Bakom/Framför lodplanet?

Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nu tar jag hellre det skrivan TR för fakta än kommentatorernas hemsnickrade teorier. Som Immer kopierat in ovan är det "samt med nosen i eller något framför lodlinjen genom ögat..." som gäller
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Det står ingenting alls som klargör vad lodlinjen egentligen är. TR har uppenbarligen ändrats sedan den tid då jag lusläste i det :p
Jag googlade och hittade bl a detta:

Jag lånade ett DRESSYR TR för innevarande år och slog upp avsnittet om dressyrens GRUNDPRINCIPER. I mom. 226 står bl.a följande:

"Dressyrens mål är att göra hästen lydig, användbar och angenäm att rida, så att alla rörelser kan utföras med små och omärkliga hjälper utan synbar ansträngning för ryttare. Hästen skall därvid ge intryck av att den av sig själv utför rörelserna.

....Hästen skall snabbt, mjukt och villigt följa ryttarens, såvitt möjligt, omärkliga hjälper."



"Ryttarens hand skall bibehålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkten, samt med nosen i eller något framför lodlinjen genom ögat, skall hästen stödja lika på bägge tyglarna.


Vidare hittade jag detta:

Enligt Arméns Ridinstruktion från 1940 definieras lodlinjen som en rät linje från hästens öga. Den springande punkten är att hästens näsa ska vara i eller framför denna linje. Aldrig bakom. Armén hade den regeln för att säkerställa att hästen arbetade på ett sätt att den skulle kunna genomföra många tjänsteår utan avbrott för rehabilitering.

Och detta:

För att hästen ska svara för tygelhjälperna krävs, att hästen hela tiden måste hålla viss halsmuskulatur anspänd - syns för åskådaren genom, att nacken blir halsens högsta punkt och nosen är framför lodplanet genom ögat. (Dvs att lodlinjen genom ögat går genom hästens mungipa).
Nu är det direkta felaktigheter hela vägen. det finns inget skrivet i moment 226 då det är ett reservmoment= tomt!

240 beskriver ingenstans lod genom ögat som kan vara satt hur som helst då hästens öga är brett o ligger dessutom på sidan- som på alla flyktdjur.

Däremot i Arméns från 1940 o hur de red då vet vi- inget vidare då man ser det live.:D
samt med nosen i eller något framför lodlinjen,
TR är ändrat o kan man inte stå ut med förändringar.....
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Nu är det direkta felaktigheter hela vägen. det finns inget skrivet i moment 226 då det är ett reservmoment= tomt!

Ja, numera är det tomt. Men det stod någonting vettigt där en gång.
Trist när kunskap försvinner och TR anpassas efter modern ridning.

Fast vad gör det, egentligen? De klassiska idealen är ju inte ändrade. Där är fortfarande en lodlinje vad den alltid har varit, oavsett hur man rider på tävling.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Men vad skulle lodplanet vara? Jag har nog lärt mej att det egentligen ska vara ögat till mungipan och i alla fall genom ögat.

Vad säger att dom red "sämre" 1940? Helt andra hästar och det förvillar nog en del. Vad är "bättre" idag om man tittar på det som ska bedömas? Jag vet inte, orkar inte heller leta fram gamla filmer. Man måste tänka på att så gamla filmer visas väl i konstig hastighet, inte som det såg ut irl riktigt? Tror jag.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Om jag har förstått det hela rätt, så går lodplanet från ögat till munnen på hästen. Det är alltså den delen som ska gå i lod mot marken, och inte nosryggen, som många tycks tro.
Går hästen bakom lod så är halsen förböjd och lodplanet är vinklat innåt mot hästen. Om hästen går framför lod så är lodplanet vinklat framåt och hästens nos pekar ut.

Jag läste i en gammal bok att från nacken till munnen men det verkar vara annat som gäller idag.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Tja gillar man när hästarna piskar med svansarna, backar i de sk piafferna, svajar hej-o-hå i serierna så...Underhalsarna buktar ut fint.

Här är från 76- skulle inte räcka långt idag. Hör kommentatorernas förtjusning:rofl:
http://www.youtube.com/watch?v=GwXxetVUdxs&feature=player_detailpage

Här från -60 http://www.youtube.com/watch?v=-5IKb5Cu2ok&feature=player_detailpageSkrittpiruetten i början hade fått 2 eller 3 i betyg idag i MSV B

hittade inte klippen från -52 -56 de var förfärliga att se. vad tycker ni om formen?
Ser väldigt obehagligt ut. Bara för att normen var nacken högst- ihopdraget.

