Barfota verkning

Sv: Barfota verkning

Barfotataliban tycker jag är ett felaktigt och kränkande uttryck och jag ställer mig mycket frågande till varför inte moderator inte reagerar över detta? Uttrycket bör enligt mig bryta mot Bukefalos regler?

Eftersom taliban betyder student så ser jag inget kränkande i det.

Boj/moderator

Det hoppas jag också. Sedan kan man ju önska sig detsamma, dvs att de som får sina hästar verkade enligt någon av barfotametoderna lägger ut bilder på sin hästs/sina hästars hovar. Vad jag kan minnas har detta aldrig hänt här på "hästvård", men jag kan ha fel...
Jag har både film o bilder på när O verkat en häst. Funderar på att göra en liten film om det, har dock inte bestämt mig för namnet på filmen än. Vad sägs om "Bullshit" eller kanske nått annat namn? :angel:

"Den påstådda forskning som den baserar sig på är icke-existerande. Herr O.L gjorde en "Reefat el Sayed" och fabulerade upp meriter och forskningssamarbeten som inte tålde en närmare granskning och han blev tvungen att radera texten på sin hemsida.
Den mannen har varit inblandad i ett antal djurplågeriärenden." Källa på detta, tack?
Det är av just den anledningen som man nu har infört den nya lagen.

Återigen ett tecken på hur insnöade människor kan vara,du anger att du sysslat med hästar i ca 40 år?
Perfect practise makes perfekt,du kan hålla på med något hela livet och inte bli ett dugg klokare av det :)

Och om du nu har missat det så har barfotahovar också strålröta:) Vet du hur strålröta ser ut? kan du länka en bild från tex google som du FÅR använda och visa mig vad DU tror/vet är strålröta ? så ska jag visa dig en hov som ser frisk ut men som ändå är angripen :)

Du får gärna kalla mig insnöad om du har lust med det. Använd näsan i din jakt på strålröta doften är omisskänlig.

Jag skriver som sagt om mina egna erfarenheter och upplevelser. Jag skrev att det är väldigt få här (syftandes på i mina trakter och umgängeskretsar) som reagerar över det. Vänligen sluta påstå att jag skrivit saker som jag inte gjort!
Jag har i alla mina inlägg vart noga med att poängtera att det är min uppfattning jag beskriver.

Det vore mycket intressant om du, liksom de andra som påstår sig ha hästar med friska strålar, vill visa en bild på någon av dessa?

Det var då ett evigt tjat om bilder det räcker med att jag kontrollerar mina hästars hovar att min hovslagare kontrollerar och verkar hovarna. Jag lovar dig att skulle någon av mina hästar ha strålröta så skulle jag vara den första att märka detta.

...

Trix:
"Den påstådda forskning som den baserar sig på är icke-existerande. Herr O.L gjorde en "Reefat el Sayed" och fabulerade upp meriter och forskningssamarbeten som inte tålde en närmare granskning och han blev tvungen att radera texten på sin hemsida.
Den mannen har varit inblandad i ett antal djurplågeriärenden
." Källa på detta, tack?

Visst kan du få det, även om jag så tidigt som i inlägg #12 i den här tråden hänvisade dit.
En rapport från Djurskyddsmyndigheten som heter "BARFOTAVERKNING . Verkning av hästhovar enligt alternativa metoder-"

En rätt verkad häst ska inte ömma över huvudtaget, varken före eller efter verkning
Ja, men man får komma ihåg att en häst som gått med skor under många år inte kommer att omedelbart klara att gå utan skor utan att ömma, även om verkningen är riktig utifrån förutsättningarna. Det är därför bootsen skall på, på alla underlag som hästen säger sig inte klara.

Att vilja sätta på en helt vanlig mustad järnsko(som för mig är helt förkastlig att använda då det finns så många bra alternativ,kolla bara i travshoppen) för att dem slits mindre säger mer om en lat ''skomänniska'' än en barfotafanatiker som vägrar tro att det bara finns en lösning på såna grava hovproblem.
Smart, så jag ska sko med typ alu skor och få sko om varje vecka. Vad fin hoven skulle bli då och oj så bra min häst skulle må :crazy:
Jag låter inte sko min häst med trad. järnsko (den är ej av märket mustad) för att jag är lat utan för att den råkar passa hästen bäst. Min hovis vill egentligen använda en annan sko men den är sämre för hästen vilket märks tydligt på steget.

Jag tycker att det är rätt utbrett, "han ömmar lite på grusväg annars är det bra"-symptomet". Och så bor människan-orna så till att grusväg är det enda att tillgå för att kunna komma ut på bättre ridvägar.
Hästar som står still och spänner sig (med muskelproblem till följd) och går pyttesteg vid det isiga underlaget i hagen som hade krävt brodd.

Men visst kan det väl hända att det ömmar lite på grus under övergången, inte minst om andra problem finns, t ex röta, men det är väl i sig ingen anledning att slå på skor? I stället låter man väl hästen söka sig till gräset vid sidan av vägen, eller sätter på boots? Att man konstaterat att ja, det ömmar fortfarande på grus, är väl inte samma sak som att hästen tvingas gå på gruset?

Då upplever jag nog att problemet med skodda hovar som inte får se hovslagare tillträckligt ofta, eller som är dåligt skodda, är mycket större. Men det kan ju å andra sidan bero på att det är så många fler som slentrianmässigt slår på skor.

Nu har jag en ras som inte äter så mycket kraft, har vi ett grovfoder som är ok så behövs ju inte det. Men sly skulle jag inte ge, hästar är främst grovfoderomvandlare och inga bävrar.;)

Jisses! Nu får nog moderatorn vara snäll att läsa på lite om hästens matspjälkningsapparat. ;)

Det verkar vara flera som behöver läsa på lite.;) Sly är äter hästar när det i övrigt är brist på foder, någon skrev att dennes häst äter sly. Ja det är inte sly i sig de vill åt utan barkar av för att komma åt under barken, sly är inte ett fullvärdigt foder ur det perspektivet utan mer bara en sysselsättning.

Det var jag som skrev det och min häst äter sly även när hon har fri tillgång på bra silage.

Kan bara le åt eländet. Nivån är så låg på det här forumet, och lägger man till den respektlöshet en del visar, så jag funderar på om det verkligen är lönt att lägga ner någon energi här.

Prova aspsly vet jag! :idea:

Kan bara le åt eländet. Nivån är så låg på det här forumet, och lägger man till den respektlöshet en del visar, så jag funderar på om det verkligen är lönt att lägga ner någon energi här.

Varför just asp??? Menar du ren aspsly eller aspbark???

Respektlöshet ska vi nog inte diskutera, det räcker ju att backa tråden i inlägg för att se vem som har varit mest respektlös. Ja om man nu inte räknar med att ni inte får önskat medhåll, för det förstår jag att flera av er anser vara respektlöst.

Vet du varför man började tillverka aspbarkspellets? Och vad den från början användes till?

Hästarna gillar aspbark - ja, men frågan är om det inte är för att det är jäkligt sött.

Jag tror att det är pga sötman i aspbarken. Här rensas asparna på bark, oavsett hur mycket hö/gräs hästarna har tillgång till. Mitt sto var fullständigt tokig i asparna ffa nu när hon gått dräktig. Och jag lovar, ingen proteinbrist här inte.

Nej när det gäller just asp så tror jag för min del att det är lite skillnad, där finns ett annat behov att täcka eller vad man ska säga. Jag avvaktar eftersom frågan nu har uppstått riktad till en användare, vad svaret blir därifrån.

Nej när det gäller just asp så tror jag för min del att det är lite skillnad, där finns ett annat behov att täcka eller vad man ska säga.

Man kan väl säga att behovet/beteendet bottnar i ett naturligt beteende att reducera ett annat överskott.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 821
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023