Sv: uppdatering.
Diva_Bella skrev:
skämt åsido, jag ahr läst allt ni skrivit , men det är lätt att dömma när man inte ser med egna ögon.
trots allt, inget har hänt?
Rymmarhästar har jag också varit med om, så DEN delen hade jag egentligen inga frågetecken kring. Det finns hästar som rymmer och då får man fixa det helt enkelt. Det
jag blev väldigt förvånad över var
1) att du tog hem en så ung häst alldeles
ensam, utan sällskap. Jag tycker det är vansinne att låta någon häst gå ensam, men
om den ska göra det ska man
veta innan den flyttar hem att den klarar av att gå ensam utan sällskap utan att bli stressad. En så ung häst är dessutom oftast mycket mer beroende av sällskap och sällan invand på att vara ensam. En äldre häst kan vara van vid detta och klara det i några dagar.
2) att du hade haft hästen i
några veckor hos någon annan för att ordna upp hemma och inte under dessa veckor köpt ett
elaggregat till hagarna. Det är så grundläggande för mig; både kunskapsmässigt och intelligensmässigt att man fixar
el i trådarna,
speciellt om en häst ska gå själv!
3) att du binder upp den i en
longerlina under 2,5 dagar. Jag förstår att du binder hästen för att den inte ska rymma, men för mig är det ett obegripligt alternativ att inte istället fixa elaggregat inom några timmar istället (det måste väl finnas affärer någonstans på bilavstånd?) eller ställa hästen i en box och ta ut den i grimma och grimskaft några timmar per dag istället.
Mycket säkrare för hästen! En longerlina är lång och kan lätt trassla sig runt hästens ben. Jag skulle aldrig binda upp en häst i flera timmar utan uppsikt (för jag antar att ni inte var uppe och vakade över henne på nätterna?). Och aldrig i livet i en longerlina!!
Totalt sett så gav dina inlägg intrycket av extrem okunnighet. Jag är ledsen, men att veterinärer sett "värre saker" ursäktar inte ditt agerande i mina ögon.