Bakjäst till lite lös mage

Sv: Bakjäst till lite lös mage

Men hur får ni i hästarna det?! Mitt sto är totalskeptisk till det mesta som inte är hö eller havre så jag har svårt att tro att hon kommer äta det självmant. Blandar ni det i något?

Undrar också hur ni blandar det...Och om det blir dåligt om det får ligga för länge i foderhinken?

Min äter ju uppblött pellets, kan man gojsa ner i det kanske?

Hur mkt ska man ge per 100kg häst ungefär?
Har ett stort halvblod på ca 500-600 kg.

Kan ju alltid prova om det kan va lösningen på min hästs mage!

Hur fort såg ni resultat?

Det ska inte vara någon fara att ge lite till ett dräktigt sto eller? Är lite lösa i magen emellanåt nu när vi gått på hösilagebalarna :(

Har faktiskt missat detta med att man kan ge bakjäst...

Ja, ja alltid trevligt att lära sig nåt nytt trots att man börjar bli lite till åren ;)

Jag svarar till er allihop..

Jag har just idag gett min häst ½ paket då han var rinnig igår. Tror det beror på att de äter fruset gräs ute.

Jag blandar ner det i smulor i betforen samtidigt som det serveras.

Min häst är VÄLDIGT skeptisk till allt nytt i krubban, men bakjästen äter han.

Brukar ge under ca 4-5 dagar och det lustiga är att han säger ifrån när han tycker att det räcker, då slutar han att äta det brukar inträffa efter ca 4 dagar, då vill han inte ha mer. Vet inte om de känner att det är bra för den oroliga magen och när han inte behöver det mer.

Det ger resultat väldigt fort. Dagen efter tycker jag redan det är bättre.

Rekomenderas!!:banana:

Ja, mitt krux är att hon inte äter betfor:crazy:. Men kanske om man smular ner det i kornet och blöter en stund innan så det löser upp sig. Får pröva imorgon.

Till att börja med blandade jag ner jästen i betfor.
Numera lägger jag den bara i krubban, ovan på betforen. Och skulle jag glömma så äter hästarna jästen direkt ur handen.

Hoppas min herre kan tänka sig äta jäst då, ska köpa idag!
Men fodrar ni med det alltid, eller bara kortare perioder?
Min är ju i stort sett dålig i magen hela stallperioden.

:(

Men hur får ni i hästarna det?! Mitt sto är totalskeptisk till det mesta som inte är hö eller havre så jag har svårt att tro att hon kommer äta det självmant. Blandar ni det i något?

Mitt gamla sto som också är ganska tveksam till många saker, t.ex äpple om dom inte är söta nog:grin: Då bara tittar hon bara på en och ser ut att undra om man är helt galen som tror hon ska äta sura äpplen:crazy:

Men bakjästen smular jag bara ner i krubban, som det är just nu behöver jag inte ens göra det. Hon äter det som om det vore godis:confused:

/Camilla

Hur mkt ska man ge då? Ni skriver så olika allihopa hur mkt ni ger.
Har ett halvblod på ca 550 kg.

Jag tror man rekomenderar 1/4 paket om dagen. Jag ger 1/2 paket till mitt halvblod för mycket åker utanför när det slabbas runt krubban. :d Inge vidare bordskick

Hoppas min herre kan tänka sig äta jäst då, ska köpa idag!
Men fodrar ni med det alltid, eller bara kortare perioder?
Min är ju i stort sett dålig i magen hela stallperioden.

:(

Jag ger bara kortare perioder eftersom det stabiliserar magen väldigt bra och sedan behövs jästen inte längre. Blir han dålig så får han en ny omgång.

Jag ger bara kortare perioder eftersom det stabiliserar magen väldigt bra och sedan behövs jästen inte längre. Blir han dålig så får han en ny omgång.

Okej, hur snabbt märker man resultat då?
Började ge nu ikväll, så får väl prova och se. Ger det inget resultat alls är det ju ingen mening att fortsätta, men hur lång tid ska man ge det?

Jag gav 1/2 paket igår och idag var bajsarna runda och fina igen.
Ge tills magen blir bättre, det märker du i rumpan om det har runnit och på bajset. Jag brukar ge ca 4 dagar 2 paket allså, men det kan nog skilja sig beroende på hur rinniga de är.

De är ju itne så att de RINNER från min häst, men de är inga fasta bollar, de är liksom söndersmul typ :D

så var mina med, har gett dem jäst i kvällsfodret i tre dagar nu och i morse låg det runda bollar i boxen... så det går snabbt :)

så var mina med, har gett dem jäst i kvällsfodret i tre dagar nu och i morse låg det runda bollar i boxen... så det går snabbt :)

Hoppas att jag också märker resultat då :)
Är så jobbigt att mocka när det bara är smul.
Och så får hästen en bättre mage också! :bump:

Nu har jag gett ett paket om dagen (uppdelat i morgon och kväll) i två dagar och jag tycker ärligt talat inte jag märker någon bättring, möjligtvis till det sämre :crazy:. Bajset ligger fortfarande i en stor hög, det är inte som en komocka men det är heller inte en hög av mindre separata bollar (som jag anser att det bör vara). När man ska mocka högarna smulas de sönder. Hur lång tid kan det ta innan man märker skillnad. Hur länge ska jag hålla på? Kan det göra magen sämre? Hur går det för er andra? Blev så nöjd när jag trodde jag skulle kunna hitta en lösning...

Min har nu fått i 4 dagar och har perfekta bollar igen!

Jag skulle fortsatt kanske en vecka om det inte är bättre. Det kanske beror på hur dålig kodition magen är i och kanske tar lite längre att stabilisera sig.

Sämre har jag aldrig hört någon häst bli av jästen, kan det vara något annat den äter?

Min blev lös när vi släppte i oanvänd hage när det frös. Massa gräs i som var fruset och jag tror inte det var så bra för magen.

Det kan faktiskt göra magen sämre också, vilket sker när jag försöker ge den ena av mina hästar jäst. Den andra funkar det jättebra på men på Bennett innebär bakjäst och lusern katastrof. Det som rekommenderas till många och funkar på dem gör det inte på honom. Det finns jästkänsliga hästar också så jag hade provat ett par dagar till. Funkade det inte då hade jag slutat.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: lillan222
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 767
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar