Bara massa problem med unghästen

Sv: Bara massa problem med unghästen

Jag har en fyraåring som också har rätt mycket bekymmer med bjudningen även om det ger sig mer och mer.

Men:
*Har hästen vilat ngt över sommaren eller har hon gått i ett sen i våras?
*Har hon alltid varit tryckig mot skänkeln, eller har detta blivit ett större problem allteftersom?
*När börjar hon göra så här i passet, är det direkt du sitter upp eller när du ber om trav/galopp/annat?
*Hur löser din tränare det?

Mitt yngel har haft samma beteende. Med honom var det från början en massa hingstidéer och han stannade och reste sig och det var verkligen en regelrätt maktkamp mellan oss. Nu är han valack och han bråkar inte riktigt lika mycket, men faller tillbaka då och då. När det händer väntar jag ut honom för det funkar inte att gå på för mycket. Man får sitta och känna efter inte för att lära när när man ska gå på och när man bara kan vänta. En gräns man måste lära sig och våga experimentera lite med.

Ridmässigt har jag också kommit på att det inte går att tjata på honom för att få honom att gå framåt. I traven låter jag honom vara ganska mycket tills han bjuder till lite själv och dit kommer jag rätt bra med att göra tempoväxlingar. Tempoväxlingarna rider jag dock tvärtom hur man brukar-jag ber inte honom gå framåt utan jag ber honom gå långsammare och sen framåt. Det är vad som fungerat allra bäst för oss!

Galoppen är vår stöttesten där han varit svår att få att öht fatta galopp. Bjudningen i galoppen är inte heller fantastisk men blir bättre allteftersom. Har tagit hjälp av piskförare på marken i perioder för att jag inte ska vara tjatig uppe på ryggen hela tiden.

Lycka till!
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

När började detta beteende?

Min häst blir skitsur på skänkel och sadel på hösten, han är helt enkelt känslig i huden pga pälssättning. När jag lagt renskinn under schabraket blir han på bättre humör, men han tål INTE att sadeln glider det minsta (så jag måste dra åt ett extra hål på gjorden för att han ska bli nöjd) och om jag inte sitter i balans eller om jag "gnuggar" med skänkeln så tjurar han ihop och stannar.

Förra året var det samma sak, men snäppet värre. Då visade det sig att sadeln inte låg optimalt. Han hade "gillat läget" med sadeln hela sommaren, men när pälssättningen kom igång så sade han ifrån.

Så mitt tips är att...
1 ... fundera över NÄR detta började.
2 ... kolla om hon är känslig i huden.
3 ... kolla upp sadeln.
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

*kl

Har for övrigt en tråd om 'unghäst utan bjudning' om du vill kika. Har ett sto som för ett par manader sedan var seg och allmänt uttråkad i ridningen om man inte var utanfor paddock/rundcorall. Bytte till bettlöst och har ridit ute sedan dess med "uppgifter" att göra, som till exempel att fösa kor (nu har ju inte alla tillgång till kor, men det finns ju annat man kan gora ute, som att rida slalom runt träd etc) och nu är hon mycket mer frammåt. Hon är snart 4 år och sparsamt riden, men med en väldigt "lat" personlighet. Det enda jag gjort i rundpaddocken på sista tiden är att longera och träna röstkommandon som hjälpt mig i ridningen.

Exakt som min när han var fyra, jag red ut mycket klättrade , jobbade i backarna , galopperade mycket , överhuvudtaget mycket konditionsträning.
började inte rida på ridbanan förrän det gått ett par månader.Numera fungerar det något sånär även om han aldrig kommer att älska ridbanan lika mycket som uteritterna.
Sedan har jag jobbat mycket mentalt,inte tänka ...usch vad tråkigt att rida på ridbanan nu utan Oh yeees vad kul vi ska ha , och framåt framåt med massor med glada tillrop till hästen , peppning! :p
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Vår ponny höll på likadant. Bet efter ryttarens fötter, frös fast, kickade mot spö och skänklar. T o m gick över med ryttare en gång. Det hette att hon var lat, bångstyrig, dum, ovillig, omotiverad, sto, fux, ouppfostrad etc etc. Vi tog hjälp av olika tränare, allt från ridinstruktörer till professionella tränare, de red och vi red under deras överinseende och hon betedde sig likadant med alla. MEN på hopptävlingar och träningar syntes inga av de här problemen. Då var hon samarbetsvillig och lugn och trevlig och vi förstod inget och tränarna och de andra som hjälpte oss förstod inget. Hon blev kollad av veterinär och fick flera sadlar utprovade och omstoppade men de hittade inget fel och hon var helt omöjlig i perioder.
En dag fick vi ett tips om en jättebra kiropraktor och lät henne ta en titt på ponnyn. Det visade sig att ponnyn hade så stora spänningar i musklerna och vissa muskler var så stela att hon helt enkelt fick ont vid arbete och protesterade såklart. Utom just när hon fick hoppa, för det gillade hon.
Flera besök senare och ganska lång tid efteråt kunde hon så smått börja ridas igen och eftersom musklerna har minne så började hon ju protestera vid arbete på samma sätt men då var det bara att vänta ut henne så hon förstod att det inte längre gjorde ont. Det tog ca 1 år sen för att få henne helt bra och hon kan fortfarande hamna i det låsta stadiet, antagligen för att hon haft ont så länge. Detta fanns redan när vi köpte henne och boven bakom allt var sadeln hon hade när hon kom till oss (den byttes direkt men det hjälper ju inte om den varit fel i flera år redan). Fastän vi alltså tog hjälp av proffs och veterinär hittade de inget fel på henne. Men felet var att hon var en enda stor muskelknuta hela hon. Så dåligt vi mådde när vi insåg att hon haft detta så länge (ca 3 år hos oss) innan vi fann roten till problemet och kunde fixa det. Nu är detta många år sen och hon är en glad ponnytant idag som går alldeles utmärkt att rida på :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bara massa problem med unghästen

Först och främst hade jag nog ändå valt att göra en check över både hästen och sadeln, bara utifall att. Det känns alltid bättre, för samvetet om inte annat, att faktiskt ha kollat upp det. Men eftersom du säger att hästen bara visar det här beteendet på ridbanan och inte i skogen, så känns det spontant inte som att hästen har ont någonstans eller att sadeln inte passar, då borde hon ju spöka även i skogen?

Sen undrar jag som flera andra om hon har vilat någonting, eller om hon är riden hela tiden? När vi red in min treåring i våras tyckte hon att det var skittråkigt att gå på ridbanan, hon misskötte sig väl inte direkt, men hon gick mest och drog benen efter sig och ville inte engagera sig alls. Ute i skogen var det inga problem alls. Redan innan inridningen hade hon haft lite den attityden, ridbanan = tråkig (longering, tömkörning) medan skogen = rolig (promenader). Sen fick hon vila två och en halv månad ungefär i sommar, det enda vi gjorde var att löshoppa henne ett par gånger under den tiden eftersom tanken från början var att hon skulle gått treårstesten i september (som inte blev av p.g.a. att jag klantade mig med betalningen och anmälningstiden). Nu satte jag igång henne sista veckan i september, och hon har en helt annan bjudning på ridbanan nu efter vilan. Det är svårt att förstå att det ens är samma häst.

Om jag var du skulle jag checka över hästen först, sen låta den vila alternativt bara rida/tömköra ute i skogen ett tag. Min spontana tanke med min egen unghäst är att det blir bäst resultat när hon får göra saker hon tycker är roligt.
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

De tips du har fått hittills är de klassiska som bygger på tryck-eftergift. Om man översätter det till inlärningspsykologi så är tanken att hästen ska röra sig framåt för att undvika obehaget av din skänkel. Den hårdare skänkeln blir ett straff för att den inte lyssnade på den lätta skänkeln. Det här är ju det vanligaste sättet att rida så jag vill absolut inte påstå att det är fel. Jag rider själv så.

