Bakom/Framför lodplanet?

Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Enligt honom är den klassiska westernhästen en häst med ett arbete, den balanserar sig själv och gör sin del. Ryttaren gör sin del i arbetet och låter hästen sköta sitt i balans, den ska inte koncentrera sig på just ridning. När man "lägger" westernhästen på olika ställen stör man dess möjligheter att själv sätta sig i balans genom att använda huvudet och halsen. Den skulle inte läggas, den skulle ges en uppgift och uppmanas ha tyngden på bakbenen för att därefter använda sig själv beroende på del i uppgiften.

Väldigt bra förklarat, det är nog detta som i grunden skiljer sig mellan dressyr och bruksridning, men också vissa westerntävlingsgrenar, där fokus har kommit att hamna väldigt mycket på formen, inte på jobbet (momentet), och det har blivit lite mode i att det ska "se ut" på ett visst sätt. Det plus att det då också föds en massa "metoder" för att få till detta. Jag uppfattade det som att det var detta Buck syftade på i filmen, inte just dressyren. Men jag kan ju ha fel.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Du förklarar bra och har en trevlig ton och mycket av det du skriver känns helt rätt, det märks att du har tagit in olika influenser. Jag tror man utvecklas som ryttare (och människa) då, även om man håller kvar det "egna" till viss del.

Jag tror inte heller att Buck refererar till "högre" samling a la dressyr, varken i filmen jag lade ut eller annars i största allmänhet, hans "elever" är ju mestadels westernryttare dessutom vad jag kan förstå. Men grunden är densamma, oavsett vad du vill utveckla den till sen, den grunden är Buck bra på att lära ut och förklara mekaniken bakom.

Jag själv är inte heller inne på någon högre samling, varken i min egen ridning eller i resonemanget här, utan tänker bara på den vanliga "lägre" arbetsformen, den som dom flesta av oss håller på med ändå. Vad får det för konsekvenser om vi håller på och mixtrar med hästens form så huvudet hamnar bakom lod mest hela tiden?

Ingen häst kan ridas i den "högre samlingen" hela tiden, så även en sån häst måste väl kunna "hålla ihop" i en mer lagom arbetsform mellan varven, och då bör ju kriteriet, med avseende formen och huvudpositionen, vara detsamma tänker jag.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Väldigt bra förklarat, det är nog detta som i grunden skiljer sig mellan dressyr och bruksridning, men också vissa westerntävlingsgrenar, där fokus har kommit att hamna väldigt mycket på formen, inte på jobbet (momentet), och det har blivit lite mode i att det ska "se ut" på ett visst sätt. Det plus att det då också föds en massa "metoder" för att få till detta. Jag uppfattade det som att det var detta Buck syftade på i filmen, inte just dressyren. Men jag kan ju ha fel.

Ja men hela dressyren går ju istort sett ut på att hästen arbetar i rätt form och samling för klassen eftersom det poängsätts därefter. Och ja det "ser ut" på ett visst sätt. Det ska det göra.

Sen fattar jag ingenting av det övriga ni diskuterar.. jag hörde i Bucks filmer med reservation för mitt kassa ljud på datorn att han sa att man kan inte rida eller göra någonting alls om inte manken är höjd.. dressyr , western eller whatever.. så uppfattade jag honom. Nu säger ni alla emot det?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Tack, jag försöker hålla god ton och försöker få fram vad jag menar och hur jag tänker. Jag tycker det är intressant att diskutera med människor som tycker annorlunda. Man kanske lär sig något nytt om folk har andra åsikter och "views". Vi färgas ju alla av vad vi upplevt.
Tyvärr är jag lite utarbetad och har lite mycket irl. Så jag är rätt snurrigoch osammanhängande upplever jag. Virrig.. Blir lätt väldigt långa inlägg då.

Jag håller absolut med om att fler kunde dra nytta av lateral flexion och det exakta kunnandet om biomekanik och funktionen i hästens kropp med gensvar i deras reflexer. Och hur de fungerar psykiskt. Och för mig är mycket av det rena grunder som jag alltid inkorporerar(haha finns det ordet på svenska.. :S) i utbildningen.

En grej som jag dock tänker lite skilt från Buck tex är mitt mål i ridningen. För mig är piaff något de allra flesta hästar ja utbildar ska kunna utföra. Och iom att jag har ett annat mål måste jag genom hela hästens utbildning ha ett lite annat system. Jag måste ha en röd tråd och en metod och system som leder till det jag vill.
Jag måste tänka på det redan då jag börjar med träningen av en unghäst. Jag börjar inte med något märkligt med unghästar. Men då de är inridna och skolningen ska börja måste jag hela tiden ha ett system som leder till minst piaff. Där skulle Bucks system skina sig efter inridningen. För därefter måste hästen lära sig svara på ett annat sätt för signalerna.

Nu vill jag absolut inte förnärma dig eller någo annan. Men tills den dagen man har utbildat iaf någon häst tom piaff så förstår man inte helt det.
Och nu menar jag en bra piaff där man inte får en triangulerande häst i handen. Utan där man kan piaffera satt med balansen skjuten bakåt utan att det gjorts med handen. Handen ska kunna vara helt fri.

I terräng tex kan man inte ha hästen i den form jag kan rida i på banan. För då måste den få balansera om sig med hjälp av huvud och hals. På ridbanan förbereder man hästen och "sätter den inte i skiten" genom att påverka dens balans "negativt" så som terrängen gör.
Det är givetvis skitbra att rida i terräng och lära hästen att själv balansera upp sig där. Det får man igen i dressyren.
Men den balanserar aldrig upp sig så fullt som man kan göra med hästen på hjälperna om man är en god ryttare och kan rida balansen i manken och balansen fram/bak. En häst förstår inte vikten av att inte hänga i skelettet. Den upplever bara att det är skönare att slippa spänna muskulaturen och arbeta. Den förstår inte att den går sönder av det där hänget om x antal år.
Därför bör man om man ska rida på banan och rida ökningar etc försöka koppla ihop hästen, balansera den(i sidled och fram/bak) och samla den.
Att sitta och cirkla i obalans hängande på innerbogen ger slitage. Rider man sakta kan hästen kanske klara sig iaf om den är av tåligare modell.
Men en hel del moderna sporthästar har så stor gång, är tunga med tunna ben, hög tyngdpunkt iom hög mankhöjd etc att de går sönder. Förutom att många får panik av att de upplever sig i obalans, vilket flyktdjur inte gillar.

Så visst kan många hästar ridas i fri form utan att ta skada av det. Men vill man att de ska stretchas optimalt och bli atleter som till slut kan göra svårklassrörelser och förstå ett signalsystem som gör att de kommer kunna förstå de många olika komponenter man som ryttare måste lägga in i önskningarna man ber dem utföra för att få till dessa rörelser får man tänka på det från start. Så man inte måste byta system sen.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Glomde att ni utanfor westernforumet inte vet.

Jag vet hur arbetande westernhastar rids ;) jag rakar namligen vara en av dem som gor det fortfarande. Problemet ar att oftast pratar svenskar om de olika tavlingsformerna da westernridningens bruksstil ar mycket svagt representerad i sverige. ^^ Darfor utgar jag ifran nar folk sager "westernridning" att det antingen ar skogsmullar eller tavlingfolk de baserar sina tankar pa.

Men all ridning ar inte bakom kor eller rakt fram, inte ens for oss bruksryttare utan vi gar aven in pa ridbanan for att hjalpa hasten - det ar dar huvudplaceringen kommer in. En hast som ar felaktigt musklad blir kort och stotig i gangen, giraff-stuket. De ar inte bekvama att rida, de ar inte "ground covering" hur sjutton man nu ska oversatta det pa svenska. De forsoker man "lagga om", alltsa samla och hjalpa for att bygga ratt muskler. Aven om samlingen nog snarare ar vad svenskar skulle forsta som en form utav remont-samling. Alltsa, begynnande samling, lagre, "flackare", eftersom "vi" inte stravar efter piaffer utan en hast som ror sig mjukt, bekvamt, energisnalt med bra balans och muskelstyrka.

Nar vi jobbar stravar vi efter att hasten skall halla sitt huvud dar den i frihet haller den, inte hogre, inte lagre. Men aven hos vara "Fardiga" hastar sa vill vi hjalpa dom att jobba ratt - som B sager. En vaken rumpa sa att saga

Energisnalt, balanserat, bekvamt :angel:
För att det ska vara så så används väl skritt o galopp mest under arbetet?
Traven blir som pleasure o handlar mest om att sitta bekvämt- markbundet o långsamt för att ryggen inte ska guppa. Man har heller inte ngn ihopkoppling iom att skarpa bett ingår eller bettlöst. Syftet är ett helt annat. hästen-arbetsredskapet- verktyget:D
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag vill bara inflika att även om det är andra krav så tror jag att alla hästar oavsett inriktning mår bra av samma grundridning, som gör dem smidiga och igenom i hela kroppen även om det sen självklart blir helt olika ridning i terräng, GP-dressyr eller western.
En stel ogymnastiserad avknäppt häst är troligen inte så reglerbar i någon gren, skulle jag tro.

Fattar f ö inte heller om ni motsäger denna Buck eller inte, med allt fram och tillbaka och olika jämförelser, inte för att jag har hängt med i diskussionen hela tiden och har bara sett filmen en gång, men nog sa han väl att manken ska vara uppe på hästen i arbetet överlag eller?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Men all ridning ar inte bakom kor eller rakt fram, inte ens for oss bruksryttare utan vi gar aven in pa ridbanan for att hjalpa hasten - det ar dar huvudplaceringen kommer in. En hast som ar felaktigt musklad blir kort och stotig i gangen, giraff-stuket. De ar inte bekvama att rida, de ar inte "ground covering" hur sjutton man nu ska oversatta det pa svenska. De forsoker man "lagga om", alltsa samla och hjalpa for att bygga ratt muskler. Aven om samlingen nog snarare ar vad svenskar skulle forsta som en form utav remont-samling. Alltsa, begynnande samling, lagre, "flackare", eftersom "vi" inte stravar efter piaffer utan en hast som ror sig mjukt, bekvamt, energisnalt med bra balans och muskelstyrka.

Det var så jag menade att det måste vara. Tack!
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nu vet inte jag vad du menar med arbete, men den moderna dressyren och den tradition som Buck kommer ifrån skiljer sig så tillvida att man rider inte hästen "samlad" hela tiden, utan bara "samlar" (engagerar) hästen inför och under själva momentet, tex ett stop eller en vändning.

Det Buck menar (som jag uppfattar det) är att hästen kan inte (inför och under själva momentet) få in rumpan om inte manken är uppe först. Det går helt enkelt inte att rida in rumpan och hålla emot fram och tro att hästen då "lyfter ryggen", eftersom om du håller emot där fram så kommer hästen att "spänna emot" och därmed sänka manken. Sen eftersom han troligtvis inte ser på ridutbildning av häst på samma sätt som en modern dressyrryttare, så menar han troligtvis inte heller att man ska/kan rida hästen med "manken upp" hela tiden.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nejdå, jag tar inte illa upp, tvärtom, jag tycker det är intressant att diskutera med dig, du har som sagt en trevlig ton och då blir det roligare att diskutera.

Hur som så undrar jag om vi pratar förbi varandra, eller om jag helt enkelt inte förstår vad du egentligen menar. Men jag tänker på grunden, även en häst som ska utbilas till högre dressyr måste ju nånstans börja. Och även om den tränas till svåra övningar (har kommit långt) så kan den ju inte göra dom övningarna hela tiden, så mellan varven måste ju även en viss "grundform" finnas. Denna grundform kan ju inte skilja sig så mycket tänker jag, även om vägen dit är olika.

Jag tror också att en viss olikhet i tänket kring hästträning gör att vi "pratar" förbi varandra. När jag tänker på skolning av häst så tänker jag först och främst på inlärningsprocessen, inte musklernas träning, dom tränas liksom på köpet eller hur man ska uttrycka det. Men självklart är det ju så att denna inlärningsprocess måste ske med viss metodik, rent fysiskt, annars kommer ju fel muskler att "tränas". Men jag har fått lära mig att sätta fokus på "vad" och överlåta "hur" åt hästen, med viss guidening då, via övningar och rörelser utförda enligt ett system som då också gynnar musklernas, balansens och koordinationens utveckling. Men det är samspelet och kommunikationen som är i fokus, hästen måste träna sig själv rent fysiskt.

Men det har du rätt i, jag tränar inte på banan i samma utstreckning som en dressyrhäst ämnad för tävling på högre nivå, utan det blir mycket "inlärning" på uteritter med naturen (eller boskap) som ett viktigt träningsverktyg. Det sliter kanske inte lika mycket på leder och ligament.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nu vet inte jag vad du menar med arbete, men den moderna dressyren och den tradition som Buck kommer ifrån skiljer sig så tillvida att man rider inte hästen "samlad" hela tiden, utan bara "samlar" (engagerar) hästen inför och under själva momentet, tex ett stop eller en vändning.

Det Buck menar (som jag uppfattar det) är att hästen kan inte (inför och under själva momentet) få in rumpan om inte manken är uppe först. Det går helt enkelt inte att rida in rumpan och hålla emot fram och tro att hästen då "lyfter ryggen", eftersom om du håller emot där fram så kommer hästen att "spänna emot" och därmed sänka manken. Sen eftersom han troligtvis inte ser på ridutbildning av häst på samma sätt som en modern dressyrryttare, så menar han troligtvis inte heller att man ska/kan rida hästen med "manken upp" hela tiden.

Ja det blir ju lite troligen hit och troligen dit och säger inte mycket om vad han egentligen menar så jag utgår från det man hör honom faktiskt säga.

Jag tror inte nån här förespråkat att sitta och sparka och hålla emot, kanske att han helt enkelt utgår från den "dressyr" han ser i sina omgivningar där westernridmningen väl är betydligt större och "dressyr" ev lika undermålig som westernridningen överlag i Sverige.

troligen;)

Men jag tycker han förklarar hur hästen måste arbeta och för att få upp manken krävs inte GP-samling men hästen måste vara igenom i kroppen och bära upp sej själv och det skadar nog inte i någon gren, så jag tolkar att han troligen :angel: menar just det han säger inget annat
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

nope, skritt + "arbetstrav" aka long trott.

Galopp undviker man i storsta mojliga man.

I long trot star man upp i latt sits. Vilket man gor med jamna mellanrum anda beroende pa hur marken ser ut.

Ang bett sa skulle jag knappast kalla dom vassa, annu mindre bettlosa. Om man nu inte anser transbett som inte anvands vara vassa :angel: Just saying... de flesta arbetsbett som anvands har ar kortshanked, snaffel mouthpieces. Vissa gar pa billy allen, en gar pa mekaniskt hackamore. Han gillar inte bett.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

OK, men hur kan de stå upp med dessa långa stigläder?

Här vet jag flera som gått över till Western för att de då klarar av att rida( bekvämt) fler hästar- inte så fysiskt ansträngande.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

pa samma satt som man star upp i alla sadlar?

Alltsa, arbetssadlarna satter en inte som t.ex. en pleasuresadel, utan man har latt bojda knan sa ens ben ar inte spikraka. Man lattar helt enkelt till vad som kanske skulle klassas som 2.5-lag 2 punkts sits.

Har tyvarr ingen bild eller film dar jag kan visa det for dig, men kan kanske ta ngra foton i kvall (utan hast dock) nar maken ar hemma och visa? Om du ar intresserad?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag håller med om att hästar ska vara gymnasticerade för att må bäst. Och jag tror inget statiskt jobb ger gymnasticering. Så jag håller med dig där. Men jag har å andra sidan inte stött på statisk ridning mer i western än i annat.

Jag tycker inte man behöver hålla med eller döma ut någon annan tränare så rakt av. Alla är vi ju olika och det är få man köper konceptet rakt av hos, upplever jag. Man har ju ändå formats av allt man själv gått igenom.
Jag håller med Buck i mycket. Men jag är ändå formad av min uppväxt i Sverige och min skolning som främst är inom dressyr a la tyskt med inslag av AR-signalsystem. Och iom att jag är människa och stöpt i egen form så köper jag inte allt.
Vi har ju också olika mål.
Nu baserar inte jag det här enbart på klippen vi sett här. Jag har stött på honom förr(ej live dock).

Jag håller dock med om att manken måste upp. Men för mig är nog betydelsen av manken upp lite annorlunda. Jag vill ha MER!:D
Men en häst skulle nog inte orka gå med manken upp så mycket som jag vill ha den i en heldags jobb. Rider jag långritt tex så kräver jag ju inte det. Ej heller i oländig terräng.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nej, jag tror inte det sliter lika mycket som felaktig dressyr gör. Dessutom finns det ju skäl till att man har just de hästar man har inom vissa grenar. Man ser tex sällan ett halvblod på 177 med stora monstergångarter inom western. Den skulle vara dålig på alla vis. Den skulle inte klara speed-grenarna iom att den är för långsam i "axet". Och den är för svår att vända om den inte är satt på arslet. Dels pga hög tyngdpunkt. Men också pga stooort steg och tung och lång kropp.
Det stora och luftiga steget är också för energislösande för boskapsjobb. Både för häst och ryttare. Man vill inte sitta en heldag på en sådan och försöka fokusera på jobb utöver ridningen dessutom.

Inom western är man glad om hästen har quarterröv, energisnåla gångarter och är bekväm att sitta på. Den ska vara lagom hög. Dels för att hoppa upp och av mkt om det behövs. Men framför allt för att vara lättare att vända, stanna och gasa utan så mkt balansförskjutning som hög manke, tung kropp, långa ben och stor gång leder till. De hästarna håller ju bättre för alla ryttare som vill vara kvar på marken eg. Men dressyrryttare vill ju ofta ha en annan ridkänsla.

Kollar man på galoppen på en häst så kan man ju fundera över vilka ben det eg är som "leder" galoppen, dvs bär den på ytter bak eller skyfflar den med ytter bak och bär på inner fram. påfallande ofta tycker jag hästar bara skyfflar på med ytter bak och galopperar i nedförsbacke på inner fram inom grenar som inte kräver mer samling(tyvärr även inom felriden dressyr).
Man kan testa att själv springa som ens häst gör. I trav skulle det innebära att man mest bara joggade som många gör för att ta sig igenom "vanliga rundan" på kortast tid. Det är energisparande och latmaskande. Så gör hästar också per natur. Det blir inget en elitgymnast av.
Testar man däremot att springa långsammare och öka energin utan att springa fortare händer det något. Om man dessutom sänker takten blir det jobbigt! Där vill jag rida hästar och träna dem. Det upplever inte jag att man gör inom western.
Men där jag vill träna dem kan man inte rida dem hela dagen.
I galoppen tex så ändras ju rörelsemönstret påfallande beroende på hur mkt samling man kräver. Testar man att själv galoppera så kan man tänka samma här som i traven. Man galopperar som man själv och hästen skulle välja.. hyfsat slafsigt och energisnålt. Känner man efter då så märker man att man bär med det inrebenet man har främst. Kortar man tempot, ökar energin och sänker takten händer det igen grejer! Man börjar bära på "ytter bak". Då kan man tänka att det benet ska in och bära mer än bara putta på bakom.
Har man målet galoppiruett så vill man ha vändning i samling i galopp. Det finns ingen sådan inom western. Det finns spin och slidestop. Men det är inte rörelser framåt. Innan spinnen stannar man ju. Och slidestop är ju ett stopp.
Har man piruetten som mål så måste hästen hela tiden tänka annrlunda i galoppen. Den måste tänka in med ytter bak. Annars kommer piruetten bli en sladdande och lutande historia.
Finns målet piaff måste hästen tänka in med båda bak, utöver vinkling bak etc. Men båda bak måste träda in och kroppen hålla ihop nog för att samlingen ska fortplantas genom rygg och bål och lyfta framdelen.
Då jag börjar trampa en häst vill jag att den ska börja kliva in med bakbenen och spänna bålen.
Förstår man tanken kring öppna/sluta så förstår man att man genom böjning ber hästen samla sig och föra in ett be i taget mot tyngdpunkten(dvs inner bak i öppna oc ytter bak i sluta). piaffen är som jag ser det det första samlaDE övningen. Innan är de bara samlaNDE, dvs i böjning och en sida i taget. I piaffen är båda sidor tvungna att kliva in. Det är som en öppna och sluta ihop sför bakdelen.
Just den rörelsen att kliva in, lyfta in bakbenet genom att spänna bålen och välva kroppen så som det krävs för att bakdelen ska få plats till det framåttrampet/samlingen ser jag som något som diffar. För i min värld är det något som sker så fort hästen svarar framåt. Då börjar man jobbet mot piaffen. Och svarar framåt ska de göra så fort de är inridna. Man kräver alltså inte piaffsamling. Men man vet att vägen ska kunna leda dit.
Och för att förstå hur det ska kunna göra det tror jag man både måste ridit det en del. Men framför allt utbildat nåra hästar dit. Gärna ha gjort fel och lärt sig något av det.
Jag har ju tex aldrig ridit på kor(i skritt på får är ju mitt max ;)). Så jag vet inte hur man utbildar dit. Jag skulle förmodligen kunna lista ut det by trial and error. men jag kan inte fhelt sätta mig in i det idag. Precis som jag inte kan utbilda en häst till att hoppa 150(det vete fasen om jag skulle våga och kunna fundera ut iaf). ;)

Jag tror därför det skiter sig när vi pratar träning. Jag har väl kanske lite mer insikt i det du gör än många andra dressyrryttare, iom att jag inte bara sysslar med det. Men jag kan inte fullt sätta mig in i vad de som tex Bewildered sysslar med. För jag har inte upplevt det.

En häst vill inte ta i. Den är per natur energisparande. Det måste de vara för att överleva i det vilda. Och iom att de inte förstår varför de ska ta i så satans som de måste i dressyren så kan man inte helt överlåta "hur" åt dem. För samling är inget naturligt tillstånd. Tvärtom!
Ju mer utbildad en häst blir, desto jobbigare blir det. Så ju mer rätt den gör, desto mer "straffas" den rent fysiskt i dressyren. Det tar emot. Därför måste man vara otroligt nogrann med "hur". Och det måste man som ryttare visa och presentera i lagom takt och med rätt motivation.
I inridning, styra, stanna etc kan man överlåta hur åt dem. Sen får man nyttja reflex-systemet och i stort lura dem dit genom att trigga reflexer i dem.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

KL eller tillägg

Jag red i westernsadel för första gången på många år nu i helgen. Det var en inridning som hade sån sadel. Den låg i bra balans på hästen.
Det var inga problem att stå eller rida lätt i den för mig. Däremot har jag en väldigt lodrät sits. Jag sitter i en 3-punktssits. Iom att jag ofta rider andras hästar så har jag lärt mig att sitta i balans oavsett om sadeln sätter mig så eller inte.
Jag upplevde dock att jag eg borde sitta mer "på bakfickorna av jeansen" i en sån sadel för att spara ryggen. I den här fick jag per muskelstyrka hålla mig kvar i 3-punktssits lodrät. Annars skulle jag hamna längre bak på rumpan. Och det är väl kanske så man bäst bör sitta för heldags jobb. Man slipper juspänna buken så mkt då. Jag rider ju ofta heldagar. Men då är man ju rejält trött i bålen efter. Det kan jag tänka mig att man inte är efter en dag i sån här sadel om man sitter "rätt" för den.

Jag är rätt kinkig med eget val av sadel. Jag vill då ha stigbygelkrämporna långt bak(har bara dressyrsadlar). I den här upplevde jag att fendrarna kom kanske någon cm längre fram än på mina sadlar. Men inte värre än en del andra dressyrsadlar. Och inte hoppsadlar.

Sen går det ju att höja och sänka för benlängden med. Man behöver inte rida med toklånga läder.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Det har blir ratt sa off topic,
men jo, man ska sitta mer pa "rumpan", i en passande sadel sitter man i manga fall dar sadeln satter en. Fortfarande i balans men med ett vinklat backen och mer avslappnad i rygg/buk an i klassiska sadlar.

Helt beroende pa var fendrarna ar, kika t.ex. pa skillnaderna mellan en cuttingsadel och en pleasure sadel och sen kollar du pa skillnaden i sits. Fendrarna langre fram och sitsen "pa rumpan" ger battre stod vid tvara kast dar hasten "gar ner" pa framdelen - inte ett stod som kravs pa t.ex. en pleasurehast :)

Sa, eh ja, det jag ville saga var att din kansla av att sadeln forsokte satta dig "pa bakfickorna" stammer och det ar dar det ar "bekvamast" att rida - mindre muskelstyrka som kravs... sa att saga :)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

tank pa oss och vara hastar som traktorer, dar ni ar ferraris. Mycket power, mycket som hander hos er, men ni kan inte slapa saker hela dagen. "Vi" ar traktorer, inte sarskilt snygga, inte flashy - men vi kan kampa pa i leran och dra lass hela dagen lang. ;) Fast vi ar nog 4x4 traktorer med AC... ;) lol

vet att det kan vara svart att relatera... kan ju saga att for 10 ar sedan eller sa nar jag pysslade mer med klassisk ridning hade jag omojligt kunnat relatera till ridningen har.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

För mig är det inte så OT.

För jag tycker att man med sitsen påverkar så mycket. Och om en sadel är skapt att slippa spänna buken så mycket så är den ju tänkt att främja en annan ridning än gångartsridningsdressyr. Där får man ju också då en hint om att det föreligger skillnader. Och då kanske också en hit om att det torde förligga skillnader i formoch ev också i signalsystem iom att balansen och rörelsemönstret måste påverkas till olika saker.

Den sadeln jag red i låg bra på hästen. Jag pratade med min tränare om sadeln. Det var en pleasure-sadel.

Vi har diskuterat det där med sadlar mycket, även olika westernmodeller. Han har nån westernsadel.
Han rider långritter, sover ute etc under längre tider. Han är en vildmarkssnubbe som jobbar med problemlösning. Så han skolrider inte så som jag gör mkt.
Vi ska rida i fjällen till sommaren tänkte vi. Han tar sin westernsadel för att sitta bekvämt och spara sig. Iom att jag är van att rida hela dagarna i dressyrsadlar skulle jag greja det. Vi kommer dock gå och rida om vart annat. Men jag tror att jag för hästens skull lånar en westernsadel jag med, om jag hittar en passande. De belastar på större yta. Men då måste jag slappna av och inte automatiskt sätta mig som jag brukar.

Han skulle också se till att jag får rida på kor med en bra cuttinghäst som har bra cow-sense. Det ser jag som en nyttig och rolig grej jag aldrig testat. Kanske kan jag ta med mig något till mitt jobb av det. Det ska bli intressant att känna hur de känns då de självmant rör sig och ev sätter sig.
Han kallar mig redan för hästflickan. Men han ska göra cowgirl av mig. Haha.. Tyvärr är jag nog lite för mkt cityfolk för det. :P

Jag tycker de här diskussionerna är som mest intressanta! Det Svenska har man redan sett, stött och blött. Visst kan det också vara kul att diskutera kring. Men det är mer intressant med en annan rid- och häst-kultur! Man lär sig mer. Jag uppskattar verkligen det här!
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag diskuterar garna... som en som star "mittemellan" sa ar det en del ridtekniskt som ibland far min hjarna att helt sla pa bromsen. Personligen filliduttar jag en massa... :o Varsta jag vet ar spanda hastar och tappade bogar. Bogar ska vara balanserade och latta! Inte tunga och sneda...

nagot av det forsta jag larde mig var "Man gor med rumpan vad hastens rumpa ska gora, man gor med handerna/axlarna vad hastens bogar skall gora" och sen utgar man ifran det :angel: sen haller inte alla med, bruksridningen overlag har ar ganska jamn med vad som gor vad och vad som funkar om man talar med ryttarna (sen kan det vara en annan sak att rida hasten, men tankegangarna ar for det mesta de samma). Skanklar sager antingen baken dit eller bogen dit, forenklat liksom.

Jag kvalificerar mig som "working cowgirl" varesig jag gillar det eller ej (ej, jag hatar kor!) men jag har ju fortfarande en fot i dressyren (svart nar det var dar man borjade att bara "glomma bort".) Men, numera, oavsett vad jag rider ar jag ganska "lat" om sanningen ska fram. Skamtsamt brukar jag saga att vill jag "peddle" (trampa) sa koper jag en cykel, och vill jag anvanda tva hander och ha "powersteering" ...sa kan jag halla mig till cykeln. Vi vill inte sitta dar och stodja eller halla igang eller... helst ska hasten halla samma takt som man ber om och mer eller mindre styra sig sjalv. Det ar dar cowsensen kommer in manga ganger, flera av vara hastar forsoker vara "stalmannen" och vill garna tacka upp om de ser hal - aven om vi har andra ryttare. Dom far man halla tillbaka, lara dom att vanta.

Det jag tycker all ridning har gemensamt ar balans. Ekipagets balans, oavsett vad man gor. En dressyrhast utan balans ar blaj, en arbetshast under ryttare utan balans ar blaj. Samma med "mjukheten", att vi vill ha mjuka hastar, med ratt muskler. Och jo, jag sager "Ratt" muskler, for jag -tror- att ser man till att starka ratt muskulatur pa ratt satt sa ar det de muskler hasten valjer att arbeta med aven i "friare form". Helt enkelt for att den ar, som du sager, energisnal - de starkaste musklerna ar de som far jobba nar man val hittat "grundformen".

Dagens virrigaste inlagg, men vad jag forsoker saga ar att aven pa los tygel i en miljo dar fokus pa hasten ar sekundar och dar den "skoter sig sjalv", har man ratt fysisk grund arbetar den mer eller mindre "ratt" och mindre och mindre "fel".
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp