Barbacka inridning?

Nomina

Trådstartare
Jag får snart hem en 3 åring som är insutten men inte inriden. Funderar nu på om det är en dum idé att rida in hästen till stor del barbacka?
Anledningen att jag funderar på detta är för att jag får en sadel med honom som har legat på fjording tidigare (han är fjording), men den är inte utprovad till honom.

Känns onödigt att lägga mycket pengar på en ny sadel när han kommer att ändra sig massor i kroppen, dels pga. att han kommer muskla sig och dels pga. att han växer. Jag har dessutom ingen ekonomi att tala om.

Eftersom man dessutom kommer närmare hästen barbacka så borde hjälperna "kännas mer" och dessutom är det kanonbra balansträning för mig. Men sliter det väldigt mycket på ryggen eftersom han är omusklad idag och belastningsytan blir mindre än med sadel?

Sv: Barbacka inridning?

Eftersom du säger att din balans inte är den bästa hade jag inte ridit in barbacka. Prova och se hur sadeln du får med ligger annars är det nog bara att bita i det sura äpplet och köpa en som passar.
Att rida in en häst ska vara en positiv upplevelse för hästen. Börjar du trava barbacka och har dålig balans så att du studdsar hit och dit kan det bli obehagligt för hästen och du kanske drattar i backen och hästen blir skrämd,
Sen att skritta omkring barbacka ser jag däremot inga problem med men när du ska ta steget vidare är det en stor fördel att ha en sadel.

Just pga. min balans tänkte jag enbart ta skritten barbacka och sedan ev. införskaffa en bomlös eftersom de formar sig mer efter hästen och då kan vi ha den så länge vi inte ska hoppa och så. Ev. bomsadel om vi hittar någon beg. till bra pris som passar så länge. (Passar sadeln som vi får med använder jag så klart den.)

Jag känner mig inte säker barbacka i någon annan gångart än skritt, men en stor del av vintern kommer bara ägnas åt skritt eftersom det är hårt i marken och jag vill inte att det ska bli några olyckor, dessutom blir det varmare att rida barbacka på vintern eftersom hästens kroppsvärme värmer upp mig ganska ordentligt. Det är ju inte direkt någon nackdel heller :angel:

Jag rider min 3 åring massor barbacka!
Eftersom en omusklad häst (som du skriver att din är) ändå bara jobbas korta stunder, ca 5-15 minuter, så tycker jag absolut att barbacka är ett alternativ. Och speciellt om nu nu ska skritta mest och som du själv säger, utbilda hästen och då kommer man onekligen närmare hästen barbacka ;)

Tror inte att du behöver tänka så mycket på att sittytan blir mindre eftersom man rider så korta pass. Du ska ju ändå lära hästen att arbeta med ryggen och bära upp både dig och sig själv. Jag tycker ju (som van barbacka ryttare) att man känner så mycket bättre barbacka och då är det lättare att berömma i rätt ögonblick :laugh:

Jo precis så har jag också tänkt, men sen är det ju omöjligt att se saken ur alla synvinklar själv och sedan avgöra vad som är bäst. Känns alltid bättre att be om råd från folk med mer erfarenhet först :)

Men då kör jag på det som jag har tänkt. :)

En annan sak som gör att jag tänkt på detta just med denna hästen och inte med någon av de jag ridit in tidigare är att fallhöjden är betydligt lägre i detta fallet (ca 140cm) än t.ex. mitt senaste projekt (ca 165cm). Dessutom känns en fjording bra mycket stabilare än ett tidigare travtränat varmblod :angel: :D

jag har ridit in min 05:a barbackaå rider henne fortfarande bara barbacka.. har en 2 åring som jag nu börjat med å han också bara barbacka.. har funkar super.. dock så har jag bra balans.

tycker det låter som en mkt dålig ide om du dessutom har dålig balans och inte känner dig säker annat än i skritt.

vad gör du om unghästen börjar bocka, hoppar till, eller gör en rivstart?

bäddar för dåliga förutsättningar ur säkerhetsaspekt både för dig och hästen. Har du otur får du ju problem med inridningen om ngt otäckt händer och du kommer i obalans och drattar av, om hästen blir skrämd och tar till sig av den erfarenheten.

vid inridning av unghäst gäller högsta säkerhets tänk, hur van och rutinerad man än är, just för att förutsägbarheten är låg och man riskerar att skaffa sig problem som hänger i långvarigt,för att inte tala om att själv bli skadad om olyckan skulle vara framme.

varför utsätta sig för ökad risk hundrafalt?
skaffa en sadel som passar det finns många som inte behöver kosta multum. Har du inte råd, låt bli att rida in hästen tills du har det.

Senast ändrad:

Vad bra att du skrev precis det jag tänkte, så att jag slapp och bara behövde hålla med :-)

/Camilla

Jag hade nog inte heller satsat på barbacka utom för att kanske bara "sitta in" hästen. Precis som de andra säger så är det så lätt att en unghäst tar ett skutt åt sidan eller gör något oväntat så att man tappar balansen, speciellt om du inte är van vid barbacka.

Jag har alltid halsrem dessutom, förutom sadel, när jag rider unghästar just för att man inte ska tappa balansen och råka dra i munnen eller skrämma hästen.
Jag tycker att den måste få bli lugn och trygg med att ens ha någon på ryggen i alla gångarter innan man börjar vänja med att ryttaren ibland också kan fara omkring där uppe ;)

En Stübben sadel tex. kan du nog få en helt ok för typ 2-3000 och säkert sälja den för lika mycket när du vill köpa en ny. Det är bra sadlar att rida in i som brukar ligga ok på många hästar, speciellt de gamla sadlarna.

tycker det låter som en mkt dålig ide om du dessutom har dålig balans och inte känner dig säker annat än i skritt.

vad gör du om unghästen börjar bocka, hoppar till, eller gör en rivstart?

bäddar för dåliga förutsättningar ur säkerhetsaspekt både för dig och hästen. Har du otur får du ju problem med inridningen om ngt otäckt händer och du kommer i obalans och drattar av, om hästen blir skrämd och tar till sig av den erfarenheten.

vid inridning av unghäst gäller högsta säkerhets tänk, hur van och rutinerad man än är, just för att förutsägbarheten är låg och man riskerar att skaffa sig problem som hänger i långvarigt,för att inte tala om att själv bli skadad om olyckan skulle vara framme.

varför utsätta sig för ökad risk hundrafalt?
skaffa en sadel som passar det finns många som inte behöver kosta multum. Har du inte råd, låt bli att rida in hästen tills du har det.

Jag börjar ibland undra om vi är kloner??? Du besparar mig i alla fall att skriva inlägg!:D

Jag förstår precis hur ni tänker, men jag har faktiskt aldrig ramlat av en häst då jag ridit barbacka så det är inte där problemet ligger. Att hästen kastar sig/annat har jag självklart tänkt på.

Att jag bara känner mig säker i skritt är egentligen ett felaktigt utlåtande från min sida, sanningen är snarare att jag inte känner mig säker i trav just för att jag har svårt för nedsittningen på nya hästar när jag inte är van vid hur de går. Både skritt och galopp funkar kanon, rider jag lätt i traven barbacka så känns även det kanon.

Jag kommer hela tiden att leta efter en sadel som passar hästen och som jag dessutom har råd med, tanken var mer att under tiden sitta och skritta honom lite barbacka. Börja lära in framåt, stopp, svänga. Så fort jag har fått en sadel så kommer jag använda den till största delen, men fortfarande rida barbacka ibland om det känns bra.

Jag tackar för allas svar, får gå på känsla :) Var mest ute efter ett svar på om det kunde skada hästens rygg eftersom han är omusklad och trycket fördelas på en mindre yta när jag rider barbacka. Men nu vet jag att det inte gör det. :bow:

Hej!

Håller med dej!

Onödigt att riskera att det går åt fanders redan från början. Om hästen lär sej fel tar det mycket längre tid att lära om till rätt igen!

/Lavinia

Jag har inte sagt att jag har kass balans, har bara sagt att den kan förbättras och det kan allas balans så att bara anta att den är kass tycker jag känns lite väl dömande. Men tack för ditt inlägg. :D

fast oavsett om du har superbalans. VARFÖR skulle någon riskera det? Inte den mest rutinerade slipade unghästberidare skulle ngnsin tänka tanken!

Jag har skrivit många olika anledningar ovan, undrade bara om det var en dum idé.

Folk har väldigt olika åsikter och tydligen så finns det folk som kan tänka sig att rida in barbacka :) Enligt din åsikt (och några andras) åsikt är det dumt, medans vissa tycker att det är okej eller till och med bra.

Jag uppskattar allas åsikter oavsett om det är för eller emot min idé, annars hade jag ju inte frågat. Lovar att jag ska ta hänsyn till alla åsikter och argument när jag bestämmer mig, men främst kommer jag att gå på känsla.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 268
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama