Barf? Hur?

tessiem

Trådstartare
Jag är intresserad av att börja ge våra hundar BARF.

Ni som ger, vad är det ni blandar, hur mkt?
Hur vet ni hur mkt mat hunden ska ha (inbillar mig att det är lättare med torrfoder då det står på förpackningen :angel:)
Var får ni tag på det kött ni ger hundarna?

Nackdelar? saker att tänka extra på?

Sv: Barf? Hur?

Min tik (Rottis, 1 år) får 500 g kött om dagen + lite grönsaker, tänker att det ska vara 30% av det totala köttet under en 3 v period. Det viktigaste, som jag tänker, är variation och att man varierar med olika köttsorter, inälvor, ben, grönsaker, frukt osv. Sedan finns det lite olika skolor inom BARF också, de som bara ger kött, de som ger gröt gjord på spannmål osv. Så det beror lite på vad man har för filosofi själv.

Jag ger lever 1 gg/v och lax (fryst) 1 gg varannan vecka ungefär. Sedan ger jag Vom, kyckling (malt med skrov, hals och vinge, samt hjärta och lever), nöt (kött och ben), fläsk (ben, ibland rens från SVENSKT fläskkött absolut inget rått från utlandet), lamm (kött + ben), kalkon (malt med skrov samt ben). Typ så. Man kan ju verkligen ge det mesta, men det ska vara rått, ben får inte ges tillagade. Ger även tillskott i form av vitaminer och alger, laxolja, kallpressad ekologisk rapsolja. Säkert även mer, men detta är vad jag kommer på just nu. Har börjat barfa på heltid nu efter att vi fått hem en valp som är uppfödd på Barf och uppfödaren noga med att de helst ska fortsätta äta det, så vi fick en utförlig beskrivning av vad man ska tänka på.

Vet att t.ex. Vallhund barfar och är duktig på detta, även om jag tror att hon ger endast kött?

Jag har barfat i perioder, mycket har jag läst mig till bland annat på Jipotimas sida.

Dagsgivan beräknas på 3% av hundens vikt. Min golden går upp i vikt på luft så jag fyller ut med råa grönsaker, främst vitkål.

Kött med ben två dagar, rent kött och inälvor var tredje. Varierar mycket och ger allt rått.

Tack till er som svarat!!

Ska absolut kolla upp böckerna, låter jätteintressant.

Var köper ni köttet? Barfar ni heltid?
Kan man ge BARF 3d/v och sedan torrfoder 4d/v eller ngt liknande? Är lite orolig att det ska ta för mkt tid annars..

Du kan ju börja med att vänja in hunden på Vom og hundemad som är "färdigbarf" dvs färskfoder helt utan spannmål. Med det som grund kan du sedan barfa så många dagar du känner att du vill. VoH innehåller allt hunden behöver så ger du det behöver du inte bekymra dig om att räkna foderstat m.m.

Jag skulle nog hellre göra så än att mixa torrfoder/barf.

När jag köper barfkött så är det ofta i större förpackningar av t.ex. kycklinghalsar osv. Då halvtinar jag och förpackar i portionspåsar så behöver jag bara ta upp och tina när det är dags att ge. Sparar tid!

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 392
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 920
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka