Bakjäst till lite lös mage

Sv: Bakjäst till lite lös mage

Det som jag hört talas om och sett ett resultat av i stallet som var gott är Proequo. Det är i och för sig ganska dyrt. Runt 600 för en kur på tio dagar har jag för mig. Men det är många som har god erfarenhet av det.

Det var för övrigt Helsingborgs djursjukhus som rekommenderade det.

Nej, jästen dör inte om inte vattnet är jättevarmt, men den jäser och jäst mat skulle nog inte jag vilja fodra med.

Den jäser väl inte om inte värme kommer till. Under den kalla perioden borde det vara säkert.

Det som jag hört talas om och sett ett resultat av i stallet som var gott är Proequo. Det är i och för sig ganska dyrt. Runt 600 för en kur på tio dagar har jag för mig. Men det är många som har god erfarenhet av det.

Hmmm men min häst är ju dålig i stort sett hela stallperioden. då blir de ju ltie väl dyrt :P men men!

magnesiumbrist kan inte ha me saken o göra?!

Det räckte med en kur på tio dagar för hästen i vårt stall. Sedan var det stabliserat. Det är ett år sedan nu. Proviva, har du provat det?

Aspbark är ett annat förslag. Har för mig att det hjälpte Immers häst bra.

Nja, det jäser även vid relativt låga temperaturer, men det tar mycket längre tid.

*kl*

Jag gick rådet av min veterinär att ge 1 paket blå färk kronjäst under 7 dagar för att se göra uppeåll i 14 dagar för att se om det blev någon skillnad. Hjälper det inte så gör om kuren. Det går utmärkt att ge dräktiga sto den här kuren eftersom det är goda bakterier som inte skadar något.

Har man problem med ständig diarre och den här kuren inte hjälper så går det ju att ge hästen kli att äta. Det bästa med kli är att man behöver inte några större mängder utan ca ½ liten kli om dagen (har ingen aning om hur många gram det blir.) och kli hjälper både mot lös och hård mage.

*kl*

Jag gick rådet av min veterinär att ge 1 paket blå färk kronjäst under 7 dagar för att se göra uppeåll i 14 dagar för att se om det blev någon skillnad. Hjälper det inte så gör om kuren. Det går utmärkt att ge dräktiga sto den här kuren eftersom det är goda bakterier som inte skadar något.

Har man problem med ständig diarre och den här kuren inte hjälper så går det ju att ge hästen kli att äta. Det bästa med kli är att man behöver inte några större mängder utan ca ½ liten kli om dagen (har ingen aning om hur många gram det blir.) och kli hjälper både mot lös och hård mage.

Så man ska alltså ge 1 helt paket om dagen?
Spelar det roll om det ligger i blöt eller om man bara ger det söndersmulat men "torrt"?

Jag gav i 5dgr och i början var det inte mkt skillnad,men dag 5 var det koblajjor. Dag 6 var det ngt bättre, då hade jag bara gett 1/4 pkt.

Så jag avbröt kuren när hästen hade koblajjor. Eftersom de va värre än utgångsläget. Från början hade han lite smuligt bajs typ

jag ger min häst jäst o har gjort de ett tag nu, men jag vet inte om de hjälper för vissa dagar så e de så de sprutar ur rumpan o de rinner längs med bena o då e de koblajor i boxen oxå och då e han så några dar, sen kan han va jätte bra i magen nån vecka sen börjar de igen, jag vet inte om jag ger för lite, jag ger ca 1/4 paket om dan. (confused)

Så man ska alltså ge 1 helt paket om dagen?
Spelar det roll om det ligger i blöt eller om man bara ger det söndersmulat men "torrt"?

Jag gav i 5dgr och i början var det inte mkt skillnad,men dag 5 var det koblajjor. Dag 6 var det ngt bättre, då hade jag bara gett 1/4 pkt.

Så jag avbröt kuren när hästen hade koblajjor. Eftersom de va värre än utgångsläget. Från början hade han lite smuligt bajs typ

Japp ett helt paket om dagen. Skulle inte ens ge mina ponny en mindre dos än så. Har man en stor ardenner eller liknade så kan man ge 2 paket om dagen på samma gång.

Jag smular det över kraftfodret och vill dom inte äta så ger jag lite blöt mat av något de gillar så att det blir som 3 lager i krubban :D

Först det vanliga kraftfodret och sen den smulade jästen och sen det blöta.

jag ger min häst jäst o har gjort de ett tag nu, men jag vet inte om de hjälper för vissa dagar så e de så de sprutar ur rumpan o de rinner längs med bena o då e de koblajor i boxen oxå och då e han så några dar, sen kan han va jätte bra i magen nån vecka sen börjar de igen, jag vet inte om jag ger för lite, jag ger ca 1/4 paket om dan. (confused)

Det är för lite för att göra nytta. Ta 1 paket om dagen som du smular över maten.

Enligt forskning ger 10 mg om dagen effekt. Jag har gett större dos och det hade ingen effekt på min fånghäst.

Korrigerar mig själv och menar förstår g och inte mg.

Men har fång med dålig tarmbalans att göra?

Trodde att fång kom av för mycket gräs, havre m.m.

För mkt kolhydrater, framförallt fruktaner i gräset eller för mkt havre rubbar bakteriebalansen i grovtarmen vilket sedan i sin tur leder till fång.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
995
Senast: lillan222
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 761
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar