Problemet när det gäller liknande händelser i inackorderingsstall, lite generellt, är att olika hästägare har olika tänk.
Om t ex. jag var den som hade en täckesbitare till häst så skulle jag inte ersätta täcken, men jag skulle upplysa nya hagkompisars ägare om att jag hade en en täckesbitare, berika hagmiljön i den mån det var möjligt, sätta på haklapp och i sista hand ha hästen ensam (om ingen ville ha sin häst med min och om det fanns hagar nog försås). Hade jag haft två hästar så hade jag givetvis haft dem ihop, om de inte hatade varandra så det var högrisk för allvarliga skador, då.
Der var jag det. Andra tycker och tänker annorlunda och om inte stallhållaren har reglerat detta specifikt i kontraktet och saknar plan och vilja för att hitta en lösning, så kvarstpr bara alternativet att hitta lösningar med den egna hästen.
Visst kan man kräva ersättning, men om den andra parten inte går med på det lär det inte generera i något förutom dålig (sämre) stämning.
Skador orsakade av hundar och barn är inte riktigt jämförbart i situationen, enligt mig, då hästarna är i hagen, där de ska vara. Ägaren kan inte vaka över hästen hela tiden den är i hagen.
Vi kan tycka en hel del om vad som är moraliskt rätt eller fel i sammanhanget, men vad hjälper det dig, rent krasst, ts?
Jag tycker att du har fått bra råd i tråden t ex. med liner och regntäcke. Man kan ha ett gammalt trasigt täcke överst och hoppas att det får ta det mesta stryket.
...Och i förlängningen tyvärr söka nytt stall om det inte fungerar bra i det nuvarande. Det hänger ju mycket på stallhållaren, att det är en vettig person med tydliga kontrakt och som har en plan b och c när det uppstår problem. För det gör det förr eller senare när man driver inackorderingsstall.