Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Idag har jag äntligen fått dit mina stroppar på min "sadel", det funkade bra med ÖB-band!
Kunde ju inte låta bli att provsitta nu när den äntligen är helt klar, tyvärr hade jag ingen hjälp och hästen är ju bara riden knappt tio gånger men va sjutton... jag klättrade upp på honom från en hög träbock och han tittade lite förundrat på mina fötter så stod han bara still och funderade en stund. Så smackade jag lite och styrde iväg över stallplanen. Till saken är att jag red med min hemmagjorda ridkapson oxå (första gången han hade den på sig). Vi kom väl tio meter sen styrde han iväg till gräset vid staketet och jag försökte svänga vilket resulterade i att haken på tygeln släppte från kapsonen så jag bara hade en tygel kvar, så när Ior stannade för att äta gräs hoppade jag av :D .
Jag satt iaf mycket bekvämt i väldigt lodrätt sits, blev något svankig i min rygg men det kan hända att jag la den lite långt bak på honom, ska testa i morgon igen fast med träns eller med andra spännen på kapsonen... Bilder kommer.

OJ vilken tur de fanns gräs i närheten :D
jag provred min igår med satt verkligen ur gott, men fick lite ont i jumskarna efter en stund (red 1,5 h) kanske var att ta i första gången ;)
men hästen verkade gilla den med, gick på jätte fint å han brukar aldrig kunna gå i kort galopp ute men nu gjorde han det! underbart!
men har några små förbättringar jag vill fixa :D

KL

Jaha, då har man hängt på den nya ''trenden'' x)
Idag pysslade jag ihop en barbackasadel själv, stoppad med diverse gamla kläder o liknande... Den blev jätteful! XD Men jag ska prova den imorgon, om grannen låter mig använda den på hennes häst :P Tror inte det blir något problem ;)

''sadelgjorden'' är visserligen bara ett såännband, men det ska ju inte spännas så hårt så det gör väl inteå mycket om det är lite smalt under magen. Ska naturligtvis kolla extra noga efter tecken på att det inte känns bra för pållen:P

Nu hoppas jag bara att den hindrar mig från att studsa fram på manken hela tiden när jag rider, är egentligen det jag inte gillar med barbackaridning, det gör så ont..kan ju inte vara skönt för hästen heller..
Bild o rapport kommer när jag provat den:P

jag ptovade att abra ha en täckes gjord under magen, men man behöver nog något lite bredare plus med lite elastik så den går att dra åt.. hela padden gled bak för mig..

Inspiration!!

Ska bara försöka hitta en händig människa i min närhet och övertala denna någon om hjälp...

VILL HA!!!

jag ptovade att abra ha en täckes gjord under magen, men man behöver nog något lite bredare plus med lite elastik så den går att dra åt.. hela padden gled bak för mig..

Det funkade bra för mig, fast.. får nog sy om gjorden lite, den var för lång..XD Spände allt jag kunde och den hängde löst ändå...:angel: någon dm.. knut fast den lite tillfälligt men är fortfarande löst... Använde mig av nån slags knyt metod jag sett på vissa westernsadlar. Sen var det fastsytt i shabraket, som fjädrar lite, och gick inte hela vägen runt.
Fast det gick ändå:P

KL från nu^^
Här kommer utlovade bilder:P
Som sagt..den är jätteful..XD men ganska skön :P
sen drog den ihop sig när jag spände lite, hade nog för brett V-form i ''sadelgjords''fästena.. Men fast att sadeln försvann lite under mig (ser ut som om jag sitter på ''bakvalvet'' men det följer faktiskt min rumpa rätt så bra :P) så att jag ser jättestor ut, så satt jag bra.^__^
Vågade t.o.m. hoppa lite! :O I vanlig barbackaridning vågar jag knappt skritta..:rofl:

Inga kommentarer om min sits tack, jag kan inte rida vare sig med sadel eller utan, så det är inte lönt ändå ;)

(btw..allt på lilla Jean på fotona har jag gjort själv..:O XD)

barebacksaddleXDXDXDXD.jpg

Ful, som jag sa..XD Den heter Åbäket. Jag gillar att namnge saker. Min mobil heter Gunhilda.

barebacksaddleXDXD2.jpg

Jag sittandes på Jean med Åbäket:P

barbackagakopp.532.jpg

Vi klarade lite galloppande med :P (försöker sakta av lite, han rusar rakt mot hemvägen..fast stanar snabbt ändå ;) )

barebackajimp54.jpg

Som jag sa, vi kunde hoppa lite granna med :P

http://elftron.lysator.liu.se/stuff/barebackabigu4856.jpg
Bara en bild över vår vackra bakgård :angel:

Åbäket gled fram lite efter ett av hoppen när Jean försökte springa hem lite grann.. Men jag drog åt sadelgjorrden en aning till och knöt om den provisoriske knuten, sen var det helt bra (fick fortfarande plats med en knytnäve mellan magen och gjorden på honom...:angel: )

Sedan red jag ut en liten runda, sammanlagt red vi 2.5 timmar ung. Kollade noga efter märken i pälsen eller tecken på ömhet någonstans men hittade inget alls :P Så den kan ju inte vara såååå dj***lig..XD
Tog ca 2-3 timmar att göra (åbäket alltså, inte kollandet efter märken)...
Jag är rätt nöjd:P

Den ser ju ut att fungera iaf :D . Du kanske kunde ha en teddytunnel på gjorden så blir det ju lite mjukare även om hästen inte verkar bry sig.

Min består numera av två vojlockar på varandra plus en teddyvojlock på det och så ett schabrak under... så nu är det många lager. Så här ser den ut med riktig sadelgjord och så har jag sytt teddyn lite tätare runt kuddarna nu oxå men det var efter bilden togs fast det syns nog inte så jättestor skillnad ändå. Han har min hemmagjorda ridkapson oxå fast med grimskaft istället för tyglar, ska ha riktiga tyglar sen och sätta fast ett par ringar i piggarna som hakarna sitter i nu.

Barbackasadel.jpg

Ridkapson.jpg

Den är lite mjukare än vanligt spännband, och ''bränner'' inte så farligt heller...(inte för att den ska glida runt så snabbt att det kan bli bränn-effekt, men ändå) men hade jag haft teddy eller något annat tyg så skulle jag nog gjort en tunnel med :P Ska kolla noga så att det inte blir något skav av den, spec. i början, men om inget visar sig så..han verkar trivas fint.^_^

Hehe, jo, tror också det:P ska nog dra den lite hårdare när jag fixat den (kanske så att jag får trycka lite innan hele knutnäven går in emellan..:angel: ) bara så den inte glider fram som när han brallade till efter det där hindret..hatar hårda mankar..XD

Din ser ju trevlig ut fortfarande ;) Med riktig sadelgjord:P

Eg tycker jag att min är för bullig fram men jag orkade inte göra om det och om jag skulle ha den mindre fram så hade jag varit tvungen att byta till handduk eller dyl. för att få samma stöd och jag orkar inte det för tillfället, blev tvungen att få den klar bara för jag har ingen passande sadel till hästen.

Lite bred fram kanske, men det ser ju snyggt ut ändå:P
och det ser ju ut som om du slipper manken...fast din häst har kanske ingen jobbig manke?

newbarebagjdh.jpg

Sydde om den lite.. har nu tagit bort hela den bakre ''korven'' och klätt allt med det där skumma, svarta tyget jag hade...:rofl:
Den skrynklar sig lite för lätt bara... (strech tyg, drog nog ut det för mycket när jg sydde..) men nu får det va så :P

Nu ser det lite "bättre" ut...

Rasande grann häst du har, vad är det för stam på den ?

*nyfiken förstår du :angel: *

Tack, tack! :D

Tycker du? Det är grannens häst..jag bara flummar runt på honom ibland.. (tycker han ser hemsk ut på just det sista fotot..:angel: )
Inte en suck om hans stam, jag vet inte ens hela hans namn... Kallas Jean, och är en gammal travare...Allt jag vet..:crazy:
Träffade honom för några veckor sen. Ju mer jag umgås med honom ju mer vill jag ha ett varmblod istället för en kallblodstravare...(fast jag tycker dom e så snygga..)

*lånar knapp*

Nu har jag beslutsångest... har köpt ett jättefint fårskinn idag och funderar på att göra en annan variant av barbackasadel där jag tar däckeln till min travsele och använder som gjord. Tänkte att jag kunde klä i den med skinn oxå fast med kardborre så att jag kan ta ur den om det behövs och sen ev sy dit en korv i bakänden på skinnet. Men då till beslutsångesten... vad ska jag då ha den andra "sadel" till? Risken är ju att den bara blir liggande. Tyckte det blev väl många lager tyg nu fast det är ju mjukt att sitta på iofs.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar