Barfota verkning

Sv: Barfota verkning

KL

Oavsett om man vill ha sin häst skodd eller barfota så är det väl ändå av yttersta vikt att den som utför arbetet grundar sitt arbete på vetenskapligt beprövad forskning.
En av Jordbruksverket godkänd Hovslagare måste utföra sitt arbete i enlighet med sådan forskning.

Om man däremot anlitar en utövare av diverse påhittade "metoder" så betalar man rent krasst denna utövare för att utföra djurförsök på sin häst.

Det är för mig helt ofattbart att man vågar och dessutom är villig att betala för sådant kvacksalveri.

Men Axel, hur tänker du här? Kan vi enas om att hästens hovar, över tid, ändras beroende på var hästen vistas? Alltså vilka underlag hästen går/står/springer på större delen av sin tid, om den tillåts vara barfota? Ex. mjuka sumpiga underlag torde ge hovar som påminner om din bild.

Slutsatsen jag gör av detta är att om min häst är van att gå naturligt (utan skor) i gräshage 12 timmar/dag för att sedan stå i en välbäddad mjuk box 10-11 timmar/dag, så vore jag väl korkad om jag trodde att den skulle kunna springa 100 meters löp på grusväg dagen efter utan att flisorna av hovväggen stod som en raket efter hästen? Nu är det ju inte särskilt troligt den ens kom så långt.

Jag ser då att jag har då två val. Antingen väljer jag (om jag kan annars låter jag bli) att rida på underlag som bara liknar hästens andra 23 timmars vistelse eller så sätter jag på skor. Och nu pratar jag inte om dessa billiga och tjocka järnskor utan om justa skor, allmänt kallat boots. Andra bättre alternativ åt det traditionella hållet brukar också finnas i en uppsjö i diverse travshopar. Jakten på snabbspringande hästar har onekligen satt fart på innovationsrikedomen inom detta område och i vissa fall har de även lyckats kombinera med de anatomiska förutsättningarna för hästarna.

De här andra bättre alternativen som finns i travshopar får du gärna räkna upp inkl. vad som gör dem bättre. Jag har tittat på skor där och de enda som faller mig i smaken för min hästs räkning är de vanliga järnskorna.

Jag la in bilden på skoj. jag hoppas verkligen att ingen svensk häst ser ut så.

Problemet med boots som jag ser det är
A. Att den måste spännas runt mjukdelarna för att sitta kvar. De som verkligen behöver kunna expandera.
B. de ger för stor friktion på all annat än gräs.
C. Att folk då bara tänker på hästen när den används- övrig tid kan den hanka sig fram.
D. Halkrisken övrig tid då ryttaren sätter på brodd endast för sin egen säkerhet.

Vad menar du med "faller dig i smaken"? Jag skulle istället börja fundera på vad som kan falla hästen i smaken. Skor som tillåter stråle och sula i mer kontakt med marken antingen i direktkontakt eller indirekt med hjälp av skon än de vanliga järnskorna.

Jag vet inte vad du har för häst/ ponny eller vad du rider på för underlag.

Rider du på fastare sand ser du strålavtrycket tydligt även med sko o en häst som inte skotts om på 4-6 v.
När man rider på hårt- ja då får hästen ett större mottryck o hovmekanismen gör att hela "fotvalvet" trycks ner..av hästens egen tyngd.
o ju fortare man rider- ja då är det fullt tryck. hoven ska hålla för det.

Tror folk att hoven är statisk:confused:

Gissa vad som händer med ballar o kronrand i full kareta på grus med barfotaboots på:eek: aj aj

A. Jag kan se det problemet med vissa modeller av boots men inte alla. Här går utvecklingen snabbare framåt än vad järnskon någonsin kommit i närheten av.

B. Menar du att en gummisko skulle ha större friktion på grus än en järnsko? Har svårt att hålla med. Vilket material är mest likt den naturliga hoven järn eller plast/gummi? Hade du själv för egen del hellre valt en joggingdojja gjord av stål eller en Nike Air Pegasus? Istället för att fundera på detta har jag en känsla av att du kommer säga: Vi kan inte jämföra oss med hästar!! Självklart kan vi inte göra det fullt ut. Men när det gäller vad man sätter på fötterna på sin häst, och på sig själv, tror jag att vi kan komma en bra bit på väg om vi försöker jämföra bara liiiiiite.

C. Tror inte du ska generalisera en grupp människor och dra förhastade slutsatser om de inte är varken kloka eller bryr sig om sina djur 24-7. En förutsättning för att låta sina hästar gå barfota är, självklart för många, att inte låta sina hästar hanka sig fram i hagen. Behandling av ev strålröta är a och o när eller innan man tar av skorna. Sen får man räkna med att låta hästen ha boots på sig i hagen till en början om man har en häst som är väldigt öm och en mjuk o tjock bädd till natten. Beroende på hur hästen tidigare är verkad tar det olika lång tid för hoven att komma i balans. Det finns många hovslagare som tar underifrån av sulan speciellt framme vid tårna (där hovbenets spets befinner sig) vilket givetvis gör ONT om inte tillräckligt skydd finns där när skorna åker av. Sulan växer tyvärr inte ut på en kvart så här är det tålamod och inkännande som krävs av hästägare.

D. Halkrisken kan vara ett problem ute i hagen vissa dagar på året när eller om hela hagen fryser till en skridskobana. Här gäller det att försöka, så gott man kan, att se till att hästen har en bra hage med mycket skog där marken naturligt dräneras på vatten när det går. De dagar halkan är som värst i hagen kan man låta hästen gå med broddade boots på dagarna. Inte alla hästägare som uppskattar och tillåter att hästarna i hagen överhuvudtaget är broddade även om det är isgata i hagen och hästarna har järnskor. Om jag har jämför med obroddade järnskor och barfota, när det gäller halka på is o snö, är jag rätt övertygad av att friktionen av järnet är mycket större än friktionen av hela hovens material där även sula o stråle tillåts markkontakt.

Problemet med järnskor som jag ser det är
A. Genom järnskornas tjocklek tillåts inte hovens undersida att få mottryck med hjälp av marken för att användas som en större yta att fördela hästens vikt på. Här spelar verkningen väldigt stor roll och det finns faktiskt hovslagare som verkar så att stråle och sula tillåts markkontakt i större utsträckning än andra.
B. När man väl har sömmat fast en sko i hoven, vill man förstås av flera olika skäl låta skon sitta kvar ett tag. Problemet blir då att hovväggen växer och stråle och sula lämnar mer och mer markkontakt för varje dag som går.

C. Hästens hovkvalitet kan också försämras radikalt av att ideligen bli sömmad, och lägger man till att vissa hästar har en benägenhet att dra av sig skorna titt som tätt gör inte kvaliteten bättre på hoven.

D. Det inträffar också då och då att hovslagaren sömsticker eller sömtrycker hästen. Vilket resulterar i att hästen får jävligt ont. Men då är det ingen som höjer några ögonbryn...!? Som bekant händer det också ibland att hästen utvecklar hovböld av sömnsticket/sticken.

Tyvärr ser inte verkligheten ut så att alla skodda hästar generellt har marktryck ens på mjuka grusunderlag. Nej hoppas verkligen inte att folk tror att hoven är statisk. Ibland kan man nästan få uppfattningen av att de tror att hoven bara är en klump utan innehåll och går att skära både kors och tvärs utan att något därinne händer.

Sorry Axel men bootsen jag använder till mina hästar går inte ens upp till kronranden. Och runt ballarna sitter flexibelt neopren.

Jag är inte av uppfattningen att hela hästens vikt ska hänga i "fotvalvet". Fungerar sulan som en trampolin då eller? Eller hänger all vikt ca 600 kilo enbart i de små lamellerna? För att inte tala om vikten som blir vid hoppning när hela hästen landar på en hov. Om så vore fallet borde det väl vara genom tidernas starkaste material i förhållande till storlek och säker skulle någon smart person kommit på detta och utvecklat detta material till andra saker.

Går vår egen tyngd ner först genom hälen eller går den rakt ner i fotvalvet eller kanske direkt ner i tårna och sen fördelas bak till hälen. Tror det skulle se rätt kul ut om människor sprang med tårna i först och sen rullade bak vikten till hälen. Lite moonwalk över det hela.

A. Jag kan se det problemet med vissa modeller av boots men inte alla. Här går utvecklingen snabbare framåt än vad järnskon någonsin kommit i närheten av.

B. Menar du att en gummisko skulle ha större friktion på grus än en järnsko? Har svårt att hålla med. Vilket material är mest likt den naturliga hoven järn eller plast/gummi? Hade du själv för egen del hellre valt en joggingdojja gjord av stål eller en Nike Air Pegasus? Istället för att fundera på detta har jag en känsla av att du kommer säga: Vi kan inte jämföra oss med hästar!! Självklart kan vi inte göra det fullt ut. Men när det gäller vad man sätter på fötterna på sin häst, och på sig själv, tror jag att vi kan komma en bra bit på väg om vi försöker jämföra bara liiiiiite.

Man måste även ta hänsyn till friktionen som uppstår mellan hov och beslag inte bara mellan beslag och underlag. Friktionen mellan hov och ett beslag gjort av plast/gummi är större än mellan hov - järnsko.
Friktionen som uppstår mellan hov och beslag hämmar hovmekanismen.

B. Menar du att en gummisko skulle ha större friktion på grus än en järnsko? Har svårt att hålla med.

Viken typ av boots anser du vara anpassade till hästens hovar bäst?? jag skulle personligen gärna vilja höra dina argument för varför just deenna modell.

Det förvånar mig utifrån ditt resonemang att däcktillverkningen frångått järndäcket till ren gummiblandning och att för dagen finns inga rena friktionsdäck i järn (förutom i så fall fälgen).

Problemet med järnskor som jag ser det är
A. Genom järnskornas tjocklek tillåts inte hovens undersida att få mottryck med hjälp av marken för att användas som en större yta att fördela hästens vikt på. Här spelar verkningen väldigt stor roll och det finns faktiskt hovslagare som verkar så att stråle och sula tillåts markkontakt i större utsträckning än andra.
B. När man väl har sömmat fast en sko i hoven, vill man förstås av flera olika skäl låta skon sitta kvar ett tag. Problemet blir då att hovväggen växer och stråle och sula lämnar mer och mer markkontakt för varje dag som går.

C. Hästens hovkvalitet kan också försämras radikalt av att ideligen bli sömmad, och lägger man till att vissa hästar har en benägenhet att dra av sig skorna titt som tätt gör inte kvaliteten bättre på hoven.

D. Det inträffar också då och då att hovslagaren sömsticker eller sömtrycker hästen. Vilket resulterar i att hästen får jävligt ont. Men då är det ingen som höjer några ögonbryn...!? Som bekant händer det också ibland att hästen utvecklar hovböld av sömnsticket/sticken.

A. Fördelen som jag ser det är att skon blir som en extra bärrand så individen i vissa fall slipper ta upp belastningen på sulan primärt i stället för secundärt. Alla belastningsförhållande bör man ha klart för sig beror på underlagets beskaffenhet. Generalliserar man underlaget som att hästen 24 timmar vistas på cement håller jag dock med dig om hur du resonerar.

B. Som jag tror tidigare nämts så är det viktigt att hålla rätta individuella skointervaller precis som verkningsintervaller.

C. Rätt placerad söm och korrekt fysiologiskt riktad sko minskar risken för ditt bestämda påstående,, även om du skriver att det är så men är så bra påläst att du har lagt till KAN därför att du inte har några belägg för att det faktiskt Är så.

D. Ingen är felfri, det viktiga är att så snart ett problem uppstått omgående ha kunskapen om hur det ska lösas.

Inte ens du kan väl anse att det ska gå å långt som bara ett av otaliga ex.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1111505

kl. ville bara nämna att det finns faktiskt barfota boots tillverkare som tar glidmomentet in i ekvationen. Som Marquis till exempel:

http://www.marquisboot.com/about.htm

(finns info lite längre ner på sidan)
(sen har jag ingen egen erfarenhet av den här modellen, så jag kan inte säga om dom är bra eller inte, bara att dom har tänkt på vissa saker som tas upp här, och har försökt faktiskt ta hänsyn till det.)

När det gäller åtminstone gummiskor så finns det faktiskt forskning på att den har ett kortare glidmoment än järnsko,dvs en snabbare uppbromsning. Någon av hovslagarna får gärna förklara vad som händer i hästen leder när man kortar glidmomentet.:)

Tror att det bland annat är omnämnt i boken Hovvård.

Det förvånar mig utifrån ditt resonemang att däcktillverkningen frångått järndäcket till ren gummiblandning och att för dagen finns inga rena friktionsdäck i järn (förutom i så fall fälgen).

:D:bow: klockrent!

Visst kan du få det, även om jag så tidigt som i inlägg #12 i den här tråden hänvisade dit.
En rapport från Djurskyddsmyndigheten som heter "BARFOTAVERKNING . Verkning av hästhovar enligt alternativa metoder-"

I denna rapport kan man dessutom se vad (fd) djurskyddsmyndigheten anser om OL:s uppfattning om smärta relaterad till hovarna. --> RISK FÖR DJURSKYDDET! Det påpekades ju tidigare i tråden att SANHCP och/eller OL typ aldrig tillåter/står bakom smärta under den tid som hovarna "härdas". I rapporten tas citat från OL där han menar att hästen inte har ont när den lite försiktigt "känner sig fram" med hovarna och "tassar" - den är bara klok och känner sig för så att den inte sätter hovarna på något som gör ont. :crazy:

En häst sätter inte ned hovarna försiktigt om den inte har ont. Den klampar på obehindrat och frejdigt i de flesta situationerna och gångarterna. En häst som tassar fram och har försiktig gång har ont någonstans. Jag har sett ett antal "barfota-vildhäst-sanhcp-strasser-wtf-verkade"-hästar och alla dem har rört sig som om de hade fång av obel-grad 1 (dvs ont i hovarna) eller mer, samt haft påtagligt förstärkt digitalpuls runt om. Däremot har jag också sett ett antal barfota-hästar verkade av en för mig känd och duktig hovslagare som inte har annorlunda rörelsemönster alls. Dessa har dock varit väldigt "inaktiva" hästar som ej gjort jobb i människans tjänst utan enbart rört sig i hage på eget initiativ.

Min oro är att otaliga av de hästar som är barfota (eller för den del taffligt verkade och skodda av outbildade/självlärda s k hovslagare), rids som vanligt och ägs av folk som är fixerade av "barfota-fenomenet" (eller bara okunniga) går runt och har lindrigt-måttligt-kraftigt ont i hovarna dag efter dag, år efter år, både under ridning och vid hagvistelse, bara för att folk inte ser att steget och hovisättningen inte är lika luftig och obekymrad som den ska vara samt inte känner/förmår känna efter digitalpuls och onormal värme i hovarna. Jag säger inte att det ÄR så här, så de som har sina hästar barfota (eller taffligt verkade och skodda) behöver inte känna sig träffade, men jag är oroligt för att det finns ett stort antal hästar som har det på detta viset...

I rapporten tas citat från OL där han menar att hästen inte har ont när den lite försiktigt "känner sig fram" med hovarna och "tassar" - den är bara klok och känner sig för så att den inte sätter hovarna på något som gör ont. :crazy:
Till mig sa han att det var normalt att hästen fick ont efter verkning i början av sin barfotagång, han jämförde detta med oss när vi skulle gå barfota på sten. (och vi var vana vid skor) Så smärta verkar vara helt OK. Han sa även att det enda sättet att härda hästens hov var att rida på grusvägar trots att det förorsakade hästen smärta.
Han nämnde även detta du skrev ovan med.

Så varför någon öht kan acceptera denna metod fattar jag inte. Den är framtagen för en vildhästhov som INTE bär en människa, sen utförs den inte av kompetenta utb människor.

Jag avslutar med att citera VATs mycket kloka ord. :bow:
"Om man däremot anlitar en utövare av diverse påhittade "metoder" så betalar man rent krasst denna utövare för att utföra djurförsök på sin häst.
Det är för mig helt ofattbart att man vågar och dessutom är villig att betala för sådant kvacksalveri."

Jag har sett ett antal "barfota-vildhäst-sanhcp-strasser-wtf-verkade"-hästar och alla dem har rört sig som om de hade fång av obel-grad 1 (dvs ont i hovarna) eller mer, samt haft påtagligt förstärkt digitalpuls runt om. Däremot har jag också sett ett antal barfota-hästar verkade av en för mig känd och duktig hovslagare som inte har annorlunda rörelsemönster alls. Dessa har dock varit väldigt "inaktiva" hästar som ej gjort jobb i människans tjänst utan enbart rört sig i hage på eget initiativ.

Har tyvärr sett hästar som knappt kunnat gå ens på gräs efter blivit verkade utav vanliga hovslagare med :( Använder mig dock vanlig hovslagare som verkar mina ponnyer, båda går barfota. Ena körs på alla de underlag utan problem nr går som handhäst. Kommer skaffa boots till dom på vintern bara för broddarnas skull (går inte att sko dom). Men har även anmält mig till en "barfotakurs" nu :p Detta för att jag vill höra vad dom säger och lär ut. Hade jag velat jobba med att verka hovar hade jag gått en hovslagarutbildning :D

Viken typ av boots anser du vara anpassade till hästens hovar bäst?? jag skulle personligen gärna vilja höra dina argument för varför just deenna modell.

Ja du coari eftersom det tydligen har väckts ett intresse hos dig när det gäller boots, föreslår jag att du gör som jag fick göra, leta efter de boots som passar ditt sätt se på hästhoven, dess funktion och rörelsemönster. Jag har hittat mina modeller men jag tror du lär dig mest genom att leta själv. När du sedan har hittat en eller ett par olika boots, kan vi ha det stora nöjet att jämföra våra exempel tillsammans och bolla för och nackdelar mellan varandra. Ingen boot som jag ser det är 100% perfekt men det är ett väldigt bra hjälpmedel för hästar som har problem med ömmande fötter.

När det gäller friktion/glidmomentet är jag av den uppfattningen att det vore hemskt ogynnsamt och energislösande för en häst att glida lite i varje steg den tar. Om vi kan vara överens om att en glidning generellt sätt är en uppbromsning? Du kanar väl inte fram med bilen på motorvägen såvida du inte gör en inbromsning, eller hur? Varken med gummidäck eller om du nu gillar att köra på fälgarna? Om vi då säger att hästen glider i varje steg den tar borde det ju betyda att den också bromsar in lite i varje steg. Om vi då ser det ur ett evolutionärt perspektiv borde väl hästen ha varit ganska chanslös i sin flykt från rovdjuren på stäppen om det som enda djurslag på den här planeten måste bromsa in lite i varje steg? Förresten kan inte du prova att springa med ett litet glidmoment i varje steg? (Lägg till högklackat och underhållningen borde vara total) Tyvärr tror jag inte dina knän eller din rygg skulle må så bra av att glida i varje steg och jag tror inte hästens kropp heller mår bra av att hovarna glider mot marken. Nej jag vill se en häst där strålen når marken så att hästen har en chans att snabbt känna av ett eventuellt glidmoment och anpassa steget därefter. Jag är av uppfattningen att en häst utan ordentlig markkontakt av strålen (där nervcentrat sitter) kan inte känna av glidmomentet förrän det känns i andra delar av kroppen.

Referera gärna till böcker och auktoriteter men jag tar mig friheten att ifrågasätta även dessa om jag inte får ett logiskt svar tillbaka. För mig betyder det inte att dessa människor har rätt bara för att de har författat en eller flera böcker, eller lite taffligt har skrivit ihop en rapport som kan gynna deras egen karriär. Och nu tänker inte på Brian Hs doktorsavhandling. Den läser jag gärna i sin helhet. Det gläder mig att så många visar intresse för hur hästen har överlevt i miljontals år utan människans "hjälpande" hand. Att det sedan kanske mest beror på att dessa människor i stället är ute efter att finna anledningar att sätta dit andra i ren skadeglädje känns förstås beklämmande. Energin behövs på andra ställen inom detta område.

Men glidmomenter är just vid nedslaget, och vid jämförelse av plast/gummi och järnsko så är järn det som har den bättre förmågan att glida lagom vid nedslaget så att inte senor och ligament utsätts för påfrestning. Gummi är det material som är sämst, ju högre tempon hästen håller desto mer ökar risken för att hästen får skador på senor/ligament med skor av gummi/plast.

Och för att man ska förstå vilka påfrestningar hoven kan utsättas för, så är detta läsvärt faktiskt.

http://www.svd.se/sport/barfota-travare-far-blodiga-hovar_686879.svd

I övrigt kan nämnas att de första smidda hästskorna har påträffats ca 300 fkr.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 821
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023