Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

KL

Gjorde en skiss på hur nästa pad ska se ut...
sheepskinsaddlezan.jpg

Inget konstigt eg. bara typ ett fårskinn över ett shabrak med en ''korv'' fram :D
Fast nästa gång ska jag sy bättre sadelgjordsstroppar.. (den flygande lila saken ska föreställa shabrak o ''korv'' med fårskinnet över)

Min förhoppning är att det mest ska se ut som om man sitter på ett fårskinn, kanske kan fluffet dölja bulan fram lite..XD Oavsett vilket lär et bli snyggare än vad jag har nu..x)

så, ska man bara iksa ett fårskinn, och en sdelgjord... och ett jobb så man kan köpa det..XD

Åh vad jag blir sugen på en såndär härlig skapelse! men jag kan verkligen inte sy.
Jag älskar ju att rida barbacka men har alldeles för dålig balans för att göra det, sitter ju i så konstig sits då.

Kikade på länkarna som fanns men de var ju så himla dyra, över 2000 kr.
Ni som gjort beställningar åt andra hur mycket har ni tagit för dom? och hur har ni gjort så att det passat för den person som ska rida i den?

Det är jättesvårt att veta hur den ska kunna passa nån annan. Ev tänker jag sälja den jag har gjort för jag kommer nog inte använda den, min häst är så himla rund så den ligger inte still. Annars är den väldigt bekväm. Ska nog göra en annan variant med bara ett fårskinn som är fastspänt med min travsele (bara däckeln och gjorden) så det är nåt som verkligen sitter fast. Ska försöka göra nån tunnel av fårskinn till gjorden så den inte syns så väl och bygga upp en bak-kant oxå ev.

*kl*

Nu harjag provridit min! Den var allt jag hade drömt om och lite till, den blev verkligen perfekt! Provred den på min kompis rundryggade och breda fredriksborgare som var på tårna och jag satt som gjutan. Jag kan ärligt säga att jag kände mig säkrare än i en sadel - jag gled ingenstans och jag hade ohyggligt bra stöd för benen. Lisa (hästägaren) sade att jag fick jättebra sits också. Tyckte inte det blev jobbigt åt höfterna, trots väldigt lodrät sits på en bred häst. Men iofs är jag överrörlig i höflederna åt det hållet...

Nu måste jag bara sy ett snyggt och formpassat överdrag, det jag hade idag såg ut som skräck! :rofl:

Så skönt att den passade så bra. Inga sadlar ligger kvar på mm häst, allt glider i sidled, men det var ju otroligt bekvämt att rida med "sadeln". Mest läskigt var det väl för att min häst inte är så mycket riden så detkändes lite otryggt. Ska testa igen nån dag när jag ridit honom lite mer. Men det känns verkligen som en fåtölj! Kanske skulle det vara bättre utan schabrak under, som det är nu så så blir det ju fyra lager, kanske är det som gör det lite vingligt. Ska testa den på nån häst med mer "normal" rygg oxå.

Så skönt att den passade så bra. Inga sadlar ligger kvar på mm häst, allt glider i sidled, men det var ju otroligt bekvämt att rida med "sadeln". Mest läskigt var det väl för att min häst inte är så mycket riden så detkändes lite otryggt. Ska testa igen nån dag när jag ridit honom lite mer. Men det känns verkligen som en fåtölj! Kanske skulle det vara bättre utan schabrak under, som det är nu så så blir det ju fyra lager, kanske är det som gör det lite vingligt. Ska testa den på nån häst med mer "normal" rygg oxå.

Synd att du inte bor närmare, du kunde provat min annars. Jag har alltså ridit en väldigt rundryggad häst utan problem nu. Jag har läderstroppar och en vanlig dressyrgjord (och man kan ta bort stropparna och madrasskorvarana för att tvätta schabraket).

Kikade på länkarna som fanns men de var ju så himla dyra, över 2000 kr.
Ni som gjort beställningar åt andra hur mycket har ni tagit för dom? och hur har ni gjort så att det passat för den person som ska rida i den?

Jag har tagit 1500kr + moms. bara materialet till mina går på nästan 1000kr...

Jag har gjort i en "standardstl" och med uppbyggd sits som hittills har provats både av rumpa i stl small och i stl large/xlarge, och har fungerat mkt bra!

Ja det var synd. Min är med fyra stroppar som går ihop till två och sitter med en dressyrgjord. Det finns väl bilder längre upp i tråden som du säkert sett. Jag tror den ligger still på en mer normal häst, eller kanske på en häst med ännu plattare rygg. Kan ju oxå vara så att jag spänner mig för att hästen knappt är inriden.
Har du inget extra schabrak under då? Kanske ska testa utan det, kan ju alltid högtryckstvätta den...

Det blir nog stadigare utan, fast jag har så mycket sömmar på undersidan, jag har sytt ihop en vojlock som jag hade sytt fast stropparna på med den vojlocken jag byggde padden av så det blev två på varandra plus teddyvojlocken på det. Jag började nämligen på två samtidigt fast från lite olika håll sen orkade jag inte göra två utan sydde ihop dom och då blev det lixom dubbelt.
Jag sydde med fiskelina så jag är rädd att det kan finnas nån lite vass tråd på undersidan som kan störa så därför ville jag ha ett schabrak under oxå.

Denna bild visar hur banden som jag fäst gjordstropparna och fram- bakvalv i är fastsydda.
10017016.jpg

Här ser vi madrasskorvarna fastsatta på schabraket.
10017015.jpg

Jag upplever min modell som väldigt okomplicerad och högfunktionell, samt smidig att hantera och ha på hästen. HAr sytt allt på maskin, med vanlig tråd.

Ser mycket smart ut!!! Mina stroppar sitter ju lite lika som dina
DSC00004-1.jpg

men det är ju förmodligen alla lager som gör att det blir vingligt. Fast det blir ju i gengäld välvadderat.
Kanske skulle det bli stadigare oxå om jag hade dragit nylonbanden över ryggen eller iaf ända upp till mitten på vojlocken.

Ser mycket smart ut!!! Mina stroppar sitter ju lite lika som dina

Ja, det var dina fästen som jag hade som inspiration, fast jag gjorde dem ända upp och nöjde mig med ett "V". Har sedan ett dubbelvikt, avkortat och hålslaget stigläder i ringen, så min dressyrgjord med två spännen kan fästas där.

Fast jag har märkt att det i vilket fall blir mest tryck på mittenbanden i vilket fall som helst, men lite mer tryckfördelat kanske det blev. Jag ska testa i morgon att rida utan schabrak under. Hur som helst så har jag ju köpt ett jättefint fåskinn som jag hellre vill använda :D
Tänkte att jag kunde sätta en rem mellan tömringarna på selen så jag har nåt att hålla i mig i ;)

Det låter jättesmart! Ser fram emot bilder på din nya skapelse. Jag är iaf supernöjd med att min var så skön och passade så bra. Jag provred ju inte hästen som skall ha den, men jag tror det blir bra på den hästen också. Han är lite mindre och har inte lika rund rygg och han har markerad manke och lite svängd rygg. Om det blir för platt på honom så har jag en backup-plan för lite stoppning i padden.

Det är bra, man ska alltid ha en plan B. Tror jag ska börja med min nya i morgon, då har jag äntligen lite tid över. Bilder kommer så fort det hänt något. God natt, nu måste jag gå och lägga mig, dottern på fem vägrar lägga sig i sängen annars ;)

men det är ju förmodligen alla lager som gör att det blir vingligt. Fast det blir ju i gengäld välvadderat.
Kanske skulle det bli stadigare oxå om jag hade dragit nylonbanden över ryggen eller iaf ända upp till mitten på vojlocken.

Jag vet inte om det beror på det...
På min pad är det också många lager, -det är en teddyvojlock, paneler av en teddypad och 3 lager teddy. Dessutom ytterligare några lager i mitten med liggunderlag och fårskinn... Inte heller går nylonbanden över ryggen eller ända upp till mittsömmen, men den ligger väldigt stilla. Skyggningar både hit och dit i galopp och matte som hängde på sniskan, men padden låg kvar där den skulle!:D Mitt sto är n bruksnordsvensk som jag gett upp sadlar på, hon är 160 grader bred och allt annat bara glider...

Undrar då vad det är som gör att mitt glider...? Det glider inte mycket men det känns inte stadigt heller.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar