Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Kommer inte riktigt ihåg såhär på rak arm men ska forska lite. Jag har en sån och är supernöjd. Återkommer när jag hittat bild och så...

Ja det finns en privatperson som tillverkar, men de är mer allround, inte alls samma krav på dressyrsits som jag har - därav de stora stöden fram för att INTE hamna i stolsits. Dessutom pratar jag om ett företag...

Tror att det var 2000 inkl frakt men som sagt så var det några år sedan jag köpte den så jag minns inte riktigt.

Ja det finns en privatperson som tillverkar, men de är mer allround, inte alls samma krav på dressyrsits som jag har - därav de stora stöden fram för att INTE hamna i stolsits. Dessutom pratar jag om ett företag...

Jag har redan läst om känslan, men berätta gärna igen:o
Jag har bara testat barbacka en gång (fegis:angel: ) och den gången kändes det som om mina ben liksom flöt ihop med hans kropp, lite stolsits men ändå "var vi ett".
Får jag den känslan med dessa underverk?? För jag skulle vilja ha stöd så att jag kan testa att trava, törs nog inte helt naket:o

Tror fakiskt att hon har företag, men aks inte svära på saken, måste kolla först. Jag fick välja lit ehur jag ville ha min "sadel", färg och material och dressyrinriktad eller mer allround.
Jag valde en mer dressyrinriktad och jag kan säga att man INTE kan sitta annat än i lodrät sits, Ljumskarna får sig en omgång varje ridtur :-)
Nä, jag måste kolla mer innan jag säger nåt mer, känns som att jag snackar utan fakta nu... Hon kanske inte ens tillverkar längre?!?

VAR ska du omärkligt stjäla en liten bit tempur-madrass??? :confused:

Hehe, ser framför mig Lusidor omkringsnikandes i madrass-affären utrustad med en sax! :rofl:

*kl* Jaha, nu har jag inhandlat 5 meter fusk-ko-tyg på Jysk! :eek: Få se om den andra tjejen som skall ha en padd skriker rakt ut, då får jag väl lämna tillbaks det...

Jag har OTROLIG närhet med hästen, bättre än helt naket skulle jag vilja påstå eftersom padden hjälper mig att sitta STILLA och STADIGT. Jag kanar och glider inte (vilket på min häst är samma sak som att lägga på luren - han blir stressad och tycker att jag är jobbig, undrar vad i hela havet jag vill...)
Jag sitter STADIGARE än i min ST Dressage OCH har mer/bättre/närmare och tydligare kontakt. Men bomsadel kan jag sitta och dra i innertygeln och när tränaren frågade VARFÖR jag drog i den och jag fick känna efter så joo, något känns som om det felar, men vilket bakben? Vilken ryggmuskel?
Men den här känner jag inte bara direkt att något felar - jag känner vilket ben - vilken ryggmuskel som felar och kan åtgärda MYCKET tidigare. Den är tydligare än ST:n.

Jag byggde min pad för att ha ett par veckor tills min ST med specialkorta kåpor kom... Har haft den i över året nu... Är den använd 30 ggr så har jag nog tagit i ordentligt. Ibland går det månader merllan varven. Tre ggr hittills i år tror jag. Hemmabygget ger mig MER!
Och... jag hade bara G i syslöjd och har inte haft det alls sedan sjätte eller sjunde klass... Jag lyckades och den håller ännu. FLITIGT använd. Min sits har förbättrats även när jag rider i sadel, kika gärna i tråden på dressyrgnägg, "provar kandar" tror jag den heter så ser du hurpass lodrät och vettigt man sitter. Kom ihåg att min häst har stora rörelser.

Så, det var väl känslan... Men jag får inte glömma...

Tränarens reaktion första gången jag dök upp med den här var ett rågarv. Efter EN lektion så var det ungefär... jaja, du kan ju köpa en ST att tävla i men använd den här till vardags...

*kl* Jaha, nu har jag inhandlat 5 meter fusk-ko-tyg på Jysk! :eek: Få se om den andra tjejen som skall ha en padd skriker rakt ut, då får jag väl lämna tillbaks det...

Har funderat lite mer nu, det blir nog att jag lämnar tillbaka tyget och använder en fleecefilt som jag har hemma istället. Är egentligen inte så stadd i kassa och när jag insåg att jag inte skulle våga berätta för min man att jag köpt tyget så bestämde jag mig för att lämna tillbaka det ändå.

*kl*

Nu vill jag också. Snacka om att man blev inspirerad!!! Tur man har en duktig sömerska till mor och en ingift moster som jobbar i sängaffär ifall man skulle vilja ha "tempurbossor" under den :angel: Bäst av allt är väl dom där fårskinnen från egna får som kom tillbaka från garveriet och inte gick att sälja och som nu bara ligger och skrotar :D Saknar min pad som jag ridit i under 1 års tid. Nu ska sys...tror jag iaf...

Ah, kom att tänka på en sak nu när jag satt och sprättade isär i barbackgjord, hade tänkt använda stropparna från den, vad tror ni är bäst, sätta stropparna till gjorden så att dom sitter i ett V eller bara sy fast dom helt enkelt...ser att ni gjort lite olika...Vad är bäst må tro? Eller spelar det kanske inte någon roll?!

Jag tror att trycket från den spända gjorden fördelas lite bättre med V-form :P Gör man det brett med så är det väl lättare att undvika att bäkändan på sadeln ligger ostadigt.
Men jag har inte sytt något än så jag vet inte :P

KL:

till ett snyggt överdrag(kolla in lyrazels pads!!) så skall ni kika på de överdrag d ebla användr¨på portugisiska ridskolan.
det är formsytt för sadeln,och ligger som en svalstjärtspad ovanpå sadeln så att säga.

när jag är klar me dträdgården så blir det polly-mulle o sen så blir det överdrag!

skal bli intressant at prova..

*kl*
Nu är min padd klar och provad.

Till padden behövdes
1 stor handduk
1 mindre handduk
1 voljock
2 stigläder i syntet
1,5x1,5 (m) teddy tyg
Björntråd
2m 5cm brett band i syntet.
En för lång dressyrsadelgjord

Har tyvärr ingen bild av padden eftersom jag inte har någon digitalkamera men den var tom bättre än jag förväntade, man satt som smäck. Tror dock man bör använda en fårskinnspadd eller liknande med kanal under eftersom det annars bildas ett tryck på ryggraden när man spänner gjorden, i alla fall för oss som inte har hästar med stora ryggfiléer, med fårskinnspadden under blev det perfekt och dessutom ännu skönare för baken ;)

*kl*

Så här på fredagskvällen efter några glas vin känner till och med jag mig modig nog att prova på.
Jag har en teddyvojlock i allroundmodell, som var tänkt för barbackaridning. Lite frågor för en sy-dum:
*Hur fäster ni stöden? Syr ett korvaskinn som passar och syr fast det och sen pregar in handduken (surrad med snöre för extra stabilitet), eller hur har ni gjort?
*Tycker att det låter bra med syntet-band i V-form med en D-ring längst ner. Men hur fäster man gjorden??
*Björntråd... Antar att ingen vet vad det heter på ungerska... Vet ni vad den är gjord av?

Jag sydde fast korvarna efter jag hade stoppat i dom i skinnet men det är smartare att göra tvärt om! Så som du sa. Angående gjorden så ta ett nylon band och trä genom ringen och vik dubbelt runt den och sy ihop det så blir det en stropp att fästa sadelgjorden i. Sen får man göra hål i stroppen och värma runt med en tändare så det inte fransar sig sedan.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar