Bara massa problem med unghästen

Faynie

Trådstartare
Efter att ha provat det mesta och även läst en hel del trådar här på Bukefalos kände jag att det är dags att starta en egen...
Har ett fyraårigt halvblodssto på foder och har ridit henne sedan i mars. Hon är ganska "sen" om man jämför med många andra i samma ålder men jag och ägaren har inte sett någon anledning till att stressa med utbildningen. Hästen i fråga blev inriden av en annan ryttare (min tränare) förra hösten.
Ridningen har gått bra fram tills nu när hon VÄGRAR gå framåt. Känns som om jag har provat allt och just nu känner jag mest för att ge upp :( Lägger man på spöt så kickar hon bara, skänklarna bryr hon sig inte om. Läste någonstans att man kunde pröva att vända hästen tills den tröttnar, men nej, inte ens att vända går då hon står fastfrusen på marken. Värt att tillägga är att jag tränar för tränare och även dessa gånger håller hon på såhär. Idag tröttnade jag ordentligt på hennes beteende då hon försökte hugga efter mina skänklar när jag drev henne framåt. Hon beter sig endast såhär på ridbanan och ute i skogen är det aldrig några problem. Rider bara på banan en gång i veckan och i skogen cirka 4 gånger. Hon är kollad och hon har inte ont någonstans. Ägaren är hästens uppfödare och hästen har inte haft några tidigare skador. Jag, tränare och ägare tror att det beror på ren lathet hos hästen... Men hur kommer man över det?! SNÄLLA hjälp mig! Är så tråkigt att åka ut till stallet de dagar man ska träna på bana eftersom man vet att det ändå innebär en tråkig fight med hästen... :(
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Om hästen är garanterat frisk så tycker jag att du struntar i ridbanan helt och håller ett tag! Rid bara ut i skogen och ha kul med hästen :) Rid i sällskap om du kan och få hästen att tycka livet är roligt. :)


Är hon riden regelbundet sen hon reds in?
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Har också funderat på just det! Dock lite svårt nu i älgjaktstider... :down: Ute i skogen är det för övrigt inga problem alls och där pinnar hon på i ett bra tempo, både med och utan sällskap! :)

Hon stod mellan oktober-februari på grund av herpes i stallet, men sedan dess har hon varit igång med undantag för lite sommarbete i somras!
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Hur gör du när du skänklar för att få henne framåt på banan när hon väl krånglar? Jag hade nog i stort sett inte gett mig eftersom hästen är kollad och är frisk. Första gången en vanlig liten skänkel, andra gången lite hårdare och lyssnar hon inte på andra gången vänta en liten stund gör ingenting låt henne stå och sedan PANG på med skänklen igen, överraska hästen. Och rejält så hon verkligen går fram på tredje skänkeln, rätt långa tyglar så hon får chansen att ta galopp om du inte är beredd så du inte rycker henne i munnen.

Jag hade även testat att longera en del, beter hon sig likadant där? Med pisk osv? Tränat ljudkommandona hade jag gjort. Kanske löshoppat lite, så hon börjar tycka paddocken är roligt igen. Blir hon motiverad av hinder? Isf kan du ju lägga fram bommar och ett litet hinder så att hon får hoppa ibland så hon inte tycker det är tråkigt. Jag tror inte hästen är lat eftersom hon går fram i skogen, jag tror hästen är omotiverad. Gör du andra saker i paddocken? Löslongering? Gå på presenningar, lite miljöträning? Har man inte en häst som naturligt älskar att gå på banan får man trixa lite helt enkelt. Och eftersom hon är unghäst är det ganska viktigt att hon lär sig gå fram för skänkeln :/

Men som tidigare person skrev, låt henne vara fri från paddocken ett tag också :) Iaf fri från ordentligt arbete på den. Hitta på andra saker där inne i ställt, behöver inte alltid vara ridning. Hon är säkert en smart häst, så gör du något nytt i paddocken varje gång du är där kommer hon snart bli väldigt intresserad, då kan du hoppa upp och rida en stund efter det andra du gjort eller inte alls den dagen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bara massa problem med unghästen

Jag gör ungefär exakt så som du beskriver med skänkeln. Dock så bryr hon sig inte hur hård skänkeln än är (usch vad hemskt det låter). Den enda reaktionen jag får är upp med huvudet och en och annan kick med bakbenen.

Longering samt tömkörning funkar rätt så bra efter lite övertalning. Dock är det ibland samma problem där, att hon stannar och inte vill gå framåt. Lägger man på pisken då får man räkna med en och annan kick och hugg i luften.
Hinder och bommar motiverar inte henne speciellt mycket heller, utan det är samma sak där...
Bra tips det där med miljöträning och presenning, ska pröva det! Ut över ridningen har jag tömkört, longerat och även gjort en hel del ledarskapsövningar eftersom det tidigare var lite problem mellan oss från marken (numera löst).
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Sadeln är i och för sig inte utprovad. Tycker att den ligger bra men man vet ju aldrig. Kanske borde hon ha krånglat i skogen också om det är sadeln som är problemet?
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Jag hade definitivt kollat upp hästen för säkerhets skull (även kollat sadelinpassning etc). Sedan hade jag arbetat den från marken på banan först så att den verkligen förstår framåtdrivande hjälper (kan ju hända att skogen lockar så mkt att den går framåt trots att den egentligen inte har förstått hjälperna). Först när det fungerar från marken sitter du upp och då tar du en medhjälpare till hjälp som kan hjälpa dig med drivningen tills hon förstår.
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Framåtdrivande hjälper är jag helt övertygad om att hon förstår då vi tidigare tränat på bana och det då gått bra helt utan krångel! Hon lyssnar även på röstkommando vid tömkörning och longering :)
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Låter väldigt mystiskt. Läste i lite tidigare tråd du skrivit att hon var väldigt känslig förrut, du kan inte tänka igenom förloppet av vad som gjort att hon slutat svara på skänkeln? Kan det vara för att den kommit i tid och otid? vilket gör att hon blir förvirrad och därmed tvär sur? Jag spånar lite bara, jag vet ju inte alls hur du är som ryttare, men något har ju hänt och eftersom hästen inte är skadad/har ont så är det ju något annat som stör henne. Hon har helt enkelt börjat ifrågasätta de drivande hjälperna. Varför är det du bör ta reda på för att lösa problemet egentligen :) Vad gör hon om du lägger spö och skänkel samtidigt? Värre kickar?

Testa löslongering också, låt hästen bralla loss på banan! Inte allt för länge, men lite grann, de brukar tycka det är kul om du inte pressar henne. Du kan ju kombinera roliga saker, du märker ju vad hon tycker är roligt, skippa vanlig longering om hon inte tycker det är kul osv. Sedan så får du testa att rida kanske om en vecka eller två då. Är de inte bättre så skulle jag inte riktigt ge mig med att skänkla och lägga på spö samtidigt tills hon går fram och när hon går fram, beröm och hoppa av. Lite längre varje gång. (Jag menar inte att du ska banka på henne tills hon har ont, utan skänkla bara övertydligt så hon verkligen förstår samtidigt som du lägger på spöet på rumpan, inte för att skada utan för att övertyga. Tills hon går fram, inte svagare eller starkare skänkel, utan mer konsekvent, likadant varje gång) Man ska ju aldrig slå en häst så jag menar inte det, utan en övertygande skänkel. Hoppas du förstår vad jag menar x)
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Har du möjligtvis någon film ifrån hur hon var förut? Och möjligtvis en om hur hon är nu? ^^
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Den tidigare tråden handlar om en annan häst! Dock mamman till den här hästen ;) Lägger jag på spö och skänkel samtidigt är det kickar och hugg mot min skänkel som gäller :(

Tack för tipsen! Ska försöka hitta på lite roliga saker att göra med henne i paddocken. Har funderat på om det hela hänger ihop med det faktum att jag inte hinner rida medan det är just ute = inga galopper i skogen (vågar inte riktigt göra det när det är mörkt...). I somras och tidigare i höst så varierade jag en hel del galopparbete i skogen med lite ridning på bana och då gick det ju bra :)
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Haha tusan också ;) Men de kanske är lika känsliga egentligen? Ne vet inte, spånar bara :)

Ja men gör så, skaffa dig stålhetta och låt henne bita, på med skänkel och spö igen. Samma sak om igen, tills hon ger sig. Inte slå eller banka. Upprepar de så folk inte tror jag slår mina hästar (A)

Hästar ser dessutom bättre i mörkret än vad vi gör, vad är du rädd för när du inte vågar galoppa i skogen sent? :) Införskaffa en bra pannlampa? Haha jag älskar att rida i mörkret, om sommaren när jag var yngre iaf. Bästa vi visste var att ta en galopprunda efter klockan tolv. Det var svalt, inga myggor, flugor eller broms och hästarna älskade det :D
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Återstå att se med tiden om den här damen ger med sig, haha! :)

Ja det är nog den taktiken jag får köra med. Hon har varit rätt tuff i hanteringen innan och verkar vara en häst som "tål" ganska mycket och att hålla på och dalta med henne kommer nog inte fungera i längden.

Är mest rädd för att en älg eller ett rådjur ska hoppa upp då vi bor i ett väldigt älg-tätt område. Inte så kul att stöta på dom i full galopp och om hästen blir rädd! Samma sak kan givetvis hända när det är ljust, men då har man oftast sett dom på avstånd! :) Kan tänka mig att det är skönt på sommaren!
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Precis som du säger verkar det vara ett sto med mycket egna åsikter och de kräver ju både sin ryttare och att ryttaren kan motivera hästen på rätt sätt. Men i själva ridningen hade jag inte gett mig för dagen tills hon går framåt som sagt, räcker med några steg och viktigt att du stannar henne sen innan du hoppar av, inte att hon gör det helst. ^^

Sedan hitta på annat för att få henne att sluta tänka på paddocken som något negativt. Du får hålla oss uppdaterade. Ja jo de där med älg och rådjur, vi brukar sitta och sjunga så de håller sig undan. :D Det hände mig en gång under eftermiddagen att tre rådjur flydde i vild panik över stigen och min häst var i full bus galopp och vi missade de 2 första och min häst var någon milimeter ifrån att krocka med det tredje. Men de gick bra rådjuret vände på klacken och hoppade runt oss istället på något vänster, sa ryttaren bakom iaf. Så jag tror inte det är jätte stor risk till att det händer, men jag tror en pannlampa skulle hjälpa dig! :)
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Hur gör du när du skänklar för att få henne framåt på banan när hon väl krånglar? Jag hade nog i stort sett inte gett mig eftersom hästen är kollad och är frisk. Första gången en vanlig liten skänkel, andra gången lite hårdare och lyssnar hon inte på andra gången vänta en liten stund gör ingenting låt henne stå och sedan PANG på med skänklen igen, överraska hästen. Och rejält så hon verkligen går fram på tredje skänkeln, rätt långa tyglar så hon får chansen att ta galopp om du inte är beredd så du inte rycker henne i munnen.


:eek: :eek: :eek: Så här hade jag ALDRIG gjort med mina unghästar. ALDRIG ALDRIG. Ger inte det här en väldigt negativ upplevelse av ridbanan och även av skänkeln?
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

*kl

Har for övrigt en tråd om 'unghäst utan bjudning' om du vill kika. Har ett sto som för ett par manader sedan var seg och allmänt uttråkad i ridningen om man inte var utanfor paddock/rundcorall. Bytte till bettlöst och har ridit ute sedan dess med "uppgifter" att göra, som till exempel att fösa kor (nu har ju inte alla tillgång till kor, men det finns ju annat man kan gora ute, som att rida slalom runt träd etc) och nu är hon mycket mer frammåt. Hon är snart 4 år och sparsamt riden, men med en väldigt "lat" personlighet. Det enda jag gjort i rundpaddocken på sista tiden är att longera och träna röstkommandon som hjälpt mig i ridningen.
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Jag håller faktiskt med dig.

Jag hade en häst som var mkt knepig, en period så bestämde han sig för att han inte skulle röra sig ur fläcken. Han var kollad och hade inte ont. Han höll även på med stegringar, bockningar, anföll när man gick in i hagen och annat "spännande"
På provridningen tog den 5 sek så låg jag på backen, men mamma och han fyllde ju år på samma dag, så vi bara skulle ju ha honom :meh:

Hursom, första gången sparkade jag nog i 30-45 min innan han gick framåt, eller överhuvudtaget gjorde något överhuvudtaget faktiskt. Dagen efter tog det kanske 10 min, och efter det hade jag inga problem.
Sen hade jag lite andra ledarskapsproblem på den hästen, men va fasen, jag var 13 år gammal och fick en häst som många experter gick bet på.

Hästar är inte idioter, kan de komma undan så försöker de ju med det.
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

:eek: :eek: :eek: Så här hade jag ALDRIG gjort med mina unghästar. ALDRIG ALDRIG. Ger inte det här en väldigt negativ upplevelse av ridbanan och även av skänkeln?


Jag behöver sällan göra det med mina unghästar heller eftersom jag endast tränar från backen i paddocken till en början, går ut och går mkt med dem och lär de alla kommandon från början. Sedan när jag väl hoppar upp på ryggen brukar de gå fram av skänkel + ljudet och jag behöver aldrig trilskas med dem.

Men jag fick rida till en unghäst en gång, en ponny som visade sig vara rätt ohanterad eller riden knappt överlag och det visade sig att hon hade fått komma undan. Jag gjorde som vanligt, tränade från backen från början, lärde alla kommandon och var mkt ute i skogen och gick. Hon vägrade gå framåt även om sällskap var framför eller bakom och då förstod hon vad skänkeln betydde, just för att jag tränat att gå vid sidan av henne och där med kunnat trycka lätt till vid sidan så hon går framåt. Men det var en fruktansvärt smart häst. Bockade även när man skänklade på henne då man satt på. Det var inte till mycket val, jag var ju tvungen att vinna. Dock räckte det med att jag var envis, skänklade kanske med 1min mellan rum och sedan exploderade hon själv och började trava från stillastående rakt fram om man höll koll på henne och sedan tvärstannade hon efter några meter. Hon var så envis de tre första turerna i skogen att det bara skrek om det. Hon ville inte gå på stigen, inte skritta tillslut, inte gå rakt fram. Så man fick sitta där, hålla i sig och vara bestämd med vilket håll man skulle åt. Hon kunde göra allt från att små stegra och bocka, inte gå framåt eller bita efter en. Men när hon fattade att hon inte kom längre in i skogen dit hon sprungit när jag inte hann med så gick hon tillslut ut på vägen och efter de tre jobbiga turerna var hon som ett lamm! Älskade att komma ut, bli riden och jag behövde aldrig skänkla så igen.

MEN självklart gör jag allt för att SLIPPA denna metoden. Det är ju självklart att man vill slippa det, men som sagt, det fungerar om man inte har mkt till val.
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

De tips du har fått hittills är de klassiska som bygger på tryck-eftergift. Om man översätter det till inlärningspsykologi så är tanken att hästen ska röra sig framåt för att undvika obehaget av din skänkel. Den hårdare skänkeln blir ett straff för att den inte lyssnade på den lätta skänkeln. Det här är ju det vanligaste sättet att rida så jag vill absolut inte påstå att det är fel. Jag rider själv så.

Men, det finns ju andra sätt att jobba med djur. Rent inlärningspsykologiskt finns det många studer som visar att positiv förstärkning är mer effektiv än negativ. Att skänkla hårdare=positivt straff=negativ förstärkning. Man kan ju överväga att i stället jobba med belöningar. Psykologiskt är det en stor skillnad för ett djur att göra något i syfte att undvika obehag eller i syfte att uppnå välbehag. Inom hundträningen har det traditionella sättet med negativ förstärkning (t.ex. koppelryck och andra korrigeringar) till stora delar ersatts med träning som bygger på positiv förstärkning. Av någon anledning har den utvecklingen inte fått sin motsvarighet i hästträningen, även om det finns personer som jobbar så.

Eftersom du verkar ha en häst med stark egen vilja och integritet, hade jag kanske provat en annan approach. Hellre än att försöka bryta ner motståndet genom att öka trycket, hade jag provat att motivera henne med positiva metoder. Jag gick nyligen en kurs i klickerträning för hästar (kör redan klicker med hundarna med gott resultat) och flera vittnade om stora skillnader i hästens inställning och arbetslust efter en övergång till detta tänk. Om du aldrig har provat klickerträning finns det mycket att läsa på nätet. Jag kan mycket väl tänka mig att du skulle kunna få hästen att reagera annorlunda genom att programmera om henne till gå fram för skänkeln=belöning. Det funkar på alla andra djurslag.
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Jag undrar om det inte är dags för vila för henne.
Och sedan när det är dags att dra igång igen så tar man jättekorta pass på banan, så korta så att det går bra hela tiden. Tex rid ett varv på banan och sedan rider du ut. Allt är bra så länge hon inte stannar.
Det kan vara effektivt att ha någon på marken som hjälper till att se när hästen tänker stanna och som kan vara supersnabb och hjälpa till så man får fram hästen INNAN den stannat.
Värt att testa är också att göra lite tvärtom -att du släpper efter med benen när du vill ha fram henne. Mitt sto som är ganska tuff och vass kan t ex sura ihop totalt om man klämmer (enligt henne) för mycket med benen, vill jag ha fram henne så släpper jag efter med benen och "ger mer plats".
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp