Barfota verkning

Sv: Barfota verkning

En häst med balanserade hovar har inte sviktande sula! om hästen skall nöta ner sulan så pass att den sviktar så måste den motioneras minst 8 timmar om dagen!

Källa till detta tack!

En liten "parantes" som alla barfotatalibaner glömmer när de träder in i sekten är att vi avlar inte på hovar som ska klara dagens vägar, vi avlar på prestation. En annan sak som glömms bort är att en vildhäst som föds med dåliga hovar dör inom snar framtid. En tredje sak som glömms bort är att dagens hästar som tränas på vägar befinner sig på underlag som närmast kan liknas vid makadam, ingen hästs hov är gjord för att gå på makadam det är inte mina fötter heller men en gräsmatta eller en sandstrand går alldeles utmärkt.

Jag är en riktig djurplågare. Min häst gick med föl förra året och redan 2 månader efter hon fölat blev jag tvungen att sko henne runt om för att hon slet så snett fram på grund av sin benställning. Jag kommer av olika orsaker aldrig mer att sko en häst bara fram utan antingen barfota eller runt om. Jag ksulle såklart ha låtit henne fortsätta att slita snett och konstaterat att när hon blev halt pga kraftiga snedbelastningar i lederna så var det "guds" vilja. Förlåt alla att jag inte tänkte på det. I övrigt så skor jag hästen med sula när jag tränar just för att hennes egen sula slits ner och hon blir tassig när hon hela tiden får vassa stenkanter uppkörda i hovarna.

Zizzy jag hoppas verkligen att du ringer länsstyrelsen. Det där var något av det värsta jag hört :cry: :mad:.

Nej det om något vore ju djurplågeri,dem är ju inte ens färdigvuxna.
Jag undrar ju dock när du anser att en häst skall skos? när får/kan man tidigast sko enligt dig?
har du någon aning om dem konsekvenser det har för tex hovbenet?

Men nu pratade jag även om ridhästar.

Vi skor våra hästar om de behöver bli skodda, när och om behovet finns är olika beroende på olika faktorer. Hur de rids, var de rids osv.

visst hästar föds utan skor, men de föds inte med ryttare på ryggen som tvingar dem att gå på grus och asfalsvägar heller. Ska man ha häst så ska man oxå se till att de kan röra sig obehindrat utan smärta

Ja tyvärr socker är väldigt svårt att komma ifrån helt :crazy:,men man kan komma väldigt nära en sockerfri kost genom att använda skogshage skippa kraften och utfodra med sly tex :)

Nu har jag en ras som inte äter så mycket kraft, har vi ett grovfoder som är ok så behövs ju inte det. Men sly skulle jag inte ge, hästar är främst grovfoderomvandlare och inga bävrar.;)

visst hästar föds utan skor, men de föds inte med ryttare på ryggen som tvingar dem att gå på grus och asfalsvägar heller. Ska man ha häst så ska man oxå se till att de kan röra sig obehindrat utan smärta
ABSOLUT men varför inte använda boots då?;) eller bara ren lathet kanske? det kanske är alldeles för jobbigt att tänka på hästens bästa och trixa på ett par boots varje gång du ska ut och rida.

Bristen på rovdjur som leder till mindre motion:)

Nej, snarare tvärtom:

"There were signs of pathology, such as ungual cartilage calcification, and traumatic laminitis, consistent with concussive changes, in the feet of horses living on hard footing.

Some feet from high travel populations appeared to have overuse changes such as excessive hoof wall wear. A combination of high travel and hard substrate was associated with the more serious foot pathologies observed."

Det verkar alltså vara någon typ av belastningsfång orsakad av att hästarna rör sig mycket på ett, för hovarna, för hårt underlag. De hade kanske mått bra av att få skor på sig...;)

Nu har jag en ras som inte äter så mycket kraft, har vi ett grovfoder som är ok så behövs ju inte det. Men sly skulle jag inte ge, hästar är främst grovfoderomvandlare och inga bävrar.;)

Du skojar nu va? du säger att hästen är grovfoderomvandlare?
Ja juste grovtarmsjäsare grovfoderomvandlare...Den mängd cellulosa som hö och gräs innehåller är alldeles för klen för hästens mage.Tar du dig en titt på vad hästar äter om dem har tillgång till det så äter dem just rötter småkvistar och bark.Om jag lägger in aspstockar till min häst trots att hon har hö halm mineraler och gräs att välja på så barkar hon av stocken med sina kompisar först.

Dem [DE] skulle aldrig våga;) men jag kan börja med en FRISK stråle om någon är intresserad!?på min EGEN häst.så behöver vi inte diskutera upphovsrätt copyright mm mm

Problemet är att först måste man komma överens om vad som är en frisk stråle. Jag har sett bilder på sk friska strålar som inte har någon som helst likhet med det jag tolkar som en frisk stråle.
Jag har för övrigt aldrig sett en skodd häst med strålröta och jag har sett många hästar så jag begriper inte var ni hittar alla de hästarna.

Sen är ju frågan hur mycket socker det finns i sly. Det borde finnas en anledning till att hästarna blir bävrar på våren när saven börjar stiga.

Nej, snarare tvärtom:

"There were signs of pathology, such as ungual cartilage calcification, and traumatic laminitis, consistent with concussive changes, in the feet of horses living on hard footing.

Some feet from high travel populations appeared to have overuse changes such as excessive hoof wall wear. A combination of high travel and hard substrate was associated with the more serious foot pathologies observed."

Det verkar alltså vara någon typ av belastningsfång orsakad av att hästarna rör sig mycket på ett, för hovarna, för hårt underlag. De hade kanske mått bra av att få skor på sig...;)

Snabba förändringar är aldrig bra!
Jag tror inte alls att rovdjur ligger bakom detta,förmodligen alla jävla helikoptrar och crossåkare som roar sig med att fånga in mustanger och driva dem tills dem inte orkar springa mer...Att röra på sig över hela dygnet för jakten på mat är stor skillnad på att bli rundföst och springa för livet.

Dem skulle aldrig våga;) men jag kan börja med en FRISK stråle om någon är intresserad!?på min EGEN häst.så behöver vi inte diskutera upphovsrätt copyright mm mm

Nej, inte bara strålen. Hela hoven, från alla vinklar såklart. Och också hela hästen för hovarna måste ju verkas efter hästens benställning, vinklar, etc. DET hade varit intressant!

För dig som tjatar om detta med att en fångbelastad häst bara får verkas av en hovslagare med veterinär så kan du ju se om du nu hade läst på lite att SANHCP's verkning är fullt godkänd av djurskyddet:)

Fast här håller jag med putte, det spelar ingen roll, en hovslagare som inte är godkänd av SVJ får inte ge sig på hovar med sjukdomstillstånd. För att det ska vara möjligt så kan de i år tillämpa övergångsreglerna om det är ett akut besök då ägaren inte fick tag på veterinär eller en sk godkänd hovis eller ha en veterinär bredvid sig som tar ansvaret över åtgärden.

From 2012 tror jag att det är, så får endast hovslagare utan SJV godkännande sko hästar i sk normal verkning/skoning. För då te x fång gäller att hovisen är godkänd av SJV, i annat fall får de inte röra hovarna.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...d/hovslagare.4.510b667f12d3729f91d800085.html

Till höger har du Vägledning hovslagare samt vägledning godkända hovslagare, klicka på dem och läs vad som gäller för dessa grupper. Du har också informationen av SJV som bör läsas också. Frågor kring detta bör lämpligen ställas direkt till SJV så slipper det bli så mycket lösa spekulationer.

Senast ändrad:

Sen är ju frågan hur mycket socker det finns i sly. Det borde finnas en anledning till att hästarna blir bävrar på våren när saven börjar stiga.

Sly innehåller mindre socker.Och speciellt asp innehåller en väldigt besk syra som neutraliserar phvärdet i magen när allt SÖTT gräs kommer upp.alla vet ju att gräset som kommer upp först är otroligt farligt pga den låga temperaturen så måste gräset producera massor med stärkelse för att klara kylan.

Ni som vill visa bilder på hästens hovar och hela hästen ville väl några också? :D

Du jag kan tala om för dig att funkade det med boots så skulle det vara boots för min häst. Kan jag linda hästen varje gång jag rider för att skydda en senskada under läkningen så lär jag kunna dra på några boots. Jag kan nämna två anlednignar till att sådana inte kommer att befinna sig på min häst vid träning.
1. Hon behöver skor även när hon bara går i hagen pga taskig benställning (hovarna är hårda och bra).
2. Hon behöver ha det glidmoment som blir när järnskon slår i marken för att hon ska röra sig på ett bra och ändamålsenligt sätt. Om hon inte får det lilla glidet så har jag en häst som går konstant på bogarna och som därmed kommer bli halt = planerat djurplågeri.

Nej du, det tror jag inte det minsta på. Hampson och Pollitt är seriösa vetenskapsmän. Om de faktorer du nämner hade funnits med i vildhästarnas miljö hade detta självklart nämnts.

ja min häst knaprar då aspsly trors att hon inte går på gräs vid den tiden av året. Undar också vad en besk syra är :confused: :devil:

*Kl.*

Här kommer en fråga som hoppade upp i huvudet på mig:)

Frågar av ren nyfikenhet (inget påhopp)

Varför väljer man att sko en häst som tex. ömmar på grus, men som klarar sig alldeles utmärkt i hage och på andra underlag?

Varför sätter man inte bara boots på den hästen vid ridning/körning på grus?

Jag har inget emot skor eller "vanliga" hovslagare.
Och har aldrig anlitat en sk. Barfotaverkare, varken inom Strasser eller någon annan "metod"

Jag har sett en barfotaverkare inom Strasser verka EN häst EN gång, och den hästen ömmade inte nämnvärt vad jag kan minnas (och det sprutade inte blod för den delen heller:p). Dock kommer jag ihåg att hästen i fråga verkades med väldigt låga trakter och lång tå (vilket jag inte ser som särskilt optimalt) men så skulle det tydligen vara...

Det enda jag har något emot inom skoning är de som skor sin/sina hästar bara för sakens skull. Har tex sett en (för ett par år sedan) som skor sina unghästar innan inridningen ens har börjat, och hästen fortfarande bara går i hage. :crazy:
Vet dock ej om denne har ändrat på detta nu.

Det här med strålröta tycker jag verkar ha blivit lite uppblåst. Jag har då inte sett många med röta (varken barfota eller med skor) Den enda jag sett med riktig strålröta gick barfota och är allmänt känslig på det benet och får lätt mugg.

Jag tycker det hade varit intressant med lite bilder här i tråden:bump:
Om någon har lust att dela med sig av lite hovbilder?

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 822
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka