Sv: Bantningstider
Grejen är den att min häst inte är "fet" i ett sammanhang som talar om fetma, jag har själv läst en artikel om hästar som blir allt fetare. Här handlar det inte om en otränad häst med fett istället för muskler utan en allmänt bra musklad häst som lagt till sig med en större "mage" under betet.
Under betesperioden, när gräset var som mäst proteinrikt tränade vi hårt, nu talar jag inte om ett dressyrpass som gör hästen svettig, utan om 2 - 3 milsrundor, pulsträning, klättring osv, mycket ansträngande aktivitet som tar mycket på hästen, detta varvat med nödvändig vila naturligtvis. Då fick hon inget kraftfoder, trots det lade hon på sig.
Nu, 2 veckor innan tävling får hon: 1 liter musliblandning ca 12 MJ, 8 dl KRAFFT energi ca 12,5-13 MJ (har inte exakta siffran i huvudet nu), 1 liter betfor torrt (= ca 3 liter blöt) och 25 - 150g salt om dagen. Sista veckan ska hon även få SuperG 1 dl om dagen.
Jag förstår resonemanget med att inte ge kraftfoder till hästar som lätt lägger på sig, och jag håller absolut med: när det gäller fritids häster som lullar i skogen eller som man tränar då och då. Men hästar i arbete måste få tillskott på energi annars mår de inte bra, det gäller bara att hitta det optimala sättet att fodra dem så att fodret innehåller "rätt" sammansättning av energi, proteiner, fetter och kolhydrater.
Jag letar efter tipps från seriöst folk om hur de kanske fodrar sina hästar och om det finns något bra fodermedel, eller en bra sammansättning för hästar som har lätt för att lägga på sig...