Sv: Bära upp hunden?!?!
Nu vet jag inte hur situationen såg ut, men även jag har berömt hundar som gapar på andra. En del hundar kan inte bara släppa allt och hålla tyst. Många hundar får man helt enkelt berömma om de sitter och skäller, men kanske tittade bort eller tittade upp på matte i en ½ sek. Då har Du belönat att hunden släppte koncentrationen på den andra, om så bara för en ½ sek. Att Du inte fått tyst på hunden just då är inget negativt. Träning tar tid och ska ta tid.
Är du säker på att hon inte tränade sin hund? Du har inte tänkt på att hon kanske berömde något annat betende än skällandet? Som att hunden kanske rent av satt/stod kvar utan att flyga fram och dra i kopplet. Man kan bara träna en sak i taget, att hunden inte flyger ut i kopplet prioriterar i alla fall jag framför att få tyst på den.
Som sagt många gånger, jag har inte sett hur händelsen utspelade sig, men jag vet att folk är väldigt snabba på att döma. Du vet ju inte vad ägaren tränar på. Bara för att man kanske upplever skällandet som jobbigt så kanske ägaren prioriterar att träna någon annan bit och vill vänta med skällandet.