Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Den bilden ville jag ha fram! :bow: Underbart!

Åbäket var det roligaste jag hört på länge! :rofl:

Tack, tack!:D Vi hade så kul så den dagen.. fast han rev :rofl:
Det är ju ett Åbäke...x) Fult o dant.. men jag gillar den! :D Ska göra en ny i fårskinn...:idea: nån gång.. x)
*blir glad av kommentarer*

Knapplån.

Nu står jag ju sadellös igen :( , och funderar på att tillverka något liknande barbackapadden här i tråden. Hur många av er som sytt en egen använder den flitigt? Blev allt så bra som ni tänkt? Något ni vill ändra på? Jag har en BREEEED häst, och önskar sitta så stadigt som möjligt (fegis :D ). Vad ska jag tänka på om jag gör en barbackapad?

Jag kan bara svara för mig sjäkv. Jag använder min barbackapad (första som byggdes) så flitigt att den nya sadeln jag köpte för ett år sedan drygt, kanske har fått ligga på häst roralt 30 ggr... Jag rider ALL dressyr och större delen av uteritterna i den. Det är fortfarande hel efter all denna träning, använd för två olika tränare dessutom.

Jag har gjort en ny nu som består av en travsele (däckeln och gjorden) som är klädd med får skinn och lite skumgummi. Sen har jag tagit ett hoppschabrak och trätt som sitter fast med öglorna till sadeln. På den har jag sytt fast en skumgummikorv bak, lite böjd och lagt ett fårskinn över sitsen och korven och sytt fast med ganska få stygn för hand. Jag har använt fiskelina och sytt med, billigt och starkt. Jag kan ta några bilder om en stund.

Anlednigen till att jag gjorde en ny var att min häst är så himla rund så det kändes lite som att den andra inte låg hundra still så jag ville ha något i den som var lite stadigare och som garanterat satt fast, därav travselen. Går lika bra med tömkörningsgjord. Den andra jag har är provriden i skogen på en mer normalryggad häst av en höggravid tjej som satt som gjuten, hon fick dock lite ont i ljumskarna då hennes ben tvingades bakåt av knästöden. Många vill ju ha den så att man hamnar i lodrät sits, själv funderar jag på att skära bort lite skumgummi vid knäna så man kan dra upp dem en liten aning, känns bekvämare om man har en bred häst.

Jag trivs bra med min och ska göra en till (snyggare och med bättre gjord) :P

Ja, ta gärna bilder. Skulle vara intressant att se hur du gjort! Jag är för allt som är stadigt och som man sitter bra i. Med en unghäst finns det ju MÅNGA läskiga stenar och stubbar... :D Jag har en ridgjord, som jag använt på en annan häst, som jag tänker använda. Jag äger också en skumgummistoppad teddyvojlock, så jag tror att jag har bra "grundmaterial".

Jag står nu här med en fuul vojlock som ska ombonas till barbackapadd, men frågan är , vad ska jag ha till sadelgjord, räcker det med en vanlig täckesgjord ?

Smarta matrial att klä in allt i sen, varmt, inte för tjock ( jag kan inte sy, men det brukar ju vara lättare ju tunnare tyget är ...:angel: )

Eller fluffigt tyg så syns inte sömmen..XD *kan inte heller sy*

Haha, då är vi två ! :D
Funderar på typ , ludd , fej fårskinn vet inte vad det heter, min hund hade en pläd med typ sånt :rofl:
Tror ni det funkar ?

*knapplån*

Såhär ser min pad ut hittils, den ligger på paus just nu, har inte orkat pilla med den mer. Men jag ska :)

10342779.jpg

10342778.jpg

Korvarna består av skumgummi som jag har snört ihop med nylonsnöre, täckt med gammalt lakan och sen tejpat ihop :rofl:
10342780.jpg

Nästa steg är att sy öppningsbara kanaler till korvarna och fästa fast dem Stenhårt på själva schabraket, sen göra fästningsanordning för gjorden. Sen är den klar:D

Vad smart med förstärkt säte eller vad man säger :rofl::eek:
Måste jag och göra, hans manke är inte att leka med, och inte hans rörelser heller , aj aj :angel:

Hehe, tack! Fast det där är mest ditsatt i klistersyfte :D mot sitthållet (inåt) på korvarna ska det vara sånt där också, men de andra sidorna ska vara i svart.

Men ändå ! :D
Varför har jag ingen symaskin, vill ju börja sy på min nu :)

Jag står nu här med en fuul vojlock som ska ombonas till barbackapadd, men frågan är , vad ska jag ha till sadelgjord, räcker det med en vanlig täckesgjord ?

Smarta matrial att klä in allt i sen, varmt, inte för tjock ( jag kan inte sy, men det brukar ju vara lättare ju tunnare tyget är ...:angel: )

Det bästa är att sätta dit stroppar till en dressyrgjord, det fungerar med dubbelt nylonband som du syr fast på vojlocken först. Jag har tex gjort som två v med ringar nere som jag fäste stroppen i och nordsvensken har bara tagit ett band till varje stropp och sytt lite v-format på vojlocken. Pollymulle har sytt nylonbanden rakt över ryggen.
Typ så här:

Namnlst-1.jpg

Ok, ser ju mer hållbart ut, och skonsamt...
Men vart får jag tag på stroppar ? :confused::o

Köp spännband på tex ÖB eller någon mack, såna som är 2-3cm breda. Behöver inte vara dubbla på vojlocken men själva stroppen till sadelgjorden bör bara det. Om du gör som jag med ringar så vek jag den bara dubbel över ringen och sydde ihop. Gör sen hål som du smälter runt kanterna med tändare så fransar det sig inte. Vill man var riktigt noga kan man sätta öljetter i hålen.

Ok, då förstår jag nog, tror jag :D
Spännband ligger säkert i garaget, har tusentals, får kolla det i eftermiddag !

Tack !

Fast det blir MKT snyggare om du använder stroppar i läder! Slakta ett par stigläder! :angel: och sy fast dem på spännbanden, som du sedan syr fast på vojlocken!

...och jag bara fåfäng! :angel:

Funktionsmässigt duger säkert spännband också, men det ser ack så billigt och proviskoriskt ut! (lika illa som täckesgjord :D )

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar