Bakjäst till lite lös mage

Sv: Bakjäst till lite lös mage

Verkar vettigt. Jag ger det ett par dagar till sedan får det vara nog om det inte är bättre! Känns ju hemskt om det gör magen sämre och man fortsätter :crazy: men ibland kan det ju vara att det tar ett tag innan det stabiliseras. Allt annat är som vanligt, samma foder, samma hage, samma mängd arbete.

Det kan faktiskt göra magen sämre också, vilket sker när jag försöker ge den ena av mina hästar jäst. Den andra funkar det jättebra på men på Bennett innebär bakjäst och lusern katastrof. Det som rekommenderas till många och funkar på dem gör det inte på honom. Det finns jästkänsliga hästar också så jag hade provat ett par dagar till. Funkade det inte då hade jag slutat.

Vad ger du då till den hästen som inte jästen funkar på? Tips?
Funkar alltså inte lucern heller på den hästen eller va menade du?

Lite rörigt, ok. Nej, lusern funkar inte heller men det är egentligen en annan historia. Jag tror jag skrev tidigare att jag hittade Profeed som jag ger mina gubbar. Det har stabiliserat magarna ganska bra. Sedan fick jag byta hö på den ene eftersom han inte tål för kraftigt hö. Tillsammans med ett hö med ett lagom värde och Profeed har jag fått en bra mage på min maghäst. Han var dötaskig i kistan i nästan ett halvår förra året.

Profeed? vad är det? Ngt tillskott? O var hittar man det?
Kanske skulle funka på min herre, OM inte jästen funkar. =)

Googla. Jag får inte göra reklam här.

delvis kl

Jag är också ett stort fan av jäst. Men jag har en liten fundering. Står inför ett foderbyte nu, och kommer endast att fodra med blöt mat som förbereds 1 gång om dagen. Skadar det om man låter jästen ligga i blöt?

Vet faktiskt inte om jästen kanske dör?
Om jag vore du skulle jag hellre smula ner den i krubban när jag är där och äter inte hästen den som den är, så blandas den ju i maten när den serveras. En del hästar äter den ju som den är oxå.

Tror inte jästen dör. Om den dör av kyla skulle den ju dö av att förvaras i kylskåp. Värme i kombination med socker får den att leva upp. Dock ingen risk att det händer i tarmen. Tror faktiskt att det är ok att smula den i maten. Fast å andra sidan kan man ju lika gärna göra på ditt sätt.

Skulle jästen dö av vatten, så lär den ju dö när hästen tuggar också för då bildas ju saliv... Så jag tror inte jästen dör i alla fall.

Om jäst dog av vatten skulle det vara jävligt svårt att baka med den;)

Istället för jäst vid lös mage fungerar det kanonbra me lite potatismjöl, det stabiliserar snabbt

Har hört talas om det men är tveksam. Ibland beror mag och tarmproblem med hästens problem att hantera stärkelse. Och vad är potatismjöl? Jo, stärkelse. Funktionen jag kan tänka mig är att det suger upp vätskan.

Nu har jag provat färdigt jästen. Har fodrat med det 5 dgr nu, och i början var det ingen större skillnad men idag var det koblajjor alltihopa!!

Andra tips? :(

Ska ta ut tandis snart igen också.

Oj! det var ju inte bra alls! :crazy:

Potatismjöl gav vi förr i tiden till hästarna när de var lösa. Det fungerar, men jag tror det är mer som Ylva säger, att det binder vätskan.

Oj! det var ju inte bra alls! :crazy:

Potatismjöl gav vi förr i tiden till hästarna när de var lösa. Det fungerar, men jag tror det är mer som Ylva säger, att det binder vätskan.

Hmm okej. Fodrade ni med det hela tiden eller kortare perioder? min är ju dålig under i stort sett hela stallperioden...

Fodrade bara kortare perioder. Blandade det med vatten och hällde det i maten.

Har du provat Linfrö? Det brukar ju oxå lugna oroliga magar..

Är linfrökaka eller vanliga linfrön som man typ köper i vilken livsmedelsaffär som helst bäst?
Och hur mkt ska man ge per 100kg häst?

Har inte provat linfrö tidigare, men kanske vore bra!

Man kan ge både linfrökaka och vanliga linfrön som då måste kokas upp först.

Finns massa trådar om det i Foder-forumet

Linfrön verkar lösande på magen och det hade jag inte gett en häst med lös mage. Min maghäst får diarré direkt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
995
Senast: lillan222
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 761
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Autistisk bror
  • Spännande och intressanta hus till salu, del 2