Men, det finns ju andra sätt att jobba med djur. Rent inlärningspsykologiskt finns det många studer som visar att positiv förstärkning är mer effektiv än negativ. Att skänkla hårdare=positivt straff=negativ förstärkning. Man kan ju överväga att i stället jobba med belöningar. Psykologiskt är det en stor skillnad för ett djur att göra något i syfte att undvika obehag eller i syfte att uppnå välbehag. Inom hundträningen har det traditionella sättet med negativ förstärkning (t.ex. koppelryck och andra korrigeringar) till stora delar ersatts med träning som bygger på positiv förstärkning. Av någon anledning har den utvecklingen inte fått sin motsvarighet i hästträningen, även om det finns personer som jobbar så.

Eftersom du verkar ha en häst med stark egen vilja och integritet, hade jag kanske provat en annan approach. Hellre än att försöka bryta ner motståndet genom att öka trycket, hade jag provat att motivera henne med positiva metoder. Jag gick nyligen en kurs i klickerträning för hästar (kör redan klicker med hundarna med gott resultat) och flera vittnade om stora skillnader i hästens inställning och arbetslust efter en övergång till detta tänk. Om du aldrig har provat klickerträning finns det mycket att läsa på nätet. Jag kan mycket väl tänka mig att du skulle kunna få hästen att reagera annorlunda genom att programmera om henne till gå fram för skänkeln=belöning. Det funkar på alla andra djurslag.


Jag älskar klickerträning med hästar själv, men när jag väl rider vill jag rida med tryck och eftergift. Öm om du har testat med att rida med klickerträning, hur har det fungerat då? Blir inte hästen lättare frustrerad när man ska gå ifrån klicket? Alltså börja rida mer på tryck eftergift när man gett den positiv anda till ex till skänkeln? Det är så jag tänker iaf, att det blir krångligt att ta ur sig. Allt annat klicker tränar jag mycket. Som att parkera, vara stilla när jag rör longergjord/stigbyglar eller sadelgjorden. Allt sånt, löslongering de tre gångarterna lång och låg form osv osv. Jätte kul är det, men jag har nog svårt för att ta till det i ridningen :/ Men annars hade det varit ett jätte bra alternativ för ts :)
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Kan väl inte direkt bidra med något mer än tröst i att du inte är ensam. Min beter sig precis som din, men går inte heller att rida ut på vissa dagar. Hon vägrar att gå åt något annat håll än hem om hon är själv. I skogen med en kompis kan det gå precis hur bra som helst. Hon förstår hjälperna, är frisk och genomkollad, utrustningen utprovad och hon har fått vila då och då. Skänkel, röst och spö kan man helt enkelt skita i när man inte vill göra det man blir ombedd enligt min häst:mad:.

Har fått tag i en hanteringstränare som jag hoppas skall lösa våra knutar på ett bra sätt. Att bli arg på henne eller att bli övertydlig är tyvärr inget vinnande koncept här iaf. Positiv förstärkning fungerar bäst, men är inte helt lätt att tillämpa när man rider, tycker jag iaf. Hoppas at du får lite tips på det här som jag kan stjäla;)
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Att hästen inte går att rida ut på ensam utan sällskap är antagligen för att hästen känner att den inte vågar lämna sin trygghet. Alltså flocken, stallet, hemma. Vissa dagar och det är nog för att hästen inte litar på dig tillräckligt mycket när du ska rida ut, när du sitter på då. Det brukar inte vara samma problem när man går ut och går. Jag brukar lösa det med att tömköra mycket ute i skogen, självklart utan sällskap, men med ledare framme till en början om det behövs. Men sedan stärker man hästen så att den vågar gå fram först alldeles ensam. Då blir den trygg i sig själv och litar på dig där bakom.
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Kl
Jag tycker du ska lämna iväg hästen till någon duktig som kan rida till den åt dig.
När den tagit igenom problemet är det kanske dags för hästen att vila
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Jag tycker att du först ska ge lite vila, två-fyra veckor. Sedan skulle jag rida ca 4 dagar i veckan i skogen under en längre period, varvat med tömkörning och longering.

Först till våren skulle jag ta upp arbetet på banan igen.

Som du själv säger har hästen varit lite sen. Den är antagligen inte mogen ännu för att göra pass på banan med bjudning. Du måste först få fram bjudningen och göra den befäst i skogen innan du ger dig på arbete på banan igen.

Min, som nu är 5, var likadan. Men jag såg till att under en period bara rida ut varvat med jobb på lina/tömkörning, och sen trilla poletten ner kanonbra även på bana. Nu är det supermycket bjudning i honom!
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Jag älskar klickerträning med hästar själv, men när jag väl rider vill jag rida med tryck och eftergift. Öm om du har testat med att rida med klickerträning, hur har det fungerat då? Blir inte hästen lättare frustrerad när man ska gå ifrån klicket? Alltså börja rida mer på tryck eftergift när man gett den positiv anda till ex till skänkeln? Det är så jag tänker iaf, att det blir krångligt att ta ur sig. Allt annat klicker tränar jag mycket. Som att parkera, vara stilla när jag rör longergjord/stigbyglar eller sadelgjorden. Allt sånt, löslongering de tre gångarterna lång och låg form osv osv. Jätte kul är det, men jag har nog svårt för att ta till det i ridningen :/ Men annars hade det varit ett jätte bra alternativ för ts :)

Nej jag har inte provat själv, ännu, men det ligger i planeringen :) Jag vet dock andra som gör det och det finns ett antal böcker och filmer tillgängliga. Instruktören på kursen jag gick på rider med klicker (eller hon har ersatt klicket med en verbal signal, men samma princip) och hon upplever att hon får fram något extra i hästarna när hon lägger till klickerdimensionen. Eftersom jag inte har provat själv vågar jag inte svara på din fråga, men jag vet som sagt att andra har lyckats. Klickern är ju främst till för inlärning av nya moment. När hunden/hästen väl har fattat, brukar man ju inte använda den. Tanken är väl att hästen ska få en annan relation till hjälperna. I stället för det traditionella tänket att skänkeln är ett "straff", så vill man ha det ska vara bara en signal som hästen har betingats till att koppla till ett visst beteende.

I TS fall verkar det handla om en häst som ogillar skänkeln och blir förbannad när man går på. Då tänkte jag att TS kunde prova att "tänka utanför lådan" och kanske programmera om hästens förhållande till skänkeln. De andra varianterna, där man förstärker hjälperna, handlar ju - om vi ska vara helt krassa - mer om att bryta ner hästens motstånd och få den att ge sig. Så har vi tränat hästar i tusentals år och det kan bevisligen fungera, men hade det varit jag så hade jag provat en annan approach.

Om man jämför med hundar så kan man ju se att den traditionella metoden med mycket korrigeringar fungerar ganska bra på hundar med stor arbetslust (även om jag tror att positiva metoder funkar ännu bättre), medan de fungerar uselt på hundar med liten egen arbetslust. Jag som tränar med mopsar kan inte träna med korrigeringar alls. Minsta tillsägelse så tappar de sugen helt eller blir direkt ledsna och går och sätter sig under ett bord. Där handlar allt om att peppa och motivera. Min häst är lite likadan. Jag rider som sagt inte med klicker ännu, men däremot med väldigt mycket uppmuntran och beröm (och godis i fickan ;) ) Säger jag till honom blir han bara spänd och olycklig.
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Nej jag har inte provat själv, ännu, men det ligger i planeringen :) Jag vet dock andra som gör det och det finns ett antal böcker och filmer tillgängliga. Instruktören på kursen jag gick på rider med klicker (eller hon har ersatt klicket med en verbal signal, men samma princip) och hon upplever att hon får fram något extra i hästarna när hon lägger till klickerdimensionen. Eftersom jag inte har provat själv vågar jag inte svara på din fråga, men jag vet som sagt att andra har lyckats. Klickern är ju främst till för inlärning av nya moment. När hunden/hästen väl har fattat, brukar man ju inte använda den. Tanken är väl att hästen ska få en annan relation till hjälperna. I stället för det traditionella tänket att skänkeln är ett "straff", så vill man ha det ska vara bara en signal som hästen har betingats till att koppla till ett visst beteende.

I TS fall verkar det handla om en häst som ogillar skänkeln och blir förbannad när man går på. Då tänkte jag att TS kunde prova att "tänka utanför lådan" och kanske programmera om hästens förhållande till skänkeln. De andra varianterna, där man förstärker hjälperna, handlar ju - om vi ska vara helt krassa - mer om att bryta ner hästens motstånd och få den att ge sig. Så har vi tränat hästar i tusentals år och det kan bevisligen fungera, men hade det varit jag så hade jag provat en annan approach.

Om man jämför med hundar så kan man ju se att den traditionella metoden med mycket korrigeringar fungerar ganska bra på hundar med stor arbetslust (även om jag tror att positiva metoder funkar ännu bättre), medan de fungerar uselt på hundar med liten egen arbetslust. Jag som tränar med mopsar kan inte träna med korrigeringar alls. Minsta tillsägelse så tappar de sugen helt eller blir direkt ledsna och går och sätter sig under ett bord. Där handlar allt om att peppa och motivera. Min häst är lite likadan. Jag rider som sagt inte med klicker ännu, men däremot med väldigt mycket uppmuntran och beröm (och godis i fickan ;) ) Säger jag till honom blir han bara spänd och olycklig.


Ja jag förstår, tränar också min ena häst med verbal signal funkar jätte bra, men inte lika effektivt som klicker. De blir inte lika exakt :)

Möjligtvis att jag börjar rida med klicker på ett liknande sätt när hästen kan det, eller ska utveckla något. Ne alltså det låter alldeles för krångligt i mina öron, kanske ger det ett försök någon gång men jag tror inte det är min grej riktigt.

Men som du säger så kan man ju lägga fokus på bara en grej när det gället ts. Alltså positivt förstärka skänkeln eftersom hästen är så negativt inställd till den.

Svarar rätt kort nu för att jag måste iväg ;D
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Tack så mycket för alla tips! Jag och ägaren har bestämt att hästen ska få vila 1-2 månader nu. Det har trots allt skett en stor utveckling om man jämför mot i våras (om man nu bortser från den senaste tiden då hon börjat krångla) och därför skulle nog en vila sitta ganska bra. När jag sen sätter igång henne igen ska jag bara rida i skogen, sätta henne i arbete där osv. för att sedan börja rida lite smått på banan igen. Till och börja med kanske bara 5 minuter, bara hon går framåt och tycker det är kul! Låter det bra? :)
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Ja, det kan man ju säga. Tilliten är själva grundproblemet för oss, därav att vi anlitar någon som hjälper oss med kommunikationen och samarbetet, men det beror också på damens humör för dagen. Vissa dagar går det kanon även att rida själv i skogen, de dagarna är egentligen bäst. Då får man gratis bjudning (skogen är kul!) och kan träna på det som man behöver utan att ta hänsyn till medföljande ekipage.

Faynie, bra att ni kommit fram till en plan. Hoppas att det löser problemet.
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Hur är hon kollad? Böjprov? Röntgad? Tänderna? ET? Tror starkt att hon har ont!
 
Sv: Bara massa problem med unghästen

Tack så mycket för alla tips! Jag och ägaren har bestämt att hästen ska få vila 1-2 månader nu. Det har trots allt skett en stor utveckling om man jämför mot i våras (om man nu bortser från den senaste tiden då hon börjat krångla) och därför skulle nog en vila sitta ganska bra. När jag sen sätter igång henne igen ska jag bara rida i skogen, sätta henne i arbete där osv. för att sedan börja rida lite smått på banan igen. Till och börja med kanske bara 5 minuter, bara hon går framåt och tycker det är kul! Låter det bra? :)
Då har du gott om tid att kontrollera att sadeln passar. Det kan vara så att du har en annan sits när du rider på banan än när du rider ut. Du kanske sitter mer/tyngre när du rider på banan och därmed ger ett annat tryck på hästens rygg än när du rider i skogen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp