Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag har inga bilder, men har målat en fin bild :angel: som jag kan maila till dig om du pmár din adress... Lyckas inte få in den här!

Åh... Dom verkar ju vara supermysiga att rida i! Man kanske skulle börja klura lite på en sån då... :love: Och färgvalet var absolut uunderbart! Som vi alla vet, är det ju pasteller som gäller i vår och sommar = helt rätt alltså ;)

Inspirerad av er så håller jag också på att sy en barbackapass /kamelkudde. Mitt problem är hur jag ska göra för att säta fast sadeln på hästen, dvs hur gjorden ska utformas och sitta. Vill nämligen inte ha något tryck på ryggraden vilket det blir om man bara syr fast stroppar i padden, fast trycket kanse är såpass litet att det inte gör något?
Padden måste sitta fast gode bra då min häst är en bockkung av dess like :D

Så här gör jag, vet inte om du sett det redan i tråden... men jag tror det funkar, sen syr jag fast stropparna i ringarna.

DSC00004-1.jpg

Tja trycket på ryggen som alla pratar om har inte gett min ryggkänsliga häst ett märke, en spänd muskel eller någonting... Den är godkänd av mina tränare, MYCKET skickliga människor... Hästen är genomgången av veterinär och osteopat uatn minsta anmärkning på ryggen. Och för första året någonsin har han vart hel i ryggen en hel vinter... Det talar en del positivt skulle jag vilja påstå...

jag är jätte sugen på att göra en själv, vad exakt behöver man för material ? jag har fleece tyg ska åka till spiltan och köpa en gammal vojlock begagnad så jag kan ha den som form där jag syr fasst "korvarna" och klä se. tänkte köra med täckes gjord.. då jag nog måste sy de mesta för hand då vi inte har nån symaskin :eek:

alltså behöver man :
En vojlock/schabrak
täckesgjord
skummgummi eller hårdrullade handdukar (kan man ta nått annat en handukar ?)
tyg att sy över hela paketet med

vad behöver man mer ?

*knapplån*

En tanke till alla med höftproblem: Försökt att bygga upp sitsen och gör en smal midja precis där benen går ner runt hästen, det underlättar massor för höfterna. Kan man få en ca 3 cm höjd på sitsen så gör det avgjord skilllnad. Fast detta har jag bara gjort på varianter med ryggkanal mot hästen, så jag lämnar till alla snillen här att fundera hur det kan kombineras med "platt" anliggningsyta...

/Geisli, med 130 grader över ryggen och med höftöm matte...

PS: Är SÅ IMPAD av alla paddar, den ena snyggare än den andra. Började ju göra en egen för nån vecka sedan, men nu får jag nog börja om från början - vill ha en akademisk kameldrivarkudde!!!! *dregel*

kom på att om hästens ryggrad är enormt benig kanske man kan ha nått mjukar där man sitter kanske man kan köpa en billig teddypadd att sätta dit ?

Ehrm....om hästens rygg är enormt benig: fodra upp den och markarbeta den - före ridning ens är att tänka på, med eller utan sadel!

Är ryggen "bara" takformad - så får man nog ändå tänka både en och två gånger om barbackapad är något alternativ till den hästen.

Jag skulle inte rekomendera sådana här paddar till annat än välmusklade hästar, där det finns ordentliga filéer som i sig skyddar ryggraden.

hon är ganska musklad lagom manke eller kanske lite av de högre hållet men enormt oskön att rida barbacka på, sadeln gillar jag inte heller sätet är så hårt haha, hon blir mer och mer musklad ju mer jag rider barbacka, då hon trivs bäst utan sadel och är mer villig att arbeta korrekt utan sadeln :love:, tänkte om man kunde ha nå mjukare i sätet tills hon fått ennu mer muskler ?. jag menar första året jag hadde henne hadde hon inga muskler alls nu har hon mkt mer muskler jag arbetar både från mark och från ryggen med henne. så tror ni de skulle funka att ha nåt tlite mjukare där man sitter ?

Om du har sett "horsedream" padden, så tror jag att något sådant skulle kunna funka. Dvs riktigt tjockt fårskinn både ner mot hästen och upp mot ryttaren. Fårullen "sväljer" ju en hel del ojämnheter och fjädrar med i "guppandet" ganska bra. Så jag tror du tänker åt rätt håll. En platt vojlock tror jag däremot inte på till en kantig rygg.

de är just de att jag inte kan köpa allt för dyra tyger. finns de inget annat allternativ än fårskinn så struntar jag nnog i att göra en sån här jag som hoppades att de skulle kunna funka på min pärla jag hatar sadeln och hon tkr nog inte heller om den då hon inte alls är villig att arbeta korrekt med den

sydde du fast täckesgjorde ? :) ser ut som om du har gjort de eller är de jag som inbillar mig ;)

På bilden med täckesgjord så går den mellan vojocken av tyg och vojlocken av teddy och är inte fastsydd. Sen ska jag göra som på bilden med den svarta vojlocken med röda band för att få det så starkt som möjligt så man kan dra gjorden utan att sömmarna brister.

okej, nej jag tyckte bara de såg ut som du hadde sytt fast den men jag inbillade mig nog då :).. nus ka jag knåpa på lite egna ideér man kan göra :D

men vojlocken kommer ju att ligga slätt mot ryggraden och drar man fast gjorden så trycker den. fast trycket kanske inte blir så väldans stort så att det gör något...

Ett bra tips om du lider av foglossning: ät Magnesiumkapslar (500 mg/dag) det hjälper väldigt bra. Men man nåste ta dem i 14 dar eller mer innan man märker någon effekt. Foglossning kan bero på Magnesiumbrist. (Jag har själv haft stora problem med foglossning men det har gett med sig efter att jag började ta Magnesium dagligen.)
Ursäkta - tråden gällde inte detta - men kan inte låta bli att sprida detta då det hjälpt så bra. :banana:

Så blir det ju hur man än gör men nu fördelas ju trycket på en ganska stor del av vojlocken och ryggen och inte bara över en smal remsa. Fast jag tror inte det är så farligt heller om man inte drar åt jättehårt. Om det inte ska bli tryck på ryggraden så måste man ju göra paneler och sy fast på undersidan. Kanske går det att använda en sadelpad som ska vara till en bomlös under barbackapaden.

Ett bra tips om du lider av foglossning: ät Magnesiumkapslar (500 mg/dag) det hjälper väldigt bra. Men man nåste ta dem i 14 dar eller mer innan man märker någon effekt. Foglossning kan bero på Magnesiumbrist. (Jag har själv haft stora problem med foglossning men det har gett med sig efter att jag började ta Magnesium dagligen.)
Ursäkta - tråden gällde inte detta - men kan inte låta bli att sprida detta då det hjälpt så bra. :banana:

löjligt att lägga inlägget här!
va skulle det vara bra för??

Senast ändrad:

löjligt att lägga inlägget här!
va skulle det vara bra för??

Hon ville vara vänlig & dela med sig av en kunskap.
Visst.. Pm hade varit lämpligare.
Men inget som stör någonting nämnvärt. Många kameldrivarkudde tillverkare här nämner just höfterna som problem.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar