Bakom/Framför lodplanet?

Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nacken precis bakom öronen. OCH efter att läsa allt detta blir jag bara irriterad. ALLA har olika åsikter och fått lärt sig olika, någon som skrev att hästen ska vara lika tung bak som fram. Detta är bara ett exempel, i den akademiska ridningen ska vikten vara mera på bakdelen än framdelen.

Så blir det aldrig med ridning i rörelse framåt då hästens framdel förmedlar kraften bakifrån till framåtrörelse, det som händer vid ridning med mer o mer samling (alltså ej AR) är att tyngden kommer mer på bak med ryttaren inräknat som sas innan förstört ursprungsviktfördelningen ca 60% fram 40% bak till kanske 75-80% fram, 20-25% bak till ursprunget 60-40 och då med ryttare på.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nu är han väl inte den som springer fortare heller egentligen, utan byter gångart, eller snarare gjorde då när det var som värst. Nu har jag ju, trots "min inriktning" faktiskt fått honom att länga steget markant.

Låsningen i framdelen berodde på långvarig felbelastning (negativ inövat rörelsemönster) pga skada/snedhet i ryggen. Men trots att ryggen sen blivit fixad så satt rörelsemönstret kvar ett bra tag, det tog tid men vi tog oss ur det till slut i alla fall.
Fast av beskrivningen o även att hästen inte var fräsch visar ju att den inte går att rida. Om den tvingas byta gångart är det ju ngt fel på endera.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Ja man strävar efter normalbelastning eller jämnvikt.

Det är bara att titta på hur en häst är konstruerad. Bakbenen sitter längst bak- under rumpan. Framdelen har en tung bog o hela hals o huvud framför. Man vill ha bakbenen inunder magen under RÖRELSEN.
Många av de hästar som rids i akademiskt är dragdjur- ännu större vikt på framdelen samt inte så elastiska i sitt rörelsemönster o rids heller inte efter att uppnå det.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Det är förstås fler ingredienser med i spelet, vad bakdelen gör tex, men det bla sånt här jag funderar över när jag tränar min häst numer. Jag tittar och studerar, testar och funderar. Vad händer, varför, hur hänger det ihop. Jag gör dom övningar som vi drillat nu sen begynnelsen, med helt andra ögon kan man säga.

Jag syftar alltså inte främst på ”högre form” av samling, utan grundarbetet och processen dit, även om man inte kommer ända fram. För det är väl inte särskilt smart egentligen att ”träna” muskler, teknik och hållning som direkt sänker hästens framdel, när det är det omvända men i slutändan strävar efter,....? Det är så jag funderar oavsett hur långt jag och min häst kan tänkas komma.

Delvis KL

Men jag tror du missförstår det tuaphua skriver, ändå tycker jag att hon gör det väldigt klart och tydligt? Att bara dra in nosen bakom lod och få en böjd nacke ger ju inget annat än spänningar och kortare steg det är helt sant. Men det är ju inte det någon förespråkar, utom dom som sätter på stångbett eller graman, då blir det ju så.

Allt går egenligen tillbaka till balans och i framvikt blir det ingen balans, med sänkt överlinje och nosen framför lod blir det heller ingen balans. Det är precis som tuaphua skriver en fråga om att hästen inte ska behöva hålla emot för att ha en balans och kunna bli friare i rörelsen och var nosen hamnar i det är inte ett dugg intressant, det viktiga är rätt förutsättningar för hästen att bli lösgjord. Balansen (takten) är nummer ett, oavsett nivå och häst. Hur man når dit kan variera på hästtyp, en del har lättare, andra svårare. Min är tex svår (för mej) och har inte den där grundbalansen som är så värdefull i en ridhäst. HOn är byggd med rejäl underhals i sin exteriör, lägre fram osv. Det ställer vissa krav, en som är byggd för samling ställer andra krav. Men för att bära upp sej själv och ryttaren måste hästen ha förutsättningarna och det är ryttarens jobba att hjälpa till med det, och utan att ha rigida föreställningar om nosen..
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Fast av beskrivningen o även att hästen inte var fräsch visar ju att den inte går att rida. Om den tvingas byta gångart är det ju ngt fel på endera.

Ja exakt, men numer länger han på steget och har alltså ändå inte en tendens till att öka farten annat än om jag ber om det. Han är helt enkelt inte typen som "rusar iväg", varken mentalt eller fysiskt, fysiskt har han hög ridbarehet (lätt för samling och balans) under förutsättning att han är fräsch och att piloten kan guida honom rätt då förstås.:D
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jovisst och jag är med på det mesta ni skriver, det jag förstår, dock har jag funderingar kring detta med "bakom lod", vad det får för effekt på hästens "hållning" stort. Jag är usel på att förklara, då jag inhämtat kunskap och erfarenhet utifrån ett helt annat språk, med helt andra begrepp och ett helt annat synsett på många sätt.

Jag lägger in en länk med en intressant förklaring, så som jag fått lära mig det. Nu handlar det inte om just "bakom lod", utan om "collection" förklarat ur begreppen "soft feel" och "lateral flexion". DET är begrepp som jag förstår och kan sätta i sitt sammanhang, eftersom det är ur detta system jag fått min egen grund. Dock inte av just denna tränare, men av en annan med samma tillvägagångssätt och filosofi.

Det som är verkligt intressant och som hör till diskussionen, är förklaringen till varför det är så viktigt att just den främre delen av hästens kropp "opererar" korrekt redan från början, och i den aspekten har huvudpositionen stor betydelse för hur hästen har möjlighet (eller inte) att göra det vi alla strävar efter. En överansträngd muskel på ovansidan (elle undersidan) av hästens hals, vare sig det beror på att hästen har sitt huvud för högt eller för lågt eller nosen in för långt, kommer obönhörligen att sätta mekaniken vi behöver ur spel. Det är sånt jag funderar över i denna diskussion.

http://www.youtube.com/watch?v=mVOAX5Kz2Cs
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Ja, väldigt många hästar på väldigt låg nivå har enligt deras ägare väldigt lätt för samling o balans fast de aldrig kommer i närheten dit ridmässigt.

Det måste visst alltid handla om prestige för dig va? Min häst tex, rids då och då av andra än mig, skickligare ryttare alltså, den tanken slog dig aldrig va?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Kan bara inflika att jag håller med denna som kommenterat klippet på stillastående westernriden häst.
Sadly he totally misunderstands true collection. It is impossible without impulsion from the rear as classical dressage has shown for centuries. He doesn't understand the use of spurs in dressage - they're not about pain, but subtle reminder to continue impulsion, not to by themselves "lift" the belly. He needs to read a basic classic dressage book. In dressage one does not "Crank" into a frame, the horse remains very light in the hand. I doubt he has a clue about what a half halt is.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Kan bara inflika att jag håller med denna som kommenterat klippet på stillastående westernriden häst.

Men då har du missuppfattat, precis som den som kommenterade, det är en förberedelse, precis som övergångar är en annan. "Impulsion" har varenda häst, dom föds med den, man behöver inte några sporrar för att bibehålla den.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Kan bara inflika att jag håller med denna som kommenterat klippet på stillastående westernriden häst.

Instämmer, mycket passande kommentar till klippet. Han förklarar mekaniken utan att förstå betydelsen av kopplingen igenom igenom hela vägen, även nacke hals. Men visst, ska man kasta lasson samtidigt så funkar det ju inte. Däremot kunde man önska att han och andra satte sej in i helheten och lärde ut hur man kanske borde träna även en westernhäst som en del av utbildningen, precis som man gör med hopphästar och andra icke-dressyrhästar för att de ska kunna bygga upp hela sin överlinje inte bara fram till manken och tro att det fungerar att låta linjen ta slut där.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Men då har du missuppfattat, precis som den som kommenterade, det är en förberedelse, precis som övergångar är en annan. "Impulsion" har varenda häst, dom föds med den, man behöver inte några sporrar för att bibehålla den.

Jag tror att du behöver plugga lite också ang skänkeln och mekanik bla. Jag varken orkar eller hinner och du bör hitta en hel del om du söker på nätet själv.
Ang filmen å hela hans beskrivning är den vanliga fördomsfulla beskrivningen av dressyr och "engelsk" ridning, utan att ha förstått varför och möjligen ursäktat av all den dåliga ridning som finns att se tyvärr. Precis som jag i stort sett bara sett usel westernridning live, eftersom det är vad som finns att se i Sverige.
I hans hemtrakter finns kanske inte en dressyr värd namnet och ingen verklig kunskap så han har sin bild. Det säger inte så mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Hm, hur får du ihop detta? Var lyssnar du in att det tar slut framtill?

I just det här klippet pratar han om missuppfattningar som råder även inom den moderna dressyren, vad som ofta saknas i grunden, inte att just detta framtill är det enda som måste till.

Han förklarar dessutom sambandet (ihopkopplingen) från 2.45 och framåt. Lyssna ordentligt och kom gärna tillbaks med en förklaring på hur du menar egentligen.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Han förklarar dessutom sambandet (ihopkopplingen) från 2.45 och framåt. Lyssna ordentligt och kom gärna tillbaks med en förklaring på hur du menar egentligen.

Jag tycker det mesta är rent dravel, en sån där som har talets gåva som får anhängare som tror de kan bara de lyssnar....., vad är det som är så himla bra???:eek:
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Det måste visst alltid handla om prestige för dig va? Min häst tex, rids då och då av andra än mig, skickligare ryttare alltså, den tanken slog dig aldrig va?

Men jag uppfattade som den var byggd i bak lite bakom?, ja, då är det väldigt skickligt om skickliga ryttare menar den har lätt att samlas:confused:...en sådan häst blir ju lätt lite framstupa o lång istället, behöver ju inte betyda att de inte kan hålla sin balans i det långa men det är inte balans i samling som då även innebär upp i fram och energi.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag tycker det mesta är rent dravel, en sån där som har talets gåva som får anhängare som tror de kan bara de lyssnar....., vad är det som är så himla bra???:eek:

Det är såna här kommentarer som skiljer agnarna från vetet, man behöver faktiskt inte lyssna om man inte vill.

Det är mekaniken bakom huvudpositonen som vi diskuterar här. Inte huruvida Buck har talets gåva eller ej.

*kl*
Lite OT, men det intressanta är att Buck nog inte särskilt syftar på dressyrryttare, utan ryttare i allmänhet oavsett disciplin. Ändå verker just dressyrrytare gå igång rejält på det han säger.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Men jag uppfattade som den var byggd i bak lite bakom?, ja, då är det väldigt skickligt om skickliga ryttare menar den har lätt att samlas:confused:...en sådan häst blir ju lätt lite framstupa o lång istället, behöver ju inte betyda att de inte kan hålla sin balans i det långa men det är inte balans i samling som då även innebär upp i fram och energi.

Hur kan du ha fått för dig det?

Han är byggd i naturlig balans, varken för mycket eller för lite i någon ände, det var det jag menade med hög ridbarhet och lätt för balans (och därmed samling). Dvs om piloten kan guida honom rätt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 696
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp