Barfota verkning

Sv: Barfota verkning

Ja du coari eftersom det tydligen har väckts ett intresse hos dig när det gäller boots, föreslår jag att du gör som jag fick göra, leta efter de boots som passar ditt sätt se på hästhoven, dess funktion och rörelsemönster. Jag har hittat mina modeller men jag tror du lär dig mest genom att leta själv. När du sedan har hittat en eller ett par olika boots, kan vi ha det stora nöjet att jämföra våra exempel tillsammans och bolla för och nackdelar mellan varandra. Ingen boot som jag ser det är 100% perfekt men det är ett väldigt bra hjälpmedel för hästar som har problem med ömmande fötter.

Väldigt långt svarsinlägg men du svarade inte på min fråga..Viken typ av boots anser du vara anpassade till hästens hovar bäst?? jag skulle personligen gärna vilja höra dina argument för varför just deenna modell.

Det är ganska enkelt för dig att bara ge mig svaret på viken typ av boots du anser vara värld att använda. Jag e inte intresserad av en A 4:ra sida i text där inte svaret på min fråga framkommer.

Svara och jag ska delge dig en boots som är 100% perfect för hästar som har problem med ömmande hovar (det heter inte fötter på en hästar)

Funderar fortfarande på varför man måste använda boots på en frisk häst,, ömmar hästen i hovarna så kan den i mina ögon inte vara frisk. Döljer man hästens smärta genom att sätta på boots så att den för ögat ser frisk ut så ljuger man för sig själv.

Döljer man hästens smärta genom att sätta på boots så att den för ögat ser frisk ut så ljuger man för sig själv.

och döljer man hästens smärta genom att spika på järnskor så att den för ögat ser frisk ut så ljuger man också för sig själv.

Det är märkligt att trådar om barfotahästar alltid leder till en massa smutskastning hit och dit.

Väldigt långt svarsinlägg men du svarade inte på min fråga..Viken typ av boots anser du vara anpassade till hästens hovar bäst?? jag skulle personligen gärna vilja höra dina argument för varför just deenna modell.

Det är ganska enkelt för dig att bara ge mig svaret på viken typ av boots du anser vara värld att använda. Jag e inte intresserad av en A 4:ra sida i text där inte svaret på min fråga framkommer.

Svara och jag ska delge dig en boots som är 100% perfect för hästar som har problem med ömmande hovar (det heter inte fötter på en hästar)

Funderar fortfarande på varför man måste använda boots på en frisk häst,, ömmar hästen i hovarna så kan den i mina ögon inte vara frisk. Döljer man hästens smärta genom att sätta på boots så att den för ögat ser frisk ut så ljuger man för sig själv.

Ja och jag är inte intresserad av att ge dig det och förklaringen framkommer tydligt varför i mitt tidigare inlägg. Jag ser inte att du seriöst är ute efter hitta en boots som fungerar för din häst utan att istället hitta alla fel du bara kan hitta på den bootsen jag skulle föreslå.

Och du döljer inte en sjuk HOV (är det underhållande att märka ord?) av att sätta på en järnsko? Jag försöker få till en frisk hov genom att använda boots när det behövs, inte att konstant dölja problemet med järnskor.

Men glidmomenter är just vid nedslaget, och vid jämförelse av plast/gummi och järnsko så är järn det som har den bättre förmågan att glida lagom vid nedslaget så att inte senor och ligament utsätts för påfrestning. Gummi är det material som är sämst, ju högre tempon hästen håller desto mer ökar risken för att hästen får skador på senor/ligament med skor av gummi/plast.

Och för att man ska förstå vilka påfrestningar hoven kan utsättas för,

Dela in hästen rörelsemönster i dom 4 olika belastningsfaserna.

1. svävningsfasen. (den tiden hoven befinner sig utan mark kontakt och här har vare sig beslag, verkning, underlagets beskaffenhet ngn inverkan på individens hållbarhet.

2. Isättningsfasen. (här startar glidmomentet, faktorer som påverkar individens fysiologiska förutsättningar, hastighet, underlagets beskaffenhet och val av skärpningsmedel. Boots ingår i begräppet skärpningsmedel.)

3. Belastningsfasen. ( här tas den fulla belastningen upp över hela hoven och nedre benet och faktorer som påverkar glidmomentet är individens fysiologiska förutsättningar, hastighet, underlagets beskaffenhet och val av skärpningsmedel.

4. Överrullningsfasen. (här har den fulla belastningsfasen avstannat och själva överrullningsfasen startat, i denna fas har hoven som uppgift att ge ett grepp som för hästen framåt i rörelsen. Faktorer som påverkar är individens fysiologiska förutsättningar, hastighet, underlag och grepp.

Sammanfattning: En hov som av en eller annan orsak förlorar sitt naturliga glidmoment mot underlaget i belastningsfasen kommer leda till att en för snabb uppbromsning sker med secundära ledskador som motriktad kraftöverföring.

En hov som av en eller annan orsak utsätts för ett större naturligt glidmoment i belastningsfasen kommer leda till för sen uppbromsning med secundära sen, gaffelband,fläkskador.

Enkelt förklarat: Alla individer utsätter underlagen med en kraft i belastningsfasen, underlagets beskaffenhet är den motriktade kraften.

Vad vi vet är att en hästhov i belastningen utsätts för en väldigt stor kraft och för att hoven eller nedre benet inte ska drabbas av skador så måste beslaget klara av att ta upp den motkraften hoven utsätts för.

Plast/gummi har hitills inte uppvisat sin hållfastighet i närheten av ett friskt vägghorn/bärrand.

Jag försöker få till en frisk hov genom att använda boots när det behövs,

Bra delge då bara namnet på den typ av boots du använder så ska jag delge en länk till en boots som t.o.m. är väl beprövad inom veterinärkåren på ett av landets största kliniker och som man har fått väldigt bra resultat med för att återfå en sjuk hov till en frisk hov.

Du försöker få till en frisk hov men vad är felet från att försöka till att ta del av kunskap där man lyckas???

och döljer man hästens smärta genom att spika på järnskor så att den för ögat ser frisk ut så ljuger man också för sig själv.

Var å en blir salig i sin tro.. Nu smutskastas ju traditionell hovvård från barfota tallibanerna med att järnskor leder till synbar smärta.

Just en sån här beskrivning gör det ganska enkelt att förstå hur stor påfrestning hoven "kan" utsättas för. Att det då finns hästar som faktiskt klarar av att gå utan skor är jag helt övertygad om, har ju själv hästar som är oskodda och varit det även under ridning/träning. Däremot skodde vi ju på när vi såg att hoven inte klarade av den typen av påfrestning som den utsattes för, här finns då boots som alternativ. För oss/vår häst är det inget alternativ, vi tränar ju med sådant vi får tävla i/med.

Jag försöker få till en frisk hov genom att använda boots när det behövs, inte att konstant dölja problemet med järnskor.

Det är ganska provocerande, för hästägare med skodda hästar samt för alla yrkesverksamma välutbildade hovslagare, att påstå att samtliga hästar som är skodda är lika med sjuka hästar!

Jag som yrkesverksam hovslagare har faktiskt både skodda och oskodda hästar i min kundkrets och är fullt kapabel och villig att utföra båda!
Jag gör helt enkelt det som krävs.

En "hovvårdare" däremot måste tydligen med näbbar och klor försvara barfotagång till varje pris vilket i min värld tyder på vissa brister i yrkeskompetens.

Skoning medför vissa negativa effekter det är helt klart men en skicklig hovslagare kan minimera dessa negativa effekter så att fördelarna vida överstiger nackdelarna.

Coari skrev ju som hovslagare just samma fast tvärt om varför är det mindre provocerande?

Jag fattar inte varför det ena måste vara emot det andra.
Det är väl bra om en häst klarar sig helt utan beslag. Sedan om vissa använder boots som skydd vid behov eller järnskor borde bara accepteras.
Det finns ju lyckligtvis hovslagare som erbjuder alla tre alternativen utan prestigetvång åt något håll.

KL

Men vad många barfotatalibaner verkar glömma är att skon är ett skydd, mot för kraftigt slitage. Självklart beror det på vad hästen utför för arbete om den behöver skydd eller inte.

Redan Alexander den store, 300 f kr, liksom romarna insåg att hästar vars hovar utsätts för kraftigt slitage behöver skydd för hovarna.

Man kan säkert skydda hovvägg, sula och stråle med boots vid arbete på underlag som ger ökat slitage. Frågan är bara vad som händer med hoven och hästen vid användandet av dessa boots. Hur ser glidmomentet ut, hur nära ligger det hästens normala vid barfotagång etc.

Sedan finns ju skoning för att hjälpa till vid läkning av skada, avlastning m.m.
denna del kan ju knappast ersättas av boots, eller? Alltså medicinska sjukbeslag. Visst kan man använda boots i vissa sammanhang, softride t ex, men det är ändå inte riktigt samma sak som sjukbeslag.

Apropå softride, om det är någon som vet om de går att få tag i inom Sverige så är jag jättetacksam för ett mail.

Senast ändrad:

Brumbies är inga vildhästar som utvecklas under miljoner år. Det är en förvildad tamhästflock.

Så sant, så sant!

Jag förstår inte varför barfotafolket envisas med att hänvisa till mustanger och brumbies som "vildhästar". Är det kanske något man lär ut på barfotaskolan att dessa förvildade tamhästar har, citat Mulle, "överlevt i miljontals år utan människans hjälpande hand."?

Så länge barfotafolket inte ens kan uppvisa de mest basala kunskaper i hästens historia så undrar jag i alla fall hur mycket faktaunderlägg det finns i deras övriga kunskaper.

Och ännu har vi väl inte sett någon studie baserad på den enda idag levande vildhäst som förekommer på denna jord, nämligen Przewalskihästen.

Targa/Som inte hade tänkt yttra sig i den här tråden, men som blir uppriktigt ledsen när man ser okunskapen (och då gäller det inte bara hästens historia).

Senast ändrad:

Nej någon studie på Przewalski finns inte eftersom de är både skygga och oerhört agressiva, däremot så finns ju några viltfångade och finns på djurpark och dessa hästar har en bred, rund och ganska kort hov samt att tillväxten är oerhört långsam vilket man tror beror på genetiska anlag kort och gott. Jag har bilder på dessa, men de bilder jag äger idag är efter verkning av människa och det sker inte ofta per år trots att de numera lever ett rätt stillsamt liv sas.

100_0388.jpg

Men som sagt, detta är inte representativt för rasen i det vilda.

Senast ändrad:

Redan Alexander den store, 300 f kr, liksom romarna insåg att hästar vars hovar utsätts för kraftigt slitage behöver skydd för hovarna.

De hästarna reds ju långt, det var krig. De red ju från land till land. Tycker det är svårt jämföra hästen i krig och hobbyhästen ;)

Funderar på att många som rider o tävlar i distans i vissa fall har barfotahästar, undrar hur det fungerar där, någon som vet?

Hur fungerar hästarna i Mongoliet - där har de inga skor det jag sett på TV och de rids långt och tävlas med.

AB. Menar du att en gummisko skulle ha större friktion på grus än en järnsko? Har svårt att hålla med. Vilket material är mest likt den naturliga hoven järn eller plast/gummi? Hade du själv för egen del hellre valt en joggingdojja gjord av stål eller en Nike Air Pegasus? Istället för att fundera på detta har jag en känsla av att du kommer säga: Vi kan inte jämföra oss med hästar!! Självklart kan vi inte göra det fullt ut. Men när det gäller vad man sätter på fötterna på sin häst, och på sig själv, tror jag att vi kan komma en bra bit på väg om vi försöker jämföra bara liiiiiite.
Vi kan inte alls jämföra oss med hästar faktiskt!
Titta på hur vi är konstruerade - människan står rakt upp och varje stöt nerifrån fortplantas uppåt i kroppen utan minsta stötdämpning.
Hästen är så snillrikt konstruerad att den har en egen stötdämpning i benen, i flera sektioner!
skelett.jpg

Ta frambenet, där är nedersta stötdämparen elastiska putan och hovmekanismen. Nästa stötdämpare är vinkeln och rörligheten i kotleden. Vidare finns det vinklar i armbågsled och bogled också, avslutat med att bogbladet inte ens sitter fast i skelettet på hästen utan är upphängt i ligament!
Liknande beskrivning går att göra för bakbenet med hovmekanism, kotled, hasled, bakknä och höftled...

Att jämföra hästars hovar och skor med människors fötter och skor är som att jämföra äpplen och gurkor.... :idea:

Men det är faktiskt så att även en del av dessa hästar skos, te x så finns det där precis som på Island och andra länder med för den delen. Företag som tar ut turister, de går långt under en tur på 5-10 dagar, tro mig de har skor.;)

Men i övrigt håller jag med, rider man inte sin häst på ett sådant sätt och har man dessutom en miljö som inte sliter på hornet så självklart kan en häst vara oskodd.

Senast ändrad:

De hästarna reds ju långt, det var krig. De red ju från land till land. Tycker det är svårt jämföra hästen i krig och hobbyhästen ;)

Funderar på att många som rider o tävlar i distans i vissa fall har barfotahästar, undrar hur det fungerar där, någon som vet?

Hur fungerar hästarna i Mongoliet - där har de inga skor det jag sett på TV och de rids långt och tävlas med.

Håller med dig och tar mig friheten att göra ett litet tillägg här också.
Alla 38 polishästarna i Houston är barfota, detta trots att de tillbringar många timmar i veckan patrullerandes på Houstons gator. Alltså har alla de 38 hästarna klarat av omställningen från skodd till oskodd så pass bra att de klarar av att utföra sina uppgifter som polishäst. Vissa använder ibland boots, allt beroende på individens behov. De själva beskriver det som "a great sucess". Gissa vem som hjälpt till med hovutbildningen för dem? Jo, Ove Lind ;)

Det finns en del att läsa om detta, bland annat på The City of Houstons hemsida:
http://www.houstontx.gov/police/mounted/horses.htm

Bifogar också en länk till ett webbalbum med bilder från en distansryttare med barfotahäst. Om jag inte är fel ute är bilderna från VM?
http://web.me.com/andnas/WEG2010/Welcome.html

Men i övrigt håller jag med, rider man inte sin häst på ett sådant sätt och har man dessutom en miljö som inte sliter på hornet så självklart kan en häst vara oskodd.
Min häst klarar hur mycket barfotagång som helst. (nej rider inte distans) Och hon får faktiskt verkas regelbundet med. Känner mig lyckligt lottad.

Det som är viktigt är dock vem som får utföra verkningen.

Två tredjedelar av poliskåren har hästar utan skor, den sista tredjedelen har boots på hovarna. Jag har en bror som arbetar där.;)

Men det är faktiskt så att även en del av dessa hästar skos, te x så finns det där precis som på Island och andra länder med för den delen. Företag som tar ut turister, de går långt under en tur på 5-10 dagar, tro mig de har skor.;)

Oja, på Island var det ju mycket sten o lava där vi red o ca 6 timmar per dag i 5 dagar, såklart skor behövdes. En barfotahäst fanns med, en tjockis som var känslig i mun o töltade överallt, tölt o skritt var de enda gångarter han hade o han reds på de partier det inte var lava o sten.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 820
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka