Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Dock kommer ingen se mig när jag rider ( kommer bo öde... )
Så mig spelar det ingen roll :o

Möjligtvis lm man har den när man tar ett kort och någon bukefalist klagar på min dåliga matchning...:angel:

Jag bor också öde men vi måste se snygga ut ändå ju! Tänk om ngn älg ser oss och skrattar åt provisoriska stroppar eller omatschande utrustning! :eek: :angel:

Du ska se mig :angel:
Iofs, här är det renar överallt, dom är väl kända för att vara extra modekritiska ? :angel:

Jag har ridit i min några gånger nu, och att säger bara att SHIT, vad bra och bekvämt man sitter!!! Trodde det aldrig skulle SÅ bekvämt! Har suttit kvar fastän hästen har tvärnitat och kastat sig åt sidan m.m. Är jättenöjd med min!

Jag bor också öde men vi måste se snygga ut ändå ju! Tänk om ngn älg ser oss och skrattar åt provisoriska stroppar eller omatschande utrustning! :eek: :angel:

Hu det går ju inte!!! Men min nya variant har läder gjord :D (för det är ju en sele) Ska fota den sen. Den ser mindre ut som en sadel men är gjord av ett mycket vackert fårskinn och är väldigt bekväm (har bara suttit, inte ridit)

*kl*

Angående stroppar för att fästa dressyrsadel så gjorde jag så här:

Jag sydde fast spännband i ett V ända upp till ryggen på schabraket på båda sidor. I V:na sydde jag fast metallringar från en gammal grimma. Sedan slaktade jag ett stigläder i två delar (skar bort spännet helt) och rundade till ändarna samt gjorde hål längs hela stroppen. Jag använde alltså två stroppar på vardera ca 35-40 cm. Sedan trädde jag en stropp genom vardera ringen, så att jag fick två stroppar för sadelgjorden. Jag fäste den dubbelvikta stroppen med ett snöre genom två av hålen, så att de inte ska ramla bort så lätt. Jag gjorde på detta vis eftersom jag ville kunna ta bort alla delar på paden för att kunna slänga den i tvättmaskin.

Här är underverket, inte så fint men det sitter stadigt och det var bekvämt att sitta där, jag hamnar iofs lite längre bak på ryggen än med den andra men det funkar ändå.

Frskinnssadel.jpg

Det är den, skinnet är helt underbart, helst hade jag velat att inte hoppschbraket skulle synas men då får jag klippa sönder det och det verkar onödigt.

DET ser ut att vara just den modell jag söker :idea:

Har du "klätt in" gjorden upptill med skummgummi, eller något annat, innan du fäste fårskinnet ?

Jag har klätt utsidan av gjorden med skumgummi alltså inte den sidan som sitter mot hästen, tänkte att det räckte med fårskinnet och schabraket mellan gjorden och hästen så det inte skulle snurra för lätt. Tänkte använda ett selunderlägg felvänt på bukgjorden oxå för den känns lite smal och fick höra idag att hästar är ganska känsliga på sidorna oxå för det går så mycket längsgående muskler som stryps om man spänner en travsele för hårt. Det enda är att tömringaran är lite i vägen när man hoppar av men jag tänkte sätta en rem mellan som jag kan hålla mig i... och så kan jag använda den som tömkörningsgjord oxå.

:rofl: :rofl: :rofl:

Jag har också suttit och funderat på att ta och använda ett selunderlägg under sadelgjorden till Lippan då hon är så skavkänslig...

Ja det borde ju funka då.
Känner nu att det börjar bli dax att på allvar använd min barbackasadel, det är verkligenhopplöst att hitta en passande sadel till min pålle (och han är ändå inte i närheten av så vid som vissa andra här...). Nu är han ju iaf riden 20 ggr så nu jag borde ju klara av att rida barbacka på honom.

Någon som testat att ha en padd som man har till bomlösa under? Då borde det inte vara några större problem att rida med enbart den ett tag.

Har sett alla era varianter och blir riktigt sugen på att göra en själv. Har en gammal voltigegjord liggande som jag funderade att använda för att hålla allt på plats. Då har man även något att hålla i om hästen busar när man inte har några stigbyglar.

Ja jag har oxå tänkt på det men eftersom jag inte har haft någon så har jag inte testat, men det borde ju funka bra.

*kl*

jag började fundera på en sak..
rent logiskt, borde man inte kunna klippa av en täckesgjord, sy fast nåt hårt band (typ spännband..) på den så att den inte är elastisk längre (ev lämna en bit så man har lite elasticitet för rörelser och musklers skull), sy fast i vojlocken/schabraket och ha den istället för stigläder + sadelgjord?
kanske vore något för de som inte har stigläder över men däremot täckesgjordar i massor ;)

fast jag har inga täckesgjordar över ;)

däremot köpte jag stigläder i ullared.
men så flyttade jag förra veckan och nu är dom spårlöst borta :eek:
jag har vänt upp och ner på varenda kasse, varenda låda och varenda väska men dom finns inte :cry:
så det får bli nylonband så länge och så byter jag ut dom när stiglädren behagar titta fram igen

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar