Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Tror inte du får några problem med vad du ska göra med den du redan har sytt :angel:

Nej jag får väl inte det ;) men jag vet inte än om det är synd att göra mig av med den innan jag testat om min nya variant funkar.

Här är ett par av de paddar jag gjort på beställning:

9860807.jpg

9860806.jpg

Tack allihopa! :bow: Jag är rätt nöjd med dem själv, men mina fingertoppar är röda och saknar sitt yttersta hudlager, efter allt syende! :crazy:

*lånar knapp*

Nu har jag beslutsångest... har köpt ett jättefint fårskinn idag och funderar på att göra en annan variant av barbackasadel där jag tar däckeln till min travsele och använder som gjord. Tänkte att jag kunde klä i den med skinn oxå fast med kardborre så att jag kan ta ur den om det behövs och sen ev sy dit en korv i bakänden på skinnet. Men då till beslutsångesten... vad ska jag då ha den andra "sadel" till? Risken är ju att den bara blir liggande. Tyckte det blev väl många lager tyg nu fast det är ju mjukt att sitta på iofs.

sälj den!!!:angel:

Snygga!
*måste få pengar så jag kan köpa vojlockar och fluffiga tyger*

Ja jag har funderat på det :) men jag är bara rädd att jag inte kan garantera varken funktion eller hållbarhet. Jag har skrittat i den på min unghäst idag och han är rund som en boll över ryggen och jag känner mig inte helt trygg där uppe... Den är väldigt mjuk och skön och ger mycket lodrät sits men på honom vinglar man en aning i sidled (men det gör man med alla sadlar på honom, inget ligger still)

Uuuuupp!

Har börjat på min nu! Hoppas den kommer att funka. Har än så länge bara sytt på båda "korvarna" och idag har jag varit och köpt teddytyg, D-ringar och ny tråd. Så jag hoppas att den blir färdig ikväll ;D
Lägger upp bilder när den är klar : ]

här kommer en bild på min
(ur kass bild men min kamera slutat funka så tog kort med sambons mobil..)
detta är den förbättrade varianten, itne provridit den ännu men tror den blir bättre :D

http://i133.photobucket.com/albums/q46/Shimzy81/barbacka.jpg
http://i133.photobucket.com/albums/q46/Shimzy81/stropp.jpg

denna padden är gjord av:

vojlock
korvar stoppade med vaddspill i jeans fodral ;)
avklippt longerlina till sadelgjords stroppar
svart tjock soff-filt :P

tror de var allt..

Senast ändrad:

*kl*

Idag skall jag börja sy min! Skall dokumentera processen med min väns kamera. Jag har klurat ut hur jag skall göra för att kunna demontera den för att kunna tvätta den i maskin.

Jag är lite sådär fladdrigt förväntasfull och kan knappt vänta tills jag får sätta igång!

Nu är min pad färdig, men bilderna ligger i min kompis kamera. Får skramla fram bilderna nästa gång jag är där (tror det blir i helgen).

Material:

• En fleecefilt
  • Några meter spännband
  • Två metallringar
  • Ett stigläder
  • En sadelgjord
  • En gammal madrass
  • Balsnören
  • Symaskin
  • Håltång
  • Sax

Jag har konstruerat min pad så att man dels kan justera avståndet mellan bak- och framvalv och dels ta bort valven, och läderstropparna för sadelgjorden, för att slänga schabraket i tvättmaskinen. Överdraget (fleecefilten) är inte helt färdigt, för jag tror jag skall försöka sy ett överdrag i fårskinn så småningom. Filten får duga så länge, tills jag vet om min konstruktion är bra.

Ja nog var vi himla smarta:idea: , nu väntar jag på din "förklaring" /Lisis- som har bilderna på Pallas pad i sin kamera

Kan försöka förklara lite, ritade en bild i paint för att illustrera.

9965242.jpg

Detta är alltså schabraket. Det röda är spännband som jag sytt fast med tvärsömmar för att få "öglor" (spännbandet är slätt, men det går att trä snöre under) att fästa fram- och bakvalvsrullarna i. Jag gjorde rullar av madrass som jag surrade med balsnöre. Sedan tog jag ett nytt balsnöre och drog igenom "öglorna" i spännbandet och runt det balsnöre jag surrat madrasskorven med. Jag liksom nästade fast korven vid spännbandet med hjälp av balsnöret.

Avståndet mellan de fastsydda spännbanden är större än bredden på madrasskorven, på det viset kan jag justera korvarna bakåt och framåt en bit utan att det blir ostadigt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila