Bankkort till barn.

Sv: Bankkort till barn.

När de började sjuan. Eget konto har de haft i många år, men då har jag hanterat pengarna åt dem.
 
Sv: Bankkort till barn.

Äldsta var 18 (förra våren), nr 2 var 16 och nr 3 var 15 (i höstas).
Ren slöhet från min sida att det inte blivit av tidigare.
Barnen har haft egna konton längre och de har varit nöjda med att "få pengar i handen".
 
Sv: Bankkort till barn.

Har inga egna barn, men minns hur det var för MIG iaf.

Då var gränsen för att få ha eget bankomatkort 16 år (vet inte hur det är nu), så mamma öppnade ett nytt konto i SITT namn där barnbidraget sattes in varje månad och så fick jag ha hand om uttagskortet. Jag var 13 då, gick i sjuan. När jag fyllde 16 skrevs kontot över på mig.

Visa-kort skaffade jag när jag var 19 år.
 
Sv: Bankkort till barn.

Mina tjejer fick nu i höstas, 13 och 15 år gamla. Deras pappa sätter in deras månadspeng där åt dem. Funkar jättebra tycker jag.

merman
 
Sv: Bankkort till barn.

Själv har jag ju bara småbarn, men jag och mina syskon fick tillgång till vårt barnbidrag via ett bankomatkort när vi fyllde 13. Samtidigt fick vi då börja köpa kläder, godis etc för de pengarna. Själv har jag ju aldrig varit något modelejon, utan köpte många hästfaktaböcker samt hästgrejor för pengarna!
 
Sv: Bankkort till barn.

Numera kan man, iaf på den bank jag använder mig mest av, få bankkort när man fyllt 13. Så det blir nog ett sådant under året.
 
Sv: Bankkort till barn.

Mina har ett kort som är tänkt att de mest ska handla på och de får ta ut kontanter max 12 ggr/år (1 g/mån) kostnadsfritt. Då kan de köpa lite/smått utan att behöva ha pengar på fickan jämt. Banken hjälpte dem också att fixa leg för detta, tog 14 dagar så var det klart - ursmidigt.

merman
 
Sv: Bankkort till barn.

Min son fick bankkort förra året, lltså när han var 15. Det är både uttagskort och betalkort.
 
Sv: Bankkort till barn.

Mina barn har fått kort(uttag) när de började högstadiet. Samtidigt fick de också ansvar för sitt barnbidrag.

När de var 15/16 fick de betalkort.
 
Sv: Bankkort till barn.

Mini fick ett minutenkort med konto kopplat då hon fyllde 13. Där går månadspengen in.

Eftersom jag har delad vårdnad med en frånvarande pappa så står kontot på mig och hon har dispositionsrätt.
 
Sv: Bankkort till barn.

Jag fick VISA kort när jag var 15 och började jobba i min pappas affär, för att det skulle vara enkelt med lönen. Vet inte om det var så att han var tvungen att skriva på nåt papper, men kortet har alltid varit i mitt namn.
 
Sv: Bankkort till barn.

Hola,

Min dotter fick sitt lagom när hon fyllde 13, hon har haft det i snart två år. Jag har en automatisk överföring på en överenskommen summa varje månad. Jag tycker det är mycket praktiskt, det är även lätt att pytsa över lite stålar om det behövs.
Jättepraktiskt när hon var i Frankrike i våras eftersom hon kunde ta ut pengar i uttagsautomater där. Jag upplever det som att hon har bättre koll på sina pengar nu och hon älskar friheten att ha kortet och "jämt pengar på fickan" men ändå slippa ha en femhundring i cash på sig.

Kollade runt lite och de flesta banker erbjuder konto med uttags- och betalkort från 13 år. Tjänsten är i de flesta fall gratis fram tills dess barnet fyller 18 år.

Vi valde Nordeas Visa/Electron kort. Banken hjälpte även till med att göra leigtimation kostnadsfritt.

mvh Eva
 
Sv: Bankkort till barn.

Mina har haft uttagskort från att de var ca 11 år och från att de fyllde 13 har det haft betalkort. Barnbidraget går in där och de har även öppnat e-sparkonto (har Swedbank) där de kan sätta över pengar de får vid tex födelsedagar o dyl. Alla nära släktingar har deras kontonummer, så de lätt kan föra över en slant.
15-åringen som jobbade i somras har fått in sin lön på kontot.
Jag tycker att det fungerar bra och jag kan även logga in via internetbanken och kolla hur de sköter sig, så det inte är alltför många små poster från kiosker och mackar. Det mesta av barnbidraget ska användas på kläder och inte på godis, glass och bensin.
 
Sv: Bankkort till barn.

Sonen har nyss fått ett eget bankkort (maestro) kopplat till sitt konto vid 16½ års ålder.

Har inte funnits behov för det tidigare, men nu när har går gymnasiet nere i stan, så känns det som vettigare att ha kort än att han ska gå omkring med kontanter.
 
Senast ändrad:
Sv: Bankkort till barn.

Inte för att jag har några barn, men jag är väl ett själv ;)

Fick mitt bankkort när jag var 16 år, vet faktiskt inte riktigt hur det fungerar :o, men mamma för över studiebidraget dit.. Men vet inte om det står skrivet i mitt eller hennes namn o såntdär. Kabske borde fråga det:p
 
Sv: Bankkort till barn.

Dottern var 16. Hade precis börjat gymnasiet. Vi sätter in studiebidraget där. Det hon tjänar på extrajobben hamnar också på kontot, givetvis. Funkar jättebra även om hon borde spara mer!
 
Sv: Bankkort till barn.

Har ej egna barn men jag fick mitt bankkort när jag var 14 när jag själv var i den åldern. Hade då eget ansvar för barnbidraget som skulle räcka till kläder och annat. Det var ett uttagskort enbart och ej betalkort. Sen började jag jobba heltid när jag var 16 så då hade det ju varit nödvändigt i alla fall och då gjorde jag om det så att det var ett betalkort också har jag för mig.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Vad har ni för stol? Hur gamla är era barn? Om ni vänt framåt, när vände ni?
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 834
Senast: Amha
·
Övr. Barn Idag kom Folkhälsomyndigheten med sina nya rekommendationer för skärmtid (finns här att läsa ) och nu är jag nyfiken på hur andra gör...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
6 412
Senast: Trollunge
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 001
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?

Omröstningar

Tillbaka
Upp