Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Trenden död? För mig är detta bara början ju :D. Har insett att jag har en häst som inte passar i bomsadlar, och får därför använda mig av andra metoder om jag vill rida. Jag vill INTE sitta helt barbacka eftersom jag är gammal och feg, men med en barbackapad känns det helt okej. Vi red upp och ner för knöliga skogsvägar igår, och det gick bara bra. Inga problem med balansen. Pållan ville till och med trava där det var som värst, men där sa matte stopp :D. Riktigt så roligt skulle vi inte ha... Jag kommer att modifiera min lite grann. Bland annat göra knästöden lite större och kanske padda upp sitsen ännu lite mer. Sedan ska jag klä in den i något snyggt tyg. Tycker att "nordsvensken" gjorde sin så fin i svart teddy, så jag gör kanske det också. Fuskmocka hade varit ursnyggt, men det praktiska i mig säger att bävernylon hade varit smart. Vi får väl se vad jag väljer till slut!

om jag blir färdig till det så ska jag sy en! TRENDEN ÄR INTE DÖD! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !

Sydde den här till brorsan, halvglansig fuskteddy från jysk :D

WE068_edited.jpg

Bävernylon är nog lätt att hålla rent, men det borde bli halt? Fuskmocka i sitsen tro?

*kl*

ET tycker jag borde rida barbacka alt. bomlöst fram tills hästen musklat upp sig igen... Men funkar det att rida "allt" i den typ skogsridning, dressyr mf. Har inte någon en film där de rider ett dressyrpass`?? Skulle gärna vilja se hur pass bra man sitter. :p

Om jag gör en så blir den nog skogsgrön *tråkig* :p

min funkar till det iallfall :D
både brallat i skogen och tränat i padocken.. pollymulle verkar ju rida en hel del i sin med så det tror jag absolut du kan!
jag tog tilloch med ett litet skutt ute för någon vecka sen, men jag rekomenderar den nog inte till hoppning..men satt så himla PÅ ryggen i det läget.. dunsade ju rakt ner på honom..stackaren.. så inte till hoppning men allt annat :D:D
jag :love: min padd!

Haha hoppning vågar jag mej INTE på när hon hoppar mig ur sadeln med vanlig sadel :p

Men jag tror annars den kan vara bra.. Jag vill inte rida barbacka för pållan är lite pigg... och kan gärna ta lite glädjehopp imellanåt. Då passar nog "padden" super men jag skulle vilja se folk rida i den!

Tycker att "nordsvensken" gjorde sin så fin i svart teddy, så jag gör kanske det också. !

Tack! :D Jag tror INTE på bävernylon, det är halt... Ju mer friktion desto bättre, om du vill sitta kvar i höga farter och konstiga krumbukter :angel:

jag tog tilloch med ett litet skutt ute för någon vecka sen, men jag rekomenderar den nog inte till hoppning..men satt så himla PÅ ryggen i det läget.. dunsade ju rakt ner på honom..stackaren.. så inte till hoppning men allt annat :D:D

Det går fint att hoppa också, vi har skuttat en hel del stockar i skogen. Å andra sidan hoppar jag gärna helt barbacka också, :D med bra balans (som man om inte annat får av att rida med pad) så blir det inga ryggduns! :idea:

Mamma har nu sytt färdigt min pad! :bow: (Återkommer med bild.)
Den ska dock justeras litegrann, jag vill ha högre och hårdare framvalv, då tror jag den blir kanon!
Korvarna är inte fastsydda på vojlocken, utan inuti sitstyget, och till sadelgjorden är det ringar som är fästa i band i "V-modell". Typiskt nog gick håltagargrejen sönder när jag skulle göra hål i stigläderna som ska vara sadelgjordstampar. :mad:

När jag provred den kändes det tydligt att jag ofta snedbelastar åt ena hållet, så även om jag fortfarande tycker att dressysadeln är skönare ska jag definitivt använda paden så mycket jag orkar. Väldigt avslöjande för sitsen... :angel::D

Har inga filmer, men jag gör allt i min. Rider två timmar i skogen, upp och ned för backar. Cavaletti-arbete och dressyr. Så här sitter jag i min! Har inte lättsutten häst... Sitter betydligt stabilare i den här än i min dressyrsadel.

stadigt på en hand i galopp.
WE171_edited.jpg

galopparbete
WE090_edited.jpg

mer galopp
mulleridn052_edited.jpg

trav
ridning077_edited.jpg

trav i mer framåt tempo
mulleridn029_edited.jpg

Det ser ju otroligt bekvämt ut! Håller på och gör en jag också nu men det går segt.
Men jag hoppas den blir lika användbar som era.

Han ser inte lättsutten ut :p Jag tror att en padd är påväg att byggas här också har iaf material :D

Nej, han är inte lättsutten. Har en bomlös dressyrsadel för mycket pengar som hänger i sadelkammaren... jag kan inte sitta på honom med den sadeln, jag känner mig som tvätten i torktumlaren... Helt barbacka aldrig annat än skritt...

FEMMAN: tackar tackar!

Knapplån.

Jag har en annan idé som jag vill försöka få lite feedback på här. Jag har köpt en sadelpadd till bomlös sadel, för att försöka få lite bättre viktfördelning under en barbackapadd. Sadelpadden är jätteskön att sitta på i sig själv, faktiskt. Men vad tror ni om att köpa en fårskinnsfäll (från t. ex. IKEA) och klippa till en vojlocksstor bit att lägga ovanpå sadelpadden. Skulle inte det kunna vara skönt att sitta på? Alltså först bomlös sadelpadd och sedan en rejäl bit fårskinn överst. Allt sätts fast på hästen med ridgjord.

Ytterligare fråga: Är det någon som vet om/var man kan köpa lösa knästöd? Jag skulle vilja sätta knästöd på sadelpadden nämligen.

Kunde fått våra.. aldrig att jag sätter på DEN sadeln igen.. >_> Är fortfarande sur över den bomlösa sadeln som gled trots att den var hårt spänd, ''de hårda delarna'' passade och de går ut med att bomlösa ska passa alla hästar = inte glida runt så lätt.. Fått börja ta av stödskenan på handleden lite idag, äntligen..>_>
Men vi har knästöden kvar någonstans. x)

Nämen fy vad tråkigt :cry:

Jag har en bomlös från Pfiff som passar alla stallets fyra hästar.
Och dom är alla mer eller mindre runda tunnlika i kroppsformen, med och utan mankar...
Ännu efter drygt 1 år har den inte kasat det minst...
Men det kanske kan bero på att jag tagit bort framvalvet då det var för smalt :angel:

Någon som vill sy en sådan barbackapadd till mig? :) Pma mig! Klart får den som gör det bet. för redskap o möda. :)

PM:A!! :D

Vad var det för bomlös sadel du hade? Min Börjes-sadel gled aldrig, dock är min häst såpass bred att jag satt obehagligt brett i sadeln. Sadeln såldes pga detta.

Svarar Palle med :P

Jo, det finns säkert bomlösa som ör jättebra, denna är det inte.. och framvalvet satt bra..Jag är grymt besviken på den. Gjore en väldigt ful barbacka pad, den gled lite (så hade jag ingen riktig sadelgjord heller..XD) men aldrig på det sättet.. och även om den gled hade jag ju inga stigbyglar så det gjorde inte så mkt. Hade jag ridit i den hade jag antingen suttit kvar eller inte fallit så illa..
Nu är jag så klart rädd för hästar *suck* men kämpar på med vanlig sadel iaf.. ska komma över det.

Det var en jag köpt på hööks.. billig så jag räknade ju inte med nån vidare kvalitet. Men trodde ju att den skulle sitta kvar på en häst med normal manke (ej överbyggd travare) etc.. speciellt som bomlösa ''ska passa alla hästar och inte glida''. Menmen.. man lär sig av sina misslyckanden, inte framgångarna :P

*knapplån*

nu är även jag klar med min :D
premiärred igår, och den funkade hur bra som helst
bushästen bockade, jag satt kvar utan problem.
när man inte sitter i den böjs den lite uppåt i bak, vilket syns på ena bilden, men det är inget problem när man väl sitter i.

fick tyvärr bara dåliga bilder när den låg på hästen :(
länkar pga stora bilder
undersida med 3cm bred spalt
precis färdiggjord
hålgörande, jag var för svag så jag fick hjälp ;)
med ryttare, den fula posen bjuder jag på ;)
den ser jättefel ut på sista bilden, får ta bättre bilder någon solig dag :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar