Bakom/Framför lodplanet?

Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Så man får alltså rida i endast två olika former?

När man utbildar hästar(eller för den delen träningsrider dvs inte tävlar) så måste man variera formen. Så den inte blir statisk och hästen blir styv.

Med styrka kommer också formen fram eleveras gradvis. Man går alltså inte från manken högst till PANG GP-form med nacken högst. Det är som då man höjer ljudet på en sterieo. Man vrider gradvis upp till hundra och passerar därinnan alla andra siffror. Man hoppar inte över 30-76 på skalan 0-100. Man går igenom alla.
Och en utbildad häst ska gå att lägga där man vill.
En utbildad häst ska vara så mjuk, stark och välstretchad att den ska gå att lägga lite hur som. Den ska ju vara en stretchad och smidig gymnast.

Man gör det onödigt svårt för sig om man försöker rida ur hästens hals ur manken med nacken högst. Halsen måste ridas ut som ett av grundstegen i utbildningen. För att man senare ska lyckas ha den ute även i den svårare högre formen. För i den, som kommer sig av samling och vinkling bak så fram eleveras, kommer hästen mer vilja bak än i början av utbildningen då man rider den lägre och mer fram.
Är man riktigt smart lar man in en signal som betyder "ut med halsen/runda dig fram till handen" som man kan använda i den riktiga samlingen som tex piaff.

Rider man med nacken högst från början får hästen svårare att få ut manken och upp ryggen. Och iom det får den svårare att sitta ihop i bålen och därmed också svårare att samla sig och lätta i fram.
Alltså är det logiskt smartast att börja rida ut halsen i låg form. Då den är ute kommer ryggen upp, hästen sitter ihop och man kan börja jobba med samlande övningar. När hästen börjar samla sig lättar den mer och mer i fram. Och huvudet/hals hänger med. Då börjar nacken bli hög av rätt anledning. Inte för att hästen inte slappnar av.
Man måste först få till avslappning. Sen kan man börja rida.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Vad jag lärt mig så ska nacken (som sitter mellan öronen) vara högsta punkt eller manken. Är nacken som högsta punkt ska lod vara från öga till mungipa men är manken som högsta punkt och hästen arbetar så har jag lärt mig att lod inte spelar någon större roll. MEN som sagt, alla lär vi oss olika.

Vänta lite här nu. Hur tusan ska manken kunna vara högst punkt?? :eek:
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Manken högst är ingen arbetsform. Man vill bara kunna lägga hästen så för att det ska gå. Hästen ska vara så mjuk och stretchad och eftergiven att man ska kunna lägga den var man vill.
Men du kan ju inte rida ökningar eller piaff i det. Det är ju en stretchgrej bara eller mental grej för en del hästar.
Man kan visserligen antingen lägga ner dem och lulla på eller runda dem i den formen och arbeta ngt. Men det är ingen optimal arbetsform för annat än att få ut halsen ur manken och stretcha. Vill man få till arslet i den formen så bör man vara ett rätt kompetent ryttare och ev får man touchera ngt på korset med.
Och man får aldrig så bra jobb som i en högre form fram om man ser till bakdelens arbete. Och vad det medför i framdlen.

Men många är iaf inte på det stadiet att de kan förmå hästen sätta sig så pass. Så en del kan gott rida vidare i lägre form än GP-form.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

*delvis kl*

Jag lägger ner min häst såpass att manken är högsta punkten som en del av uppvärmningen inför ett dressyrpass. Efter att jag skrittat honom på helt lös tygel lägger jag honom där, som tuaphua skriver för att stretcha ut hals och nacke. Denna formen har jag honom i lite i skritt och lite i trav, innan jag "plockar upp honom" i en bra arbetsform.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jo det skadar tyvärr nacken ! För fyra år sen fick jag en häst på livstids foder. Han hade en stor böld precis vid nacken som är fylld med vätska. Veterinären klargjorde att jag inte fick arbeta med honom då han blivit lärd att forma sig fel och att träna bort det är svår eftersom att han då var gammal dressyr häst. Vätskan var ledvätska som samlats där pga att han arbetat med nacken i fel form !

Den journalanteckningen hade varit väldigt intressant att läsa.

Du skulle inte kunna fota eller scanna in den?
Stryk över Vet's namn och hästens namn innan du lägger upp bilden :)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Vad jag lärt mig så ska nacken (som sitter mellan öronen) vara högsta punkt eller manken. Är nacken som högsta punkt ska lod vara från öga till mungipa men är manken som högsta punkt och hästen arbetar så har jag lärt mig att lod inte spelar någon större roll. MEN som sagt, alla lär vi oss olika.

Hastens nacke sitter inte mellan dess oron... hastens oron sitter namligen pa skallen. ;) Nackkotorna, dar brukar man saga att 3dje nackkotan skall vara hogsta punkt.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

*snor min egen knapp*

Kanske ska nämna något om vad tråden faktiskt handlar om också ;)

Jag har lärt mig att hästens nosrygg ska vara i lod, däremot har jag också fått lära mig att aldrig gå efter näsan på hästen så jag har aldrig direkt reflekterat över lodplanet. Arbetar min häst igenom hela kroppen, trampar på med bakbenen under sig och höjer ryggen - ja då är jag nöjd med formen, oavsett om näsan pekar lite fram eller lite bak.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Varför skulle 3:e kotan vara högst? I vilken typ av jobb då?

Är dock helt enig med dig om var öronen/nacken sitter. ;)
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

*kl*

Först vill jag bara säga att jag inte ser på "bakom lod" som någon "dödssynd", allt har sin tid och hästen lär inte dö av att gå lite bakom här och där.

MEN enligt vad jag har lärt mig så när hästen har huvudet bakom lod så är vissa muskler som behövs för att "lyfta" upp framdelen inaktiverade och hästen blir obönhörligen FRAMTUNG. En framtung häst är inte särskilt hälsosam att rida runt på för länge, varför i alla fall jag ser på "bakom lod" med ganska stort allvar ändå, dvs inte något jag strävar efter eller förminskar utan hela tiden jobbar bort ifrån. Det enklaste sättet, oavsett nivå eller grad av samling, är ju att rida på framåt, öka farten lite, då vill hästen ta upp huvudet självmant, bara inte nån sitter där och hindrar då förstås. Funkar även i lång och låg, strechande, form.

DET plus att hästen är inte avslappnad i nacken när den går med huvudet bakom lod. Hästen kan bara gå med huvudet där med muskelhjälp, dvs "dra in huvudet med hjälp av muskler i halsen", vilket skapar spänning i nacken, medans när hästen går i en högre form av samling så kommer huvudet att "falla på plats" alldeles av sig själv (pga gravitationen), men då måste nacken vara avslappnad.

Så i min värld så finns det inte någon träningspolicy som säger att "bakom lod är en del av processen", bakom lod är alltid fel, men det är svårt att rida "rätt" jämt, men man kommer ganska långt med att försöka och i möjligaste mån undvika sånt som skapar problem för framtiden, tex en spänd nacke. För inte vill man väl träna på det? Att hästen lär sig spänna nacken och tränar upp muskler som kommer att motarbeta det man egentligen är ute efter längre fram, eller hur?

Här är en intressant länk som på ett bra sätt beskriver det jag själv fått lära mig om detta.

http://www.alltomhastar.se/artiklar/hastfakta/debatten-om-dressyrhastens-form-vad-handlar-den-om-egentligen/
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nu ska vi se om jag kommer ihag det sa jag kan forklara det helt mekaniskt har... men det har med att gora med nack ligamentet (eeeeh.. nauchus ligamentus? reservation for stavning). Nack bandet pa svenska kanske? Och halskotpelarens naturliga form.

Las det nu inte som att det ar dar hasten ska "knacka av" for det var inte sa jag menade det :p utan att vid en "normal" samling, alltsa ingen GP och ingen remontform, utan alldags formen, var stravan, sa som jag var lard en gang i tiden, att tredje kotan skulle helst vara hogsta punkt.

Vad du ar jobbig :p far jag aterkomma om en liten stund, nagra timmar, kanske i morgon, sa kan jag skriva en jatteutforlig forklaring med alla tillhorande korrekta termer? Om det skulle intressera nagot? o0
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Fast hästen kan vara minst lika framtung när den är framför lod så det är inte någon sanning. Det är hur HELA hästen arbetar som är avgörande, inte vart den har näsan.

Men för att få det där sista yttersta som ingen av oss här har ens varit i närheten av och inte så särskilt många övriga heller, då är det lodplan genom ögat som gäller.. men det kan vi prata om om sisådär 267 år
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Fast många är väl ändå på en nivå att dom kan rida hästen "framför lod" åtminstone? Att rida en häst framåt med avslappning, det borde dom flesta klara av, eller åtminstone lära sig att öva på då. Man behöver inte vara proffs för det liksom. På dig låter det som att bara proffsen kan rida framför lod, eller i lod, alla andra rider bakom?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nej, folk kan rida framför även om de är nybörjare. Men inte med kvalitet och väl arbetande genom resten av kroppen.

I lägre form så har man fördel av att ha hästen något bakom i de flesta fall.

I GP-form har man bara nackdel av att nosen kommer in. För i den höga formen får man dra in näbben genom bett/tygel och fixera det där med en statisk kontakt. Då låser man hästen.

I lägre form kan man utbilda hästen att gå med halsen utriden ur manken och underhalsen uppsugen bakom lod. Då kan hästen arbeta genom kroppen iaf.
Men man kan också i låg form rida bakom lod genom att dra in nosen på dem. Eller genom att de går ihopkrullade bakom hand. Då skiter sig arbetet genom resten av kroppen. Då blir bakom lod fel. Men det är inte lodet eg som skiter sig då. Utan att hästen dras ihop alt att hästen inte går fram till handen i båda fall spänns underhalsen på fel sätt. Den gör motstånd nedåt. Då kan inte hästen bli loss genom resten av kroppen.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Fast många är väl ändå på en nivå att dom kan rida hästen "framför lod" åtminstone? Att rida en häst framåt med avslappning, det borde dom flesta klara av, eller åtminstone lära sig att öva på då. Man behöver inte vara proffs för det liksom. På dig låter det som att bara proffsen kan rida framför lod, eller i lod, alla andra rider bakom?

Fast nu pratade jag inte om att rida hästen avslappnat framåt framför lod, jag pratade om det där sista optimala.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Men om hästen går bakom lod så är den spänd, detta oavsett om det är hästen själv som "dragit in" huvudet dit eller om om ryttaren "håller in" huvudet där, därför kan det aldrig vara en bra arbetsform ens på lägre nivå som jag ser det. Sen att man ändå hamnar där emellanåt, det är en annan sak, men man bör alltid sträva efter att komma ifrån detta.

Om en häst framför lod är framtung så är en häst bakom lod både framtung och spänd. Om man måste välja mellan två onda ting så bör man i så fall välja det minst onda. Det är ju redan på grundnivå som man lägger ribban. Börjar man med att jobba hästen i en form där nacken är spänd, ja då har man absolut lagt ribban redan från början.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nu har ju jag sett dig rida ett flertal gånger och jag tycker inte att du skall nedvärdera dig själv. Du är en mycket duktig ryttare och behöver knappast några 267 år för att säga att du kan någonting.
Det är absolut trevligt när ryttare är ödmjuka, men nån måtta på det hela får det ju ändå vara :cool: Du är ju inte precis något blåbär om man säger så!
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Men om hästen går bakom lod så är den spänd, detta oavsett om det är hästen själv som "dragit in" huvudet dit eller om om ryttaren "håller in" huvudet där, därför kan det aldrig vara en bra arbetsform ens på lägre nivå som jag ser det. Sen att man ändå hamnar där emellanåt, det är en annan sak, men man bör alltid sträva efter att komma ifrån detta.

Om en häst framför lod är framtung så är en häst bakom lod både framtung och spänd. Om man måste välja mellan två onda ting så bör man i så fall välja det minst onda. Det är ju redan på grundnivå som man lägger ribban. Börjar man med att jobba hästen i en form där nacken är spänd, ja då har man absolut lagt ribban redan från början.

Som jag ser det så är det det absolut enklaste sättet att få en häst avspänd igenom att rida den i en lägre form med nosen något bakom lodplan. Alltså precis tvärtom mot det du tycker skapar spänning. Fast du kanske menade om den går i en hög form och har nosen bakom lod? Alla som känner mig vet att jag inte förespråkar det sättet att rida, men alla som känner mig vet också att jag förespråkar en mentalt och fysiskt lösgjord och avspänd häst för att man ur det skall kunna spänna upp den på bågen och komma till ridning. Att börja med att plocka upp den så mycket i formen + att den är bärig och igenom hela kroppen och har nosen i/framför lodplan, kan jag inte se hur det skall vara möjligt. Var hästen har sin nos/huvud är det som kommer sist på skalan så att säga, förutsatt att den inte springer runt som en kamel.
Över lag så fokuserar ryttare för mycket på var hästen har sitt huvud någonstans, går den mellan hjälperna och jobbar korrekt så hamnar huvudet automatiskt på rätt plats. Jag tycker att man skall tänka mer på var bakbenen är t e x.
Detta var inte bara till dig utan till alla som fokuserar på hästens nos-placering. Strunta i var den där nosen är, det ger sig självt som sagt om resten är rätt :)

Halvt *KL*

En bärig och välbalanserad häst brukar inte vara framtung oavsett var nosen är. Så om den nu är det så beror det nog på andra anledningar än om den går över/under hand.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Var hästen har sin nos/huvud är det som kommer sist på skalan så att säga, förutsatt att den inte springer runt som en kamel.
Över lag så fokuserar ryttare för mycket på var hästen har sitt huvud någonstans, går den mellan hjälperna och jobbar korrekt så hamnar huvudet automatiskt på rätt plats. Jag tycker att man skall tänka mer på var bakbenen är t e x.

Håller med i ovanstående.

När hästen går med huvudet bakom lod är nacken spänd, pga av att den måste hålla huvudet där med muskelhjälp (har inte räknat in andra spändhetsaspekter här), det är alltså inte en position där "huvudet har hamnat rätt per automatik", utan huvudet är medvetet placerat där av ryttaren eller hästen själv.

Det är det som är skillnaden, att i lod och/eller strax framför kan du rida med avspänd nacke eftersom huvudet hamnar där per automatik när hästen är avslappnad i nacken (pga gravitationen). Detta går inte om hästen är bakom lod eftersom hästen måste spänna muskler som fäster i nacken för att kunna hålla huvudet där, gravitationen vill nämligen dra hästens huvud ur denna position. Naturlagarna råder oavsett vad vi tror eller bedömer.:D
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Men är det inte så att hästen, precis som alla andra, alltid måste spänna sina nackmuskler för att kunna hålla uppe huvudet överhuvud taget? Jag som då sprutar bort muskelfunktionen i min nacke med Botox var 10:e vecka har väldigt stora problem med att hålla uppe mitt huvud i vissa fall. Och svårast har jag när jag lutar mig framåt i o f s. Du menar alltså att det krävs en mindre muskelanspänning i nacken om hästen bär huvudet högt och nosen framåt? Det kan jag köpa faktiskt. Så är det för mig i a f.
Intressant, har aldrig tänkt på det, men du har absolut en poäng med vad du skriver :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 694
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 432
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 197
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp