Barfota verkning

Sv: Barfota verkning

Men är det verkligen så många som tycker att det är helt ok att de har ont i hovarna och lider under tiden de "härdas"? Jag vet att Strasser tillskrivs detta, men hur många andra förhåller sig så till hästarna?

Jag tycker att det är rätt utbrett, "han ömmar lite på grusväg annars är det bra"-symptomet". Och så bor människan-orna så till att grusväg är det enda att tillgå för att kunna komma ut på bättre ridvägar.
Hästar som står still och spänner sig (med muskelproblem till följd) och går pyttesteg vid det isiga underlaget i hagen som hade krävt brodd.

Min idag åring kommer gissningsvis skos som 2 åring (jag hoppas att det inte behövs) så jag svarar här. Jag har sett hästar som skotts tidigt och inte vet jag vad du syftar på men deras fötter står definitivt inte still i utvecklingen utan de blir större precis som kompisarnas fötter. Man sätter ju inte på en skostorlek och låter hsäten ha den hela livet utan man byter ju skor minst varannan månad. På en korrekt skodd hov så kan hoven växa utan att skon stoppar den så skor man bara om i rätt tid kan jag inte se några problem med hovbenet.
Vad menar du skulle hända?

Lustigt att mina hästar lever och mår bra. :angel:

Detsamma gör min häst,en elvaårig valack, barfota och som glatt travar på alla underlag, såväl lös som vid ridning ;)
Inte halkar han heller på is. Han gick med mycket bättre grepp på isen i vintras än de andra hästarna i stallet, skodda med 4 brodd runt om :grin:

Min idag åring kommer gissningsvis skos som 2 åring (jag hoppas att det inte behövs) så jag svarar här. Jag har sett hästar som skotts tidigt och inte vet jag vad du syftar på men deras fötter står definitivt inte still i utvecklingen utan de blir större precis som kompisarnas fötter. Man sätter ju inte på en skostorlek och låter hsäten ha den hela livet utan man byter ju skor minst varannan månad. På en korrekt skodd hov så kan hoven växa utan att skon stoppar den så skor man bara om i rätt tid kan jag inte se några problem med hovbenet.
Vad menar du skulle hända?
Pratar du om hovkapseln nu?
Jag menar hovbenet.som inte får en chans att utvecklas som det ska.

Kl
Jag skulle vilja inflika att även människor föds utan skor, men det är ändå ingen som tvingar oss att springa runt utan skor. Sedan kan vi ju ta en titt på den uppsjö av inlägg och specialskor som finns för dem med plattfötter och sneda ben.

Varför ska inte hästarna erbjudas samma möjlighet att avhjälpas från sina diverse exteriöra felaktigheter? :confused: Självklart är det ju trevligt och enkelt om hästen har tillräckligt bra ben och hovar för att gå utan, men är hästen sjuk, sned i benen eller har dålig hovkvalitet så är min åsikt att hästen bör erbjudas någon typ av avlastning. Detta kan vara skor eller boots, det spelar väl mindre roll, det viktiga är att hästen får rätt hovvård efter sina förutsättningar. :idea:

Om hovkapslen utvecklas som den ska varför skulle då inte hovbenet utvecklas?

ang boots så finns det i inlägg 117

Ja tack det vore intressant att se bilder på strålarna. Jag hoppas ju också att strålarna är breda, jämna och fina utan sprickor eller gropar för hästarnas skull. Att de ser ut som någonting som faktiskt används (för varför skulle de annars finnas där?). Att de liknar en trampdyna. Och att hästarna sätter i trakten först i steget för de inte har ont. <3

Strålen tillhör en av hovens mjukdelar, för att finna en stråle helt utan sprickor eller gropar (läs utan ngn inverkan på yttre våld, perforering) så krävs det nog att hästen 24 timmar befinner sig på ett helt slätt mjukt underlag.

Att jämföra en stråle på en häst som naturligt ska ta upp den secundära belastningen men en hunds trampdyna som tar upp den primära belastningen låter för mig som att blanda ihop äpplen med päron.

En häst söker ALLTID att landa på plant hovben med den fulla belastningen i benets styvaste riktning, i själva isättningsfasen möter hoven underlaget 1/10 dels secund före med trakten under förutsättning att hoven landar på skyddshornet. Sker den primära kontakten på hovens mjukdelar så kommer den ofelbart söka ändra isättningsfasen till (om det finns) annan del av skyddshorn i hornkappseln.

Jag kan tyvärr inte förklara utan att man ser fötterna, benställningen och rörelsemönstret och inte ens då kan jag förkara det ordentligt utan det är min hovslagare som är bäst på det. Enkelt förklarat så har du en stock som är snedkapad i nederändan och ska få den att stå så måste man sätta in en kil under. Vi använder hoven som kil, för att skydda formen på kilen så sätter vi järn längst ut för att inget snett slitage ska ske. Det är altså bara en sned hov med en vanlig järnsko under.

Jag väntar fortfarande på källa till att hästar inte sliter ut sin sula om de inte rids 8 timmar/dag samt svar på frågan vad en besk syra är.

Nu blir jag idiotförklarad men det gör inget:) det jag lärt mig om 8 timmar per dag är just på Oves kurs för 3 år sedan,vart han har fått den faktan ifrån antar jag bara är från någon av dem han har lärt sig av:)
Jag förstår fortfarande inte hur järnskon ska hjälpa till,varför inte bara använda åtminstånde en plastsko?

Nu blir jag idiotförklarad men det gör inget:) det jag lärt mig om 8 timmar per dag är just på Oves kurs för 3 år sedan,vart han har fått den faktan ifrån antar jag bara är från någon av dem han har lärt sig av:)
Jag förstår fortfarande inte hur järnskon ska hjälpa till,varför inte bara använda åtminstånde en plastsko?

Glömde skriva om syran,men hittar inte länken nu ska göra mitt bästa för att hitta den!

Strålen tillhör en av hovens mjukdelar, för att finna en stråle helt utan sprickor eller gropar (läs utan ngn inverkan på yttre våld, perforering) så krävs det nog att hästen 24 timmar befinner sig på ett helt slätt mjukt underlag.

Att jämföra en stråle på en häst som naturligt ska ta upp den secundära belastningen men en hunds trampdyna som tar upp den primära belastningen låter för mig som att blanda ihop äpplen med päron.

En häst söker ALLTID att landa på plant hovben med den fulla belastningen i benets styvaste riktning, i själva isättningsfasen möter hoven underlaget 1/10 dels secund före med trakten under förutsättning att hoven landar på skyddshornet. Sker den primära kontakten på hovens mjukdelar så kommer den ofelbart söka ändra isättningsfasen till (om det finns) annan del av skyddshorn i hornkappseln.

Strålen är en stötdämpare tillsammans med elastiska putan.något som du verkar ha missat? dåligt påläst kallade du någon...Jag undrar ju om det är du som stenhårt följer en speciell metod eller lära? och helt har slutat ifrågasätta det du håller på med?

haha undrade detsamma om källhänvisning...

Det här var en mycket, mycket tråkig historia som hände i en grannkommun och tyvärr så måste man säga att den är sann. Jag känner stallägare, och det hela var mycket tragiskt och otrevligt.

Det resulterade i att företaget lades ner, grundaren flyttade utomlands men verkar nu ha återvänt i en ny upplaga med nytt namn.

Det skrevs oerhört mycket om detta både i tidningar, men var även med på nyheterna. Jag tror det är få som ens vill bli påminda om det, för så förfärligt var det.:crazy:

Ja din häst mår säkert också toppen, jag skrev i mitt inlägg att vissa hästar säkert fungerar utmärkt barfota. Men för MIG och MINA hästar är det inget alternativ.

Det är just det här jag stör mig på när barfotaanhängare uttalar sig då de så krasst hävdar att ALLA hästar mår bäst barfota och att mina hästar som skos när de börjar gå med större belastning direkt mår uruselt. Jag dömmer inte er över en kant så varför ska ni göra det med mig eller oss andra som väljer att ha skor på våra hästar?

Om hovkapslen utvecklas som den ska varför skulle då inte hovbenet utvecklas?

ang boots så finns det i inlägg 117

För att man slår på en sko när hoven är i upplyft läge dvs ''ej vidgad'' och sedan låser man själva hovkapseln och hindrar den från att vidgas och dras ihop vid rörelse.
På så vis hindrar man även hovbenet från att utvecklas normalt.

Kl
Jag skulle vilja inflika att även människor föds utan skor, men det är ändå ingen som tvingar oss att springa runt utan skor. Sedan kan vi ju ta en titt på den uppsjö av inlägg och specialskor som finns för dem med plattfötter och sneda ben.

Varför ska inte hästarna erbjudas samma möjlighet att avhjälpas från sina diverse exteriöra felaktigheter? :confused: Självklart är det ju trevligt och enkelt om hästen har tillräckligt bra ben och hovar för att gå utan, men är hästen sjuk, sned i benen eller har dålig hovkvalitet så är min åsikt att hästen bör erbjudas någon typ av avlastning. Detta kan vara skor eller boots, det spelar väl mindre roll, det viktiga är att hästen får rätt hovvård efter sina förutsättningar. :idea:

Hur många av oss går runt i JÄRNSKOR!?

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 822
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka