en lyckligare häst.

Tycker att man kan slänga prestige och annat självförvekligande genom att sprida rykten och trycka ner andra människor åt skogen. Varför inte ha den filosofin att inte sprida rykten om någon eller något som du själv, i egen hög person, inte varit med om?

Om du vill din häst väl varför inte sätta igång och utforska och prova dig fram till vad just din häst trivs med i stallet, i hagen, på uteritterna, med boots utan boots, med järnskor eller utan osv. Se fler möjligheter, tänk logiskt och leta förklaringar. Tex: tar jag av skorna nu får nog min häst ont eftersom strålen inte ser helt jämn och fin ut och är ovan vid mottryck från marken. Alltså behandla detta först och prova dig sedan fram men låt det ta tid och engagemang innan du byter spår.

Men en sak är viktigt. Låt aldrig hästen ha ont eller tänk att den ska härdas för det kan minsann vi människor göra när vi går barfota! Vill hästen gå i kanten av grusvägen så låt den göra det eller rör den sig bättre på grusvägen med boots så underlätta för den. Jag har aldrig träffat på någon som tycker att hästar ska härdas genom att ha ont och det inkluderar i allra högsta grad Ove.

Jag tror tyvärr att det är du som inte är så insatt. Om man bara är ute efter att tjäna pengar ska man nog inte arbeta som hovvårdare... det blir man inte rik på. Svenska hovskolan gör detta för att hjälpa hästarna. Tyvärr är det så många som inte vet hur hoven fungerar och därför får många hästar lida och dö i onödan. Problem med t.ex. hovsprickor m.m är jättelätt att lösa med rätt verkning. Då växer de bort av sig själva. Fölen föds för att gå på strålen och hela hoven! Det finns inga föl som bara går på hovväggen när de är nyfödda! Ove har lärt sig denna metod i USA och tagit med den till Sverige. Han har forskat jättemycket på vilda mustanger och sågat itu tusentals döda hovar för att lära sig anatomin och hovens funktion. Misstänker att det inte finns någon större "hovnörd" i detta land! :banana:

SANCHP finns fortfarande och att han nu heter Svenska hovskolan tror jag beror på att han vill vara helt oberoende av alla andra och inte låsa sig till en sak, utan väljer att hela tiden forska vidare om hovar för att lära sig mer. :idea:

I vissa fall rekommenderar han även skor men då en flappsko eller en elitsko som är mycket bättre får hoven då de är flexiblare och ger stråltryck. Men det handlar mer om verkning än sko eller inte sko!

Man blir ledsen när man hör detta. Vad finns det för belägg för att denna människa har forskat det vill säga var finns den vetenskapliga forskningsrapporten. Du tar upp hovsprickor, som rätt verkning, dvs Oves råder bot på. Ja du vad tror du den utbildade hovslagaren pysslar med. Naturligtvis rätt verkning så hovsprickan försvinner.

Har en bekant som har en häst som fått fång. H*n har anlitat en "barfotaverkare" som har som filosofi att på fånghästar ska trakten verkas ned rejält. Är det verkligen korrekt att göra så? Jag tycker det skulle bli väldigt fel vinkel och ännu mer belastning som resultat. Vad jag förstått så är det väl viktigast att hålla tån så kort som möjligt när hästen har fång.

Solis: Om det du skriver är sant blir jag mycket, mycket förvånad. Dock har jag mer än gärna fel i den frågan eftersom att min önskan är att hästarna ska vara friska och må bra. Dessvärre är min uppfattning att väldigt få hästar gör det idag, och framförallt inte i hovarna.
Jag skulle tycka det vore jätteintressant om du vill lägga upp bild på någon av alla de rötfria strålar du sett? Jag söker hela tiden kunskap och nya erfarenheter, skulle vara trevligt om du vill bidra med en frisk stråle på en skodd häst till dem :)

Jag har sett hovslagare som slår hästar, hovslagare som verkar tills hoven blöder (en av dem med argumentet "annars måste jag komma så ofta och det har jag inte tid med"), hovslagare som verkar hovarna snett och ojämnt, hovslagare som inte kan besvara mina frågor utan ber mig googla istället osv. Jag anser detta vara ett mycket inkompetent, oprofessionellt och vidrigt beteende.

Var hittar man dessa märkliga hovslagare:confused:? Ingen av de hovslagare jag har anlitat har betett sig så - alls... Tvärtom har jag bara stött på kompetens, intresse och stor hästkunskap.

Och angående strålröta så är jag säker på att mina hästar inte lider av det. Jag är övertygad om att mina kompetenta hovslagare hade sett det och behandlat problemet i så fall...

Var hittar man dessa märkliga hovslagare:confused:? Ingen av de hovslagare jag har anlitat har betett sig så - alls... Tvärtom har jag bara stött på kompetens, intresse och stor hästkunskap.

Och angående strålröta så är jag säker på att mina hästar inte lider av det. Jag är övertygad om att mina kompetenta hovslagare hade sett det och behandlat problemet i så fall...

Jag har mött dem i olika stall jag vart i. Jag har hjälpt till med ganska många hästar i flera olika stall och som uppmärksam och nyfiken ser och märker jag en hel del.
Intressant att du är så säker på det. I ren nyfikenhet skulle jag tycka att det vore mycket spännande att få se bild även på dina hästars hovar underifrån :) Detta eftersom att jag som sagt inte har sett en enda skodd hov utan strålröta men är öppen för andras uppfattningar och åsikter. Dock vill jag gärna få se det också, och vore tacksam om du ville bidra med bilder ;)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 823
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31