Bakom/Framför lodplanet?

Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Visst är det intressant, min hjärna går alltid igång på såna här funderingar.:D

Jag syftar inte särskilt på huvudets position i höjdled, utan mer i lodplan, hur det påverkar och vad det påverkar utifrån hästens anatomi och dom fysiska lagar vi alla måste anpassa oss till.

Hästen kan ju gå med avslappnad nacke och huvudet i lod eller strax framför även i en lägre form, även då är det fysikens och biomekanikens lagar som råder.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nu är jag vansinnigt trött och snurrig. Men ska försöka formulera mig iaf..

Visst kan hästen slappna av ust i nacken i lod. MEN! Är det just avslapping man vill ha? Eller mjukhet och följsamhet i dynamiskt jobb?

I en öppnare form som det då blir om man i låg form ska rida i lod så påverkas muskelkedjorna i hästens kropp så att den måste spänna till statiskt för att orka vara så lång i kroppen och ändå "hålla ihop". Iom att överlinjen påverkas av tyngdlagen, likt lod, så kortas överlinjen automatiskt hellre än längs. Och underinjen öppnas gärna och blir flack.
Ju öppnare underlinje och desto starkare måste hästen vara i underlinjen(uk och bål) för att orka hålla ihop så inte överlinjen blir den som arbetar mer och då kortas.

När man korrekt lägger en häst bakom lod i lite rund och låg form så kan man få den att antingen suga upp underhalsen eller trycka ner underhalsen. Suger de upp underhalsen tänker halsen ut ur manken och nacken fram. Då gör hästen inte motstånd/trycker nedåt med underhalsens muskulatur och iom det så är den också hyfsat loss i nacken(korrekt riden). Den går utmärkt att böja i sidled med lätthet.
Det är lättare att få dem att suga upp underhalsen i en kortare form i början.
För blir hästen för svag i bål/buk eller tappar balansen så spänner den underhalsen. Det är den muskel de tar till så fort de är i obalans. Och den muskel som drar ned hästen i framdelen.
För mig är det alltså mer intressant om den muskeln är uppsugen och rundad än om hästen är i lod. Är underhalsen uppe kan man rida bakom eller framför eller i lod. För är underhalsen uppe har hästen förutsättning att arbeta korrekt bakåt.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Tillägg:

Är hästen för hög och lång i formen mot vad buk/bål klarar av att hålla ihop spänner den till någonstans i överlinjen. Och de spänningarna gör att rörelserna inte fortplantas genom kroppen och hästen spänner då till nacken som en följd av det.
Alltså behöver den inte få lättast att vara avslappnad i lod. För lod kräver mer av resterande kropp.

Och iom att de håller balansen så mkt med hjälp av underhalsen och den genom muskelkedjor samverkar med nacken får de ofta nackspänningar om underhalsen aktiveras. Och tvärtom slipper de nackspäningar om underhalsen sugs upp.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag vet inte om jag egentligen känner mig redo att gå så mycket djupare in i denna diskussion, men det är ändå intressant fördjupa sig i ämnet, så jag gör ett försök i hopp om att inte bli missförstådd, eftersom detta, med huvudet i lod eller ej, är något jag själv funderat kring en längre tid.

Sen får du ursäkta att det blev lite långt också:D

Jag respekterar din syn på saken och kunskap i ämnet och skulle väl om jag inte redan tidigare fördjupat mig i detta, helt och fullt köpa ditt resonemang. Men som det nu är så funderar jag mest kring vad det är du egentligen menar. Så ta inte illa upp av mina funderingar.

delvis *kl*

I den ridlära jag själv anammar så fokuserar vi inte så mycket på huvudet (eller åtminstone försöker vi låta bli), utan vi jobbar i grunden med formen främst via böjning och sidoförflyttning och fokuserar på rörelsen, arbetet och bibehållen avslappnad nacke. Det intressanta är då när man får förklarat för sig, genom att tex läsa om anatomin och biomekaniken bakom, varför nacken behöver vara avslappnad. Jag har också tack vare denna fördjupning i teorin blivit mer självkritisk, hur rider jag egentligen? Varför? Hur hänger det ihop? osv..

Som jag förstår det har det att göra med "vilka" muskler som arbetar, respektive vilar, i momentet. När nosen är bakom lod så arbetar/vilar "fel" muskler som jag förstått det. Dessutom så när huvudet är bakom lod så kopplas den långa muskeln under halsen också delvis bort, den som hjälper frambenen att ”lyfta” uppåt och framåt. Men det är klart att viss anspänning måste till, det handlar bara om var och hur. Att hjälpa hästen hitta balans handlar mycket om att få den att slappna av, sedan öva, öva, öva. För inte menar du väl att den har bättre balans med huvudet bakom lod? Som jag ser det handlar det mest om att hitta balans mellan ytterligheterna, för mycket framför lod och/eller bakom lod. I lod är det optimala, men något framför är bättre än något bakom.

Jag ser detta fenomen tydligt när jag tränar min egen häst från marken tex, att när han ”drar in huvudet” (vilket han gör ibland, om inte annat så för att han älskar att spexa:D) så blir han låst i framdelen, kortar steget och blir mer ”trippig”, då ber jag honom att ”gå fram”, och vips sträcker han fram nosen och framben och bog följer med, är han då avspänd också så hamnar huvudet per automatik i lod. I min värld är det just för att han ”reser upp sig fram” som han kan komma loss. Det må vara på den allra enklaste grundnivå, men det är ändå ett steg i rätt riktning (som jag ser det), bort från spänning, bakom lod och/eller överdrivet upplyft huvud.

Jag märker också att om jag istället ber honom ”lyfta bogen” (flytta i sidled) när han spexar så där, så behöver han ta ut nosen för att detta ska bli möjligt, annars låser han sig och viker halsen istället. Återigen för att ”komma loss” behöver han ”lyfta bogen” och är han avslappnad hamnar huvudet i lod, jag står ju på marken med endast ett grimskaft i handen så huvudpositionen har jag inte påverkat, utom möjligen indirekt då eftersom jag bett honom ”räta upp sig”.

Det är förstås fler ingredienser med i spelet, vad bakdelen gör tex, men det bla sånt här jag funderar över när jag tränar min häst numer. Jag tittar och studerar, testar och funderar. Vad händer, varför, hur hänger det ihop. Jag gör dom övningar som vi drillat nu sen begynnelsen, med helt andra ögon kan man säga.

Jag syftar alltså inte främst på ”högre form” av samling, utan grundarbetet och processen dit, även om man inte kommer ända fram. För det är väl inte särskilt smart egentligen att ”träna” muskler, teknik och hållning som direkt sänker hästens framdel, när det är det omvända men i slutändan strävar efter,....? Det är så jag funderar oavsett hur långt jag och min häst kan tänkas komma.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag tror att man även glömmer bort hästens magmuskler i sammanhanget. det är ju mer av den varan om hästen rundar sin överlinje.

min karl springer mkt, men utan att använda bukmusklerna:grin: Man måste hjälpa dem med det o klättring eller situps gör att det blir lättare o då även en rundare form- att vara kvar över ryggen. Som när en sprinter drar ur blocken de första 10 metrarna.

en lång häst med näsan låg o framåt belastar framdelen för mkt då den får springa ikapp sin näsa. Den har betydligt lättare att hålla balansen på bakdelen om den är rundare- inte så lång framtill.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jo, det är väl därför det är viktigt att variera sin ridning.Jag får jobba mycket med just längningen av steget med min häst då och han inte precis är en sån som flänger iväg, han är nog mer åt sprinter hållet i så fall eller drar ihop sig och bockar när det inte passar:D

Han blir lätt låst i bogarna, och hade när han kom till mig mycket svårt för att ta ut stegen öht, ville mest jogga eller "steppa" fram. Min glädje var total när jag efter något års envist arbete fick till en riktigt härlig "travartrav", alltså trav som gick fort, fort, fort med stora långa kliv utan att det kändes som att han ville gå upp i galopp. Numer kan han även öka skritten utan att börja jogga.:)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Att börja med att plocka upp den så mycket i formen + att den är bärig och igenom hela kroppen och har nosen i/framför lodplan, kan jag inte se hur det skall vara möjligt. Var hästen har sin nos/huvud är det som kommer sist på skalan så att säga, förutsatt att den inte springer runt som en kamel.
Över lag så fokuserar ryttare för mycket på var hästen har sitt huvud någonstans, går den mellan hjälperna och jobbar korrekt så hamnar huvudet automatiskt på rätt plats. Jag tycker att man skall tänka mer på var bakbenen är t e x.
Detta var inte bara till dig utan till alla som fokuserar på hästens nos-placering. Strunta i var den där nosen är, det ger sig självt som sagt om resten är rätt

Fast i texten här låter det nästan som en väldig fokusering på hästens nos från din sida.
kroppen och har nosen i/framför lodplan, kan jag inte se hur det skall vara möjligt
fokus verkar ju vara att man inte behöver bry sig om vart hästen har nosen så länge den är bakom lodplan eller på. Däremot får den absolut inte vara framför? Eftersom det inte är möjligt.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Du menar alltså att det krävs en mindre muskelanspänning i nacken om hästen bär huvudet högt och nosen framåt? Det kan jag köpa faktiskt. Så är det för mig i a f.
Intressant, har aldrig tänkt på det, men du har absolut en poäng med vad du skriver

Jag skulle spontant gissa det. En häst är ju ändå skapad för att kunna ha huvudet ned för att äta gräs och upp med öronen spetsade för att kolla in läget eller upp för att se bra, balansera sig själv och springa. Alltid med nosen framför lod.

Huvudet faller ned i lodplan med avslappnad underkäke och har accepterat bettet, utan hårt åtdragna nosgrimmor i den mest samlade formen. I samma ögonblick hästen rör sig framåt i någorlunda hastighet går nosen också fram lite framför lodplan.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Haken är att med rundad rygg tror jag vi menar helt olika saker, så jag förstår nog inte alltid hur du menar. Här är en beskrivning jag gillade. Utan bilder (orkade inte kopiera och klistra. Det är en streckhäst). Min fetmarkering.

The B shows the campaign level (collection - frame) of riding balance suitable for most riding horses of today. The B1 shows the same with the outline of the energies and the rounding of the horse's back via the lowering of the hind legs joints, thus the rear ends drops a little and the back levels off to the original position (curvature) as in picture A due to the lowering of the rear joints, which also causes the horse's head to be more erect. This is the concept of horse being rounded up, or rounded back, as the horse rounds his back (goes back up) to the original and natural curve when not carrying the rider, hence balanced and collected.

Och ja det är ansträngande för hästen att gå i rikgtigt hög samlad form.

The level of collection is very much relevant to the output of energy. Horses cannot go for long time in the high level of collection and must be periodically rested, usually taking a break in the so-called "free walk. This will let the horse rest his back as well as his hind legs via the front lever mechanics; hence remember this especially when riding/training dressage horses. Letting the horse rest his back and hind legs during a "free walk" as in "cowboy riding home from work" is only courteous toward the horse and the best reward he can receive for hard work.

Samma författare kallar då mer rundad rygg för puckelrygg, dvs man rundar hästens rygg uppåt mer än den naturligt är rundad utan ryttare. Hästen får jobbig rörelsemekanik och blir framtung. Samling är i så fall snarare:

The A1 shows the same frame this time with the outlines of changes when the rider is added to the horse. The back concaves and the head goes up, which is pretty much the first reaction of any horse in the first moment of mounting. This is commonly referred to as "flat back", hence the B1 shows the "again rounding of the back", because horses have rounded backs by nature and the weight of the rider flattens the natural curvature of the horse's back (spine), hence flat back in the A1 graph.

Kort sagt, rundad rygg är här istället för urholkad rygg med ryttarens tyngd, inte att hästen putar uppåt med ryggen som i en bockning.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Det är av den anledningen som man INTE ska kräva den formen OCH samling.
Inte ens de som rider HF gör så.

Det höjer både bröst o ländrygg i bibehåller rörligheten i ryggen. Nu pratar jag inte om krum rygg utan hästens normala utan ryttare.
Samling ska ske med måtta o under många års tillvänjning.

TR är logiskt uppbyggd o tar all hänsyn till den långsamma EVENTUELLA uppbyggnaden. I MSV klass börjar en gnutta samling o få kommer vidare av en anledning.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Att en häst inte vill ta ut steget beror vanligen på att den är för kort i halsen. Hästen sätter ogärna framhoven längre fram än var nosen är. Visst kan den göra det, men normalt sett beror det på att halsen är för kort. Det är en av anledningarna till att det är så viktigt att få ut halsen på hästen + att den får bättre balans också om man får ut halsen på den. Så om man tar det den vägen så behöver man inte rida så fort, även om man naturligtvis måste rida på framåt om hästen saknar en ärlig framåtbjudning. Det brukar gå hand i hand med att de krullar ihop sig också. Att den saknar framåtbjudning alltså. Att den steppar runt på glödande kol är ju inte riktigt samma sak :)
Har inte läst alla inläggen sen det du svarade mig, skall göra det sen :)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Det jag skriver skall läsas i ett sammanhang och inte analyseras ner i dess beståndsdelar :) Ibland tror jag att du VILL missförstå det jag skriver? Och jag är ändå en av de som i stort sett alltid rider min häst med nosen framför lodplan. Men det beror inte på att jag tycker att det är den enda skolan, det beror på att jag sitter på en häst som inte går att rida på annat sätt p g a vissa orsaker.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Att en häst inte vill ta ut steget beror vanligen på att den är för kort i halsen. Hästen sätter ogärna framhoven längre fram än var nosen är. Visst kan den göra det, men normalt sett beror det på att halsen är för kort. Det är en av anledningarna till att det är så viktigt att få ut halsen på hästen + att den får bättre balans också om man får ut halsen på den. Så om man tar det den vägen så behöver man inte rida så fort, även om man naturligtvis måste rida på framåt om hästen saknar en ärlig framåtbjudning. Det brukar gå hand i hand med att de krullar ihop sig också. Att den saknar framåtbjudning alltså. Att den steppar runt på glödande kol är ju inte riktigt samma sak :)
Har inte läst alla inläggen sen det du svarade mig, skall göra det sen :)

En häst kan inte ta ut steget heller när den inte är ihopkopplad med allt vad det innebär.. då springer den fortare istället för att länga på steget när man lägger på skänkeln.
Fiador rider inte ihopkopplat, det vet vi sen tidigare pga hennes inriktning så att hon har för kort hals på sin häst det är nog ganska så osannolikt.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nejdå, jag vill inte missförstå, jag bara gör det ändå :p

Om du tycker det är ok att inte bry sig om nosen som är framför lod också så fungerar det för mig :D

(Men om jag hamnar på en häst med nosen bakom lod försöker jag alltid rida fram tills jag har lite energi, och kommunikation i handen, då brukar nosen också hamna fram. Därmed självklart inte sagt att en häst som har nosen framför lod har energi eller ger mig signaler i tyglarna, jag försöker såklart med samma sak där.)

Speciellt som du skriver att du själv rider så. (att ha förståelse för andra skolor tycker jag är bra, öppet sinne. Men det är ju en diskussion och jag gillar att diskutera. (Just ridning med nosen medvetet intagen bakom lodplanet har jag lite mindre öppet sinne inför erkänner jag. Men därför inte mindre intressant att diskutera.))
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

En häst kan inte ta ut steget heller när den inte är ihopkopplad med allt vad det innebär.. då springer den fortare istället för att länga på steget när man lägger på skänkeln.
Fiador rider inte ihopkopplat, det vet vi sen tidigare pga hennes inriktning så att hon har för kort hals på sin häst det är nog ganska så osannolikt.


Nu är han väl inte den som springer fortare heller egentligen, utan byter gångart, eller snarare gjorde då när det var som värst. Nu har jag ju, trots "min inriktning" faktiskt fått honom att länga steget markant.

Låsningen i framdelen berodde på långvarig felbelastning (negativ inövat rörelsemönster) pga skada/snedhet i ryggen. Men trots att ryggen sen blivit fixad så satt rörelsemönstret kvar ett bra tag, det tog tid men vi tog oss ur det till slut i alla fall.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag har ingen aning om hur Fiador rider eller vilken inriktning hon har :) Det är väl lite som att någon säger att "jag har köpt en hund". Då ser jag en Jack Russell framför mig om det är en ryttare som säger det. Fast det kan ju vara en Labrador eller vad som helst. Jag tänker automatiskt traditionell dressyr när jag skriver något, tänker inte ens på att någon kanske menar något annat. Men det är klart att kraften måste komma bakifrån och fram till handen, och att hästen måste sitta ihop, det tycker jag också. Men det var så självklart på något sätt :)

Tack Axel!! :)

Cattan, bra - jag tycker också att det är roligt att diskutera om man kan hålla det på en trevlig nivå. Ibland går det bra och ibland inte. Men så är det i hästvärlden. Börjar vänja mig nu, men det tog lång tid :)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nacken precis bakom öronen. OCH efter att läsa allt detta blir jag bara irriterad. ALLA har olika åsikter och fått lärt sig olika, någon som skrev att hästen ska vara lika tung bak som fram. Detta är bara ett exempel, i den akademiska ridningen ska vikten vara mera på bakdelen än framdelen. Kolla på denna video så kanske ni förstår ! http://www.youtube.com/watch?v=PMfcc0hzGMU Och nej bara för jag sett en video betyder inte det att det som visas i filmen är rätt MEN efter rätt mycket efterforskning så stämmer detta rätt bra, en liten tankeställare !
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Det har gjort studier, om jag inte minns fel, som visat att hästen inte kan bära mer vikt på bakdelen rent fysiskt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 696
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp