Bära upp hunden?!?!

Sv: Bära upp hunden?!?!

J3O skrev:
Jag vet dessutom vilka det är för att det finns många hundägare som sett dem innan och de är inte snälla mot hunden.. Jag dömer efter vad jag har sett och hört ... Precis som alla andra.. Och det är ju oxå så att i värsta fall så hade Zippo blivigt så förvånad över att de tar upp hunden i famnen att han blir så nyfiken så han går fram trots att jag sagt till honom... Vad hade hänt då??? Jag vill inte en tänka på det..... Men nu löd Zippo mig... Tur att det inte var en hund som inte löd

Vad är det som gör att dom inte är snälla mot hunden. Vad har du sett?
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Det var ju en j-a tur att Zippo löd dig, för en hund som inte lyder SKA ALDRIG vara lös!!!!!!!! 9 av 10 lösa hundar jag möter lyder inte sina ägare, även om ägarna säger att de göra det, och därför hade jag troligen reagerat precis likadant om det varit min hund din hund sprang emot. Det är respektlöst och ohyfsat att ha sin hund lös där man riskerar att möta andra hundar och att sen försöka bortförklara sig och överföra skulden på dem som valde att bära sin hund!! Du försöker bara bortförklara dig och rättfärdiga det du vet du gjorde fel! Även om din hund är en valp så lovar jag dig att det finns många hundar som inte respekterar din hunds ålder och faktiskt hade bitit den sönder och samman! Håll din hund kopplad!!!!!!!
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Och när man är på hundfältet eller i skogen så ska den fort. vara kopplad??????
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Håller med dig... Man ska inte ha sin hund lös om man inte har koll på den... Och man ska alltid fråga om det är Ok om deras hund får hälsa på din.. Jag kollar mig alltid om om det är några lösa hundar i närheten (inget mer än 1 par som låg på kullen) och vi lekte ner i dalen.. Helt plötsligt så upptäker jag att de har en kopplad pitbull med sig... som nu helt plötligt är 30 meter från Zippo.. Men Zippo är duktig så han stannade och tittade bara.. Medans de blev helt hysteriska och plockade upp hunden och skrek som idioter.. och sa att deras hund skulle "slakta" min hund om den kom i närheten. Om jag vore dom så skulle jag i det läget skrikit innan jag reste mig upp med hunden "vi har en hund här som är lite aggresiv och vi ska gå nu.. kan du ta din hund"

Om jag vore i deras läge hade jag hållt min hund i kopplet tills sista sek. när hunden var framme.. Sen hade jag släppt.. Tagit kontakt med hund ägaren så att vi tog våra hundar samtidigt.. Sen hade jag polisanmält hundägaren.. Hade jag haft en mindre hund och jag såg att en agressiv hund kom springande så hade jag tagit upp min hund. Men jag hade oxå förvarnat den andre hund ägaren om att jag har en hund med mig och att vi ska gå nu.

//Johanna
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

J3O skrev:
Om jag vore i deras läge hade jag hållt min hund i kopplet tills sista sek. när hunden var framme.. Sen hade jag släppt.. Tagit kontakt med hund ägaren så att vi tog våra hundar samtidigt.. Sen hade jag polisanmält hundägaren.. Hade jag haft en mindre hund och jag såg att en agressiv hund kom springande så hade jag tagit upp min hund. Men jag hade oxå förvarnat den andre hund ägaren om att jag har en hund med mig och att vi ska gå nu.

//Johanna

Jag fattar inte varför du skulle ha polisanmält dom? Dom har ju inte gjort något fel, utan det hade ju varit du isf! Folk med agressiva hundar får faktikst också vistas ute!!
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

J3O skrev:
Och när man är på hundfältet eller i skogen så ska den fort. vara kopplad??????

När man är på hundfältet eller i skogen gäller ändå strikt ägaransvar. Ska hunden vara lös så ska den lyda. Och att hunden bara är "valp" är ingen ursäkt.
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Jag menade om jag vore i deras sits.. Om Zippo inte skulle stannat och det blivit bråk.. då hade jag polisanmält de som hade hunden lös (mig själv då i detta fallet om Zippo inte stannat)
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Men då kan man ju aldrig ha den lös.. man måste ju förr eller senare släppa den lös även om man har tränat jätte mycket på lydnad och då vet man ju aldrig om hunden sticker (fast den är JÄTTE lydig)
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Anser det vara helt ok att lyfta upp en hund om det kommer en annan hund farande. Hunden tolkar det inte som att den andra hunden är farlig. Man lyfter upp sin hund lugnt och försiktigt och låter den sitta i famnen. Hunden kommer snarare känna sig trygg och lugn hos sin ägare. Precis de egenskaper en ledare ska erbjuda.

Har själv lyft upp min schäfer, när hon var valp. Det kom en stor svart blandras flygande och jag tog helt enkelt upp henne i famnen och så skrämde jag bort den andra hunden. Valpen min skrek av rädsla, men hon klarade sig helskinnad och litade sedan på att hennes matte skyddar henne mot andra.

Hur mkt jobb hade jag inte fått lägga ned, om jag inte lyft upp henne och den andra hunden gått på henne?

Åtskilligt mkt mer än vad jag fick göra nu. Hon var rädd för stora svarta hundar, men det gick över på 2-3 v. Så snabbt hade hon inte återhämtat sig efter ett överfall.
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Det finns många steg emellan att ha hunden i koppel och att släppa den lös.

Man börjar med koppel och jobbar på följsamhet, sedan samma träning med längre koppel innan du går över till spårlina. Sedan finns det rastgårdar där man testar ytterligare hur inkallningen fungerar.
Sedan ska samma sak göras fast med andra hundar/roliga saker som störning.

Självklart kommer det någon gång att bli den första då hunden ska vara helt lös i skogen, men då ska förutsättningarna vara så bra att man tror sig veta till 99% att hunden kommer att lyda.

Jag antar att Du inte har så bra inkallning på din hund då du måste kolla av att det inte fanns andra hundar i närheten. Du tror ju uppenbarligen att hon då kommer att springa fram eller emot den då, vilket hon dessutom gjorde.

Så nej, det låter inte som om din hund är redo för att vara lös.
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Även om deras pb var kopplad så får dom stå för dom kostnader som deras hund gör på din hund, varför chansa?
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

J3O skrev:
Jag menade om jag vore i deras sits.. Om Zippo inte skulle stannat och det blivit bråk.. då hade jag polisanmält de som hade hunden lös (mig själv då i detta fallet om Zippo inte stannat)

Ja, fast oavsett vem som hade hade hunden lös så är det den hund som biter som får stå för skadorna.

Även om poliserna ser det med lite mildrare ögon på den hunden som bet. De förstår ju oftast varför, men om det går vidare till en stämning så åker ägaren till hunden som bet dit.
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

De lyfte upp sin hund, de tog sitt ansvar.
DIn hund lydde inte dig
Som jag ser det så finns det bara en som gjort fel - du.
 
Senast ändrad:
Sv: Bära upp hunden?!?!

Att lyfta upp hunden behöver inte ALLTID vara fel. Det kan finnas goda orsaker till att man gör så. Vi vet inte VARFÖR de gjorde så , eller hur deras hund fungerar,
Jag kan inte alls se varför du är så uprörd och öser galla över dem - det säger faktiskt mer om DIG än dem.
DE har ju så långt de kunnat gjort allt för att undvika en konflikt mellan era hundar.

Om du är orolig över att din hund av nyfikenhet skulle gå fram för de lyft upp sin hund - ja då undrar jag om du borde ha den lös...
Skulle den av nyfikenhet gå fram till en höglöpadne tik? en muckande hane? eller en sjuk hund man lyft upp för att undvika att den tex hoppar och försker leka med en ev. framrusande hund.
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Ähhh.. lägg av nu.. du har ju ingen aning.. Jag släpper honom lös och han lyssnar... Jag kollar upp att det inte är andra hundar så att det är jag som ser dem först och inte han.. Jag har alltid sten koll på var han är så att han inte ser andra hundar först.. då kan han ju tänka sig att gå fram och hälsa men STANNAR ALLTID NÄR JAG SÄGER TILL HONOM OCH KOMMER TILL MIG DÅ JAG KALLAR PÅ HONOM... SLUTA FÖRSTÖKA FÅ MIG ATT LÅTA SOM EN DÅLIG HUND ÄGARE.... DET ÄR JAG INTE..

KANSKE ÄR DET AVUNDSJUKE DRAMA PÅ GÅNG ELLER????

Jag skrev denna tråden för att jag tyckte att i den situationen de var i så var det fel att lyfta upp hunden... ALLT är relativt eller hur??!!
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Men om man då vet att hunden kan bit (kan hända att när man går runt ett hörn bara och blir överraskade) så skaffar man väl munnkorg till sin hund då????? Hade jag gjort
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

J3O skrev:
Jag skrev denna tråden för att jag tyckte att i den situationen de var i så var det fel att lyfta upp hunden... ALLT är relativt eller hur??!!
Eftersom vi inte VET (varken vi eller du) VARFÖR de lyfta upp hudnden så anser jag att det INTE nödvändigtvis var fel att lyfta upp den.
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

VA?? min hund lydde mig visst då.. Var fick du det ifrån?
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Men de gjorde ju klart varför de lyfte upp hunden (har jag ju skrivit innan)
Men dessa människor är väldigt råa mot hunden (slår ofta och liknande)
Jag fick reda på i helgen en tjej som kände dem och sett det
Jag har inte sett det själv men hört det från henne och flera andra hund ägare i området (hade jag sett det hade jag försökt göra nåt åt det).. Det finns ingen där annars som har problem med att jag har han lös.. Alla tycker att det fungerar jätte bra för att jag har koll på honom.. Jag lyssnar ju mycket heldre på dem än er eftersom de sett mig med min hund.
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

ALLA hundar kan bitas...

Sen handlar det inte bara om hunden BITS eller inte, har man tex en 1årig rottweiler hane så kan den knäcka ryggen på en liten tax som far fram och förker leka med den genom av MISSTAG genom att trampa på den.

När min tik hade 45 stygn ytters på magen och vem vet hur många på insidan - och det kommer fram en framspringadne hund och vill "leka" (min tik höglöpte) hade jag gladligen strypt den hundägaren. MIn tik fick i princip bara röra sig långt nog för att kissa och bajsa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 657
Senast: s957
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 387
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp