Barfota verkning

Sv: Barfota verkning

Ja av det jag läst hitills så är det så det framställs i det stora hela. Om det nu rör sig om foder och motion har det inget alls att göra i denna tråd så varför ens ta upp det? Det kan dock vara någon av de andra som skriver samma saker som du som jag blandat ihop det med.

Foder och motion utgör mer än bara ''rätt'' verkning.

I mina skor sitter det en ståplförstärkning i hålfoten för att stabilisera upp skon. Att vi inte har dem direkt på fötterna beror på att våra fötter är aningens annorlundakonstruerade jämfört med hästens då vi är hälgångare och de är tågångare. Om hästen skulle sätta ner sina bakben som vi sätter i våra så skulle hasen gå i backen först. På hästens hovar är utsidan tillverkad av horn (nagel) våra fötters utsida är tillverkade av hud.

I mina skor sitter det en ståplförstärkning i hålfoten för att stabilisera upp skon. Att vi inte har dem direkt på fötterna beror på att våra fötter är aningens annorlundakonstruerade jämfört med hästens då vi är hälgångare och de är tågångare. Om hästen skulle sätta ner sina bakben som vi sätter i våra så skulle hasen gå i backen först. På hästens hovar är utsidan tillverkad av horn (nagel) våra fötters utsida är tillverkade av hud.
hästar landar på trakten och skjuter ifrån med tån -.-

vad har du för skor då? jag har också haft skor med stålförstärkning,men återigen så består inte hela skon av bara stål.

För att man slår på en sko när hoven är i upplyft läge dvs ''ej vidgad'' och sedan låser man själva hovkapseln och hindrar den från att vidgas och dras ihop vid rörelse.
På så vis hindrar man även hovbenet från att utvecklas normalt.

Nja nu var väl inte det hela sanningen iom att man spikar framför den bredaste delen av hoven och det är bakom den bredaste delen av hoven som nästan all hovmekanism sker. Om man tittar på ovabsidan av en använd sko så är det fördjupningar i trakten eftersom hovmakanismen gör att skon slits där.
Jag undrar därmed fortfarande hur hovbenet deformeras av att man skor en ung häst. Altså inte bara vd som gör det utan även hur benets utseende blir felaktigt.
+ vad en besk syra är?

Solis: Om det du skriver är sant blir jag mycket, mycket förvånad. Dock har jag mer än gärna fel i den frågan eftersom att min önskan är att hästarna ska vara friska och må bra. Dessvärre är min uppfattning att väldigt få hästar gör det idag, och framförallt inte i hovarna.

Enkelt förklarat så ser man i hoven hästens övriga sjukdomsbild. Man blir faktiskt förvånad när man noterar att allt flera ser sig blinda på själva hovarna i stället för förståelsen för att hoven är det sista som avslöjar hur "frisk" individen är.

En häst med strålröta i endast en hov uppvisar att den hoven avlastas, en hov som är lägre i trakterna och mera utfluten uppvisar att den hoven överbelastas, en hov som uppvisar bockhov uppvisar på trauma i sen/gaffelband/strålbensregion, två fram hovar som sliter tådel onormalt mkt påvisar avlastning i kot/carpus/bog/huvud/hals/mun/onormal "övrig onaturlig påverande i framvikt"´, en eller två bakhovar som sliter tådelen onormalt mkt eller "skruvar" hovarna i belastningsfasen påvisar skador i has/knä/länd/kors.

Det viktiga är att man kan läsa av individens fyra hovar, belastningsförhållande och hur belastningen sker. Man kan ALDRIG hjälpa en sjuk häst till att bli frisk genom att tro att det avgörande sitter i hovvården.

Se det enkelt,, hovarnas belastning bygger på två saker, hästens egen kraft i form av vikt/exteriör, gångart och hastighet, (lägg därtill till den ökade belastningen som sker p.g.a. av onaturlig viktbärning) och den motkraften hoven utsätts för, underlaget.

Nu blir jag idiotförklarad men det gör inget:)
Min tanke var inte att idiotförklara utan att förklara hur jag menade

Jag förstår fortfarande inte hur järnskon ska hjälpa till,varför inte bara använda åtminstånde en plastsko?
Då skulle jag då jag tränar få sko om ca 3 ggr/vecka iom att en järnsko räcker ungefär 3 veckor + att jag ber till gudarna ca 1-2 veckor till för att inte behöva spika så ofta i fötterna. Bakskorna brukar vid om skoning vara ca 2 mm tjocka.

kl

Nu börjar den här tråden bli riktigt underhållande, dags för
a070.gif
snart?

Bareisbetter: Vad är det för rasistiskt med Barfotatalibaner? En taliban är någon som är djupt övertygad, lever och predikar efter sin övertygelse. Jag tycker det är väldigt träffande. Det finns sådana, sen finns det Täckesfascister, NH-fanatiker och ett antal kategorier till som jag inte kommer ihåg just nu.

Du är ute och cyklar i din iver att försvara barfotarörelsen. Den påstådda forskning som den baserar sig på är icke-existerande. Herr O.L gjorde en "Reefat el Sayed" och fabulerade upp meriter och forskningssamarbeten som inte tålde en närmare granskning och han blev tvungen att radera texten på sin hemsida.
Den mannen har varit inblandad i ett antal djurplågeriärenden.
Tycker du det verkar seriöst?

Vet ni, ni som frenetiskt försvarar barfotasekteriet, mina hästar har, o hemska tanke, järnskor på fötterna och trivs alldeles utmärkt med det :devil:
Faktum är att de inte kan vara utan.
Strålröta har den ena haft en gång på en hov, innebär det att jag sköter henne rätt till 3/4:e-delar? :p

Nja nu var väl inte det hela sanningen iom att man spikar framför den bredaste delen av hoven och det är bakom den bredaste delen av hoven som nästan all hovmekanism sker. Om man tittar på ovabsidan av en använd sko så är det fördjupningar i trakten eftersom hovmakanismen gör att skon slits där.
Jag undrar därmed fortfarande hur hovbenet deformeras av att man skor en ung häst. Altså inte bara vd som gör det utan även hur benets utseende blir felaktigt.
+ vad en besk syra är?

Det beror fullständigt på vad du använder för skor!och vad du syftar på är ''framdel'' på hoven....om det är där du menar att man fäster sömmen så verkar det vara större delen av hoven!
Ja besk syra,jag vet inte om det är saven eller ämnena i barken specifikt som är bittert,men det har en avmaskande effekt och är ytterst ogästvänlig!

Altså varför skriver du inte alltid såhär, utan att krångla till det i onödan? Det här var det i särklass bästa inlägget jag hittills läst från dig :laugh:.

kl

a070.gif
snart?

Bareisbetter: Vad är det för rasistiskt med Barfotatalibaner? En taliban är någon som är djupt övertygad, lever och predikar efter sin övertygelse. Jag tycker det är väldigt träffande. Det finns sådana, sen finns det Täckesfascister, NH-fanatiker och ett antal kategorier till som jag inte kommer ihåg just nu.

Du är ute och cyklar i din iver att försvara barfotarörelsen. Den påstådda forskning som den baserar sig på är icke-existerande. Herr O.L gjorde en "Reefat el Sayed" och fabulerade upp meriter och forskningssamarbeten som inte tålde en närmare granskning och han blev tvungen att radera texten på sin hemsida.

Vet ni, ni som frenetiskt försvarar barfotasekteriet, mina hästar har, o hemska tanke, järnskor på fötterna och trivs alldeles utmärkt med det :devil:
Strålröta har den ena haft en gång på en hov, innebär det att jag sköter henne rätt till 3/4:e-delar? :p[/QUOTE

Att använda ordet taliban är som att använda vilket skällsord som helst då du OM du är något allmänbildad borde veta att det används i många rasistiska ''skämt''Nh fanatiker och täckes faschist har inget med ens ursprung att göra!

Min tanke var inte att idiotförklara utan att förklara hur jag menade

Då skulle jag då jag tränar få sko om ca 3 ggr/vecka iom att en järnsko räcker ungefär 3 veckor + att jag ber till gudarna ca 1-2 veckor till för att inte behöva spika så ofta i fötterna. Bakskorna brukar vid om skoning vara ca 2 mm tjocka.

Så det du säger är ju alltså att du skulle kunna tänka dig plastskor om du slapp byta och göra så många nya hål i fötterna på henne?

KL

Jag blir alltid så faschinerad i dessa diskussioner om hur svart och vitt det är. Antingen klankar man ner allt vad man kan på hovslagare eller så klankar man ner allt vad man kan på barfotaverkare. Hovslagare är inte värdelösa, de kan verka en barfota hov och dom går inte en 3 (?) årig utbildning där dom bara får lära sig att bonka på en sko.
Barfotaverkare har jag inte närmare erfarenhet av, men vet vettiga personer i min omgivning som använder sig av detta och det fungerar bra för dom.
Jag har tveksamheter för både barfotaverkare och hovslagare, men nu har jag funnit en hovslagare som jag litar fullt och fast på. Denna har bra argument och förklarar sakligt sina åsikter.

Mina hästar har alla gått barfota, min gammelvallack skoddes igen då det inte bara gick. Han slet hovarna av att bara traska i hagen och för mig kändes det inte som ett alternativ att ha honom med barfota boots runt om.

Min ena shettis har aldrig varit skodd, han ömmar lite på jätte grovt grus men vi undviker dessa underlag.

Min andra shettis går skodd runt om på vintern och barfota vår, sommar och höst. Gått på alla underlag, hon går i alla gångarter utan att ömma på makadam liksom. Utom nu, när hon helt plötsligt blivit grymt öm och tar sig inte fram ens på asfalten. Samma hovslagare som verkat och skott henne i 7 år nu och alltså verkat så bra att hon inte varit öm. Däremot är ponny sjuk i andra sjukdomar som jag tror i sin tur påverkar hoven till det sämre. Hon ska få på sig skor nu runt om är tanken. Varför, för att jag inte kan anpassa mina rundor till hennes hovar. Hon är en körponny som måste gå på det grova gruset och kan inte gå på vägkanten för då välter vi. Hon har pygméhovar och jag har inte funnit några boots som jag tycker ser optimala ut.

Hästhållningen och aveln som är nu gör ju faktiskt att man får anpassa sig. Jag tror att många hästar kan gå barfota, absolut. Och då tycker jag det är bra om dom kan få göra det. Däremot finns det också många som trivs bra med skor och funkar bäst med det, låt dom ha det då.

Kan också tillägga, något som brukar chocka många barfotamänniskor (om man nu ska kategorisera ;)) att jag inte upplever att min hovslagare förespråkar skor i alla lägen utan faktiskt anser att hästen kan gå barfota om det fungerar.

Din förklaring om besk syra håller inte rent kemiskt men vi kan släppa det.
Angående var man sppikar så gör man det framför bredaste delen på hoven. Om du tycker det är större delen av hoven får det stå för dig men jag tycker då inte att det brukar röra sig om mer än halva. I den delen rör sig hoven marginellt så man hämmar hovmekanismen ytterst lite (jag har hört en siffra på 3%).

kl

a070.gif
snart?

Strålröta har den ena haft en gång på en hov, innebär det att jag sköter henne rätt till 3/4:e-delar? :p

Du menar att jag är ute och cyklar!? jag kan många gånger tänka att dem som bara slänger på skor utan att tänka vidare vilka följder det får är ute och cyklar...då dem om några verkar följa en specielle metod ^^

Ja jag har inget behov av att det är järn. Kraven är att de ska kunna sitta på 24/7, de ska hålla för underlaget och de ska vid isättning glida på samma sätt som järnskorna gör.

Angående inlägg 172 så var det riktat till coari

Notera att detta ALLTID sker om hästen inte tar upp full belastning i nedre benet.

Förtydligande: vi har en hov och ett hovben under "utveckling" där hovvården utförts (oberoende av skoning eller verkning) leder till att hästen under inga omständigheter vill lägga full belastning på den (dom) hovarna..

Vad blir resultatet??? Jo den kommer inte lägga full belasning på det/dom benen med resultatet att vi får dett underutvecklat hovben. Sänker vi sedan trakterna så mkt att den primära belastningen tas upp över själva "trampdynan" så kommer detta ofelbart leda till att den primära belastningen över strålen fortplantar sig genom elastiska putan och deformera strålbenet.

Senast ändrad av en moderator:

Din förklaring om besk syra håller inte rent kemiskt men vi kan släppa det.
Angående var man sppikar så gör man det framför bredaste delen på hoven. Om du tycker det är större delen av hoven får det stå för dig men jag tycker då inte att det brukar röra sig om mer än halva. I den delen rör sig hoven marginellt så man hämmar hovmekanismen ytterst lite (jag har hört en siffra på 3%).

Nej jag använde mig av fel benämning!gick världen under?ursäkta.

Du säger bredaste delen ok.Jag tycker ju det ser ut som större delen av hoven då vissa hovslagare tycks sätta sömmen väldigt högt upp och på alla möjliga ställen,men som sagt vi släpper den delen.Hur kommer det då sig att många skodda hästar snubblar som tusan? på helt plant underlag,medans en barfota sällan snubblar?nej ärligt talat,jag skulle aldrig ens ha gett mig in i den här diskussionen inte enbart med dig.Det finns bara så otroligt många korkade människor och man kan inte älska alla.Och att alla Smutskastar Ove något så enormt gör mig faktiskt riktigt ledsen då han har hjälpt mig med många hästar med både ''kronisk fång'' och så kallad hovbenssänkning.
och många verkar ha missat att han inte menar på att barfota räcker.Du kan ha en skodd hov med minst lika bra mekanism om den är rätt verkad och har rätt sko.Att vilja sätta på en helt vanlig mustad järnsko(som för mig är helt förkastlig att använda då det finns så många bra alternativ,kolla bara i travshoppen) för att dem slits mindre säger mer om en lat ''skomänniska'' än en barfotafanatiker som vägrar tro att det bara finns en lösning på såna grava hovproblem.Tack för mig och jag hoppas verkligen att ni som får en utdömd häst ber om en second oppinion eller varför inte en hundrade oppinion tills ni hittar en vet som tror på en alternativ metod som inte innebär att man antingen skär hål i sulan eller raspar tills det blöder.....Livet borde vara mer värt än så.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 821
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025