Bantningstider

CiderGirl

Trådstartare
Nu när sommaren närmar sig sitt slut och betet börjas sina (olika på olika platser naturligtvis) börjar det så smått att bli dags för hästarna att komma hem och påbörja tävla. Nu är det så att jag tillhör dem som har en tjock liten häst, och trots att vi har tränat mycket i sommar så har hon fått en präktig gräsmage. Nu undrar jag hur man på ett sunt och bra sätt får bort denna mage... är det någon som kan peka ut ett bra fodermedel som inte lägger sig som fett? Jag kan tänka mig att det är flera som har samma "problem". Tacksam för tipps!

Sv: Bantningstider

Är det inte bara just en "gräsmage" då, som drar ihop sig när du ridit några dagar?

Annars för bantning så är det som med människor - det är energin du måste dra ner på. Att tipsa om ETT fodermedel som gör underverk är lika omöjligt här som för tvåbeningarnas räkning, du måste se på hela foderstaten och där dra ner. Vad höet innehåller har alltså stor betydelse, kanske kraftfoder inte ens behöver tillsättas t ex.

Kraftfodret behöver hon, för vi tränar hårt, hon ska bli distanshäst, det är kanske mer typen av kraftfoder som måste bytas, grovfodret, som i hennes fall är hö har bra värden.... jag sanske uttrykte mig fel.. letar efter ett bra kraftfoder som är "fetsnålt" men energirikt. Kanske ersätta en del av höet med halm?

Äter hon halm så går det bra att byta ut en del av höet av det, men var noga med att ts-behovet täcks!

Varför behöver hon kraftfodret då? Om nu är tjock så har hon ju att ta av och då är det ju ingen fara. Hur mycket kraftfoder får hon?

halva kraftfodret och rid som vanligt om hästen är fet. är det bara en gräsamage försvinner den snart om du rider hästen och den inte går på bete

sedan när hon är lagom tjock/smal kan du ju börja höja kraftfodergivan igen om det varkar behövas.

vad får hon för kraftfoder och hur mkt?

Varför i h*****e ska hon ha kraftfoder om hon är fet?
Dom hade enbra artikel om det i senaste ATL "Okunniga människor ger feta hästar".
Har man en fet lat häst så blir den knappast piggare och smalare av mer kraftfoder snarare ännu fetare och därav ännu latare.
Deras tips var ta bort kraftfodret och ge grovfoder som kanske kompleteras med mineraler o dyl, sen när hästen är i lagom hull så kan man börja ge den kraftfoder igen.
De skrev också att många hästar klarar sig jättebra på bara grovfoder, många hästar borde kunna gå på ett medelmåttig hö och kanske få jättefint hö istället för kraftfoder. och Halm är också bra att dryga ut foderstaten om hästen har lätt för att lägga på sig.

Hur många feta människor ni det springer glatt omkring kilometer efter kilometer? Blir dom piggare och orkar mer om dom äter energirik mat? Hur många människor som har varit feta och bantat säger att dom har fått mer ork och är gladare och mer nöjda med livet efter bantingen?

Kraftfoder är energirik och ska man banta en häst så ska man ta bort allt kraftfoder i första hand. Det är vad man har gjort i alla tider och gammal kunskap är något som alla borde ta lärdom av.
Bantning handlar om input och output mindre mat mer motion och hästen går ner i vikt.

Blanda inte ihop dietisk energi som du har i maten (alltså kalorier) med pigghets-energi. Visst behöver allt liv energi - men är kroppen tjock så har det redan tillförts för mycket och antagligen är detta energi (även om också för mycket smb rp ger fett).

Jag skulle inte börja hårdträna en tjock häst, det är för stor risk att träningen blir mera nerbrytande än uppbyggande. När hästen nått sin idealvikt och kan tränas hårdare får förstås foderstaten ses över igen. Precis som Blåtira har jag läst om välfärdssjukdomarna och jag tror det är Gammeln här på forumet som länkade till en sån artikel för några veckor sedan. Det sägs också att det är ytterst få hästar i Sverige som verkligen tränas hårt - nåt att tänka på när man räknar foderstaten ...

Grejen är den att min häst inte är "fet" i ett sammanhang som talar om fetma, jag har själv läst en artikel om hästar som blir allt fetare. Här handlar det inte om en otränad häst med fett istället för muskler utan en allmänt bra musklad häst som lagt till sig med en större "mage" under betet.
Under betesperioden, när gräset var som mäst proteinrikt tränade vi hårt, nu talar jag inte om ett dressyrpass som gör hästen svettig, utan om 2 - 3 milsrundor, pulsträning, klättring osv, mycket ansträngande aktivitet som tar mycket på hästen, detta varvat med nödvändig vila naturligtvis. Då fick hon inget kraftfoder, trots det lade hon på sig.
Nu, 2 veckor innan tävling får hon: 1 liter musliblandning ca 12 MJ, 8 dl KRAFFT energi ca 12,5-13 MJ (har inte exakta siffran i huvudet nu), 1 liter betfor torrt (= ca 3 liter blöt) och 25 - 150g salt om dagen. Sista veckan ska hon även få SuperG 1 dl om dagen.
Jag förstår resonemanget med att inte ge kraftfoder till hästar som lätt lägger på sig, och jag håller absolut med: när det gäller fritids häster som lullar i skogen eller som man tränar då och då. Men hästar i arbete måste få tillskott på energi annars mår de inte bra, det gäller bara att hitta det optimala sättet att fodra dem så att fodret innehåller "rätt" sammansättning av energi, proteiner, fetter och kolhydrater.
Jag letar efter tipps från seriöst folk om hur de kanske fodrar sina hästar och om det finns något bra fodermedel, eller en bra sammansättning för hästar som har lätt för att lägga på sig...

Fast jag tror ändå ingen kan ge ett specifikt råd om en fodersort utan att veta mera. Dvs grovfodervärdena, typ av häst och hur hästen skall tränas framöver. Det är ju heller ingen här utom du som vet hur betet såg ut osv så att man har en aning om vad hästen då fick i sig. Det enklaste sättet att tillsätta just MJ är väl annars olja.

Men för att bygga muskler krävs ju proteiner i en bra kvot i förhållande till energin som hästen får ...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 352
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar