Bakom/Framför lodplanet?

Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Han är byggd i naturlig balans, varken för mycket eller för lite i någon ände, det var det jag menade med hög ridbarhet och lätt för balans (och därmed samling). Dvs om piloten kan guida honom rätt.

Då måste jag fråga dig, vilken nivå rider du på o vilken nivå går din häst när andra rider den?

Jag undrar vad det är som du gör som gör att hans naturliga balans o samling inte kommer fram?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Då måste jag fråga dig, vilken nivå rider du på o vilken nivå går din häst när andra rider den?

Jag undrar vad det är som du gör som gör att hans naturliga balans o samling inte kommer fram?

Ta och lägg ner nu, den här tråden handlar inte om mig och min häst öht.

Du tycker Bucks resonemang om mekaniken bakom "ihopkoppling" är dravel, ta och förklara det i stället för att sänka dig till en idioti-nivå.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Ta och lägg ner nu, den här tråden handlar inte om mig och min häst öht.

Du tycker Bucks resonemang om mekaniken bakom "ihopkoppling" är dravel, ta och förklara det i stället för att sänka dig till en idioti-nivå.


Jag har sett det förut, du tar upp saker om din häst men kan inte förklara det, när man frågar blir du faktiskt otrevlig- inte första gången precis....
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag har sett det förut, du tar upp saker om din häst men kan inte förklara det, när man frågar blir du faktiskt otrevlig- inte första gången precis....

och som vanligt försöker du få tråden och ämnet att spåra ur, jag nappar inte på den kroken, av erfarenhet.

Om du nu är så intresserad av min häst så kan du gå tillbaks och läsa det jag redan har skrivit. Nåt mer blir det inte av en anledning.

Återigen får du gärna förklara hur du menar att det Buck pratar om är dravel.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag tyckte väl just det avsnittet inte handlade så mkt om lod hit eller dit utan han pratade om att manken måste komma upp först innan man kan göra något annat. Det kunde man göra stillastående. Sen hörde jag inget direkt om hur man skulle få det ? Hörde mest rundgång i mikrofonen på min dator med kasst ljud..

Det hade varit extremt tacksamt om man kunde få upp manken stillastående på långa tyglar, hur gjorde man det?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag tyckte väl just det avsnittet inte handlade så mkt om lod hit eller dit utan han pratade om att manken måste komma upp först innan man kan göra något annat. Det kunde man göra stillastående. Sen hörde jag inget direkt om hur man skulle få det ? Hörde mest rundgång i mikrofonen på min dator med kasst ljud..

Det hade varit extremt tacksamt om man kunde få upp manken stillastående på långa tyglar, hur gjorde man det?

Det är mycket möjligt att ljudet är kass, men på min dator är det inga problem att höra vad han säger. Jag skulle tro att det mest handlar om förbistring kanske.

Hur som, han säger inte att man kan få hästen att "lyfter manken" stillastående, utan han säger att för att hästen ska kunna "lyfta manken" måste den vara avslappnad i nacke och hals.

Den grunden, avslappning i nacke och hals vid vid flex i sidled, lateral flexion, börjar man med på stillastående häst. Dom flesta har inte den grunden att dom kan be hästen flexa nacken i sidled i balans (huvudet i lodlinjen och öronen parallelt). Utan hästen virder på huvudet (öronen kommer ur vågplan) och/eller tar in nosen (bakom lod).

Han förklarar det ganska ingående här:
http://www.youtube.com/watch?v=ufCDtyGo8Qc
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Fast det tar ju slut mitt i förklaringen, finns det någon fortsättning? Han är ju bara på stillastående fortfarande.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag tyckte väl just det avsnittet inte handlade så mkt om lod hit eller dit utan han pratade om att manken måste komma upp först innan man kan göra något annat. Det kunde man göra stillastående. Sen hörde jag inget direkt om hur man skulle få det ? Hörde mest rundgång i mikrofonen på min dator med kasst ljud..

Det hade varit extremt tacksamt om man kunde få upp manken stillastående på långa tyglar, hur gjorde man det?

Nu såg jag inte programmet, så jag borde väl egentligen inte uttala mig. Men jag kan inte låta bli att tänka på arbete i riktning skolhalt. Det finns en del filmer och bilder om skolhalt, googla och se om det var något sådant han pratade om.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Det kändes inte så .. vi är på flexa huvudet i sidled nu. Du kan titta på dessa videos dom är bara 4 minuter långa eller nått.

Jag har inte heller sett det långa programmet än..
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Fast det tar ju slut mitt i förklaringen, finns det någon fortsättning? Han är ju bara på stillastående fortfarande.

Tyvärr, inte vad jag känner till. Det är ju bara en privatfilm som lagts ut och den visar bara delar här och där. Men man ska alltså kunna be hästen "böja" sitt huvud i sidled, med öronen i våg och huvudet i lod, och hålla det där en stund (hästen håller det där själv alltså), på helt lös tygel utan att snurra runt. Sen får han räta ut sig. Mer än så är det egentligen inte. Det är fixat på ett par minuter på dom flesta hästar, såvid dom inte ägnat halva livet åt att spänna sig och spjärna emot förstås, då kan det ta lång tid.

Detta är alltså grunden som man sen bygger vidare på, den som man bla behöver för att hästen ska kunna "lyfta manken" i ett senare skede. Resten av hästens ubildning handlar "bara" om att kunna behålla denna avslappning och hållning (nacken) även i rörelse framåt. Det arbetet utgår även det från böjning samt rörelser i sidled, rumpan och bogen (enligt den här läran kanske jag ska tillägga). Rakt fram hålls det aldrig i några tyglar under grundarbetet, då har hästen fritt spelrum alltid.

Ett träningssystem som funkar utmärkt på stäppen/prärien som ju är full av buskar, en sann Vaquero tog varje buske som ursäkt att "böja" sin häst runt...:D
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Men då har du missuppfattat, precis som den som kommenterade, det är en förberedelse, precis som övergångar är en annan. "Impulsion" har varenda häst, dom föds med den, man behöver inte några sporrar för att bibehålla den.
Då skulle alla hästar- outbildade som högt utbildade röra sig lika.

Nej konsten ligger i att bevara aktiviteten bak o senare få en lättare framdel. det görs via att ledgångarna böjer sig mer bak o energin är stor men mer koncentrerad. Springer inte fortare.

det finns inte en häst som kan röra sig med lätt framdel i trav o galopp om de inte är PÅ bakdelen. När folk skriver om bensprattel så släpar deras egna frambenen så det dammar om dem.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Det där betyder att man bara har fokus på det man SER. inget från sadeln o bakåt.
Det går inte att utbilda en häst utan halvhalter o en ram. SEN kan man stundom rida i grimma eller vad man nu anser vara "konst".

Det är lika trovärdigt när han svamlar om högre dressyr som när Heuschmann svamlar om sin "kunskap". Det är just avsaknaden av det som gör att de kan uttala sig- om saker de inte har en susning om- ej kännt känslan själv.

som att jag skulle uttala mig om trippelpiruetter bara för att jag kan vända på en skridsko.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Har titta på ännu en film där han faktiskt rider

http://www.youtube.com/watch?v=BSLpyfzihts&feature=player_detailpage

Han hajjar inte...

I dressyr får inte bryska halter i framvikt eller oengagerad galopp några poäng.
Han kan inte få hästen att gå i samlad energisk galopp o det syns tydligt i bytena där hästen inte kan byta med gest( i uppförsbacke) för att den är framtung. Så enkelt är det.
En häst som är westerriden tar allting som start eller stopp-tvärnit o inga kvalitetskrav. De måste lyssna på fina signaler o har ett mkt större register.

Han sa även i första filmen det som du hela tiden referarár till- håll tills hästen GER efter o då släpper man. så rider inte vi utan en signal o man väntar in hästns svar på DET. Man ger eftergift innan o får ett bättre svar.

Det är lite neanderthalarstuk på att hålla tills kusen ger efter. I europeisk ridning ingår INTE att hålla i ett mottrycksdjur tills det ger efter utan upprepade mindre förhållningar med tillhörande eftergifter efter varje.

det är eftergiften som gör tricket.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

KL.
Jag rider både western, islandshäst och dressyr på medioker nivå.

Som jag ser det, är alla tre inriktningarna egentligen ute efter samma sak: samling och bärkraft måste komma bakifrån, gå genom en höjd/välvd rygg för att så småningom landa i huvudet och dess position. Däremot är det olika var man tycker att huvudet ska hamna. Inom western bryr man sig inte så mycket om formen mer än att den får inte vara överdrivet låg (enligt WRAS regelbok blir man diskad om öronspetsen är nedanför mankens nivå mer än enstaka steg) eller överdrivet hög. Någon direkt idealform beskrivs inte, till skillnad mot dressyren.
Å andra sidan skiljer sig ju formen/huvudets position markant beroende på utbildningsnivå inom dressyren.

För att bli gnällig:
Varför kan man inte försöka acceptera att det finns olika vägar till samma grundmål?
Man vill ha en bärig häst som jobbar bakifrån.
Vad är problemet som gör att disciplinerna måste bråka och kritisera varandra?

Min westerntränare är tydlig med att hästen ska kunna variera steglängd inom gångarterna, helst steglöst. Alltså inte mindre detaljerat än min dressyrtränare efterfrågar.
Både western- och dressyrtränaren vill se olika form/huvudhållning under ett ridpass - för att hästen ska kunna behärska sin kropp och kunna bära den på olika sätt när hästen är stark.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Han hajjar inte...

I dressyr får inte bryska halter i framvikt eller oengagerad galopp några poäng.
Han kan inte få hästen att gå i samlad energisk galopp o det syns tydligt i bytena där hästen inte kan byta med gest( i uppförsbacke) för att den är framtung. Så enkelt är det.

Ja, så nu blev det visat också hur han gör.

Och det var inget vidare bra som sagt var.

Framvikt har du redan sagt, dessutom är den inte jämn i sidorna.

Var finns manken upp?
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Jag tror att du behöver plugga lite också ang skänkeln och mekanik bla. Jag varken orkar eller hinner och du bör hitta en hel del om du söker på nätet själv.
Ang filmen å hela hans beskrivning är den vanliga fördomsfulla beskrivningen av dressyr och "engelsk" ridning, utan att ha förstått varför och möjligen ursäktat av all den dåliga ridning som finns att se tyvärr. Precis som jag i stort sett bara sett usel westernridning live, eftersom det är vad som finns att se i Sverige.
I hans hemtrakter finns kanske inte en dressyr värd namnet och ingen verklig kunskap så han har sin bild. Det säger inte så mycket.

Och det är din bild som är den enda rätta? Westernridning är inte dåligt men en oinsatt dressyrryttare kan nog ha väldigt svårt att se nyttan med formen och arbetet men försök sätta in det i rätt sammanhang så kanske det går upp ett "liljenholmens"...Nej, vi strävar inte efter att "rama in" för hästen MÅSTE vara med själv och dessutom kommunicera med mig som sitter på. Det är ett givande och tagande...vilket är livsviktigt i arbetet med kor eller i den tuffare terrängen när man söker upp borttappade djur. Det är oerhört tråkigt om det verkligen är så att du bara sett dålig westernridning... Jag ska tillägga att jag tränar mina hästar i dressyr...liksom en av Bucks adepter tränar western mot kor med sina dressyrhästar. Jag tror på att man bör öppna sina egna ögon och våga ta emot andra influenser. Annars stagnerar man nog...Att sitta fast en en tanke måste bli väldigt tråkig i längden.

Kryddelydd: Jag är helt enig med dig!
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Inget fel på olika inriktningar, men det blir väl patetiskt när de påstår något de sedan inte kan visa.

Som kejsarens nya kläder.

an som sitter på hästen säger, den ska vara upp i fram med bogbladen isär och bla bla bla, sedan visas en film och vad ser man då framtung o rejält knipt i flera moment osv osv.
 
Sv: Bakom/Framför lodplanet?

Fortfarande bör man sätta det i rätt sammanhang oavsett. Jag har inte studerat filmsnuttarna men kan tänka mig att att BB inte har några högre dressyrmål när han jobbar hästen utan håller sig på en mer lämpad nivå beroende på vad det riktiga målet är för hästen ifråga...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp