Bakom/Framför lodplanet?

Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Varför tror du att det är dressyr han rider? Han är faktiskt ingen dressyrryttare.

Man kan hjälpa hästen att hitta formen på andra sätt än övergångar och halvhalter, filmen du lade in visar ju inget sånt, eller hur? skulle tro att han jobbar med något helt annat än den fsysiska formen där faktiskt.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Var finns manken upp?

Som jag skrev till Axel, denna filmsnutt visar inte dom övningar som han pratar om i första filmen, det jag vet är att man jobbar inte med hästens fysiska form på det viset alls, så troligtvis är det nåt helt annat som visas.

Man är inte heller ute efter att hästen ska gå "samlad" hela tiden, utan man förbereder den inför ett specifikt moment, tex en vändning, sen är det bra. Det är ett helt annat sätt att tänka kring hästträning eftersom man inte har det kravet att hästen ska gå "perfekt" i 5 minuter i sträck och bli bedömd därefter.

Så vi har ingen aning om vad han är ute efter på just det klippet som Axel lade in, vi kan spekulera hur mycket som helst och ändå aldrig säkert veta vad det gick ut på.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Ja man strävar efter normalbelastning eller jämnvikt.

Det är bara att titta på hur en häst är konstruerad. Bakbenen sitter längst bak- under rumpan. Framdelen har en tung bog o hela hals o huvud framför. Man vill ha bakbenen inunder magen under RÖRELSEN.
Många av de hästar som rids i akademiskt är dragdjur- ännu större vikt på framdelen samt inte så elastiska i sitt rörelsemönster o rids heller inte efter att uppnå det.

Jag har också funderat lite över varför dragdjur verkar vara så populära i akademisk ridning. Men det gör ju inte principerna felaktiga (att folk i allmänhet rider lite udda djur) PRE och Lippizaner är sannolikt dyrare än nordsvensk travare. Hur är det med angloaraber, de ska tydligen vara väldigt väl anpassade och balanserade för ridning. De är inte speciellt vanliga just nu i tex dressyren, eller?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Fast det där är ju flexions, sök på det på google + häst, på svenska. Det är klassisk ridning.

De går åt sidorna, nedåt och uppåt. (Vissa kallar det grunden till rollkur, man kom på att man kan köra dem i hög hastighet). Det finns folk som talar för och emot.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Har titta på ännu en film där han faktiskt rider

http://www.youtube.com/watch?v=BSLpy...yer_detailpage

Hmm se på hans kommentarer åt andra hållet, (jag såg första klippet och hörde :p). Jag tror inte han talar till/mot dressyrryttare. Jag tror han talar för ökad samling för westernryttare, att han talar mot att en westernhäst alltid ska gå med nosen så lågt. Det finns kritik mot western i just den biten, att hästen alltid går på bogarna med nosen i backen och inte får gå högre vid tävling. Att det är en extremform av den fria arbetsform som fanns, där hästen själv har ansvaret att bära sig i förhoppningsvis hygglig form och ryttaren ska arbeta.

Kort sagt så gissa att publiken består helt av westernryttare, inte dressyrryttare.

(jag tycker såklart han rider med nosen bakom lod :p och är inte förtjust, även om det kanske kan vara givande med en diskussion om halshållning i western, det vet jag inget om).
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Hmm se på hans kommentarer åt andra hållet, (jag såg första klippet och hörde :p). Jag tror inte han talar till/mot dressyrryttare. Jag tror han talar för ökad samling för westernryttare, att han talar mot att en westernhäst alltid ska gå med nosen så lågt. Det finns kritik mot western i just den biten, att hästen alltid går på bogarna med nosen i backen och inte får gå högre vid tävling. Att det är en extremform av den fria arbetsform som fanns, där hästen själv har ansvaret att bära sig i förhoppningsvis hygglig form och ryttaren ska arbeta.

Kort sagt så gissa att publiken består helt av westernryttare, inte dressyrryttare.

(jag tycker såklart han rider med nosen bakom lod :p och är inte förtjust, även om det kanske kan vara givande med en diskussion om halshållning i western, det vet jag inget om).

Ett mal det arbetas mot ar att de skall ridas sa att oronen inte ar lagre an manken, men det ar en del "mode" som behover suddas ut och de jobbar pa det. (Ja, pa den har sidan av ankdammen that is)

Aprapa "form" inom western sa ar det helt olika beroende pa vilken gren man rider. En valskolad hast skall man kunna "lagga" dar man vill ha den, hogt, eller lagt eller mittemellan men det kraver muskler och styrka och tar sin tid att bygga upp. Det ar svart att saga "inom westernridningen" nar man pratar om samling och huvudplacering. En cuttinghast t.ex. skall jobba i sa mycket frihet som mojligt med sa lite hjalp fran en ryttare som mojligt - inom tavlingsgrenen. Men det innebar inte att de -alltid- fluffar runt pa langa tyglar, utan det kravs (som inom all annan ridning) att hasten har muskler och balans (annars funkar det inte sa bra..) vilket man givetvis arbetar mot i vardagen.. med samling och losgorande ovningar.

Inom tavlingsroping vill du helst ha en hast som svanger "rak" med halsen - alltsa att det ar bogarna som svanger. Bogkontroll helt enkelt, huvudet ar av mindre intresse. Dar skall hasten aven vara stark och valmusklad for att orka, de samlas alltsa ocksa i vardagen - men inte i tavlingssammanhang, och man forsoker rida hasten sa rakriktad som mojligt. Med stallning vid brostkorgen.

8 sekundersritter, man har inte riktigt tid att fippla runt med perfekt ridning ;)

/Bewwan, som just skrivit dagens babbelinlagg.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Betänk att det här är en man med ett helt annat syfte med sin ridning. Man kan inte ha hästen på arslet och ihopkopplad om den ska orka en heldags arbete. Och den måste vara lydig nog att ge efter för tryck iom sitt arbete. Därför måste man lära ästen ge efter genom att hålla tills hästen ger.

Byta med gest är slöseri med värdefull energi för bruksryttare. Det finns många bruksryttare som KAN rida med mer energi, ihopkoppling och få till schwung. Men de vill inte iom att det är onödigt och rent av dumt att göra för dem. Deras hästar ska tränas till att hålla för och klara av sitt yrke.

Vi dressyrryttare som inte har samma mål med vår ridning, utan rider för skojs skull. Vi kan göra lite annat.
Mina hästar går för det mesta kortare pass än arbetshästar. Då kan jag kosta på mig att rida dem ihopkopplade, i uppförsbacke och på arslet.
Men rider vi långritt a la 4-5 h. Då får man tänka annorlunda.

Ang eftergifts-tänket så rider många i Europa med att hästen ska ge för tryck, alltså inte ta och ge innan hästen svarat. I Sverige rider dock nästan alla med att ta och ge.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag hämtar ju inspiration från många olika håll. Och jag sysslar mycket med lateral flexion. Även om jag kallar det böjning kort och gott.

Jag har ju min grund i den vanliga dressyren. Men också en del inslag av AR och väldigt mycket tyskt. Dock har jag också en tränare och vän som jag både tränat lite för och även mycket ridit ihop med och varit med då han jobbar. Han har ju mycket av Bucks tänk inblandat i sitt. Han är ju också från grunden svensk och TR. Men har ridit western och alltid haft en fot i varje läger sas. Men just Buck är han väl införstådd med hans metodik.
Han snackar ju lateral flexion.
Men han förstår också att det Buck (och han själv iom att han mest bara rider in hästar och problemlöser, han skolrider inte även om han kan) för en dressyrryttare, som mig, är basics. Jag vill ta det vidare till mer samling och mer ihopkoppling. Just för att jag rent energimässigt har råd med det. Och för att det gymnasticerar hästen på ett annat vis.
Rider jag hans inridningshästar så rider jag ju oftast så som han oftast gör.

Westernryttare har ju ingen samling i rörelse om man ser samling på samma vis som jag gör.

Jag har en annan förståelse kring lateral flexion och bettlöst än de flesta dressyrryttare. För jag jobbar mycket med båda. Och jag formger fram med hjälp av lateral flexion. Jag förstår hur man kan lossa nacken, behålla den loss, runda hästen, få den att svara ner och fram med det etc. Och vilken respons formgivningen fram skickar genom resten av kroppen. Även i halt.
Förutsatt att eftergiften läggs på rätt sätt.
De flesta i Sverige ger efter a la ta och ge. Då blir formgivningen fram inte samma. Man kan inte laborera så med formen på samma sätt som jag tror du är ute efter. Det vill jag också göra. Man kan iom eftergifstimeingen aktivera eller inaktivera just någon vald muskel. Det går inte på samma sätt om man tar och ger.
Däremot så vill man i en dressyrhäst ha mer ihopkoppling och då får man också mer samling och större benrörelser som inte beror på spändhet, utan satthet bak och elevation av framdelen. Ihopkopplingen ska för mig inte vara av tryck i truten. Jag vill ha dem loss i nacken och rörliga i bakbenen och resten av kroppen. Så jag vill ha sytrådskänsla i tyglarna. Jag anser inte att en skolad häst behöver stöd. Sug vill jag ha, framåt. Men inget häng alls.
Men jag är väl lite av åsikten att det absolut bästa inte behöver vara det som visas i VC alltid.
Men den samling en westernryttare talar om är aldrig samma samling som en dressyrryttare vill ha.
Man kan inte rida piaff i den formen en westernhäst har. Och piaff vore också värdelöst för en westernhäst att kunna. Den kostar för mycket(energi).

Att sitta och rida mindre raser med mindre gång så på ridbanan en del funkar(nu tror jag inte att alla westernryttare endast rider på banan, men jag jämför med dressyrryttare som ofta kan sitta på banan) även om det är på böjda spår. För det är inga stora rörelser i de hästarna och man rider ofta rätt sakta(dvs inga ökade traver konstant). Så de hästarna går inte sönder iom att de har en friare huvudform.
Dressyrhästar är större, tyngre och har mer gång och tyvärr ofta sämre balans iom gång och storlek. Men också för att de inte ridits ut lika mkt, inte alltid gått i bra hagar etc. Man rider också rätt snabbt ofta. Och ofta är det halvblod, inte de tåligare raser som westernryttare ofta har.
Skulle man inte rida dem med annan tanke om samling går de sönder(vilket syns i statestiken på meddellivslängd på svensk ridhäst tex, tidig död).
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag har också funderat lite över varför dragdjur verkar vara så populära i akademisk ridning. Men det gör ju inte principerna felaktiga (att folk i allmänhet rider lite udda djur) PRE och Lippizaner är sannolikt dyrare än nordsvensk travare. Hur är det med angloaraber, de ska tydligen vara väldigt väl anpassade och balanserade för ridning. De är inte speciellt vanliga just nu i tex dressyren, eller?

Jag undrar om ni på allvar tittat på en kbl-travare i ridarbete, som inte kommer omedelbart från trav?
Ta en titt på en vettigt riden nordistravare i arbete, så förstår ni antagligen varför de är populära.
Kbl-travarna har oftast väldigt bra kroppsliga förutsättningar för bärkraft och samling.
Skälet till att de är populära inom "akademisk ridning" är väl att de fungerar bra.
Sedan - visst är de billigare än PRE och Lipizzaner. Bent Branderup, som verkar vara något av en guru inom akademiskt, har ifrågasatt att svenskarna över huvud taget köper PRE när vi har en inhemsk ras som är lika bra - alltså kbl-travarna.
Men detta var helt OT.

Jag rider som sagt dressyr och western på medioker nivå. På min kbl-travare som nu är sju år, är jag på C- mot B-nivå i western och LA mot MSV i engelsk dressyr.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag har sett många fina i arbete. Jag har förmodat att det ligger riktigt mycket arbete bakom. Jag har faktiskt inte egentligen hört någonting direkt mot just nordsvensk travare, men en del kritik mot Frieser som också används.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Håller med i stort men en sak.
Mmm det var det den westernkritiker jag läste kritiserade lite

En valskolad hast skall man kunna "lagga" dar man vill ha den, hogt, eller lagt eller mittemellan men det kraver muskler och styrka och tar sin tid att bygga upp. Det ar svart att saga "inom westernridningen" nar man pratar om samling och huvudplacering.

Enligt honom är den klassiska westernhästen en häst med ett arbete, den balanserar sig själv och gör sin del. Ryttaren gör sin del i arbetet och låter hästen sköta sitt i balans, den ska inte koncentrera sig på just ridning. När man "lägger" westernhästen på olika ställen stör man dess möjligheter att själv sätta sig i balans genom att använda huvudet och halsen. Den skulle inte läggas, den skulle ges en uppgift och uppmanas ha tyngden på bakbenen för att därefter använda sig själv beroende på del i uppgiften.

En cuttinghast t.ex. skall jobba i sa mycket frihet som mojligt med sa lite hjalp fran en ryttare som mojligt - inom tavlingsgrenen. Men det innebar inte att de -alltid- fluffar runt pa langa tyglar, utan det kravs (som inom all annan ridning) att hasten har muskler och balans (annars funkar det inte sa bra..) vilket man givetvis arbetar mot i vardagen.. med samling och losgorande ovningar.

Exakt, hästen fluffar inte, den arbetar hårt med en uppgift. Det är kanske då i cutting som ursprunget finns kvar.

Men det gör det ju samtidigt svårt att göra westernridning till ngt slags dressyrgren.

Han jämför lite med arabhästar och akhal teke som vi ibland anklagar för att ha felansatta halsar. Och de kan vara fel för dressyr och göra det svårt att rida i vår stil. Men de är avlade för att ha en egen balans i sig själva, utan mycket hjälp av ryttaren. Ett arabsto som gick med halsen och huvudet högt, nästan stjärnkikare, i galopp, ansågs ha extra stor uthållighet. Vilket han då inte ansåg vara helt omöjligt som tanke hon försöker lätta framdelen genom att lägga tyngd bakåt och det kanske stämde att hon var uthållig.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Hur kom vi in på westernridning:confused: :crazy:

Jag har svårt för karlar som använder hästen som stol. Dålig ergonomi. noll muskelarbete

Ditt ex. med araben är oxå framtung o dessutom med sänkt rygg. det funkar inte så att man kan lyfta upp huvudet o tro att den samlar sig. en häst i fri form som har egen balans o som har en ryttare med egen balans kan nog leva länge.

Det är bättre med ostörd ridning är felaktig dito.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Du kanske noterade att någon lade in en video på en westernryttare? Där har du förklaringen. Det var inte jag btw.

Däremot pratar vi hästar, lodplan osv. Westernhästar är inte mer felplacerade i denna tråd på "ridning" än några andra hästar.

Nej ingen lyfter huvudet på araben utom djuret självt naturligtvis, den balanserar sig själv på det sättet och är byggd så, därav var den värdefull som individ när det begav sig. (Som jag skrev) Precis som du skriver nedan.

en häst i fri form som har egen balans o som har en ryttare med egen balans kan nog leva länge.

Inte vilka raser/individer som helst kan lära sig balansera sig helt själva med ryttare.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Glomde att ni utanfor westernforumet inte vet.

Jag vet hur arbetande westernhastar rids ;) jag rakar namligen vara en av dem som gor det fortfarande. Problemet ar att oftast pratar svenskar om de olika tavlingsformerna da westernridningens bruksstil ar mycket svagt representerad i sverige. ^^ Darfor utgar jag ifran nar folk sager "westernridning" att det antingen ar skogsmullar eller tavlingfolk de baserar sina tankar pa.

Men all ridning ar inte bakom kor eller rakt fram, inte ens for oss bruksryttare utan vi gar aven in pa ridbanan for att hjalpa hasten - det ar dar huvudplaceringen kommer in. En hast som ar felaktigt musklad blir kort och stotig i gangen, giraff-stuket. De ar inte bekvama att rida, de ar inte "ground covering" hur sjutton man nu ska oversatta det pa svenska. De forsoker man "lagga om", alltsa samla och hjalpa for att bygga ratt muskler. Aven om samlingen nog snarare ar vad svenskar skulle forsta som en form utav remont-samling. Alltsa, begynnande samling, lagre, "flackare", eftersom "vi" inte stravar efter piaffer utan en hast som ror sig mjukt, bekvamt, energisnalt med bra balans och muskelstyrka.

Nar vi jobbar stravar vi efter att hasten skall halla sitt huvud dar den i frihet haller den, inte hogre, inte lagre. Men aven hos vara "Fardiga" hastar sa vill vi hjalpa dom att jobba ratt - som B sager. En vaken rumpa sa att saga

Energisnalt, balanserat, bekvamt :angel:
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag har btw verkligen inte svårt för western. (Utom kanske för den moderna tävlingsformen och hackingvarianten). Hästar är djur som har arbetat genom tiderna, annars skulle de inte ridits in. Jag skulle aldrig förakta ett djur som genomför ett hårt och livsviktigt arbete tillsammans med någon, karl eller ej, som genomför ett hårt och livsviktigt arbete, i den form som krävs för att klara det.

Om man ska förakta ridning så ska man väl hålla sig till leka-med-hästar-utan-nytta ridningen. Men det tänker jag inte heller göra, för det håller jag på med själv :p
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Ah då förstår jag :) (och din förklaring var helt begriplig! ;)) Vi menar samma sak men du berättar hur man får den hästen :).

Jo jag förstår remontstil ridningen, gillar den och gillar resultatet. Rider själv ett par hästar som aldrig kommer att gå i "högre" samling än så och de är fantastiska.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Helt arligt sa skulle jag onska att fler fick se arbetande ridhastar som har. Man far en lite annan bild utav hastarna som djur och arbetskamrater. De flesta av vara ridhastar haller sitt huvud i ett normalt lage dar oronen ar i hojd med manken (nagot over) nar de skrittar/travar/galopperar i frihet. Enda gangen deras huvud aker upp ar om det ar "fnys och fan och brall", annars stracker de ut -frammat-. Nosen fram. (binder tillbaka till tradstarten lite nu) jag kan inte minnas att jag har sett vara hastar sjalvmant, i frihet, lagga nosen bakom lodplan (ridmassigt kan jag lagga 2 av dom dar nagot steg om det nu skulle roa mig). Den hast jag kan komma ihag som i frihet "krulliduttade" sig bakom lodplan var en travare.

Precis som du har jag svart for vissa ridstilar/tranarstilar. Pa alla olika hall o kanter >.< tror dock att vi alla kan lara av varandra. Ranchhastarna mar inte daligt av dressyrinspirerad ridning, precis som jag inte tror att de flesta mediokra halvblod inte skulle ta skada av en mjukare form da och da.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp