Barfota verkning

Sv: Barfota verkning

KL

Jag har lyckats undvika sådana här trådar förut då jag helt enkelt inte vill ge mig in i några diskussioner (samt läst länge utan att vara medlem), men detta gör mig verkligen mörkrädd. Visst att man har hört mycket om s.k "barfotamänniskor" men att det är så här illa.. Ska väl vara glad som inte insett det förrän nu.

Varför inser inte alla att om en häst har skor, så är det antagligen för att den behöver det och mår bättre av det. Inte sätter vi skor på våra hästar för att få dom att må sämre?! Det är vansinnigt att säga att alla hästar kan vara barfota. Det är vi människor som avlar och rider på våra hästar och gör en massa annat som inte är naturligt för dom egentligen. Då är det väl helt enkelt vårt ansvar att se till att våra hästar har det så bra som möjligt! Sen om de innefattar skor eller inte är ju upp till varje individ.

Att sen sitta och snacka skit om människor som faktiskt gått en lång utbildning just för att lära sig om hovar och anatomi m.m. (ja, visst är det förvånande, dom lär sig faktiskt om HOVAR och inte bara SKOR) tycker jag är riktigt lågt. Gå utbildningen själv innan ni säger något.
Och visst lär dom sig att SKO hästarna också under utbildningen. Varför? Jo för att kunna göra det BÄSTA för våra hästar. Om det bästa för en häst är att vara barfota så sätter inte en bra hovslagare på skor bara för att.

Men ja, visst finns det skräckexempel bland hovslagare också, men det finns det minst sagt bland barfotaverkare också vilket ni som förespråkar detta inte verkar insett.

Jag har både haft hästar med skor och utan. Jag har sett till varje individ och gjort vad som är bäst för dom. Inte svårare än så.

Jag tror inte att hästar är särskilt stresståliga djur! så ett gäng idioter som driver på dem och sedan bedriver forskning på dessa hovar förvånar mig inte om dem får både ''foderringar'' och fång...

Nej, men nu får du väl ge dig :mad:... VAR någonstans får du för dig att seriösa forskare, som faktiskt vill veta hur vildhästhovar fungerar, skulle ändra på hästars miljö genom att "driva på dem"???

KL

Jag har lyckats undvika sådana här trådar förut då jag helt enkelt inte vill ge mig in i några diskussioner (samt läst länge utan att vara medlem), men detta gör mig verkligen mörkrädd. Visst att man har hört mycket om s.k "barfotamänniskor" men att det är så här illa.. Ska väl vara glad som inte insett det förrän nu.

Varför inser inte alla att om en häst har skor, så är det antagligen för att den behöver det och mår bättre av det. Inte sätter vi skor på våra hästar för att få dom att må sämre?! Det är vansinnigt att säga att alla hästar kan vara barfota. Det är vi människor som avlar och rider på våra hästar och gör en massa annat som inte är naturligt för dom egentligen. Då är det väl helt enkelt vårt ansvar att se till att våra hästar har det så bra som möjligt! Sen om de innefattar skor eller inte är ju upp till varje individ.

Att sen sitta och snacka skit om människor som faktiskt gått en lång utbildning just för att lära sig om hovar och anatomi m.m. (ja, visst är det förvånande, dom lär sig faktiskt om HOVAR och inte bara SKOR) tycker jag är riktigt lågt. Gå utbildningen själv innan ni säger något.
Och visst lär dom sig att SKO hästarna också under utbildningen. Varför? Jo för att kunna göra det BÄSTA för våra hästar. Om det bästa för en häst är att vara barfota så sätter inte en bra hovslagare på skor bara för att.

Men ja, visst finns det skräckexempel bland hovslagare också, men det finns det minst sagt bland barfotaverkare också vilket ni som förespråkar detta inte verkar insett.

Jag har både haft hästar med skor och utan. Jag har sett till varje individ och gjort vad som är bäst för dom. Inte svårare än så.

Det finns fullständiga idioter till barfotaverkare! det är inget någon av oss blundar för.Jag håller tex inte med strasser...

Att använda ordet taliban är som att använda vilket skällsord som helst då du OM du är något allmänbildad borde veta att det används i många rasistiska ''skämt''Nh fanatiker och täckes faschist har inget med ens ursprung att göra!

Min allmänbildning är det inget som helst fel på, tacksåmycket, och nåt rasistklet lär du inte kunna smeta på uttrycket oavsett hur många skämt i den kategorin du har hört.

Du menar att jag är ute och cyklar!? jag kan många gånger tänka att dem som bara slänger på skor utan att tänka vidare vilka följder det får är ute och cyklar...då dem om några verkar följa en specielle metod ^^

Det intressanta här är inte vad du skriver, utan vad du utelämnar. Du duckar för fakta och kastar in motfrågor istället, intressant debattdeknik...

Du beundrar O.L och har gått på kurs hos honom, att han fösökt ta sig fram på falska meriter verkar inte bekomma dig?

Det finns inga publicerade vetenskapliga artiklar eller kontrollerade stuider av vare sig Jamie Jackson eller Pete Ramey.

Vilka är "dem" som bara slänger på skor utan eftertanke?
(Ett tips är att om du är osäker på om det ska stå dem eller de är att byta ut mot jag/mig kan du byta ut det mot jag så ska det stå de, kan du byta ut det mot mig ska det stå dem)

Jag, och många med mig, hade tyckt att det vore toppen om man hade sluppit sko och hästarna kunnat vara barfota. Naturligtvis verkade av en riktig hovslagare.
Precis lika lite som man kategoriskt kan säga "alla hästar kan gå barfota", lika lite kan man säga att "alla hästar behöver skor".

Jag går inte till en kvacksalvare, jag går till en doktor.
Mina djur blir inte behandlade av någon mumbo-jumbo istället för av en veterinär.
Ingen med endast en bristfällig kort utbildning med indoktrinering rör mina hästars hovar, verka och sko får endast en riktig, utbildad, duktig hovslagare göra.

Enkelt förklarat så ser man i hoven hästens övriga sjukdomsbild. Man blir faktiskt förvånad när man noterar att allt flera ser sig blinda på själva hovarna i stället för förståelsen för att hoven är det sista som avslöjar hur "frisk" individen är.

En häst med strålröta i endast en hov uppvisar att den hoven avlastas, en hov som är lägre i trakterna och mera utfluten uppvisar att den hoven överbelastas, en hov som uppvisar bockhov uppvisar på trauma i sen/gaffelband/strålbensregion, två fram hovar som sliter tådel onormalt mkt påvisar avlastning i kot/carpus/bog/huvud/hals/mun/onormal "övrig onaturlig påverande i framvikt"´, en eller två bakhovar som sliter tådelen onormalt mkt eller "skruvar" hovarna i belastningsfasen påvisar skador i has/knä/länd/kors.

Det viktiga är att man kan läsa av individens fyra hovar, belastningsförhållande och hur belastningen sker. Man kan ALDRIG hjälpa en sjuk häst till att bli frisk genom att tro att det avgörande sitter i hovvården.

Se det enkelt,, hovarnas belastning bygger på två saker, hästens egen kraft i form av vikt/exteriör, gångart och hastighet, (lägg därtill till den ökade belastningen som sker p.g.a. av onaturlig viktbärning) och den motkraften hoven utsätts för, underlaget.

Jag har inte skrivit att man inte bör se hästen som en helhet? :confused:
Jag skrev att min uppfattning är att få hästar är helt friska idag?

:bow::bow::bow:

För övrigt väntar jag fortfarande svar på om Bareisbetter menar att ALLA skodda hästar mår dåligt i och med att du skrev att det blir följder av att sko hästarna?

Sly innehåller mindre socker.Och speciellt asp innehåller en väldigt besk syra som neutraliserar phvärdet i magen när allt SÖTT gräs kommer upp.alla vet ju att gräset som kommer upp först är otroligt farligt pga den låga temperaturen så måste gräset producera massor med stärkelse för att klara kylan.

men nog finns det buskar och grövre växter än bara gräs!
Att den har en meter längre grovtarm gör det ännu viktigare med en lång matsmältningsprocess..om du vill slippa magsår.

Nytt gräs med mkt blad och inga stjälkar innehåller mycket mer socker än äldre gräs. När det blir kallt, tex på våren, omvandlar gräset sockret till fruktan. Våra svenska gräs kan inte omvandla sockret till stärkelse, bara i gräsfröet men det är inte på våren och inte i lika stora mängder. Fruktan är farligt eftersom det omvandlas till syror i hästens grovtarm. Hästens magsäck är sur, speciellt i vissa delar. Det är alltså fullständigt orimligt att aspens syra (antar att det kanske stämmer att asp innehåller syra) skulle kunna neutralisera mage och tarmar på en häst.

Om man ser på vilken föda som hästdjuren har lärt sig att leva på under evolutionens gång så är det till den största delen gräs och olika örter.

Resonemanget med magsår och lång grovtarm förstår jag inte alls, men kan kanske få en förklaring.

Hur kommer det då sig att många skodda hästar snubblar som tusan? på helt plant underlag,medans en barfota sällan snubblar?
Och att alla Smutskastar Ove något så enormt gör mig faktiskt riktigt ledsen då han har hjälpt mig med många hästar med både ''kronisk fång'' och så kallad hovbenssänkning.

För min häst var det precis tvärtom. Han slutade snubbla med skor!

Vi som "smustkastar" Ove, vi har en aning om hur man för vetenskap vidare.

HUR vet du att han hjälp så många? Det är väl vad han själv återberättar. Jag har verkligen slutat tro på vad folk säger. Det räcker liksom inte. Man måste kunna bevisa och också bevisa att det uteslutande beror det man nu vill bevisa. Det är liksom det som är vetenskap.

Det är därför Ove sågas jämnsmed fotknölarna. Inte beror det på något snack om att vi skor-talibaner är fixerade av att hästar inte kan gå barfota. Det är bara skitsnack.

Jag är lite nyfiken på hur de hästar som verkas och fodras enligt den modell, som Svenska Hovskolan förespråkar, ser ut i sin helhet. Då vill jag se exteriör, hull, muskler osv.

Sen undrar jag om jag har missförstått det helt, eller fokuserar Svenska Hovskolan nästan enbart på fånghästar? Vidare så funderar jag på varför man bara fokuserar på hästens hovar och mag-tarmkanal? Som Coari säger så syns ofta skador från andra delar i kroppen på hovarna, på vilket sätt anser man att man kommer till rätta med de fysiska problemen hos hästen genom den här typen av verkning? Jag har så svårt att tro på en sån här "universallösning" som inte grundar sig på granskad forskning. Men visst kan jag ändra åsikt om jag får mina frågor besvarade på ett vettigt sätt.

Sen är jag faktiskt uppriktigt nyfiken på hur ni barfotaverkare tror att en häst med raka haser rör sig? Och hur tror ni att "eran" verkning skulle underlätta och förebygga skador hos en rakhasig häst?

Om någon är intresserad att läsa om några med barfota hästar, om Svenska hovskolans verkning och en hel del annat intressant så sök på Barfotahovar på google och klicka på den första länken som kommer upp. Dom förklarar bra både i text & bild :D

Eftersom att deltagare i denna tråd tyvärr inte verkar kunna uttrycka sig trevligt och respektfullt blir nog detta mitt sista inlägg här. Jag har inget intresse av att delta i en diskussion med andra som inte kan framföra sina argument och åsikter utan att blanda in kränkningar.
Var och en får ta åt sig om denne känner sig träffad.

Dock vill jag först klargöra vissa saker.
Angående strålrötan så var det min egen uppfattning att det är väldigt vanligt och helt ärligt har jag som sagt inte sett en enda skodd häst utan strålröta. Det är väldigt tråkigt att vissa människor här inte kan läsa ordentligt utan istället påstår att jag ska "ge mig" etc.
Om det stämmer som flera av er skriver att era hästar har rötfria strålar: grattis! Jag har inte påstått något annat än att ni kan ha skodda hästar med friska strålar. Dock vore det mycket intressant att få se bildbevis på detta då jag faktiskt känner visst tvivel.
Vill ni åtminstone med ord beskriva hur en frisk stråle enligt Dig ser ut?

Barfotataliban tycker jag är ett felaktigt och kränkande uttryck och jag ställer mig mycket frågande till varför inte moderator inte reagerar över detta? Uttrycket bör enligt mig bryta mot Bukefalos regler?

På kursen hos SANHCP fick vi strängt höra att vi absolut inte får verka i frisk sula. Likaså fick vi höra att varje individ har en unik hovform anpassad efter just den enskilda individens behov och vår uppgift som ägare/hovvårdare är att ge hästen så bra förutsättningar som möjligt.

Jag kan inte hitta något inlägg i tråden där någon påstår att alla hästar kan gå¨barfota. Ni som återkommande tar upp det får gärna citera det inlägget som jag i så fall missat. Om det inte finns något sådant förstår jag inte varför ni envisas med att ta upp det?
Jag har inte sagt det då jag är emot generalisering och föredrar att se till varje individs förutsättningar. Likväl innebär det att jag inte tycker alla hästar som rids ska skos heller.

Jag har en häst som trivs bra och är lycklig barfota. Därför ser jag ingen anledning att sko honom. Sedan han verkas av en av SANHCP utbildad hovvårdare har han inte ömmat och är mjuk och följsam i kroppen. Varför skulle jag då tro att de är sk. "kvacksalvare" och anlita en hovslagare istället, som jag personligen har mycket sämre erfarenhet av?
Dessutom har jag aldrig mött en hovslagare som ställt frågor eller gett tips om utfodring, utevistelse etc. vilket däremot alla av SANHCP utbildade hovvårdare gjort vid verkning. Då har jag ändå mött många fler hovslagare än hovvårdare.

Jag förstår om hästar som inte ges möjlighet till ett hästanpassat liv (med mycket rörelse och stor tillgång till hälsosamt foder) får problem och uppvisar olika symtom, exempelvis ömhet, om skorna tas av. Hästen fungerar som en helhet och måste behandlas därefter för att må bra.

Apropå jämförelsen av hästens järnskor med skor anpassade till oss människor: Våra skor kan tänkas ha en stålskena men de har också en helt annan stötdämpning än vad en helgjuten järnsko har.

Trix:
"Den påstådda forskning som den baserar sig på är icke-existerande. Herr O.L gjorde en "Reefat el Sayed" och fabulerade upp meriter och forskningssamarbeten som inte tålde en närmare granskning och han blev tvungen att radera texten på sin hemsida.
Den mannen har varit inblandad i ett antal djurplågeriärenden
." Källa på detta, tack?

Kivina: Svenska Hovskolan är enligt min uppfattning mycket noga med att arbeta med hästen som helhet. När de besvarar frågor tycker jag de är duktiga på att ta med alla delar av hästen i sin rådgivning.

Affinity: Personligen är jag fullt medveten om att olika individer har olika behov och att det finns barfotaverkare som utför ett dåligt arbete. Det har jag inte skrivit annat.

Smulan87: Jag har inte dömt dig, jag skrev bara att min häst också lever och är lycklig barfota :)

Jag vill gärna få svar av putte_nutte var det var i det jag skrev som vederbörande blev upprörd över?

Om någon är intresserad att läsa om några med barfota hästar, om Svenska hovskolans verkning och en hel del annat intressant så sök på Barfotahovar på google och klicka på den första länken som kommer upp. Dom förklarar bra både i text & bild :D

Är det så genomtänkt då? Då får ju alla reda på vilka ni är från den sidan, alltså era namn. Och att en del måste ha flera namn och skriva med i samma tråd.;)

Det var väl snarare vad Emilie skrev, varje inlägg är adresserat och de ser du i hörnet av skrivet inlägg vem den är adresserad till. Själv brukar jag citera för att undvika missförstånd.

Men ja jag tycker det är oförskämt att anklaga folk för att orsaka hästar fång när argumenten tryter.

Är det så genomtänkt då? Då får ju alla reda på vilka ni är från den sidan, alltså era namn. Och att en del måste ha flera namn och skriva med i samma tråd.;)

Jag är INTE en av dom som skriver bloggen!! Jag tycker bara att den är bra! Jag tror inte att dom som skriver den bloggen har skrivit i den här tråden.

Jag är INTE en av dom som skriver bloggen!! Jag tycker bara att den är bra! Jag tror inte att dom som skriver den bloggen har skrivit i den här tråden.

Nähä, du heter ju ponnybus också skriver du ju.

Men kan vi sluta med de här barnsligheterna och gå till kärnans punkt.

Ja det finns hästar som klarar sig utmärkt utan skor, medan andra hästar kräver skor pga miljö, träningssätt, och hur mycket de tränas.
Tro nu inte att hästar på hög nivå skruttas runt 1 timme om dagen, våra hästar rids sammantaget 3 timmar per dag och jag är inte på hög nivå.

Hästar med en specifik sjukdoms bild kan komma att kräva beslag, och detta får endast utföras av hovslagare som är godkända för det lika gäller för hästar med fång, strålbens hälta etc. Dessutom är det endast godkända hovslagare som får arbeta med sederade djur, allt annat är olagligt.

Till slut hovslagare är inte ger inte ett = med skoning, även utbildade hovslagare verkar också och de gör de mer än gärna om man ber om det. Man måste alltså inte gå till tvivelaktiga personer för att ta av skorna på sin häst.

Japp heter Ponnybus också. Skapade Ponnybus för Finasteponnyer hade inprincip blivit "idiotförklarad". Men är inne på Finasteponnyer men ibland på Ponnybus och glömmer vilken jag skriver på :D Men jag är båda :) Så båda Finasteponnyer och Ponnybus är jag :)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 822
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025