Blacksmithfarm
Trådstartare
BANANKONTAKT
- Det är en fågel
- Nej det är ett plan
- NEJ DET ÄR EN SUPERBANAN!
Plötsligt ser alla ett stort gult ljussken över staden. Vad är det? Man samlas för att ta reda på saken och inser att ljuset är en fruktraket som kommer ned för att landa.
Nervöst samlas folkmassan framför raketen. Och så öppnas dörren och en stor gul talande banan kliver ut.
- Nu sköter vi den här planeten, säger han (hon? Hen??) Så eländet kan få ett slut!
Mumlanden hörs i folkmassan. ”Vilket elände?” viskas undrande. Här finns väl inget elände?
- Banankontakt, fortsätter bananen, är min takt. Banankontakt, är din takt. Din kontakt är min takt och min kontakt är din takt.
Han tar ett par danssteg och fortsätter nynnandes.
- Banankontakt är vår takt och vår kontakt är er takt. Och samba-takt, i tretakt. Och er kontakt är vår takt. BANANKONTAKT!
Det sista skriker han ut med darrig röst, innan han faller ned på knä med händerna i luften.
Nu spris oron bland åskådarna. Vad är det här för något? Vad händer? Försiktigt backar folket undan, steg för steg. Bananen är upptagen med att prata med någon som har vågat sig fram till den. Så den märker inte när resten av folkmassan förskräckt försvinner tillbaka in i sina hus.
I radion varnas det för bananerna, folk uppmanas att göra sig redo. Staden befinner sig i banankontakt av tredje graden.
ROLLER:
Goda:
Zebran Schaffer (ängel)
Ängeln bor i Zvampen. Där är han trygg från bananerna. Om han kunnat så hade han låtit hela staden bo hos honom. Men tyvärr är svampen väldigt liten. Givmild som han är så kan hon däremot välja att själv riskera att bli fångad av bananerna och låta någon annan ta skydd i zvampen.
Ängeln vaktar dörren och bestämmer vem som får söka skydd i Zvampen om nätterna. När han dör så blir zvampen förstörd.
Trazan (siare)
Trazan kan varje natt sia en deltagare.
Banarne (spion)
Banarne får spioninfromation varje natt.
Han får, liksom Olyckan, skicka ut ett meddelande varje natt, Varannan Natt hamnar det i lyan, varannan natt hos tvillingarna. Det lottas om vart det hamnar första gången.
Bröderna Rongedahl
Bröderna Rongedahl är tvillingar.
De får prata med varandra utanför leken och får varje natt ta emot ett meddelande som kommer från Banarne eller Olyckan.
Onda:
Olyckan (ond spion)
Olyckan får spioninfromation varje natt.
Han får, liksom Banarne, skicka ut ett meddelande varje natt. Varannan natt hamnar det i lyan, varannan natt hos tvillingarna. Det lottas om vart det hamnar första gången.
Bananerna (ulvar)
Får varje natt käka en deltagare.
Får varje natt ta emot ett meddelande som kommer från Banarne eller Olyckan.
Meddelanden från Olyckan och Banarne:
Olyckan och Banarne får varje natt skicka ut varsitt meddelande. Ett hamnar hos tvillingarna och ett hamnar i lyan.
- Meddelandet ska vara en mening
- Det får vara en rad ur spioninfon
- De får inte avslöja meddelandets avsändare
- Meddelandet får vara sant eller falskt
Meddelandena upphör om båda tvillingarna dör (eller alla ulvarna för den delen ). Men om t.ex. Banarne dör så får Olyckan fortsätta att skicka sina meddelanden, och tvärtom.
Vinstvillkor:
Goda vinner när alla onda är döda.
Onda vinner när de är fler än goda.
Goda lyan
I den här leken finns det en god lya. Men den kommer inte att ha någon inverkan på leken.
Den kommer att få all spioninfo.
Alla goda döda kommer att hamna där och få diskutera leken utifrån infon.
Även ni som inte deltar i leken kommer att vara välkomna till konversationen, i mån av plats (finns stort intresse kan flera konversationer startas)
- Det är en fågel
- Nej det är ett plan
- NEJ DET ÄR EN SUPERBANAN!
Plötsligt ser alla ett stort gult ljussken över staden. Vad är det? Man samlas för att ta reda på saken och inser att ljuset är en fruktraket som kommer ned för att landa.
Nervöst samlas folkmassan framför raketen. Och så öppnas dörren och en stor gul talande banan kliver ut.
- Nu sköter vi den här planeten, säger han (hon? Hen??) Så eländet kan få ett slut!
Mumlanden hörs i folkmassan. ”Vilket elände?” viskas undrande. Här finns väl inget elände?
- Banankontakt, fortsätter bananen, är min takt. Banankontakt, är din takt. Din kontakt är min takt och min kontakt är din takt.
Han tar ett par danssteg och fortsätter nynnandes.
- Banankontakt är vår takt och vår kontakt är er takt. Och samba-takt, i tretakt. Och er kontakt är vår takt. BANANKONTAKT!
Det sista skriker han ut med darrig röst, innan han faller ned på knä med händerna i luften.
Nu spris oron bland åskådarna. Vad är det här för något? Vad händer? Försiktigt backar folket undan, steg för steg. Bananen är upptagen med att prata med någon som har vågat sig fram till den. Så den märker inte när resten av folkmassan förskräckt försvinner tillbaka in i sina hus.
I radion varnas det för bananerna, folk uppmanas att göra sig redo. Staden befinner sig i banankontakt av tredje graden.
ROLLER:
Goda:
Zebran Schaffer (ängel)
Ängeln bor i Zvampen. Där är han trygg från bananerna. Om han kunnat så hade han låtit hela staden bo hos honom. Men tyvärr är svampen väldigt liten. Givmild som han är så kan hon däremot välja att själv riskera att bli fångad av bananerna och låta någon annan ta skydd i zvampen.
Ängeln vaktar dörren och bestämmer vem som får söka skydd i Zvampen om nätterna. När han dör så blir zvampen förstörd.
Trazan (siare)
Trazan kan varje natt sia en deltagare.
Banarne (spion)
Banarne får spioninfromation varje natt.
Han får, liksom Olyckan, skicka ut ett meddelande varje natt, Varannan Natt hamnar det i lyan, varannan natt hos tvillingarna. Det lottas om vart det hamnar första gången.
Bröderna Rongedahl
Bröderna Rongedahl är tvillingar.
De får prata med varandra utanför leken och får varje natt ta emot ett meddelande som kommer från Banarne eller Olyckan.
Onda:
Olyckan (ond spion)
Olyckan får spioninfromation varje natt.
Han får, liksom Banarne, skicka ut ett meddelande varje natt. Varannan natt hamnar det i lyan, varannan natt hos tvillingarna. Det lottas om vart det hamnar första gången.
Bananerna (ulvar)
Får varje natt käka en deltagare.
Får varje natt ta emot ett meddelande som kommer från Banarne eller Olyckan.
Meddelanden från Olyckan och Banarne:
Olyckan och Banarne får varje natt skicka ut varsitt meddelande. Ett hamnar hos tvillingarna och ett hamnar i lyan.
- Meddelandet ska vara en mening
- Det får vara en rad ur spioninfon
- De får inte avslöja meddelandets avsändare
- Meddelandet får vara sant eller falskt
Meddelandena upphör om båda tvillingarna dör (eller alla ulvarna för den delen ). Men om t.ex. Banarne dör så får Olyckan fortsätta att skicka sina meddelanden, och tvärtom.
Vinstvillkor:
Goda vinner när alla onda är döda.
Onda vinner när de är fler än goda.
Goda lyan
I den här leken finns det en god lya. Men den kommer inte att ha någon inverkan på leken.
Den kommer att få all spioninfo.
Alla goda döda kommer att hamna där och få diskutera leken utifrån infon.
Även ni som inte deltar i leken kommer att vara välkomna till konversationen, i mån av plats (finns stort intresse kan flera konversationer startas)