Stückelberger red ju med näsan framåt, men...

Om man får jämföra med britternas ritter i år så är det en helt annan o mer harmonisk ridning.

Asså!
Såhär verkar han rida alla http://www.youtube.com/watch?v=QzBlb31ny0E&feature=player_detailpage

min favvo.

halsarna har blivit längre- mindre ihopdragna.

http://www.youtube.com/watch?v=K4Qzw__KGC0&feature=player_detailpage

Nacken strävar inte bakåt.

Jag förstår varför de förr ansåg att hästarna fick "blodstopp" i ryggen av GP-form.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Tja gillar man när hästarna piskar med svansarna, backar i de sk piafferna, svajar hej-o-hå i serierna så...

Hmm piskar med svansarna? Du menar precis som idag då? Självklart ska de inte göra det, de ska acceptera skänkeln. Men det verkar vara svårt uppenbarligen, nu som då.

Men om dressyr säger jag som mest, fälttävlan är läckert :p Och om jag någonsin skulle träna för att strida till häst så skulle jag nog satsa på 30-tals dressyr snarare än 2012 dressyr. :laugh:

Underhalsarna buktar ut fint.
Det var väl lite överdrivet... (Var det inte du som skrev att det var bra att dagens dressyrhäst slappnade av/kopplade av i övre halsmusklerna och höll in hakan med de undre? Äh det var iofs säkert ngn annan).

Om dina filmer. Du vet ju att jag inte är ett fan av dagens dressyr ;)

Nacken högst, välbalanserat, återhållsamt, inget bensprattel och ridbara till och med vid prisutdelning gillar jag. Dressyr som vid annan hästsport/ridning. (Dressyr ska ju ändå förbättra ridbarheten på hästen enligt reglementet).
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

*kl*

Jag vill minnas att jag såg ett helt gäng av gamla dressyrfilmer från militären som ung. Harmonin (och formen) var under all kritik men tekniken i rörelserna var väldigt bra.

Jag tänker nog som så att även ridning är en dynamisk sport och så länge som det finns harmoni och är mjukt så räcker det för mig. Att bända ihop hästarna à la rollkur eller att dra ihop dem med nacken som högsta punkt kan aldrig ge harmonin (enligt mig alltså).
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jo det skadar tyvärr nacken ! För fyra år sen fick jag en häst på livstids foder. Han hade en stor böld precis vid nacken som är fylld med vätska. Veterinären klargjorde att jag inte fick arbeta med honom då han blivit lärd att forma sig fel och att träna bort det är svår eftersom att han då var gammal dressyr häst. Vätskan var ledvätska som samlats där pga att han arbetat med nacken i fel form !
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Med tanke på hur många hästar som arbetar mer eller mindre bakom lod så skulle alla dessa alltså ha bölder i nacken?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

En häst får inte såna problem av att gå bakom lod.
Tyvärr får man som veterinär förenkla saker för att vanliga dödliga ska förstå. Och ibland missförstår folk iaf.
Och de flesta veterinärer kan faktiskt inte mycket om ridning. De rider inte själva på någon hög nivå. Och har heller inte utbildat en massa hästar.

Om hästen hade fått ledvätska i en knöl i nacken så har den antingen varit med om ett trauma eller under lång tid bänts ihop på ett helt sinnessjukt sätt, förutsatt att den inte hade någon medfödd defekt som triggats av felaktig ridning.

Det går alldeles utmärkt att rida hästar bakom lod i annat än GP-form utan att de tar skada av det. I hög form, den färdiga formen, så vill man ha dem i lod. Men när de går lägre i form och är eleverade och utsläppta i halsen från manken så får de plats gott och väl även om de är bakom lod ngt.
Man fokuserar på hur de rör sig genom resten av kroppen. Huvudet kommer då de börjar samla sig rejält och kommer upp i formen.

På något vis tror liksom så många att man på en gång ska ha hästen i det som är den slutgiltiga, färdiga GP-formen. De flesta ekipage kommer aldrig dit ens och borde fokusera på annat.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

En häst får inte såna problem av att gå bakom lod.
Tyvärr får man som veterinär förenkla saker för att vanliga dödliga ska förstå. Och ibland missförstår folk iaf.
Och de flesta veterinärer kan faktiskt inte mycket om ridning. De rider inte själva på någon hög nivå. Och har heller inte utbildat en massa hästar.

Om hästen hade fått ledvätska i en knöl i nacken så har den antingen varit med om ett trauma eller under lång tid bänts ihop på ett helt sinnessjukt sätt, förutsatt att den inte hade någon medfödd defekt som triggats av felaktig ridning.

Det går alldeles utmärkt att rida hästar bakom lod i annat än GP-form utan att de tar skada av det. I hög form, den färdiga formen, så vill man ha dem i lod. Men när de går lägre i form och är eleverade och utsläppta i halsen från manken så får de plats gott och väl även om de är bakom lod ngt.
Man fokuserar på hur de rör sig genom resten av kroppen. Huvudet kommer då de börjar samla sig rejält och kommer upp i formen.

På något vis tror liksom så många att man på en gång ska ha hästen i det som är den slutgiltiga, färdiga GP-formen. De flesta ekipage kommer aldrig dit ens och borde fokusera på annat.
:bow::bow: äntligen är vi ense.

jag har oxå trott på lod i alla år innan jag såg ljuset eller hästen som är kvittot.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Min veterinär vet vad han talar om och skulle inte förenkla en sådan sak då han är noga att tala om exakt vad allt visar.
Vad jag lärt mig är inte lod att nosryggen ska vara rak utan gå från öga till mungipa men i alla olika ridformer lär man sig olika.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Hur ska då bakbenen vara, ryggen........

Man strävar efter optimalet. en häst som går i för hög form rider man rundare o en låg stoppar man in bakbenen på o tar upp huvudet o lättar ur.

TR/ de flesta böckerna beskriver optimalet/ målet på tävling i resp. klass. o DÅ ska man rida den färdiga produkten. Det är långt ifrån ofta som hästarna går optimalt med övriga kroppen o då ska näsan vara där den behöver vara just då för att få ett bra arbete genom kroppen.

Tror ni att gymnaster eller friidrottare alltid tränar som de gör på tävling? Då blir vissa delar av kroppen stel o får lättare skador-.

lösgörande arbete där även halsen ingår är ngt som alla måste jobba med- även hä'sten. Bygger man mkt underhals kommer den att gå katastrofalt över tygeln den dagen då mkt samling ska till- som en direkt följd av just samlingen över ryggen till nacken. STEL i överlinjen
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Min veterinär vet vad han talar om och skulle inte förenkla en sådan sak då han är noga att tala om exakt vad allt visar.
Vad jag lärt mig är inte lod att nosryggen ska vara rak utan gå från öga till mungipa men i alla olika ridformer lär man sig olika.

Vad är det för idiot till veterinär.. du får gärna pm namnet så man vet vart man INTE ska åka.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Hur ska då bakbenen vara, ryggen........

Man strävar efter optimalet. en häst som går i för hög form rider man rundare o en låg stoppar man in bakbenen på o tar upp huvudet o lättar ur.

TR/ de flesta böckerna beskriver optimalet/ målet på tävling i resp. klass. o DÅ ska man rida den färdiga produkten. Det är långt ifrån ofta som hästarna går optimalt med övriga kroppen o då ska näsan vara där den behöver vara just då för att få ett bra arbete genom kroppen.

Tror ni att gymnaster eller friidrottare alltid tränar som de gör på tävling? Då blir vissa delar av kroppen stel o får lättare skador-.

lösgörande arbete där även halsen ingår är ngt som alla måste jobba med- även hä'sten. Bygger man mkt underhals kommer den att gå katastrofalt över tygeln den dagen då mkt samling ska till- som en direkt följd av just samlingen över ryggen till nacken. STEL i överlinjen

Vad jag lärt mig så ska nacken (som sitter mellan öronen) vara högsta punkt eller manken. Är nacken som högsta punkt ska lod vara från öga till mungipa men är manken som högsta punkt och hästen arbetar så har jag lärt mig att lod inte spelar någon större roll. MEN som sagt, alla lär vi oss olika.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Med tanke på hur många hästar som arbetar mer eller mindre bakom lod så skulle alla dessa alltså ha bölder i nacken?

Ja visst är det konstigt att det inte är större uppmärksamhet runt att 90% av alla ridhästar i världen går runt med stora skadliga bölder i nacken :eek:

Eller kan det vara så att LulePettersson helt har missförstått ..

:cool:
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Håller med många andra här: SKIT I LODPLANET och lär er rida först och främst!

Det är att få kontroll över hästens bakben, rumpa, rygg, bogar och manke som är det viktiga. Upp med ryggen! Lätta bogar! Vinklade leder! Svikt!

SEN (efter många års gymnastiserande) kan man möjligen börja kika på lodplanet. Om man är en begåvad ryttare (vilket de flesta av oss inte är).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 694
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 432
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 197
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp