Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Någon som testat att ha en padd som man har till bomlösa under? Då borde det inte vara några större problem att rida med enbart den ett tag.

Jag rider med det och tycker det fungerar bra. Medryttarponnyn har en HorseDream, så hon brukar få låna min padd. Däremot blir det jättebrett på min egen häst, så brett att det inte går att sitta:crazy:

kl...

Jag kan inte riktigt bestämma mig hur jag (eller snarare mamma då... ;)) ska göra med fästet till sadelgjorden. Vill gärna se lite närbilder på hur ni har gjort, med sadelgjord ditsatt!

*kl*

Angående stroppar för att fästa dressyrsadel så gjorde jag så här:

Jag sydde fast spännband i ett V ända upp till ryggen på schabraket på båda sidor. I V:na sydde jag fast metallringar från en gammal grimma. Sedan slaktade jag ett stigläder i två delar (skar bort spännet helt) och rundade till ändarna samt gjorde hål längs hela stroppen. Jag använde alltså två stroppar på vardera ca 35-40 cm. Sedan trädde jag en stropp genom vardera ringen, så att jag fick två stroppar för sadelgjorden. Jag fäste den dubbelvikta stroppen med ett snöre genom två av hålen, så att de inte ska ramla bort så lätt. Jag gjorde på detta vis eftersom jag ville kunna ta bort alla delar på paden för att kunna slänga den i tvättmaskin.

Det här skulle jag hemskt gärna vilja se en bild på!

nu vill jag bygga min pad nr 2 :D

å funderar lite på olika punker..

*paneler för ryggragen, min kille har itne precis några filér ännu.. någon som gjort paneler? hur skall man göra dem? mjuka? hårda? kommer jag förlora känslan mellan mig å honom om jag syr på paneler..asså de blir ju inte lika nära...

*manken.. min padd blir så konstig tjock vid manken, han är inte så bred så den lixom knölar sig lite där, men funderar på att klippa upp vojlocken fram typ "cut back" och att stöden bara är på sidorna inte över manken.. spontana tankar om det? kommer de kännas skumt å inte ha "stöd" framför mig...?

vad har ni andra klätt era i.. min är klädd i fleece filt, men har upptäkt att den blir rätt varm nu på somamren.. tips på andra material kanske ;)

(L)

Jag är på väg att börja sy idag! Har läst alla tips och råd, och kikat på bilder, i den här tråden och försökt klura ut vad som blir bäst för mig. Först och främst ska jag använda min ridgjord, MED stigbyglar (innan ni skriker högt, så vet jag att de bara få anvädas till att vila fötterna i ;)). Jag kommer att göra ett bakvalv av hårt surrad skumgummi. Använder mig av en teddyvojlock i allroundmodell, så jag kommer bara att göra ett bakvalv precis bakom min rumpa. Det kommer inte att gå ner på sidorna alltså. Fram har jag ju ridgjorden som "tar stopp", men jag kommer att göra knästöd. Jag funderar också på att göra paneler under, men köper ev. Börjes billigaste (under 200 kr) padd för bomlös sadel i stället. Jag kommer i vilket fall som helst att rida med någon sorts vojlock/schabrak under, eftersom min "sadel" inte kommer att kännas särskilt tvättbar med en massa hårt packad skumgummi inuti.

Så nu ska jag bara sätta igång på allvar :D!

jag har oxå haft etts habrack under min padd, känns bäst så ;)

kostar inte padden mer än så..borde nog logga in på deras sida å kolla.. men den kanske inte är så bra då..

*kl*

jag började fundera på en sak..
rent logiskt, borde man inte kunna klippa av en täckesgjord, sy fast nåt hårt band (typ spännband..) på den så att den inte är elastisk längre (ev lämna en bit så man har lite elasticitet för rörelser och musklers skull), sy fast i vojlocken/schabraket och ha den istället för stigläder + sadelgjord?
kanske vore något för de som inte har stigläder över men däremot täckesgjordar i massor ;)

jag försökte ha en täckes gjord från ettt täcke sopm sadelgjord, men de gick itne..den var för smal plus att de var svårt å spänna osv..

Tror att det finns en tråd om den här. Några hade testat, och var faktiskt rättså nöjda! Om inte annat kan man ju köpa padden och lägga i något annat, om inte iläggen som följer med skulle vara bra. Det går ju att komplettera med liggunderlag, eller köpa lösa Skito-ilägg i stället.

Har börjat sy, men tar en paus eftersom det gör så :devil: ont i fingrarna...! Men VILL ha den färdig någon gång i morgon så att jag kan ut och prova den då.

Knapplån av mig själv!

Hur ser bävernylon ut i verkligheten egentligen? Skulle det kunna passa till att klä sadeln med? Det är ju, enligt tygaffärs hemsida, "vattenavvisande". Dessutom finns det i en massa färger (vit, gul, röd, blå, grön, svart, marin, mörkgrön, brun, gammelrosa, turkos, ljusrosa, ljusblå) där jag kikar. De har också teddytyg i röd, svart, natur, ljusrosa, beige-tunnare struktur, marin, brun, vinröd, och svart. Det blir ju snyggt, men det hade ju varit praktiskt med något som är lite mer tåligt. Vad tror ni om bävernylon?

barnoveraller brukar väl vara i bävernylon... så det är väl som ett grov tyg.. typ hästtäckers tyg... vet faxit inte riktigt..

hur går det för dig bettsymatte?

själv gav jag just upp för dagen.. mina fingertoppar värker..

Jodå. Jag har sytt färdigt bakvalvet. Det sitter nu där det ska. Sedan har jag sytt "påsarna" till knästöden som jag ska lägga i stoppning i och sy på nu efter frukost (sent uppe idag ;)). Sits vill jag också sätta fast. Jag har en gammal rumpvärmare i teddy som jag tänker lägga en bit liggunderlag under så att jag får en lite smalare sits. Men vi får se om jag gör färdigt sitsen idag också. Jag vill ju prova sadeln :D!! Sedan ska den ju förstås kläs också, men det får bli en senare fråga. Om den inte känns bra att rida i så vill jag inte slösa tid och pengar på att göra den snygg...

Ja, fingrarna tar STRYK!!

Här är skapelsen...

barbackasadel.jpg

Nu ska den bara provas också! Om det visar sig att den inte är bra, tror jag att jag sätter mig ner och gråter. Jisses vad mina fingrar fått lida. Teddytyg, skumgummi + två lager jeanstyg = inte skönt för fingrarna att trycka igenom!

Okej, nu har jag provridit i skritt och trav och i ca 6 km. Det jag gillade väldigt mycket var mitt bakvalv. Det kändes tryggt och behagligt att ha det där, trots att jag (smidig som ett kylskåp) hade lite problem att svänga benet över det:D. Mina knästöd var okej, men jag ska nog göra dem lite bredare innan jag klär in sadeln. Sitsen var också okej (rumpvärmare + ett lager liggunderlag), men även här funderar jag på att lägga in kanske ett lager liggunderlag till? Jag har absolut inte ont någonstans, varken i sittben eller lår, och jag sitter MYCKET bättre i min barbackasadel än jag gjorde i min bomlösa sadel. Då fick jag ju ont under låren, pga att det blev för brett för mina ben.

Min barbackasadel fick alltså betyget helt okej :D! Ska också tilläggas att den hittills inte kostat ett öre, eftersom jag använt material (skumgummi, tyg, rumpvärmare, etc) som jag redan hade liggandes hemma. Tråden, extra stark sytråd, har jag förresten köpt men den gick på ca 40 kr (två rullar), så det får väl anses överkomligt:D...

Jag känner mig väldigt nöjd över att ha åstadkommit något som faktiskt är väldigt användbart...

Hur går det för er andra? Någon som knåpar just nu, eller har något att dela med sig av?

kul att du gillade den!
jag hållerj u på med min padd nr 2
fixat cutback för manken och sytt på två paneral på undersidan så han får lite ryggrads frihet :) ( eller ja förhoppningen är att han skall få det iallafall ;) )
trixar med att sätta fast fram å bak stöd nu..
men min största fundering just nu är..vad skall jag klä i!?
min förra padd är i sönderklippt soff-filt, typ tjockt fleece, men tycker att den är lite för svettig, men vad skall man då klä i...

Haha, har trenden med hemmasydda barbackapaddar inte dött ut ännu? Har gjort tre totalt nu, alla lite olika efter häst/ryttare som ska ha dem.

Och för er som haft noja över band över ryggen: Min häst gicks igenom av osteopat för några dagar sedan och han hade INTE en endaste spänning i manke eller rygg, dvs bättre än han någonsin har vart med olika dyra bomsadlar oavsett modell/inriktning. Och jag har nu ridit i mitt hemmabygge nära 1,5 år...

:bow: Du har skapat en odödlig trend :D

Jag kämpar fortfarande på med min paddj*vel. Nu sitter korvarna på schabraket och det som saknas är fästningen för stropparna och ändar på korvfodralen.

Och för er som haft noja över band över ryggen: Min häst gicks igenom av osteopat för några dagar sedan och han hade INTE en endaste spänning i manke eller rygg, dvs bättre än han någonsin har vart med olika dyra bomsadlar oavsett modell/inriktning. Och jag har nu ridit i mitt hemmabygge nära 1,5 år...

Den är alltså hållbar också! :bow:
Jag skulle gärna vilja ha en, men ingen häst, så det känns lite onödigt. Kanske om jag får tråkigt i sommar...

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
D
Träning min ponny har knappt hunnit vara hemma i fem dagar och det har hänt så mycket under dessa dagar att jag nästan kan fylla en hel roman...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 009
Senast: Gawotka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17