Sv: Barf? Hur?
Min tik (Rottis, 1 år) får 500 g kött om dagen + lite grönsaker, tänker att det ska vara 30% av det totala köttet under en 3 v period. Det viktigaste, som jag tänker, är variation och att man varierar med olika köttsorter, inälvor, ben, grönsaker, frukt osv. Sedan finns det lite olika skolor inom BARF också, de som bara ger kött, de som ger gröt gjord på spannmål osv. Så det beror lite på vad man har för filosofi själv.
Jag ger lever 1 gg/v och lax (fryst) 1 gg varannan vecka ungefär. Sedan ger jag Vom, kyckling (malt med skrov, hals och vinge, samt hjärta och lever), nöt (kött och ben), fläsk (ben, ibland rens från SVENSKT fläskkött absolut inget rått från utlandet), lamm (kött + ben), kalkon (malt med skrov samt ben). Typ så. Man kan ju verkligen ge det mesta, men det ska vara rått, ben får inte ges tillagade. Ger även tillskott i form av vitaminer och alger, laxolja, kallpressad ekologisk rapsolja. Säkert även mer, men detta är vad jag kommer på just nu. Har börjat barfa på heltid nu efter att vi fått hem en valp som är uppfödd på Barf och uppfödaren noga med att de helst ska fortsätta äta det, så vi fick en utförlig beskrivning av vad man ska tänka på.
Vet att t.ex. Vallhund barfar och är duktig på detta, även om jag tror att hon ger endast kött?