Sv: Barfota verkning
A. Jag kan se det problemet med vissa modeller av boots men inte alla. Här går utvecklingen snabbare framåt än vad järnskon någonsin kommit i närheten av.
B. Menar du att en gummisko skulle ha större friktion på grus än en järnsko? Har svårt att hålla med. Vilket material är mest likt den naturliga hoven järn eller plast/gummi? Hade du själv för egen del hellre valt en joggingdojja gjord av stål eller en Nike Air Pegasus? Istället för att fundera på detta har jag en känsla av att du kommer säga: Vi kan inte jämföra oss med hästar!! Självklart kan vi inte göra det fullt ut. Men när det gäller vad man sätter på fötterna på sin häst, och på sig själv, tror jag att vi kan komma en bra bit på väg om vi försöker jämföra bara liiiiiite.
C. Tror inte du ska generalisera en grupp människor och dra förhastade slutsatser om de inte är varken kloka eller bryr sig om sina djur 24-7. En förutsättning för att låta sina hästar gå barfota är, självklart för många, att inte låta sina hästar hanka sig fram i hagen. Behandling av ev strålröta är a och o när eller innan man tar av skorna. Sen får man räkna med att låta hästen ha boots på sig i hagen till en början om man har en häst som är väldigt öm och en mjuk o tjock bädd till natten. Beroende på hur hästen tidigare är verkad tar det olika lång tid för hoven att komma i balans. Det finns många hovslagare som tar underifrån av sulan speciellt framme vid tårna (där hovbenets spets befinner sig) vilket givetvis gör ONT om inte tillräckligt skydd finns där när skorna åker av. Sulan växer tyvärr inte ut på en kvart så här är det tålamod och inkännande som krävs av hästägare.
D. Halkrisken kan vara ett problem ute i hagen vissa dagar på året när eller om hela hagen fryser till en skridskobana. Här gäller det att försöka, så gott man kan, att se till att hästen har en bra hage med mycket skog där marken naturligt dräneras på vatten när det går. De dagar halkan är som värst i hagen kan man låta hästen gå med broddade boots på dagarna. Inte alla hästägare som uppskattar och tillåter att hästarna i hagen överhuvudtaget är broddade även om det är isgata i hagen och hästarna har järnskor. Om jag har jämför med obroddade järnskor och barfota, när det gäller halka på is o snö, är jag rätt övertygad av att friktionen av järnet är mycket större än friktionen av hela hovens material där även sula o stråle tillåts markkontakt.
Problemet med järnskor som jag ser det är
A. Genom järnskornas tjocklek tillåts inte hovens undersida att få mottryck med hjälp av marken för att användas som en större yta att fördela hästens vikt på. Här spelar verkningen väldigt stor roll och det finns faktiskt hovslagare som verkar så att stråle och sula tillåts markkontakt i större utsträckning än andra.
B. När man väl har sömmat fast en sko i hoven, vill man förstås av flera olika skäl låta skon sitta kvar ett tag. Problemet blir då att hovväggen växer och stråle och sula lämnar mer och mer markkontakt för varje dag som går.
C. Hästens hovkvalitet kan också försämras radikalt av att ideligen bli sömmad, och lägger man till att vissa hästar har en benägenhet att dra av sig skorna titt som tätt gör inte kvaliteten bättre på hoven.
D. Det inträffar också då och då att hovslagaren sömsticker eller sömtrycker hästen. Vilket resulterar i att hästen får jävligt ont. Men då är det ingen som höjer några ögonbryn...!? Som bekant händer det också ibland att hästen utvecklar hovböld av sömnsticket/sticken.