Barfota verkning

Sv: Barfota verkning

Jag kommer inte lägga in hovbilder pga att min häst har en något taskig benställning som gör att hoven måste vara mycket sned för att benet ska hamna i balans. Ser man bara hovarna så ser det för djävligt ut men om man tittar på det hela när hästen rör sig så inser man varför det är så snett. Jag tänker dock inte ge barfotasekten något att använda i sin marknadsföring pga de inte har möjlighet att se helheten. Tyvärr tror jag att de gärna skulle göra det då jag aldrig sett dem publicera en enda normalt skodd hov utan endast rena katastrofskoningar (ofta brist på omskoning det senaste året) och kallar det för normalt skodda hovar. Det är trist när man måste ljuga om sina konkurenter för att kunna plocka egna kunder.

Du skojar nu va? du säger att hästen är grovfoderomvandlare?
Ja juste grovtarmsjäsare grovfoderomvandlare...Den mängd cellulosa som hö och gräs innehåller är alldeles för klen för hästens mage.Tar du dig en titt på vad hästar äter om dem har tillgång till det så äter dem just rötter småkvistar och bark.Om jag lägger in aspstockar till min häst trots att hon har hö halm mineraler och gräs att välja på så barkar hon av stocken med sina kompisar först.

Ja jag har tittat på den forskning som gjordes för just min ras.;) Den har en grovtarm som är en meter längre än för andra raser, just därför så blir den en effektiv grovfoderomvandlare. Där min häst kommer ifrån finns just inte så mycket träd.;)

Källa till detta tack!

En liten "parantes" som alla barfotatalibaner glömmer när de träder in i sekten är att vi avlar inte på hovar som ska klara dagens vägar, vi avlar på prestation. En annan sak som glömms bort är att en vildhäst som föds med dåliga hovar dör inom snar framtid. En tredje sak som glömms bort är att dagens hästar som tränas på vägar befinner sig på underlag som närmast kan liknas vid makadam, ingen hästs hov är gjord för att gå på makadam det är inte mina fötter heller men en gräsmatta eller en sandstrand går alldeles utmärkt.

Jag är en riktig djurplågare. Min häst gick med föl förra året och redan 2 månader efter hon fölat blev jag tvungen att sko henne runt om för att hon slet så snett fram på grund av sin benställning. Jag kommer av olika orsaker aldrig mer att sko en häst bara fram utan antingen barfota eller runt om. Jag ksulle såklart ha låtit henne fortsätta att slita snett och konstaterat att när hon blev halt pga kraftiga snedbelastningar i lederna så var det "guds" vilja. Förlåt alla att jag inte tänkte på det. I övrigt så skor jag hästen med sula när jag tränar just för att hennes egen sula slits ner och hon blir tassig när hon hela tiden får vassa stenkanter uppkörda i hovarna.

Zizzy jag hoppas verkligen att du ringer länsstyrelsen. Det där var något av det värsta jag hört :cry: :mad:.

Vad är det för fel på boots? och inte ska du väl behöva Järnskor som balanserar upp hovarna? något är ju fel om hästen snedbelastar,och det har säkerligen inte med hovarna att göra.Felet måste sitta någon annanstans.
Och nej det är verkligen inte naturligt med makadam! men varför ser du järnskor som det enda alternativet? jag hade mycket hellre haft på mig ett par gympaskor som är anpassade för MINA fötter än ett par tofflor i stål.

Sen är ju frågan hur mycket socker det finns i sly. Det borde finnas en anledning till att hästarna blir bävrar på våren när saven börjar stiga.

Ja och för de hästar som faktiskt hade en proteinbrist så agerade de bäver, för de hästar som hade en balanserad foderstat käkade överhuvudtaget inget sly alls.

Och uppenbarligen så kan de få fång trots att de inte är skodda och "verkar" sig själva. Varför får då en skodd häst fång av skorna och inte pga andra omständigheter?
Angående svaret om mustangerna så låter det som om det skulle vara jagade av heleikoptrar och motorcyklar 24/7 vilket ju knappast är sant. Den typen av argumentationsteknik gör bara att man framstår som mindre trovärdig.

Ja jag har tittat på den forskning som gjordes för just min ras.;) Den har en grovtarm som är en meter längre än för andra raser, just därför så blir den en effektiv grovfoderomvandlare. Där min häst kommer ifrån finns just inte så mycket träd.;)

men nog finns det buskar och grövre växter än bara gräs!
Att den har en meter längre grovtarm gör det ännu viktigare med en lång matsmältningsprocess..om du vill slippa magsår.

KL

Alltså jag blir så trött när jag läser många utav era inlägg. I mitt stall är det just nu en trend i det här med att låta hästarna gå barfota. Jag accepterar att alla är saliga på sin tro och alla får sköta sin häst på det sätt de finner bäst. MEN det gör ont i mitt hjärta när jag ser vissa av hästarna stappla fram på vår grusiga stallplan med argumentet att det är en omställningsfas som tar tid. Hur lång tid? Upp till 1,5år! Herregud, i min värld är det djurplågeri. Skrämmande är också när dessa hästägare själva plockar fram filen och börjar raspa. Själv finner jag mig på tok för novis om hästens hovar och vinklar att jag gladeligen överlåter detta till en erkänt duktig hovslagare.

Mina hästar skos året runt från dess att de börjar användas som just ridhästar, det är inte för inte man i regel slår på skor inför 3-års test och liknande, just för att de plockar fram en bättre gång (minskad ömhet).

Påståendet gällande att alla hästar med skor har strålröta kan vi omedelbart förkasta. Jag diskuterade just det här med barfotafilosofin med min hovslagare i måndags och fick då ganska goda argument varför det inte är passande för mig och mina hästar då det är tävlingshästar och rids på sådana underlag att det inte är lämpligt (dessutom är det moderna sporthästar som inte skulle fungera i träning utan skor). Hovslagaren konstaterade också att både hästarna han skodde inte hade någon strålröta.

Hur som helst förstår jag att alla är saliga på sin tro men för mig och mina hästar är det inte ett alternativ, och det som stör mig är att de flesta barfotaanhängare hävdar att skodda hästar mår dåligt och att ALLA skulle må bättre barfota. -BEFÄNGT, på vissa hästar fungerar det säkert men långt ifrån alla och givetvis beroende på vad och hur de används.

Vad är det för fel på boots? och inte ska du väl behöva Järnskor som balanserar upp hovarna? något är ju fel om hästen snedbelastar,och det har säkerligen inte med hovarna att göra.Felet måste sitta någon annanstans.
Ja "felet" sitter i kotan och kan aldrig rättas till eftersom det inte gjordes när hon var föl. Man kan försöka göra en hur rak och fin hov som helst på den hästen och det enda som kommer hända är att hon blir halt. Förenklat blir det:
Snett ben= sned hov åt andra hållet för att det hela ska bli rakt
Så ja hon behöver JÄRNSKOR för att balansera upp hoven något annat kommer inte på fråga.
Angående boots så har jag skrivit om det i ett annat inlägg

Och uppenbarligen så kan de få fång trots att de inte är skodda och "verkar" sig själva. Varför får då en skodd häst fång av skorna och inte pga andra omständigheter?
Angående svaret om mustangerna så låter det som om det skulle vara jagade av heleikoptrar och motorcyklar 24/7 vilket ju knappast är sant. Den typen av argumentationsteknik gör bara att man framstår som mindre trovärdig.

Har jag uttryckt mig som så att en skodd häst får fång av SKORNA!?
nej den får givetvis INTE fång av själva skon.Däremot får den fång av fodret och för lite motion.

Jag tror inte att hästar är särskilt stresståliga djur! så ett gäng idioter som driver på dem och sedan bedriver forskning på dessa hovar förvånar mig inte om dem får både ''foderringar'' och fång...

Jag kommer inte lägga in hovbilder pga att min häst har en något taskig benställning som gör att hoven måste vara mycket sned för att benet ska hamna i balans. Ser man bara hovarna så ser det för djävligt ut men om man tittar på det hela när hästen rör sig så inser man varför det är så snett. Jag tänker dock inte ge barfotasekten något att använda i sin marknadsföring pga de inte har möjlighet att se helheten. Tyvärr tror jag att de gärna skulle göra det då jag aldrig sett dem publicera en enda normalt skodd hov utan endast rena katastrofskoningar (ofta brist på omskoning det senaste året) och kallar det för normalt skodda hovar. Det är trist när man måste ljuga om sina konkurenter för att kunna plocka egna kunder.

Jo det har jag med märkt :rofl: som brukar läsa diverse barfota-sidor:angel:
Jag har aldrig sett en nyskodd häst på en sådan sida:crazy:

Det mest intressanta hade faktiskt varit om de som har sina hästar barfota och hävdar att det är det enda rätta vill lägga upp bilder på sin/sina hästars hovar (helst hela hästen, i olika vinklar):bump:

Måste röra sig om smaken också för min häst har definitivt inte proteinbrist och hon älskar att gnaga sly framförallt på våren när saven stiger :d

Jag har en bekant i amerika.:D Han ingår i en frivillig organisation som årligen åker runt och verkar hovar på vilda mustanger, jag skulle ju kunna fråga om några bilder för det vet jag att han har. Han har beskrivit detta ingående, och om man tror att de går runt med världens finaste fötter så tror man hel fel. Där finns både näbbskor och ko klövar, och inte enbart i enstaka fall heller.:crazy:

Men de gör det här för att bevara mustangerna, om det inte gjordes så skulle de med största sannolikhet dö ut. Som det är nu så har tydligen hästarna ökat i antal, vilket alltså inte skedde tidigare.

Ja "felet" sitter i kotan och kan aldrig rättas till eftersom det inte gjordes när hon var föl. Man kan försöka göra en hur rak och fin hov som helst på den hästen och det enda som kommer hända är att hon blir halt. Förenklat blir det:
Snett ben= sned hov åt andra hållet för att det hela ska bli rakt
Så ja hon behöver JÄRNSKOR för att balansera upp hoven något annat kommer inte på fråga.
Angående boots så har jag skrivit om det i ett annat inlägg

Men hur menar du att skon hjälper henne? är hon skodd med kil på något vis?
och det var ju väldigt synd att dte inte rättades till när hon var föl.Men gjort är gjort!
Har inte sett ditt inlägg om boots? vilken sida?

Ja av det jag läst hitills så är det så det framställs i det stora hela. Om det nu rör sig om foder och motion har det inget alls att göra i denna tråd så varför ens ta upp det? Det kan dock vara någon av de andra som skriver samma saker som du som jag blandat ihop det med.

KL

Alltså jag blir så trött när jag läser många utav era inlägg. I mitt stall är det just nu en trend i det här med att låta hästarna gå barfota. Jag accepterar att alla är saliga på sin tro och alla får sköta sin häst på det sätt de finner bäst. MEN det gör ont i mitt hjärta när jag ser vissa av hästarna stappla fram på vår grusiga stallplan med argumentet att det är en omställningsfas som tar tid. Hur lång tid? Upp till 1,5år! Herregud, i min värld är det djurplågeri. Skrämmande är också när dessa hästägare själva plockar fram filen och börjar raspa. Själv finner jag mig på tok för novis om hästens hovar och vinklar att jag gladeligen överlåter detta till en erkänt duktig hovslagare.

Mina hästar skos året runt från dess att de börjar användas som just ridhästar, det är inte för inte man i regel slår på skor inför 3-års test och liknande, just för att de plockar fram en bättre gång (minskad ömhet).

Påståendet gällande att alla hästar med skor har strålröta kan vi omedelbart förkasta. Jag diskuterade just det här med barfotafilosofin med min hovslagare i måndags och fick då ganska goda argument varför det inte är passande för mig och mina hästar då det är tävlingshästar och rids på sådana underlag att det inte är lämpligt (dessutom är det moderna sporthästar som inte skulle fungera i träning utan skor). Hovslagaren konstaterade också att både hästarna han skodde inte hade någon strålröta.

Hur som helst förstår jag att alla är saliga på sin tro men för mig och mina hästar är det inte ett alternativ, och det som stör mig är att de flesta barfotaanhängare hävdar att skodda hästar mår dåligt och att ALLA skulle må bättre barfota. -BEFÄNGT, på vissa hästar fungerar det säkert men långt ifrån alla och givetvis beroende på vad och hur de används.

Har du då den blekaste aning om vad som händer med ett växande hovben? när man skor en treårshäst som inte har vuxit klart på LÅNGA vägar?

Jag kan tyvärr inte förklara utan att man ser fötterna, benställningen och rörelsemönstret och inte ens då kan jag förkara det ordentligt utan det är min hovslagare som är bäst på det. Enkelt förklarat så har du en stock som är snedkapad i nederändan och ska få den att stå så måste man sätta in en kil under. Vi använder hoven som kil, för att skydda formen på kilen så sätter vi järn längst ut för att inget snett slitage ska ske. Det är altså bara en sned hov med en vanlig järnsko under.

Jag väntar fortfarande på källa till att hästar inte sliter ut sin sula om de inte rids 8 timmar/dag samt svar på frågan vad en besk syra är.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 822
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka