Bära upp hunden?!?!

Sv: Bära upp hunden?!?!

jo precis... och vilket är inte det bästa stättet än att använda munkorg på hunden då? De vet ju om att hunden bits!?!?!
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

J3O skrev:
Det flesta här inne verkar ju tycka att det är fel att ha hunden lös fast man har hård koll på den.. Släpper ni aldrig era hundar eller? Hundstranden? skogen? Inget? Hur gör ni för att motionera dem då? Menar ni verkligen att ni tyckte att JAG gjorde fel att släppa min hund lös (när jag har koll på honom och han lyder).. Det kommer andra hund ägare som tydligen har en aggressiv hund.. Zippo tar ett par steg mot hunden men stannar när jag säger till honom och bara tittar??? De får ett hysteriskt utbrott.. Vilket även gör deras hund nervös... plockar upp hunden när Zippo bara står och tittar på den och viftar på sin svans????? Klart som fan hunden blir mer arg när den ser en annan hund och den själv är uppe i luften och har inte en chans att försvara sig om den andre hunden skulle attakerar honom???? Och försvara att de inte alls är dåliga hundägare när de (vad jag har hört från 3 olika håll) slår sin hund.. det hunden lär sig om man slår den är att de som är i högre rang ska pryla de som är lägre i rang.. Då blir de oftast agressiva mot andra hundar.. Det är ju vad husse eller matte lärt dem.

Jag påstår inte att det är rätt att slå en hund, men att tro att det är därför hunden är agressiv emot andra hundar tyder på okunskap hos dig.

Givetvis har jag min hund lös.

Det kan finnas orsaker till varför de plockade upp sin hund, vistt att plocka upp en hund är inte alltid en bra ide - men det beror helt på VARFÖR man gör det.
Jag har betyligt mer respekt för en hundägare som faktiskt tar sitt ansvar och plockar upp sin hund än någon som sitter och öser galla över dem när de faktiskt FÖRHINDRAT ev konfrontation.
De vet ju inte att du kan kalla in din hund, speceillet om den redan hunnit gå fram ett par steg.

Tycker helt enkelt att du reagerar på helt fel sätt.
MIn reaktion på följande händelse hade varit
"vilka otrevliga typer, men jag är glad att de iallfall plocka upp hunden"

Sen garvar jag åt minnet av hur mitt ex lärde en tant i vårt kvarter att inte plocka upp sin hund och ömka den (vilket spädde på hunden rädsla) så fort den såg våran doberman - när han passerade tanten lyfta han upp vår doberman och ömkade honom och sa till tanten "Men du hålelr väl i den där otäcka hunden så att han inte skrämmer min gullipluttpojke..."
Tanten fattade poängen

:D
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

escodobe skrev:
"Men du hålelr väl i den där otäcka hunden så att han inte skrämmer min gullipluttpojke..."
Tanten fattade poängen

:D


Haha :rofl: :rofl: :rofl:

Jo men det jag menar är att jag ser min hund som mitt barn :crazy:
Och han fungerar också som ett barn.. Han lär sig av mig.. Och han är min flock.. Om han ser flockledaren (jag :confused: ) slå på både honom, hästen och sambon så får han ju för sig att det är så en ranghögre individ ska bete sig. Så är det ju bland barn med... Jag vet att det inte är riktigt rätt att jämnföra en hund med ett barn men de lär ju sig av oss.. Har hunden en lugn ägare så blir hunden lugn. Vi vet var vi har varandra. Han vet att jag inte kallar in honom i onödan utan när det verkligen är viktigt.. Han får springa och busa och jaga duvor :angel: :devil: (det får han egentligen inte alls.. men han kommer ju aldrig få tag på dem för de flyger ju alltid iväg och sen dessutom så är han nog rädd för dem.. han vill nog bara att de inte ska gå på "HANS" gräsmatta).. Folk som har en sund inställning till sin hund har ju oftast jätte fina hundar.. Jag tror på att det "färgar av sig"
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

J3O skrev:
jo precis... och vilket är inte det bästa stättet än att använda munkorg på hunden då? De vet ju om att hunden bits!?!?!
jag har en hund som flyger på alla hundar förutom dom vi har själva.
jag använder aldrig munkorg på henne då jag anser att det ska räcka med att jag har henne kopplad.
ingen har någonsin varit elak mot henne, utan anledningen är att hon som valp blev attackerad, helt utan anledning, sånt kan sätta djupa spår.
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

J3O skrev:
Du verkar ju vilja få mig att låta som en "dålig" hund ägare och hund kännare, vilket inte är fallet.

Ser inte något i mina inlägg där jag skriver eller försöker få Dig att framstå som en dålig hundägare. Jag tycker Du överreagerar på hur de andra ägarna uppförde sig. Visst jag såg inte hur situationen gick till, men huvudsaken är väl att de andra ägarna hindrar sin hund från att göra andra skada.
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Blev hon biten då eller? Då hade det väl varit skönt om ägarna hade haft munkorg på sin hund? Annars så vet jag att det finns många oansvariga hundägare som släpper sina hundar lösa fast de inte har så stor koll på sina djur.. det är oxå för j-vligt..
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Det flesta här inne verkar ju tycka att det är fel att ha hunden lös fast man har hård koll på den.. Släpper ni aldrig era hundar eller? Hundstranden? skogen? Inget? Hur gör ni för att motionera dem då?

Mina hundar har varken halsband eller koppel på sig när vi är ute. Enda gångerna de är kopplade är när vi tävlar (då det krävs), när vi går mitt i stan (av hänsyn till folk) och när hundrädda ber mig.

Jag anser att alla hundar har behov av att få springa lös, fast under kontroll. Har man inte det så ska man inte ha hunden lös. Dels för hundens skull som kan bli påkörd el .liknande och dels för omgivningens skull.
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

GaurdianAngel skrev:
Har man inte det så ska man inte ha hunden lös. Dels för hundens skull som kan bli påkörd el .liknande och dels för omgivningens skull.

:bow: Håller fullständigt med dig
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

J3O skrev:
Haha :rofl: :rofl: :rofl:

Jo men det jag menar är att jag ser min hund som mitt barn :crazy:
Och han fungerar också som ett barn.. Han lär sig av mig.. Och han är min flock.. Om han ser flockledaren (jag :confused: ) slå på både honom, hästen och sambon så får han ju för sig att det är så en ranghögre individ ska bete sig. Så är det ju bland barn med... Jag vet att det inte är riktigt rätt att jämnföra en hund med ett barn men de lär ju sig av oss...

HUndar fungerar inte så.

Varför hundar blir agfressiva är en väldigt komplex fråga och beroende på ett flertal faktorer.
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Han lär sig av mig.. Och han är min flock.. Om han ser flockledaren (jag ) slå på både honom, hästen och sambon så får han ju för sig att det är så en ranghögre individ ska bete sig

skriver J30


escodobe skrev:
HUndar fungerar inte så.

Varför hundar blir agfressiva är en väldigt komplex fråga och beroende på ett flertal faktorer.


och escodobe svarar.


Själv håller jag med J30 där. Det är precis så en hund fungerar. En ledare talar om på vilken nivå aggressionen ligger på i flocken. Är ledaren hård och lätt tar till aggression, så kommer avkommorna/de lägre i flocken också ha lättare till hårdare tag och aggression. Inte gentemot ledaren, men de på samma rangskala och de som ligger lägre.
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Men visst det är inte endast därför man får en aggresiv hund. De är som ovan escodobe skriver, bakom varje aggressiv hund har flera olika faktorer legat bakom. Tex en aggressiv tik som uppfostrat, en aggressiv ägare, stress, understimulans, dålig uppfostran, dåliga erfarenheter osv. osv.
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

escodobe skrev:
Sen garvar jag åt minnet av hur mitt ex lärde en tant i vårt kvarter att inte plocka upp sin hund och ömka den (vilket spädde på hunden rädsla) så fort den såg våran doberman - när han passerade tanten lyfta han upp vår doberman och ömkade honom och sa till tanten "Men du hålelr väl i den där otäcka hunden så att han inte skrämmer min gullipluttpojke..."
Tanten fattade poängen

:D

:rofl:
Önskar jag orkade lyfta upp mina.... Får börja styrketräna! :idea:
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Ja tycker inte du gjorde fel, för du såg ju inte hunden. o är de så att den hunden biter andra så ska dom ha munkorg på. Dessutom lyssnade han på dig ju :) ,, så dom kunde ha bett snällt att kan du koppla din hund. Min hund kan tyvärr inte lyssna ibland(får knäck i lurarna :angel: ), men de är tio procent av tiden. annars lyssnar han o han är så seg så ja hinner ifatt honom :D O hunden kunde nog stå på egna ben inte fan lyfter ja min 80 kilos leonberger för att han vill "mörda" en annan hund, han kan fan stå på sina egna ben o lyssna på mig :banana: :bump: :banana: Han ska vara vuxen va ja vet (fast de inte märks ibland) ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Bära upp hunden?!?!

En som tänker som mig :o :angel: :devil:
Tack.. Du fick fram precis det jag tänkte.. Hur jag själv hade bemöt situationen om det var min pitbull..

1. Tala om att vi hade en hund här så de andra kunde ta sin.
(finns de som skrivit att de tycker att "pitbull-människorna" agerade ansvarsfullt pga att de bar upp sin hund.. Men om de hade varit ansvarsfulla så hade de sagt något innan jag upptäker själv att de har en hund med sig.

2. Inte stå och gorma åt någon annans hund

3. Inte bära upp sin hund som redan är stressad

Jag hade hållt min hund in i sista sek. sedan hade jag släppt om de inte fått tag på sin hund innan den var framme vid mig.. Tagit kontakt med den andre hund ägaren så att vi kunde rycka bort dem i bakbenen samtidigt.. Jag menar jag vill inte att min hund ska stå i koppel när någon annan hund springer rakt på honom.. det ska ju vara lika vilkor. Det är klart man ska undvika bråk så mycket som möjligt men jag hade aldrig burit upp min hund utan jag hade sett sista utvägen att släppa honom och försöka ta våra hundar samtidigt så fort som möjligt.
Dessutom så klarar jag inte av att böra upp honom.. aldeles för tung redan :crazy: .. (eller så är jag för tunn och svag :( :angel: )


Dessutom kan jag skriva till alla som varit med innan och läst

Jag träffade tjejen härom dan.. Jag och Zippo hade varit och hämtat pizza :d så han var kopplad.. Hennes hund och hon kommer precis runt om hörnet och när de ser varandra börjar båda skälla :mad: .. Jag säger till Zippo som slutar.. Hon säger inte till sin hund alls... Hon låter hennes hund stå och skälla och dra mot Zippo...
Efter ett par meter förbi henne hör jag hur hon "duktig *hundens namn*" flera gånger i rad...

HMMMM... Duktig hundägare va??!?!?! :smirk: :mad:
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Fast det är väl ändå att ta i. Ska den hundägare som har koll på sin hund, lös eller kopplad, tala om att de har hund så att alla som inte har koll på sina ska ha en chans att hinna koppla upp sina?
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Nu dömer ja inte rasen, men hon verkar bara vilja styla med hunden,eftersom de är en sån ras som flesta är rädda för. Och hon borde sagt åt sin hund att vara tyst,men eftersom hon inte gjorde de o *berömde istället* vill hon spela tuff me den hunden. Oseriös ägare tycker ja, men ja tycker inte om den rasen heller :o så hon kanske skulle inte ha hund,iallafall inte en pitbull :angel:
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Ni har ju påpekat att hon verkar seriös som plockar upp hunden och är man så pass seriös så säger man väl till innan oxå?! Jag hade sagt till om jag visste att min hund var aggressiv.. Jag tycker att det lilla kan man väl åtminstonde göra om man har en aggressiv hund
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

Hundar ska lära sig att inte hälsa på allt och alla. :devil:
 
Sv: Bära upp hunden?!?!

ja... jävla skit hundar är vad de är allihopa... ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 655
Senast: s957
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 387
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp