Barfota verkning

Sv: Barfota verkning

Bra delge då bara namnet på den typ av boots du använder så ska jag delge en länk till en boots som t.o.m. är väl beprövad inom veterinärkåren på ett av landets största kliniker och som man har fått väldigt bra resultat med för att återfå en sjuk hov till en frisk hov.

Vad är detta för en bra revolutionerande boot?? Går de att rida med eller är det bara en "sjuksko"? Skulle vara interssant att få se i alla fall..

Jag använder boots när jag rider (fram) och detta pga att benställning och mekanik gör att hovarna slits felaktigt annars. Järnskor höll mer eller mindre på att ha ihjäl min häst.
Jag använder Easy boot glove och är super nöjd, men vilka boots man väljer beror på hovform och hovstorlek. Olika märken passar olika hovformer bättre och sämre. Så olika märken är "bäst" till olika hästar.

Jag använder boots när jag rider (fram) och detta pga att benställning och mekanik gör att hovarna slits felaktigt annars.

Jaha,, och då tänker jag så här utifrån min ringa erfarenhet. Det finns inte en tjans i hela universum att denna häst är varesig i exteriör obalans eller fysiologiskt sjuk,, jo den kan faktiskt vara frisk om den sliter sina hovar rätt så länge den inte belastas av en yttre påverkan (läs ryttare) Sliter den snett enbart vid yttre inverkan så kanske även ryttaren borde se över sin egen fysiologiska balans och exteriöra förutsättningar. Det finns ett stort problem för många av dagens hästar som vi "förtäckt" kallar för hästens s.i.s. problem.

Du skriver: Du måste använda boots när du rider för i annat fall slits hovarna felaktigt. Detta beroende på individens benställning och mekanik.

Och det är helt uteslutet att den inte besitter en skada i en kroppsdel som ofelbart ger en överbelastning i en annan kroppsdel??

Senast ändrad:

Inte tankeläsare:D

Har försökt beställa dessa från USA men det tar tid, så därför undrade jag om någon sålde dem i Sverige. De har hemsida, om Du googlar så hittar Du, för jag gissar att man inte får ange adress här.

Har Du provat dem?

Har de så många olika storlekar, kanske det finns några som passar mig med.;):D

Allt från xx smal till xxx lage

Ja,, nä (rodnar) har inte själv provat dom men en å annan kund till mig har uppvisat snabbt tillfrisknande med detta sjukbeslag.

SLU har aldrig haft bättre resultat i rehabelitering av fånghästar, verkade hästar inkommna utifrån olika "modeller" ex ex .

För just ett otroligt bra sjukbeslag är det och jag tänker delge länken eftersom jag anser att det inte är reklam utan enbart delgivande av information av hur olika "inlägg" påverkar hovens yttre uppvisande av skadeproblem.

Innan jag tog del av denna "boots" så fnyste jag åt allt vad "pjäxor hette" Jag är dock inte sämre människa än att jag kan erkänna när jag blir överbevisad..

Soft Ride är just vad den är, ett väldigt bra sjukbeslag vid rehabelitering för fång, gaffelbandsskador, senskador och inte minst nedverkad bärrand.

Som namnet Soft Ride så tolkar jag den översättningen på svenska med rid försiktigt

Å visst,,, Devere, den säljs i sverige men priset är hutlöst,,, 1.100:-/inkl moms styck . Bättre en tappsko i järn i hagen än en Soft Ride i skogen.:crazy:

Nackdelen är att den är rund som en fotboll i marknivån,, ingen naturlig hovform är bredare på hovens sidodel än än längden mellan tådel/traktdel så där kan den i början bli lite ostabil för den enskilda individens naturliga belastningsförhållande. Den är även väldigt "grovmönstrad" vilket lätt kan leda till vid leriga årstider att alla spår blir igen klibbade med lera så att den blir snorhal och tapar både grepp och glidmoment.

Fördelen är dock att det är den första botsen som jag tagid del av som är ergonomiskt utförd för en hov. Nackdelen är om vi har en hov som naturligt är längre än bredare "fast den hoven kan aldrig vara en "naturlig" hovform även om den naturligt går att ta del av.

Döda mig inte boj för att jag i endast detta syfte delger information om den enda typen av boots jag anser vara värd att delge information om..

Raderas länken å jag inte blir bannad för att ha brutit mot forumregeln: att delge kunskapsgivande svar så går det bra att PM:a mig för mer information.

Länk: http://www.softrideboots.com/Clinical-Facts-Laminitis-treatment-horse-boots-therapy-laminitic.asp

Bra delge då bara namnet på den typ av boots du använder så ska jag delge en länk till en boots som t.o.m. är väl beprövad inom veterinärkåren på ett av landets största kliniker och som man har fått väldigt bra resultat med för att återfå en sjuk hov till en frisk hov.

Du försöker få till en frisk hov men vad är felet från att försöka till att ta del av kunskap där man lyckas???

Inget fel alls och nu blir jag så lycklig av att du ens bara har tänkt på ett alternativ till järnskon. Själv har jag provat Easyboot Glove som har fungerat fantastiskt bra. Jag skrev i tidigare inlägg om fördelarna med just den bootsen. Men inpassningen har varit a och o, de ska sitta som en smäck och det är precis det bootsen gör nu. Jag har även Marquis Supergrip till en annan häst men har inte hunnit prova tillräckligt länge för kunna uttala mig om funktionen än. En ny boots som har kommit ut på marknaden nyligen är Equine Fusion, den är mycket mjukare än de andra bootsen och liknar mer än joggingsko för hästar. Kanske påminner om Soft Ride? Min förhoppning är att stråltrycket och hovmekanismen med dessa mjukare skor blir mer naturligt. Vilket har varit ett tillkortakommande hos tidigare nämnda boots.

Var kom den förvildade tamhästflocken ifrån?

Länkar till en Wikipedia sida. En ganska omfattande wiki-artikel så det finns en del att intressant att läsa där. Även den svenska versionen är ganska bra, men kortare. Om man nu vill läsa mer ingående och kontrollera fakta så finns det mänger av referenser på den engelska versionen. Läs gärna om "Feral horses" - en förvilda häst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brumby

Inget fel alls och nu blir jag så lycklig av att du ens bara har tänkt på ett alternativ till järnskon. Själv har jag provat Easyboot Glove som har fungerat fantastiskt bra. Jag skrev i tidigare inlägg om fördelarna med just den bootsen. Men inpassningen har varit a och o, de ska sitta som en smäck och det är precis det bootsen gör nu. Jag har även Marquis Supergrip till en annan häst men har inte hunnit prova tillräckligt länge för kunna uttala mig om funktionen än. En ny boots som har kommit ut på marknaden nyligen i Sverige är Equine Fusion, den är mycket mjukare än de andra bootsen och liknar mer än joggingsko för hästar. Kanske påminner om Soft Ride? Min förhoppning är att stråltrycket och hovmekanismen med dessa mjukare skor blir mer naturligt. Vilket har varit ett tillkortakommande hos tidigare nämnda boots.

För mer kunskap om dessa boots går det att googla på "Jogginskor för häst".

Inget fel alls och nu blir jag så lycklig av att du ens bara har tänkt på ett alternativ till järnskon. Själv har jag provat Easyboot Glove som har fungerat fantastiskt bra. Jag skrev i tidigare inlägg om fördelarna med just den bootsen. Men inpassningen har varit a och o, de ska sitta som en smäck och det är precis det bootsen gör nu. Jag har även Marquis Supergrip till en annan häst men har inte hunnit prova tillräckligt länge för kunna uttala mig om funktionen än. En ny boots som har kommit ut på marknaden nyligen är Equine Fusion, den är mycket mjukare än de andra bootsen och liknar mer än joggingsko för hästar. Kanske påminner om Soft Ride? Min förhoppning är att stråltrycket och hovmekanismen med dessa mjukare skor blir mer naturligt. Vilket har varit ett tillkortakommande hos tidigare nämnda boots.

Återkom gärna när du har hunnit prova och fått erfarenhet av det du talar så varmt om hjärtat för.

Du skriver att en boots ska sitta som "en smäck och att inpassningen är A och O. Säg mig vad händer om en boots sitter som en smäck på en nyverkad hov efter två veckor??

Nä Soft Ride påminner inget av dom märkena du nämt för en ergonomiskt utformad boots har dett inlägg som stabbelicerar upp hela hovens belastningsyta och är stötdämpande, Själva ytterhöljet är utformat så att det ska klara av den motriktade kraften.. Därav namnet Soft Ride.

Förstår du innebörden i vad namnet försöker förmedla??

Länkar till en Wikipedia sida. En ganska omfattande wiki-artikel så det finns en del att intressant att läsa där. Även den svenska versionen är ganska bra, men kortare. Om man nu vill läsa mer ingående och kontrollera fakta så finns det mänger av referenser på den engelska versionen. Läs gärna om "Feral horses" - en förvilda häst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brumby

Frågan var dock ställd mer åt det retoriska hållet... ;)

Återkom gärna när du har hunnit prova och fått erfarenhet av det du talar så varmt om hjärtat för.

Du skriver att en boots ska sitta som "en smäck och att inpassningen är A och O. Säg mig vad händer om en boots sitter som en smäck på en nyverkad hov efter två veckor??

Nä Soft Ride påminner inget av dom märkena du nämt för en ergonomiskt utformad boots har dett inlägg som stabbelicerar upp hela hovens belastningsyta och är stötdämpande, Själva ytterhöljet är utformat så att det ska klara av den motriktade kraften.. Därav namnet Soft Ride.

Förstår du innebörden i vad namnet försöker förmedla??

När det gäller att skon ska sitta som en smäck så har du ju en alldeles förträffligt anledning till att låta din häst underhållsverkas med kortare intervall än du är van vid? Om du inte ser några andra fördelar också förstås.

Ja då låter det inte som du gör särskilt bra reklam för Soft Ride som sko att användas till ridning. Equine Fusion låter i så fall mer intressant för mina hästars välbefinnande och behov i ridningen.

Håller med dig och tar mig friheten att göra ett litet tillägg här också.
Alla 38 polishästarna i Houston är barfota, detta trots att de tillbringar många timmar i veckan patrullerandes på Houstons gator. Alltså har alla de 38 hästarna klarat av omställningen från skodd till oskodd så pass bra att de klarar av att utföra sina uppgifter som polishäst. Vissa använder ibland boots, allt beroende på individens behov. De själva beskriver det som "a great sucess". Gissa vem som hjälpt till med hovutbildningen för dem? Jo, Ove Lind ;)

Det finns en del att läsa om detta, bland annat på The City of Houstons hemsida:
http://www.houstontx.gov/police/mounted/horses.htm

Bifogar också en länk till ett webbalbum med bilder från en distansryttare med barfotahäst. Om jag inte är fel ute är bilderna från VM?
http://web.me.com/andnas/WEG2010/Welcome.html

Jag har läst om polishästarna i något sammanhang men jag kan då definitivt säga att det inte var OL som var inblandad i den hovvården. Var har du fått den informationen ifrån?

Återigen så säger jag att referenser är AO och då menar jag vedertagna yrkes- eller vetenskapliga referenser.

Det är hur lätt som helst, för vem som helst, att göra en hemsida, som verkar proffsig (fast det är väl inte mitt intryck av OL:s kanske), skriva mäktigt och verka storslagen. I vissa kretsar verkar det som att det här med att gå i skola och lära sig något på ett traditionellt vis är något man likställer med inte vara nytänkande och att inte våga ifrågasätta.

Det jag skulle vilja se är att dessa metoder i barfota skulle granskas i dagens hovslagareutbildning på ett kontrollerat plan. Låt en grupp duktiga hovslagare granska dessa barfotaverkare under en period, ett halvår eller år. Och vice versa. Barfotaverkaren får granska hovslagare. Kom sedan fram till något. Pajkastning leder bara till ökad polarisering.

Slutligen. Påstår man att man kan har en ny metod som kan bota både det ena och det andra. Så fram med det bara. Visa, dokumentera och låt andra granska ditt arbete. Man kan ju börja med att granska dessa barfotaverkarnas CV:n. Har en känsla av att mitt CV, med meriter från heltidstudier och heltidsjobb, blir hårdare granskad på en vanlig jobbintervju, än vad dessa självlärda experter blir av gemene man. Det är skillnad att lära sig något som man ägnar sig åt på heltid än att av eget intresse lära sig något vid sidan av en heltidsjobb inom något helt annat.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 820
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka