Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

blir de hållbart då när man syr för hand ?, en sak förstår jag inte hur lyckas ni trockla fasst "korvarna" :eek:

Det tror jag nog! Bra tråd: för läder eller 4-dubbel björntråd så sitter det. Jag sydde fast ena sidan av korvöverdraget, sedan la jag i den hårt rullade och surrade handduken,spände tyget och sydde fast på andra sidan!

björntråd ?!. nej nu vart de mkt nya saker för mej haha

Lite grövre sytråd som är väldigt stark, finns i alla syaffärer. Kan heta brjöntråd eller grizzly, t.ex... Kostar ca 50kr/rulle och iaf till min pad har det hittills gått åt drygt 1,5 rulle (nästan 1 km tråd! :angel: )

oj d eva mkt tråd går de inte att sy med vanlig sytråd ? ( jag har fobi för såna där hobby affärer med tyger och trådar o allt vad de nu en finns )

Tveksamt om det håller, det är ganska stor press på stygnen iom att man spänner tyget runt korvarna, men försöka går ju alltid!

"vanlig" sy tråd är inte tillräckligt stark...

Syr alla sömmar som spricker med björntråd....
Och är det då t.ex. benskydd o.dyl. så lägger jag Superlim utanpå sömmen som extra förstärkning....
Ännu har jag inte behövt laga samma ställe mer än 1 gång. ;)

Syr alla sömmar som spricker med björntråd....
Och är det då t.ex. benskydd o.dyl. så lägger jag Superlim utanpå sömmen som extra förstärkning....

Så gör jag med! Håller hur bra som helst! Lagar täcken på samma sätt, och går det sönder, så gör det det jämt lagningen sedan (snart är hela Dimmas täcken en enda stor lagning, tack vare lillebror terrorist!)

Jag köpt en på Tradera för 50 kr. Kosta 200 spänn ny.

För övrigt, använder björntråd till min. Stark som sören!
Fast korvarna sydde jag ihop med vanlig sytråd på maskin.

En lite halvkorkad fråga: Tråckla, är det något speciellt sysätt eller är det bara helt enkelt att man syr för hand? :o

haha man syr för hand ( jag kallar mitt sätt att sy slarvigt för hand trockla );)

Tråcklar gör man när man syr med lite större stygn syr ihop dom olika delarna med varandra så man ser att dom verkligen passar med varandra.

Därefter syr man dit dom "rätta" stygnen antingen med maskin eller för hand.

Efter det sprättar man bort dom stygnen man tråcklat.

Om du jämför med bilden på fästena till gjoden som tigerfisken la ut en bild på, var ditt något liknande?

Tänkte på eftersom du inte kunde lägga ut en bild. Lite lättare och jämföra med en...

Så här gör jag, vet inte om du sett det redan i tråden... men jag tror det funkar, sen syr jag fast stropparna i ringarna.

DSC00004-1.jpg

Puttar upp bilden för att ytterligare visa...

Jag gjorde ungefär som polly_mulle, men satte banden i v-form, och lät dem inte gå över själva ryggraden, utan sluta ngn dm ifrån...

kl

Nu har jag börjat med min padd.
Vojlock som bas, 5cm breda band satta som v:n där jag ska sy fast sadelgjordsstropparna som blir gjorda av stigläder i syntet.
Längre har jag inte hunnit men har köpt grått teddytyg som jag ska sy fast över vojlocken och göra tuberna av.

*KL*

Jag har "extrautrustat" min pad lite nu! :D Den har fått en undersida i fårskinn, för Dimmas komforts skull (Offrade dotterns gamla sunkiga fårfäll... Den var missfärgad och ful, det blir till att köpa en ny till henne i höst sedan! :angel: ) Dessutom har jag bygt upp sitsen lite med hjälp av liggunderlag och mer fårskinn! Förbättrade läget för mina höfter när jag "provred" på en låda :o men vi får väl se hur det fungerar i verkligheten! ;)

Så här blev sitsen, svårt att se kanske... Den sjunker ju dock ihop mkt när man sätter sig, och blir kanske 2-3cm...:
9412894.jpg

Som ni ser är även dottern en blivande kameldrivare! Förvisso utan turban men vifter gör hon, om än med en penna i stället för kvist! :angel:
9412895.jpg

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar